مقالهوبلاگ

کمال گرایی منفی چیست و چه اثراتی بر زندگی‌تان دارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

کمال‌گرای منفی ویژگی اصلا خوبی نیست. هر چند که کمال‌ گرایی تا حدی متعادل می‌تواند مثبت باشد و زندگی را به سطحی مطلوب برساند اما اگر بیش از حد باشد، ضرر خواهید کرد. کمال گرایی منفی می‌تواند زندگی‌تان را نابود کند.
کمال گرایی منفی باعث می‌شود تا برای رسیدن به ۱۰۰ درصد هر چیزی به شدت تلاش کنید و از آنجایی که رسیدن به چنین نقطه و جایگاهی اصولا امکان‌پذیر نیست، در نهایت جز فردی خسته که به هدفش نرسیده است، چیزی نخواهید بود. با ما همراه باشید تا از این کمال گرایی بیشتر برای‌تان بگوییم.

کمال گرایی منفی چیست؟

کمال گرایی تا حدی متعادل می‌تواند باعث شود تا استانداردها و معیارهای زندگی‌تان را ارتقا بدهید. ارتقای این استانداردها باعث می‌شود تا در مسیرهایی سطح بالا تلاش کنید و زندگی‌تان را مدام توسعه بدهید. اما اگر کمال گرایی منفی داشته باشید، شکست‌ها و موانع باعث می‌شوند که روحیه‌تان ضعیف شود و هیچ‌گاه از خود راضی نخواهید بود.
چنین چیزی قطعا روان‌تان را تحت تاثیرات منفی خود قرار خواهد داد. برای اینکه زندگی شاد و بهره‌وری داشته باشید باید تفاوت میان این دو را به خوبی بدانید. یعنی بدانید که کمال گرایی منفی و مثبت هر یک چه ویژگی‌هایی دارند. اجازه بدهید در ادامه درباره هر یک در مباحث مختلف بیشتر برای‌تان بگوییم:

کمال گرایی منفی و مثبت در زمینه هدف‌مندی چگونه‌اند؟

کمال گرایان مثبت هدفمند هستند و تصویری که از هدف‌شان در ذهن خود دارند باعث می‌شود تا شاد و باانگیزه به سمت آن در حرکت باشند اما کمال گرایی منفی طوری است که ترس از شکست و نرسیدن به بهترین جایگاه، مدام از انرژی فرد می‌کاهد و باعث می‌شود که استرس فراوانی به او وارد شود. کمال گرایی مثبت به شکل‌گیری انگیزه و شادمانی در هر شخص کمک می‌کند اما کمال گرایی منفی باعث اضطراب و نگرانی می‌شود.
کسانی که دچار کمال‌گرایی منفی هستند معمولا از خود ناراضی‌اند و خودشان را آن‌قدر که باید و شاید دوست ندارند. این دوست نداشتن روی عزت نفس‌شان اثرات فراوانی می‌گذارد. عزت نفس همان احساس خوبی است که هر فرد از خود دارد.
این احساس خوب می‌تواند نیروی محرکه‌ای باشد که او را به سمت اهدافش هدایت می‌کند اما کسی که مدام در پی رسیدن به ۱۰۰ درصد است و نمی‌تواند به آن دست بیابد، از خودش ناامید می‌شود، دیگر خود را دوست نخواهد داشت و عزت نفس خود را به پای کمال گرایی منفی در زندگی می‌سوزاند. چنین رویکرد اشتباهی باید حتما کنار گذاشته شود.

کمال‌گرای منفی ویژگی اصلا خوبی نیست.

کمال گرایی منفی و مثبت در زمینه عملگرایی چگونه‌اند؟

کسی که دچار کمال گرایی منفی است، می‌هراسد. او از اینکه به نهایت موفقیت دست پیدا نکند، مضطرب می‌شود. چنین فردی مدام به دنبال بهترین لحظه برای شروع کار خود است. او به دنبال لحظات ایده‌آل می‌گردد تا در آنها به کار خود مشغول شود و بهترین نتایج را بگیرد. اما واقعیت این است که چنین لحظاتی آمدنی نیست بلکه باید آنها را ساخت. در مقابل، افراد کمال گرای مثبت با شور و انگیزه شروع به کار می‌کنند و از اینکه به سمت ایده‌آل‌های‌شان در حرکت هستند، هیجان فراوانی دارند.
کمال‌گرایان منفی از هیچ دستاوردی خوشحال نمی‌شوند زیرا معتقدند که سطحی بالاتر هم وجود دارد که باید به آن دست پیدا می‌کردند. در واقع، هیچ چیز برای آنها کافی نیست اما کمال گرایان مثبت در نقطه مقابل هستند. آنها برای کوچک‌ترین دستاوردهای خود هم ارزش قائل هستند و به خودشان آفرین می‌گویند.
یادتان باشد که ایده‌آل‌گرایی باید راهی باشد تا شما به سمت اهداف‌تان در حرکت باشید نه اینکه همان ایده‌آل‌ها از فرط نگاه جزئی‌نگری که کسب می‌کنید به موانعی در مسیرتان بدل شوند. کمال گرایی منفی چیزی جز خستگی روحی برای‌تان به همراه ندارد. پس اگر به آن دچار هستید، تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا از قفس رهایی پیدا کنید.

رویکرد کمال‌گرایان مثبت و منفی چه تفاوتی با هم دارد؟

کسانی که به کمال گرایی منفی دچار هستند، رویکرد مثبتی دارند و با دیدی کلان‌نگر به همه چیز نگاه می‌کنند. آنها اسیر جزئیات نمی‌شوند و سعی دارند با انتخاب مسیر صحیح و قرار گرفتن در آن به جزئیات نیز رسیدگی کنند. اما کمال گرایان منفی کسانی هستند که با توجه بیش از حد به جزئیات خود را خسته می‌کنند و از رسیدن به دیدی کلان و قرار دادن خود در مسیری درست جا می‌مانند. در واقع، جزئیات باعث می‌شود که انرژی‌شان تلف شود و از مقصود اصلی جا بمانند.
کمال گرایی منفی باعث می‌شود تا فرد نسبت به شکست‌ها و موانعی که پیش می‌آید، احساس بسیار بدی داشته باشد و به شدت درگیر آنها شود اما کمال گرایی مثبت به فرد درس عبرت می‌دهد و به او کمک می‌کند تا از آنها درس بگیرد و در ادامه راه، دومرتبه مرتکب آنها نشود. کمال گرایی مثبت به فرد در مسیر هدفمند شدن یاری می‌رساند.
این هدف‌مندی به او کمک می‌کند تا در مسیری قدم بردارد که به شدت برایش روشن است و چشم‌انداز زیبایی را در مقابل چشمانش ایجاد می‌کند. هدف‌مندی و انگیزه حاصل از کمال گرایی مثبت بسیار مطلوب است.

کمال گرایی چطور زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

همان‌طور که عنوان شد، کمال گرایی از تمرکز و سرعت عمل در زندگی می‌کاهد. اثرات منفی بسیار زیادی در کمال گرایی افراطی وجود دارد. اگر کسی دچار این موضوع شود، احتمالا رنگ آرامش و موفقیت‌های شیرین را نخواهد دید.
علت این است که نگاه جزئی‌نگر و دقیق فرد در انجام هر کاری مانع از آن می‌شود تا فرد بتواند با سرعتی درست به مرحله اجرا برسد. به تعویق انداختن کارهای عملی هم یکی دیگر از آفاتی است که کمال گرایی منفی به زندگی تحمیل می‌کند.
فرد ایده‌آل‌گرای افراطی مدام در پی این است که بهترین موقعیت و مکان و زمان را برای پیاده‌سازی‌های ایده‌های خود پیدا کند، از اقدام کردن خودداری می‌کند. در نتیجه، فرصت‌های بسیاری را در زندگی از دست می‌دهد.
مثلا کسی را در نظر بگیرید که به شدت کمال گراست و می‌توانیم کمال گرایی او را کمال‌ گرایی منفی بنامیم. چنین فردی برای موضوعی مانند سفر رفتن هم رویکرد ایده‌آل‌گرای خود را دارد. او حاضر نمی‌شود که با بودجه‌ای اندک به سفر برود و معتقد است که یا نباید به سفر رفت یا اگر چنین برنامه‌ای ترتیب داده می‌شود باید در بهترین فصل سال و بهترین هتل‌ها صورت بگیرد.
بدیهی است که چنین شرایطی برای بسیاری از افراد دشوار است. در این میان سر چنین فردی کلاه می‌رود. او خود را از لذت سفرهای متعددی که می‌توانند با شرایط عادی‌تری پیگیری شوند به شدت محروم می‌کند و این حرمان اصلا ارزشمند نیست.

کمال گرایی منفی و مثبت در زمینه عملگرایی چگونه‌اند؟

در آخر

کمال گرایی در حد متعادل خوب است. اما یادتان باشد که هیچ صفت و ویژگی اغراق‌شده و افراطی نمی‌تواند شما را به شادی و موفقیت در زندگی نزدیک کند. برخی از افراد فکر می‌کنند که ایده‌آل‌گرایی بسیار زیادی که در کارها دارند از آنها فردی متفاوت می‌سازد.
همان‌طور که گفته شد تا حدی داشتن استانداردهای بالا باعث می‌شود تا موفقیت‌هایی سطح بالا کسب کنید اما اگر جزئی‌نگری بیش از حدتان باعث شود که دلهره‌ها و نگرانی‌ها به زندگی‌تان وارد شوند قطعا نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد. ایده‌آلات بسیار دست‌نیافتنی در زندگی، شما را از شادی‌ها محروم می‌کند.
پس لازم است که کمال گرایی خود را تحت کنترل داشته باشید. اجازه ندهید که اهمیت دادن زیاد به جزئیات و درگیر شدن در مسیرهای فرعی، انرژی‌تان را برای رشد و بهره‌وری بگیرد.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست