عزت نفسمقالهوبلاگ

رابطه عزت نفس و سلامت روان را تا چه اندازه‌ می‌شناسید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

رابطه عزت نفس و سلامت روان را می‌دانید؟‌ در طبقه‌بندی‌های روانشناسی، داشتن عزت نفس را به عنوان یک حالت ویژه روحی معرفی نمی‌کنند. به عبارت بهتر، نداشتن عزت نفس یا کمبود آن در دسته یکی از مشکلات روحی و روانی قرار نمی‌گیرد اما با این حال مشکلات مرتبط با عزت نفس در ارتباط تنگاتنگی با سلامت روان قرار دارد.
اگر رابطه عزت نفس و سلامت روان را پیدا کنید به این نتیجه خواهید رسید که افراد با عزت نفس بالا می‌توانند تصویر بهتری از خود در ذهن‌شان داشته باشند. آنها به توانایی‌های خود واقفند و از همین جهت، به کمک توانایی‌ها و نقاط قوت خود در زندگی به دنبال رشد و شکوفایی شخصی‌شان می‌روند. با مجله موفقیت سلف مید همراه باشید تا از رابطه عزت نفس و سلامت روان بیشتر بگوییم.

بیشتر بخوانید: عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

رابطه عزت نفس و سلامت روان چگونه است؟

اگر به دنبال شناسایی بهتر رابطه عزت نفس و سلامت روان هستید باید به شما بگوییم که رابطه مستقیمی میان این دو وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین عوارض نداشتن عزت نفس کافی، افسردگی و انزواست. کسی که از عزت نفس کافی برخوردار نیست دچار افسردگی می‌شود.
افسردگی و انزوا از جمله حالاتی هستند که در طبقه‌بندی مشکلات روانشناسی قرار می‌گیرند. البته نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که آیا ابتدا انزوا و افسردگی به کمبود عزت نفس شکل می‌دهند یا بالعکس. در هر حال، هر یک که در آغاز شکل بگیرند، خبر از چرخه معیوبی می‌دهند که درمان آن بسیار سخت و پیچیده است.
کسانی که عزت نفس کافی ندارند در برخورد با دیگران هم بسیار ضعیف عمل می‌کنند و چون تصویر مناسبی از خود ندارند و همیشه با نگاهی نامناسب به توانمندی‌ها و قدرت خود می‌نگرند یا به عبارت کلی‌تر تجسم درست و مطلوبی از خود ندارند به انزوا روی می‌آورند. ناتوانی در مدیریت رفتارها و ارتباطات ضعیف باعث انزوایی می‌شود که سلامت روان را به شدت مخدوش می‌سازد. پس رابطه عزت نفس و سلامت روان بسیار جدی است و باید به آن دقت زیادی داشته باشید.رابطه عزت نفس و سلامت روان را می‌دانید؟‌

نشانه‌های عزت نفس اندک چیست؟

برای اینکه به تشریح رابطه عزت نفس و سلامت روان بپردازید باید در مرحله نخست نسبت به نشانه‌های عزت نفس، اطلاعات خود را بالا ببرید. از جمله نشانه‌های عزت نفس اندک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• افرادی که عزت نفس پایینی دارند مدام نیمه خالی لیوان را درباره هر موضوعی می‌بینند و درباره خودشان نظراتی به شدت منفی دارند.
• افراد با عزت نفس اندک به جای تمرکز بر نقاط قوت خود روی ضعف‌های‌شان تمرکز می‌کنند و خود را مدام ضعیف‌تر و ضعیف‌تر می‌کنند. آنها دستاوردهای خود را زیر سوال می‌برند و به آنها افتخار نمی‌کنند.
• افرادی که از عزت نفس پایینی برخوردار هستند مدام فکر می‌کنند که دیگران از آنها بهتر هستند و خود در سطح و اندازه افراد موفق نمی‌بینند.
• افراد با عزت نفس پایین در قبال تعریف و تمجید دیگران از خود واکنش مناسبی ندارند و معمولا آن را نمی‌پذیرند. علت این است که خود را لایق تعریف و ستایش نمی‌دانند.
• افراد با عزت نفس پایین مدام احساس افسردگی، عصبانیت، شرم یا اضطراب را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: عزت نفس بالا و نشانه‌های آن در رفتار و گفتار را بشناسید

چطور می‌توان رابطه عزت نفس و سلامت روان را مثبت و هم‌سو کرد؟

برای اینکه سلامت روان‌تان را افزایش بدهید باید تلاش کنید تا با افزایش عزت نفس به عنوان بخش مهمی از عوامل اثرگذار در سلامت روح و روان، زندگی‌تان را زیباتر و آسان‌تر کنید. برای قرار دادن رابطه عزت نفس و سلامت روان در جاده‌ای از هم‌سویی و آرامش باید اقداماتی را پیگیری کنید. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره شده است:
• برای تقویت رابطه عزت نفس و سلامت روان باید به نقاط قوت خود فکر کنید. ببینید که در چه چیزهایی بهتر هستید و به چه ویژگی‌های رفتاری خود می‌بالید و افتخار می‌کنید.
• برای تمام موفقیت‌هایی که کسب می‌کنید به خودتان آفرین بگویید. حتی زمانی که دستاوردهایی کوچک کسب می‌کنید باز هم خودتان را تشویق نمایید و با این کار رابطه عزت نفس و سلامت روان را به جاده موفقیت و آرامش بکشانید.
• از گفتن عبارات منفی پرهیز کنید. با خودتان قرار بگذارید که از افعال بد و رویکردهای منفی برای مدتی دور باشید. خودتان را کنترل کنید و هر وقت خواستید، چیزی منفی و بد بگویید، جلوی خود را بگیرید. بعد از مدتی مثبت گفتن و مثبت نگاه کردن به مسائل به یکی از عادت‌های‌تان بدل خواهد شد.
• نگاه‌تان را متمرکز بر چیزهایی کنید که به دست شما قابلیت تغییر دارند. از حرص خوردن درباره چیزهایی که از کنترل‌تان خارج هستند به طور جدی پرهیز کنید.
• از ایده‌آل‌گرایی هم بپرهیزید و یادتان باشد که هیچ‌کس نمی‌تواند به صد در صد اهداف و ایده‌آل‌های خود دست پیدا کند پس با کمال‌گرایی بیهوده، روحیه‌تان را ضعیف نکنید و رابطه عزت نفس و سلامت روان را مخدوش نکنید.
• انسان‌ها اشتباه می‌کنند و این کاملا طبیعی است. پس در برابر اشتباهاتی که مرتکب می‌شوید مدام خود را سرزنش نکنید. اشتباه‌تان را بپذیرید و درصدد جبران آن برآیید.
• به علايق خود اهمیت بدهید. گاهی وقت‌تان را صرف کارهای دوست‌داشتنی برای خود کنید و یادتان باشد در این مواقع، احساس بهتر و مثبت‌تری در شما ایجاد خواهد شد. احساسات مثبت باعث می‌شوند که حس خوبی نسبت به خود داشته باشید و رابطه عزت نفس و سلامت روان را مثبت و مستقیم کنید.
• با افرادی معاشرت داشته باشید که روحیه‌تان را تضعیف نمی‌کنند و شما را دوست دارند و حمایت می‌کنند.
• ورزش کنید و اندام‌تان را در کنار روان‌تان بپرورانید. یادتان باشد که داشتن حس خوب نسبت به ظاهر و احساس سلامتی کردن باعث می‌شود تا رابطه عزت نفس و سلامت روان هم در شما بهبود پیدا کند.
• به دیگران کمک کنید و فعالیت‌های خیرخواهانه داشته باشید. زمانی که کارهای نیک انجام می‌دهید، احساس مفید بودن به شما دست می‌دهد و همین از راه‌هایی است که عزت نفس‌تان را گسترش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

رابطه عزت نفس و سلامت روان را تا چه حد و اندازه‌ای می‌شناسید؟

تنظیم رابطه عزت نفس و سلامت روان به مشاور نیاز دارد؟

اگر راه‌کارهای مختلف برای افزایش و ارتقای عزت نفس برای‌تان کارساز نیست و نمی‌توانید به تنهایی کنترل سلامت روان خود را به دست بگیرید باید حتما به مشاور مراجعه کنید و از او کمک بخواهید. روانشناسان و مشاوران در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. یادتان باشد که وقتی، مشکلی جسمانی پیدا می‌کنید حتما به پزشک مراجعه خواهید کرد و به دنبال کمک تخصصی او هستید.
برای درمان مشکلات روحی و روانی هم نیاز به مراجعه به متخصص دارید. از مطرح کردن مشکلات‌تان خجالت نکشید. خود را محدود نکنید و مطمئن باشید که با تلاش و کمک حرفه‌ای حال‌تان خوبِ خوبِ خوب خواهد شد.

در آخر

رابطه عزت نفس و سلامت روان با یکدیگر، رابطه‌ای مستقیم است که برای بهبود آن باید تلاش کنید. شما، تنها کسی هستید که می‌توانید با قدرت اراده و شجاعتی که از این اراده به رگ‌های‌تان تزریق می‌کنید به موفقیت‌های زیادی در زندگی برسید و احساس آرامش، نشاط و شادی داشته باشید.
برای داشتن یک زندگی پر از دستاورد و شادمانی تلاش کنید. اگر به آدم‌های دیگر نگاهی داشته باشید حتما در میان آنها، نمونه‌های بسیار موفقی را مشاهده خواهید کرد که از مرزها و محدودیت‌های ذهنی شما بسیار جلوتر هستند و با جسارت و شجاعت، اعتماد به نفسی پیدا کرده‌اند که آنها را در زمینه‌های مختلف به موفقیت و رشد رسانده است. شما چه فرقی با آنها دارید؟ باور کنید که هیچ تفاوتی میان شما و آنها نیست. تلاش کنید و عزت‌مند و شاد زندگی را ادامه دهید.

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

(برای اطلاعت بیشتر روی عکس کلیک کنید)

سرزنش کردن

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست