مقالهوبلاگ

با روش های صرفه جویی در زمان چند قدم به موفقیت نزدیک‌تر شوید – قسمت دوم

اشتراک گذاری این مطالب در:

روش های صرفه جویی در زمان متعددند که در مطلب قبل به برخی از آن‌ها پرداختیم. روش های صرفه جویی در زمان شما را با مباحث کنترل زمان آشنا می کند. با کمک این روش‌ها قادرید زمان را به شکل بهتری مدیریت کنید و چند قدم به اهداف و آرزوهای خود نزدیک‌تر شوید. در ادامه‌ی قسمت اول از صرفه جویی در زمان، سایر روش‌ها عبارتند از:

10- با قانون 2 دقیقه پیش بروید

یکی از روش های صرفه جویی در زمان پیروی از قانون 2 دقیقه‌ای است. این قانون اولین بار توسط دیوید آلن در کتاب “Things Done Done: Art of Artivity Free Stress” مطرح شد. آلن بر این نظر است که اگر می خواهید زمان را به کنترل خود درآورید، کارها را در 2 دقیقه انجام دهید. برای مثال قصد دارید در یک خبرنامه عضو شوید و مدت‌هاست که فکر آن با شما همراه است. اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای این کار انجام نداده‌اید. برای اینکه بتوانید به یکباره به همه چیز غلبه کنید، در طی 2 دقیقه خود را مجبور کنید که در خبرنامه عضو شوید.
عضویت شما چند ثانیه طول می‌کشد. اما اراده‌ی شما برای انجام سایر کارهایی که قصد انجامشان را دارید، افزایش می‌یابد. زندگی با قانون 2 دقیقه نه تنها از تعویق کارها به زمان آینده جلوگیری می کند، بلکه باعث استفاده از 2 دقیقه نیز می‌شود و ما را به حسابگرهای دقیق تبدیل می‌کند.

روش های صرفه جویی در زمان

11- یکی از روش های صرفه جویی در زمان کوتاه کردن مسیر است

اجازه ندهید هیچ گاه این عبارت « برای آینده سرمایه‌گذاری کنید» شما را فریب دهد. گاهی ما برای آینده بهتر داشتن خود را فریب می‌دهیم و زمان زیادی از حال را صرف آینده می‌کنیم. در حالی که ممکن است نتیجه‌ی مؤثری در پی نداشته باشد. هرچند بسیاری از روانشناسان به هدفمند زندگی کردن تاکید دارند. اما نباید فکر کنید که با وقت تلف کردن یکی است.
برای مثال شما قصد یادگیری یک نرم‌افزار رایانه‌ای را دارید. برای اینکه در زمان خود صرفه جویی کنید، باید به دنبال راه‌کارهای مهندسی شده مثل استفاده از صفحه‌کلید یا سیستم پرسرعت باشید. اما اگر فکر کنید که با قرار گرفتن بر روی یک کامپیوتر قدیمی و کم سرعت می توانید نرم‌افزار را به شکل بهتری یاد بگیرید که در آینده مفید باشد، اشتباه کرده‌اید.
یکی از روش های صرفه جویی در زمان استفاده از میانبرهاست. حتی وقتی قصد دارید در برنامه‌ی Word یک مطلب را تایپ کنید، باید به دنبال کلیدهای میانبر بگردید یا سریع‌تر تایپ خود را انجام دهید. به امید اینکه وقت صرف کردن امروز برای آینده مؤثر واقع شود، وقت خود را بیهوده هدر ندهید.

12- در یک زمان بر روی یک چیز متمرکز شوید

یکی دیگر از روش های صرفه جویی در زمان تمرکز بر روی یک موضوع است. بسیاری از ما عادت داریم چند مهارت را به طور همزمان با هم انجام دهیم. برای مثال گوش دادن به سخنرانی در تلویزیون، شنیدن صحبت‌های یکی از اعضای خانواده، خرد کردن موادغذایی در آشپزخانه و …. . این عادت بیشتر در مادران دیده می‌شود. این در حالیست که مغز انسان حتی در حرفه‌ای‌ترین کارها تنها قادر به انجام یک کار به نحو احسن است.
اگر می‌خواهید در زمان خود صرفه‌جویی کنید، باید آن کار را به بهترین شکل انجام دهید تا مجبور نباشید به عقب برگردید. همه‌ی ما ممکن است در طی زندگی چندین وظیفه را به طور همزمان بر عهده گرفته باشیم. با این حال تحقیقات نشان می دهد زمانی ما در یک زمان به چندین کار توجه داریم، باعث می‌شود تا بهره‌وری ما در یک کار کاهش یابد.
در یک مطالعه جدید که بر روی کارکنان مایکروسافت انجام شد، مشخص شد کارمندانی که مسئول پاسخگویی به ایمیل‌های دریافتی و پیام‌های فوری بودند، قادر به نوشتن گزارشات و کدهای رایانه‌ای به شکل حرفه‌ای نبودند و حدود 40 درصد از کارایی آن‌ها با سایر مسئولیت‌ها کاهش یافت. آن‌ها بر روی یک کار متمرکز شده و از کار دیگر گریزان می‌شدند. بنابراین اگر می‌خواهید در زمان خود صرفه‌جویی کنید چند کار را همزمان بر عهده نگیرید.

13- از یک سررسید یا تقویم استفاده کنید

با کمک یک سررسید تمامی کارهای روزانه‌ی خود را یادداشت کنید. هم‌چنین تمامی کارهایی که باید در روزهای آینده انجام دهید، در قسمت همان روز و تاریخ بنویسید. حتی اگر تقویم الکترونیکی انتخاب کرده باشید، می توانید کارهای روزانه را در آن یادداشت کنید. برای مثال در روز یکشنبه هفته‌ی آینده یک قرار ملاقات با یکی از دوستان قدیمی دارید.
ساعاتی که باید صرف این دیدار شود را یادداشت کنید. وقتی لیست‌ کارهای خود را در تقویم یادداشت می‌کنید، باعث می‌شود تا کارهای مهم را فراموش نکنید. از سوی دیگر کارهای غیرمهم را حذف کرده و از این طریق در زمان صرفه‌جویی می‌کنید.

14- جلوی ضرر را بگیرید

از دیگر روش های صرفه جویی در زمان جلوگیری از ضرر است. اگر در حال ضرر کردن هستید، به امید اینکه ممکن است در آینده سود کنید و یا با این استدلال که تاکنون هزینه و زمان زیادی صرف شده است پس باید مسیر را ادامه دهید، به ضرر ادامه ندهید. یکی از اشتباهات بسیاری از ما این است که به خاطر هزینه‌ها و زمانی که در گذشته پرداخت کرده‌ایم، باز هم ضرر را می‌پذیریم و امیدوار هستیم که در آینده به سود برسیم.
برای جلوگیری از اتلاف وقت، انرژی و هزینه لازم است تا در هر نقطه‌ای که قرار دارید، ضرر را متوقف کنید. اگر برای یک پروژه سرمایه‌ی زیادی در نظر گرفتید و اکنون نتیجه را نگرفتید، آن را رها کنید. در هر جایی که از ضررکردن جلوگیری کنید، به سود می‌رسید.

15- با برنامه‌ریزی کارهای خود را انجام دهید

برای هر کاری که قرار است انجام دهید، از قبل برنامه‌ریزی کنید. برای مثال قرار است فردا عصر به خرید موادغذایی بروید. باید از قبل به همه وسایلی که نیاز دارید، فکر کنید تا مجبور نباشید دو بار برای خرید زمان صرف کنید. لیست خرید را تهیه کنید تا آن را تنها در یک زمان انجام دهید. حتی زمانی که قرار است به سفر بروید همه چیز را از قبل تهیه کنید تا مجبور نشوید دوباره به منزل برگردید و یا برای تهیه برخی از وسایل جامانده، وقت صرف کنید.

16- یاد بگیرید عاشق شوید

یکی دیگر از روش های صرفه جویی در زمان انجام امور با احساس و علاقه است. وقتی عاشق یک کار باشید، آن را با جان و دل انجام می‌دهید. ولی وقتی به کاری علاقه ندارید، برایتان اهمیتی ندارد که نتیجه چگونه باشد. بسیاری از افرادی که کارشان را به‌خاطر پول انجام می‌دهند، تنها به پول فکر می کنند. برای آن‌ها نتیجه اهمیت زیادی ندارد. در آن‌ها چیزی به نام اشتیاق و علاقه به کار وجود ندارد. اگر می‌خواهید اسیر دوباره‌کاری نشوید، بهتر است کارهای خود را به نحو احسن انجام دهید.
برای این‌که کاری به بهترین شکل انجام شود و مجبور نباشید آن را دوباره انجام دهید، باید به آن کار میل و رغبت داشته باشید. یک آرایشگر که عاشق کارش است، برایش پول و دستمزد مطرح نیست. او به خلق زیبایی می‌اندیشد. یک مکانیک عاشق استارت ماشین است و بیشتر از آنکه به پول و دستمزد فکر کند، روی کارش تمرکز می‌کند.

17- بیاموزید که وقت با ارزش‌ترین دارایی شماست

کسانی که به وقت اهمیت می‌دهند، حتی یک ساعت را هم باارزش می‌دانند. این افراد به دلیل اینکه از زمان برای کارهای مفید استفاده می کنند، می‌دانند که در این یک ساعت می‌توانند کارهای مفید زیادی را انجام دهند. ولی افرادی که تمام زمانشان به هدر می‌رود، یک ساعت و یک روز برای آن‌ها هیچ تفاوتی ندارد.
اگر می‌خواهید در زمان صرفه‌جویی کنید باید برای زمان ارزش قائل شوید. آن را بیهوده در اختیار کسی قرار ندهید. برای ساعات روز خود برنامه بچینید و به دنبال کارهای مفید باشید. برای مثال یک زن خانه‌دار که برای خانه‌داری، آشپزی و مراقبت از کودکان خود ساعات زیادی را صرف می‌کند، باز هم می‌تواند در لابه‌لای ساعت‌های خود به دنبال زمانی برای پیشرفت باشد. این در حالیست که بسیاری از بانوان با گفتن این‌که :«فرزندان و خانه‌داری تمام زمان ما را پر می‌کند» زمان را نادیده می‌انگارند.
زمان برای همه وجود دارد. اما افرادی که همیشه زمان‌ خود را محدود می‌دانند و به بهانه‌های مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خانه می‌کنند، قادر به پیدا کردن زمان نیستند. برای آن‌ها یک ساعت در لابه‌لای مشغله‌های زندگی دیده نمی‌شود. شما هر چقدر هم فرد پرکار و فعالی باشید، باز هم می‌توانید از لابه‌لای مشغله‌های زندگی زمانی برای توسعه‌ی فردی و رشد خود پیدا کنید.

18- در خانه ایستگاه زیبایی درست کنید

برای این‌که در وقت شما صرفه‌جویی شود، بهتر است در کنار درب ورودی منزل یک آینه نصب کنید. سپس یک سبد پر از وسایل مربوط به مرتب کردن خود از جمله بُرس، کِرِم، ادکلن، حوله، ضدآفتاب، لوسیون و لوازم آرایش را درون سبد بچینید. با این کار هر وقت که قصد خروج از منزل را داشته باشید، وسایل شما برای خروج از منزل حاضرند. پس به جای اینکه وقت خود را صرف پیدا کردن وسایل مورد نیاز کنید، خیلی سریع برای بیرون رفتن حاضر می‌شوید.

روش های صرفه جویی در زمان تمرکز بر روی یک موضوع است.

سخن پایانی

روش های صرفه جویی در زمان متنوع است اما شما نیز در این کار سهیم هستید. نحوه‌ی زندگی افراد با هم متفاوت است. برخی در خانه‌های بزرگ و با امکانات زیاد زندگی می‌کنند و حتی با داشتن خدمه قادرند تا حد زیادی در زمان خود صرفه‌جویی کنند.
برخی نیز در خانه‌های کوچک، با امکانات حداقلی مجبورند تمام کارهای خانه را خودشان بر عهده بگیرند. اما برای صرفه جویی در زمان متراژ خانه، امکانات و یا میزان ثروت شما اهمیتی ندارد. بلکه آنچه مهم است میزان خلاقیت شما در پیش برد کارهاست. برخی قادرند با کمترین امکانات بهترین وسایل کاربردی را بسازند تا در مواقع لازم به کمک‌شان بیاید.
برای استفاده‌‌ی درست از زمان به فکر بهره‌برداری درست و استفاده از فرصت‌ها باشید و زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید.

برای افزایش مهارت مدیریت زمان می‎توانید پکیج «زمان را به استخدام خود درآورید» را تهیه کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه پکیج روی عکس زیر کلیک کنید

مدیریت زمان را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست