مقالهوبلاگ

پذیرفتن اشتباهات خود و رسیدن به آرامش ذهنی را یاد بگیرید

اشتراک گذاری این مطالب در:

پذیرفتن اشتباهات خود برای همه آسان نیست. این اصلا جای تجب ندارد. شجاعت زیادی لازم است که انگشت اتهام را به سمت خود نشانه بگیریم. اما باید قبول کرد که پذیرفتن اشتباهات خود می‌تواند آرامش ذهنی و روانی فوق‌العاده زیادی را به همراه داشته باشد.
باید قبول کرد که اشتباه کردن بخشی از خصائل انسانی است. باید از گذشته‌ها عبور کرد و به سمت تغییر و آینده‌ای بهتر در حرکت بود. پذیرش اشتباهات خود از جمله روش‌ها و راهکارهایی است که باید برای موفقیت بیشتر در زندگی و رسیدن به آرامش در تصمیم‌گیری‌های مختلف به آن توجه کرد و آن را آموخت.
بعضی از افراد بسیار حساس و سخت‌گیر هستند و تمایلی به پذیرفتن اشتباهات خود ندارند. چنین افرادی را باید دشمن درجه یک خودشان دانست. هیچ‌کس به اندازه خود شما نمی‌تواند باعث بالا بردن روحیه و توانمندی‌های‌تان شود. پس با پذیرش اشتباهات خود، گام مهمی در دوستی و آشتی با خود بردارید. در ادامه از روش‌هایی برای‌تان گفته‌ایم که به شما کمک می‌کنند تا خودتان را ببخشید و با شخصِ خودتان دوست شوید.

پذیرفتن اشتباهات خود با کشف ریشه احساسات

گاهی‌اوقات، رهایی از اشتباهاتی که مرتکب شده‌ایم اصلا آسان نیست. در این مواقع باید از خود بپرسیم که دقیقا چه احساسی پشت این ماجرا نهفته است و چه حسرت‌هایی مانع از آن می‌شود که اشتباهات خود را نپذیریم و دست از سرمان برنداریم و همچنان به غصه خوردن ادامه بدهیم. اینجاست که باید کمی صبر کنیم و ببینیم که دلیل و ریشه حس بدی که دست از سرمان برنمی‌دارد دقیقا چیست.
کشف احساساتی که شکست و اشتباه کردن برای‌مان به همراه می‌آورند از مهم‌ترین بخش‌های توانمند شدن در عبور از آنهاست. بدیهی است که گاهی با اشتباهی که از ما سر می‌زند، امکان دست یافتن به یک موقعیت شغلی یا چیزی شبیه به آن از دست می‌رود. اما چاره چیست؟ جز درس گرفتن از گذشته و تلاشی مصمم برای عدم تکرار اشتباهات، راه دیگری هم وجود دارد تا بتوان با گذشته کنار آمد؟
برای پذیرفتن اشتباهات خود باید ببینید که چه احساساتی در شما شکل گرفته است و چرا این احساسات در وجودتان حضور دارند و سعی کنید که حسرت‌های ناشی از آنها را با امید بستن به تغییر در آینده از بین ببرید. زندگی ادامه دارد. اگر عواقب منفی یک خطا روی ما اثرات به شدت منفی و بدی می‌گذارد باید آستین‌ها را بالا بزنیم و برای تغییر دست به کار شویم. مگر می‌شود بدون فراموش کردن خاطرات بد و خطاهای گذشته به زندگی ادامه داد؟ قطعا خیر. پس تلاشتان را به کار بگیرید که اشتباهات خود را بپذیرید و با یافتن راهکار از احساسات منفی وارد شده بر قلبتان دور شوید.

 

جدا کردن خود از اشتباهات

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای پذیرش اشتباهات خود انجام بدهید، این است که بپذیرید همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند و بتوانید، خودتان را از اشتباهات‌تان جدا کنید. یعنی به واسطه یک خطا، تمام دستاوردها و توانمندی‌های‌تان را زیر سوال نبرید و خودتان را به باد فحش نکشید. حتما چنین صحنه‌ای برای‌تان آشناست.
یعنی زمانی که یک اشتباه باعث شده است تا به طور کلی از خودتان مایوس شوید و احساس کنید که تمام بخش‌های زندگی‌تان را در مسیری اشتباه طی کرده‌اید. ارزش‌های‌تان را زیر سوال نبرید. ضمن اینکه باید بدانید که همیشه خطا و اشتباهی که شما مرتکب می‌شوید، تنها و تنها به خاطر ندانم‌کاری‌های شخصی‌تان نیست. بلکه گاهی‌اوقات، مجموعه‌ای از شرایط است که دست به دست هم می‌دهد و اجازه رسیدن به یک هدف را به شما نمی‌دهد.
پس تلاش کنید تا خودتان را از ناکامی‌ها جدا کنید. نه به این معنی که با سلب مسئولیت، همه چیز را به گردن دیگران بیندازید. بلکه به این معنا که بدانید که هر واقعه‌ای می‌تواند جبران شود و نباید با یک اشتباه تمام وجودتان را زیر سوال ببرید.

پذیرش اشتباهات خود و ضعف‌ها و ناتوانی‌ها

پذیرفتن اشتباهات خود می‌تواند درس‌های زیادی برای‌تان به همراه بیاورد. یکی از این درس‌ها، پذیرش ضعف‌ها و ناتوانی‌هاست. زمانی که اشتباه می‌کنید یا خطایی از شما سر می‌زند، نیاز دارید که علت و ریشه اشتباهی را که مرتکب شده‌اید به دقت کشف کنید. باید بدانید که چرا و کدام ضعف و ناتوانی‌تان موجب وقوع اشتباه شده است.
این مرحله در خودشناسی، نقش بسیار مهمی دارد. زمانی که می‌پذیرید، ایرداتی دارید و اشکالاتی در رفتار و کردارتان وجود داشته است که باعث بروز یک اشتباه شده، امکان تغییر و اصلاح هم در شما جوانه می‌زند. نخستین گام برای تغییر، تعریف دقیق وضعیت فعلی است. زمانی که بدانید که شما هم مانند هر انسان دیگری کامل نیستید و امکان دارد اشتباه کنید و از آن مهم‌تر، به شناسایی ضعف و مشکلتان می‌پردازید، ناتوانی‌های‌تان را کنار خواهید گذاشت و به سراغ رفع‌شان می‌شتابید.

ایستادن پای اشتباهات

فرار کردن، کار آدم‌های ضعیف است. نیست؟ ایستادن پای اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید، یک مرحله عالی از رشد شما در زندگی است و باعث می‌شود که با پذیرفتن اشتباهات خود و جا نزدن به یک پله بالاتر صعود کنید. کسی که خود و اشتباهاتش را می‌پذیرد، در دل شجاعتی احساس می‌کند که او را برای حرکت به سوی گام‌های موفقیت‌آمیز در آینده آماده می‌سازد.
پذیرفتن مسئولیت اقداماتی که بر عهده می‌گیرید، به شما اجازه می‌دهد که شجاع و مستقل در مراحل مختلف زندگی ظاهر شوید. این دستاورد بزرگی است که فقط با ایستادن پای اشتباهات‌تان به آن دست پیدا خواهید کرد.

نکات نهایی

اگر خودتان را دوست نداشته باشید، چطور از دیگران انتظار دارید که به شما اهمیت بدهند و دوست‌تان بدارند. شخصی که برای خود ارزش کافی قائل نیست به دیگران هم اجازه می‌دهد تا هر طور که می‌خواهند با او رفتار کنند.
پس با خودتان مهربان‌تر باشید و به خودتان اجازه خطا کردن بدهید. شخصی که پذیرش اشتباهات خود را در وجودش نهادینه نمی‌کند، شخصی ترسو و بزدل خواهد بود که به خاطر واهمه‌ای که از خطا کردن دارد به هیچ حیطه تازه و مهمی در زندگی وارد نمی‌شود.
در حالی که پذیرش اشتباهات خود با علم به اینکه همه انسان‌ها خطا می‌کنند، به شما جرئت پیش رفتن در زندگی می‌دهد. همدردی کردن با خود باعث می‌شود که دیگران هم با شما همدرد و همدل شوند. زمانی که می‌پذیرید اشتباه کرده‌اید و مسئولیت خطاهای‌تان را می‌پذیرید، از سوی دیگران هم زودتر بخشیده می‌شوید.

پذیرفتن اشتباهات خود برای همه آسان نیست

در آخر

ما به این دنیا نیامده‌ایم که فقط درد بکشیم، غصه بخوریم و اذیت شویم. اما مدام در معرض احساسات و شرایط منفی هم قرار داریم. پس تکلیف چیست؟ انتخاب با ماست، که تصمیم بگیریم به فردی قوی بدل شویم که همه چیز را تحت کنترل خود می‌گیرد و با توانمند کردن خود مثلا با پذیرش اشتباهات خود می‌خواهد بسامد لحظات شاد و زیبایش را بیشتر کند یا زانوی غم بغل بگیریم، در خطاها بمانیم و حسرت بخوریم.
شادی و پیروزی حق همه ماست. لیاقت موفقیت و کامیابی را از خود نگیرید. تلاش کنید که با پذیرش اشتباهات خود درصدد رفع‌شان برآیید و به سمت جلو حرکت کنید. ماندن و رکود حتی باعث می‌شود که آب زلال هم به مردابی بدبو بدل شود. مرداب وجودتان را منهدم کنید و با شوق و قدرت خواستن به سمت تغییرات مثبت در زندگی در حرکت باشید.
این حرف‌ها، کلیشه‌هایی اعصاب‌خردکن نیستند، واقعیت‌هایی هستند که اگر به آنها عمل کنید در مدتی کوتاه، زندگی‌تان از این رو به آن رو خواهد شد. خودتان را دست‌کم نگیرید. قدرت تغییر دادن خود در وجود همه آدم‌ها هست. فقط باید تلاش کنید که این نیرو را از حالت بالقوه به شکل بالفعل دربیاورید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست