صفحه اصلیمقالهوبلاگ

احساس ترس در زندگی را کنار نمی‌گذاری؟| درمان ترس ناگهانی

اشتراک گذاری این مطالب در:

ترس در زندگی (Fear In Life) یک احساس کاملاً طبیعی است. اما ابعادی دارد که باید چند و چون آن را بدانید و بشناسید تا با یک مدیریت درست از پس آن در مراحل و لحظه‌های مختلف زندگی برآیید. ترس از نظر علمی می‌تواند نوعی مکانیزم واکنشی برای دفع خطرات باشد. تصور کنید که هیچ ترسی درباره موضوعات مختلف در بشریت وجود نداشت. در این صورت، امکان اینکه نسل آدمیان تاکنون منقرض شده بود بسیار زیاد می‌شد.
نبود ترس از موانع فیزیکی و طبیعی می‌تواند برای همه ما خطرناک باشد. پس انسان عاقل با ترسیدن از بعضی از چیزها راه بقا و البته رشد خود را مهیا می‌کند. رشدی که در گروی فکر کردن و دور ساختن خود از ریشه‌های ترس به وجود می‌آید. اما این را هم باید در نظر داشت که تعادل در هر امری بسیار مهم است.
یعنی بسیاری از ترس‌ها باعث ایجاد محدودیت هستند و باید با آنها مقابله و برای درمان ترس ناگهانی اقدام کرد. باید بدانید که ترس چیست و چه چیزهایی برایتان ترسناک به شمار می‌روند. با شناخت احساس ترس در زندگی و ریشه‌های آن است که می‌توانید به سمت موفقیت و رهایی پیش بروید.

احساس ترس در زندگی چه نقشی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، ترس و اضطراب می‌تواند به عنوان مکانیزمی دفاعی دربرابر خطرات مختلف باشد. اما اگر مدیریت آن را بلد نباشید، قطعا با مشکلات عدیده‌ای در زندگی روبه‌رو خواهید شد. ترس‌های غیرمنطقی، ریشه شکست‌ها هستند.
مثلا ترس از شکست از آن ترس‌های غیرمنطقی و نابخردانه‌ای است که می‌تواند گریبان یک فرد را بگیرد و او را از رشد و پیشرفت بازدارد. کسی که از شکست می‌ترسد قطعا بدون تلاش و در پیله‌ای خود را محصور خواهد کرد. این یعنی اسیر شدن در دام ترس. ترس منفی همین است. ترسی که از شما فردی بزدل می‌سازد که یارای مقاومت در برابر احساس جبن را ندارد.
ترس و اضطراب می‌تواند موجب از بین رفتن اعتماد به نفس شود. کسی که می‌ترسد در حال ساختن حصارهایی به دور رهایی و آزادی خودش به دست خود است. همیشه زمانی که بحث از شکست‌ها مطرح می‌شود، انسان‌ها عادت دارند که از موانعی بگویند که محیط به آنها تحمیل کرده است. اما هیچ‌کس نمی‌گوید که اولین و مهم‌ترین مانع و حصاری که بر سر راه موفقیت‌هایشان سبز شده، به دستان خود آنها شکل گرفته و کسی جز خودشان، مسئول آن نبوده است.

ترس در زندگی – درمان ترس ناگهانی

راه‌های مقابله با احساس ترس در زندگی چیست؟

برای فائق آمدن بر هر مشکلی باید تلاشتان را به کار بگیرید تا ریشه و دلیل اصلی آن را کشف کنید. مثلا ترس همیشه با درصدی از نگرانی بابت از دست دادن همراه است. ترس از فقدان چیزی یا کسی مانع از آن می‌شود که دل را به دریا بزنید و به سوی رسیدن به یک هدف به طور مصمم قدم بردارید.
اگر قصد درمان ترس ناگهانی را دارید و می‌خواهید در زندگی به کامیابی و موفقیت برسید باید ببینید که از چه می‌ترسید و ترستان از فقدان‌های احتمالی منطقی است یا خیر. با ریشه‌یابی ترس، امکان تصمیم‌گیری منطقی هم به وجود خواهد آمد و راحت‌تر می‌توانید به سمت رفع ترس‌ها و قدم گذاشتن در یک مسیر حرکت داشته باشید.
اقداماتی که در ادامه معرفی می‌شوند تاحدی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید از چیزهای ترسناک در زندگی‌تان فاصله بگیرید و به خودتان امید و انگیزه برای رهایی و شکوفایی بدهید:

خودتان را سرزنش نکنید

هیچ‌وقت خود را به خاطر ترس‌هایی که در زندگی دارید، سرزنش نکنید. ترس و استرس چیست ؟ یک حالت کاملا طبیعی که ممکن است برای همه پیش بیاید و انسان‌های قوی کسانی هستند که خود را به خاطر چیزهای ترسناک زندگی‌شان نمی‌بازند و از اینکه از چیزی ترسیده‌اند هم خود را سرزنش نمی‌کنند.
بلکه با علم به اینکه توانمند هستند، با مشکلاتشان مبارزه مي‌کنند. دنیا به اندازه کافی با سرعت و خودخواهی خود به سمت جلو پیش می‌رود. یعنی در حرکت خود به سوی آینده از ما درباره امیال و خواسته‌هایمان نمی‌پرسد. پس حال که کسی نیست که به اصطلاح نازمان را بکشد و با ما آن‌طور که دوست داریم، مهربان باشد، باید ارزش مهربانی و دلسوزی خودمان برای خودمان را بیشتر بدانیم.
اگر خود را سرزنش کنید و نتوانید از ضعف‌ها و ترس‌هایتان آگاهانه عبور کنید، مطمئن باشید که چشیدن طعم رهایی و درمان ترس ناگهانی برایتان قابل تصور نخواهد بود. پس به خاطر چیزهایی که برایتان ترسناک هستند نباید خود را سرزنش کنید. تلاشتان این باشد که همراهی درجه یک و مشوقی عالی برای خودتان باشید.

از مکانیزم شوخی و خنده استفاده کنید

میزانی از جدیت برای موفقیت در زندگی ضرورت دارد اما یادتان باشد که نباید دنیا و زندگی کردن را زیاد از حد سخت گرفت. از قدیم گفته‌اند که بخند تا دنیا به تو بخندد. پس مکانیزم خنده و شوخی را در مواجهه با سختی‌های زندگی از یاد نبرید.
یادتان باشد که ترس‌هایتان را می‌توانید با جدی نگرفتن و خوش‌رویی به خودتان کنار بزنید. نه اینکه به ریشه‌یابی مشکل و ترستان نپردازید و بیهوده سعی بر این داشته باشید که آن را نادیده بگیرید بلکه باید به این فکر کنید که به کمک قدرت اراداه و خواسته‌ خود، امکان تغییر وضعیت برای همه مقدور است. پس کمی کمتر به خود سخت بگیرید و سعی کنید که شادابی و نشاطتان را برای حرکت به سمت جلو حفظ کنید.

ترس در زندگی یک احساس کاملاً طبیعی است

نکته مهم برای درمان ترس ناگهانی

یادتان نرود که بسیاری از ترس‌ها، ریشه‌ای غیرمنطقی دارند. یعنی شما بیهوده از سایه یک گربه کوچک که روی دیوار افتاده و شمائل شیر به خود گرفته است در حال ترسیدن هستید. اگر خوب فکر کنید و با خودتان خلوت کنید تا دلیل و ریشه ترس را بیابید.
بعد با خود درباره عواقب احتمالی ترس کنار بیایید، متوجه خواهید شد که اصلا چیزی که ترسناک بوده است، هیچ عاقبت و نتیجه وحشتناکی برایتان به همراه نخواهد داشت و با تدبیر و عقلانیت به راحتی می‌توانید بر آن فائق آیید.

در آخر

احساس ترس در زندگی کاملا طبیعی است اما نجنگیدن با آن و ترسو شدن اصلا طبیعی نیست. یادتان باشد که قدرت اراده آدمی می‌تواند کوه‌ها را هم جابه‌جا کند پس روی آن حسابی، حساب کنید و مطمئن باشید که می‌توانید بر ترس‌هایتان هم پیروز شوید. شادی و رهایی، حق همه ماست.
پس چرا مدام بترسیم. این را بدانید که از دل ترس، انواع مختلف دیگری از ترس پدیدار می‌شود. پس اگر بنا باشد که زندگی‌تان شاد و باطراوت پیش برود باید با هر نوع ترسی مقابله کنید و نگذارید که از ریشه‌های آن، ترس‌های متنوع دیگری منشعب شوند. درمان ترس ناگهانی باید از احساس‌های خفیف آغاز شود.

 

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

علائم استرس را بشناسید12

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست