صفحه اصلیمقالهوبلاگ

کنترل ترس را به دست بگیرید؛ تا کی می‌خواهید بترسید و ناکام بمانید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

کنترل ترس در زندگی به شما اجازه می‌دهد تا شاداب‌تر و پویاتر زندگی کنید. زمانی که از حصار تنگ ترس‌ها خارج می‌شوید، کم کم درمی‌یابید که چه ظرفیت‌هایی داشته‌اید. کنترل ترس به شما کمک می‌کند تا توانمندی‌های خودتان را بهتر شناسایی کنید و از ظرفیت‌های اطراف‌تان برای رشد و لذت بردن بیشتر از زندگی بهره ببرید.
همه آدم‌ها ترس‌هایی دارند که بنا به ویژگی‌های شخصی و محیطی که در آن تجربه زیستن داشته‌اند برای‌شان به وجود آمده است. پس بدانید که کنترل ترس برای همه انسان‌ها، یک نیاز مهم برای رشد است. از اینکه از چیزی می‌ترسید، اصلا و ابدا خجالت نکشید. یادتان باشد، عدم کنترل ترس و ماندن در حصار این ترس‌هاست که باعث خجالت می‌شود. کنترل ترس با روش‌ها و راه‌کارهای موثر، شدنی و مقدور است. با ما همراه باشید:

کنترل ترس با شناخت ترس‌ها مقدور است

اگر قصد دارید که کنترل ترس را به دست بگیرید باید در درجه نخست، تعریف دقیق و مناسبی از ترسیدن برای خودتان شرح بدهید و ترس‌های‌تان در زندگی را شناسایی کنید. از خودتان بپرسید که از چه می‌ترسید و علت این ترس چیست. با شناخت و تعریف صورت مساله است که می‌توانید گامی در جهت رفع آن بردارید.
زمانی که می‌خواهید با یک ارتش و حریف به جنگ وارد شوید، تنها در صورتی موفق عمل خواهید کرد که شناخت درستی از آنها داشته باشید. در غیر این صورت، انگار در تاریکی مشغول به شمشیر زدن می‌شوید. پس بهتر است که برای مبارزه با ترس‌ها هم که کمتر از دشمنی درجه یک و خطرناک نیستند در وهله اول به شناخت و تعریف‌شان بپردازید. باید بدانید که از چه چیزی می‌ترسید و ریشه این ترس در چیست.

کنترل ترس

تصویر دقیقی از عاقبت ترسیدن تجسم کنید

از خودتان بپرسید که نتیجه و نهایت ترسیدن‌تان به کجا می‌رسد. سعی کنید که دستاوردهای نترسیدن را برای خود برشمارید و در مقابل، نتیجه و عواقب منفی ترسیدن را هم تا انتهای مسیر برای خود شفاف‌سازی کنید. از خودتان بپرسید که اگر به خاطر ترس و ناتوانی در کنترل ترس در مسیر گام برندارید چه مشکلاتی برای‌تان به وجود خواهد آمد و چه ناکامی‌هایی خواهید داشت.
حال اگر نترسید و با کنترل ترس در یک مسیر گام بردارید چه دستاوردهایی نصیب‌تان خواهد شد. این کار باعث شکل‌گیری مقایسه‌ای می‌شود که شما را در کنار گذاشتن ترس و قوی شدن پشتیبانی می‌کند. روش دیگری هم وجود دارد که با تصویر کردن عواقب و خطرات بدی که ممکن است انجام یک کار برای‌تان در پی داشته باشد، عمق فاجعه را تصویر می‌کنید و در بعضی از موارد متوجه می‌شوید که اصلا نتیجه و عواقب، آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید، وحشتناک نیستند.
مثلا ترس بی‌نهایت خود از یک امتحان را بررسی کنید. اگر قبول نشوید، نهایتا دوباره در امتحان شرکت خواهید کرد. نه کسی را از دست می‌دهید نه خدای نکرده سلامت و زندگی‌تان به خطر می‌افتد. پس از بزرگ کردن ترس‌ها با تعریف ابعادشان برای خود بپرهیزید.

توانایی‌ها و نقاط قوت‌تان را پررنگ کنید

یکی از دلایل عمده ترسیدن، این است که خودتان را ناتوان می‌بینید و احساس می‌کنید که نمی‌توانید کنترل ترس را بر عهده بگیرید. برای اینکه از چنین حصاری بیرون بیایید باید توانمندی‌های‌تان را بشناسید. ببینید که نقاط قوت‌تان در زندگی چیست و برای حرکت کردن در مسیر شادی و موفقیت، آنها را پررنگ کنید.
باور داشته باشید که با کمک گرفتن از نقاط مثبتی که در رفتار و کردارتان دارید و مهارت‌هایی که به آنها مسلط هستید به راحتی می‌توانید بر سختی‌ها و دشواری‌های مختلف فائق بیایید. توانایی‌های‌تان را نام ببرید و تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا آنها را رشد بدهید. با تکیه بر توانایی‌های‌تان و استفاده از فرصت‌های مثبت در زندگی خود، نقاط ضعف‌تان را از بین ببرید و کنترل ترس را به دست بگیرید.

شکرگزاری را فراموش نکنید

شاید در ظاهر دقیقا متوجه ارتباط میان شکرگزاری و کنترل ترس نشوید. اما واقعیت این است که افراد قدرشناس و شکرگزار معمولا روی داشته‌های‌شان متمرکز هستند. این افراد به چیزهایی که دارند افتخار می‌کنند و مدام نگران از دست دادن و نداشته‌های‌شان نیستند.
چنین دیدگاهی باعث کنترل ترس می‌شود. ترس از دست دادن و نگرانی بابت نداشته‌ها از جمله مهم‌ترین تر موانعی است که باعث می‌شود شادی و رضایت از زندگی‌تان خارج شود. پس با وجود شکرگزاری و دانستن قدر داشته‌های‌تان از ترس‌های مختلف دور خواهید شد.
افراد شکرگزار معمولا به خاطر داشته‌ها راضی هستند و از همین روی، توانایی زندگی کردن در لحظه را دارند. زندگی کردن در لحظه باعث می‌شود تا شادابی بیشتری در زندگی داشته باشید و ترس‌ها را کنار بگذارید.

کنترل ترس با شناخت ترس‌ها مقدور است

ورزش کنید و به سلامتی‌تان اهمیت بدهید

از قدیم گفته‌اند که عقل سالم در بدن سالم است. پس یادتان نرود که زندگی سالم با رعایت نکات سلامتی به شما کمک می‌کند تا قوی و پرانرژی باشید. زمانی که قوی و پرانرژی هستید و از لحاظ بدنی احساس خوبی دارید، ترس‌های مختلف هم کمتر دور و برتان ظاهر می‌شوند.
یکی از دلایل این موضوع هم وجود هورمون‌ها و مواد شیمیایی است. یک بدن سالم، هورمون‌های تنظیم و مواد شیمیایی مناسبی دارد. پس نوسانات هورمون‌ها و مواد مختلف موجود در بدن روی خلق و خو و اعصابش اثرات بد نمی‌گذارد.

در آخر

کنترل ترس از جمله مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید در زندگی به دست بیاورید. ترس‌ها باعث می‌شوند تا شادی و موفقیت از زندگی رخت بربندند. همه می‌ترسند اما همه جرئت و شهامت لازم برای مواجه شدن با ترس‌ها و کنار زدن آنها را ندارند.
یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های هر فرد برای توسعه فردی، توانایی کنار گذاشتن ترس‌هاست. با خودتان مهربان باشید و تلاش کنید تا به آرامی ضمن راه آمدن با خود، ترس‌ها را به روشی مناسب از بین ببرید. یادتان باشد که گاهی اوقات، درمان کردن ترس‌ها نیاز به کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای مثل مشاوران دارد اما در بسیاری از موارد، کنترل ترس از سوی خودتان میسر است و فقط باید با کمی تلاش شخصی، آنها را از میان بردارید.
بیشتر ترس‌ها فقط توهم هستند. یعنی بزرگ کردن بیهوده آنهاست که باعث شده تا شما خودتان را در پیله‌شان محدود و محصور کنید. نترسید، رها باشید و با دستان‌تان پوست زندگی را لمس کنید.

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

علائم استرس را بشناسید

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست