مقالهوبلاگ

با صرفه جویی در زمان چند قدم به آرزوهای خود نزدیک‌تر شوید – قسمت اول

اشتراک گذاری این مطالب در:

صرفه جویی در زمان یا مهارت مدیریت زمان می تواند شما را به موفقیت نزدیک‌تر می کند. افرادی که در زندگی با نظم زندگی می‌کنند و با برنامه‌ریزی پیش می‌روند، به همه‌ی کارهای خود می رسند. شاید دقت کرده‌ باشید برخی از افراد برای کارهای مهم وقت ندارند. همیشه از کمبود زمان صحبت می‌کنند. بزرگترین بهانه‌ی آن‌ها برای موفقیت، نداشتن وقت است. صرفه جویی در زمان یکی از راه‌هایی است که می توان فرصت لازم برای انجام تمام کارها را ایجاد کرد. برای صرفه جویی در زمان روش‌های زیادی وجود دارد. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

1. برای صرفه جویی در زمان اولویت‌بندی کنید

یکی از راه های صرفه جویی در زمان اولویت‌بندی در کارهاست. برای این‌که بتوانید کارهای مهم را در اولویت قرار دهید، بهتر است همه‌ی کارهای روزانه‌ی خود را بر روی کاغذ بنویسید. وقتی کارها را به صورت یک لیست بنویسید، می‌توانید کارهای مهم خود را در اولویت قرار دهید. سپس کارهایی را که انجام آن‌ها سود زیادی به حال زندگی‌تان ندارد، حذف و یا به زمان دیگری موکول کنید.
اگر ذهن خود را بر روی کارهای مهم تنظیم کنیم، به تدریج به آن کارها علاقه‌مند می‌شویم. بسیاری از ما کارها براساس علاقه و میل خود انجام می‌دهیم. برای مثال خانم‌هایی که بیش از حد به تمیز بودن خانه اهمیت می‌دهند، ممکن است در طی روز چندین مرتبه دستمال‌کشی کنند. در حالی که با یک بار دستمال‌کشی وسایل خانه تمیز می شود. انجام مجدد این کار به معنای وقت تلف کردن است. اما چون ذهن به دلیل علاقه‌ای که به این کار دارد، آن را کار مهمی تلقی می‌کند. پس برای کنار زدن کارهای غیرمهم باید کارهای مهم را بر روی کاغذ بنویسید و سپس مهم‌ترین را برای ذهن خود تعریف کنید.

2. از هر لحظه‌ی خود استفاده کنید

برای صرفه جویی در زمان باید از هر لحظه‌ی خود استفاده کنید. وقتی لحظه‌ای بیکار باشید، برایتان به عادت تبدیل می‌شوند. ذهن ما به‌گونه‌ای که به خیلی زود با همه چیز سازگار می‌شود. ذهن حتی می‌تواند با بیکاری نیز سازگار شود و از آن لذت ببرد. برای اینکه به بیکاری عادت نکنید، از تمامی لحظه‌های زندگی خود استفاده کنید.
وقتی در صف انتظار و یا در پشت چراغ قرمز هستید، یک کار مهم و مؤثر انجام دهید. برای مثال حفظ کردن چند لغت زبان انگلیسی یک کار مهم است که شاید در کوتاه مدت مؤثر نباشد. اما در بلند مدت به عادت تبدیل می شود و شما را از تنبلی دور می کند. از سوی دیگر استفاده‌ی مفید از لحظه‌های کم در بلندمدت نتیجه می‌دهد. فکر کنید روزی 2 لغت زبان انگلیسی را حفظ کنید، بعد از یک ماه 60 لغت و بعد از یک سال 720 لغت زبان انگلیسی را یاد می‌گیرید. پس لحظه‌های کوتاه زندگی خود را دست‌کم نگیرید.

3. نیم ساعت زودتر از رویه‌ی هر روز از خواب بیدار شوید

عادت به برخی از کارها فقط نیم ساعت طول می کشد. بنابراین برای سحرخیز شدن نیز کافیست در ابتدا نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. سپس با تمرینات ورزشی کمی قبراق و سرحال شوید. کارهایی از قبیل صبحانه خوردن یا رسیدگی به سر و وضع را در همان ابتدای صبح انجام دهید تا فرصت بیشتری برای کارهای مهم خود داشته باشید.
اگر بخواهید تا مدت زیادی از روز بخوابید، ساعات زیادی را از دست می‌دهید. بهترین زمان از روز، در ابتدای صبح است که بعد از چند ساعت استراحت، انرژی زیادی بدست آورده‌اید. بنابراین می توانید در این ساعات کارهایی را که به انرژی و تمرکز زیادی نیاز دارند، انجام دهید.
سحرخیز شدن کار راحتی نیست. به همین دلیل باید خود را مجبور کنید که نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. اگر بخواهید به یکبار چند ساعت زودتر بیدار شوید، در طی روز مدام به خواب می روید و تمرکز زیادی روی کار ندارید. اما با نیم ساعت اتفاق خاصی نمی‌افتد و به راحتی می توانید به کارهای روزانه خود برسید.

4. برای شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنید

یکی دیگر از نکات مهم برای صرفه جویی در زمان دوری از شبکه‌های اجتماعی تا حد نرمال است. بسیاری از افراد بخش زیادی از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. در حالی که سود و فایده‌ی زیادی برای آن‌ها ندارد. شما حتی اگر زمان زیادی را برای یادگیری در کلاس آموزشی صرف کنید، اگر بیش از حد در حالت یادگیری قرار بگیرید، مغز کارایی کافی برای به خاطر سپردن مطالب آموزشی را ندارد. پس حتی اگر توجیه شما در استفاده از شبکه‌های اجتماعی یادگیری مطالب آموزشی باشد، استفاده‌ی بیش از حد هیچ سودی به حال شما ندارد.
یکی از توصیه های مهم خودساخته برای کسانی که به دنبال صرفه جویی در زمان هستند، کاهش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. بهتر است هر روز نسبت به روزهای قبلی، نیم ساعت کمتر از این فضا استفاده کنید. هر روز میزان استفاده‌ی خود را بر روی یک کاغذ یادداشت کنید تا میزان پیشرفت خود را مشاهده کنید. شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای هوشمندانه طراحی شده‌اند تا شما را به‌خود وابسته کنند. پس حواستان را جمع کنید و خود را از وابستگی به آن‌ها رها کنید.

صرفه جویی در زمان دوری از شبکه‌های اجتماعی تا حد نرمال است

5. از گفتن کلمه‌ی «نه» هراس نداشته باشید

یکی دیگر از راه های صرفه جویی در زمان نه گفتن به برخی از کارهایی است که سودی به حال شما ندارد. برخی از افراد از ترس از دست دادن دیگران، قادر به «نه» گفتن نیستند. بنابراین برای اینکه آن‌ها را داشته باشند، حاضرند هر کاری بکنند. برای مثال اگر دوست شما هر روز از شما بخواهد که وقت زیادی را با او بگذرانید، باید بتوانید به او «نه» بگویید. زمان متعلق به شماست و مجبور نیستید آن را برای دیگران صرف کنید.
اگر می‌خواهید مدیریت زمان خود را به‌دست بگیرید، اولین کاری که باید بکنید اینست که آن را برای خود صرف کنید. کمک به دیگران و همراهی با آن‌ها تاجایی عاقلانه است که باعث از دست رفتن زمان نشود. می‌توانید خیلی مؤدبانه به دیگران بگویید که فرصت همکاری و همراهی با آن‌ها را ندارید.
از «نه» گفتن هراس نداشته باشید. پائولا ریزو (تهیه کننده و بنیانگذار ListProducer.com) درباره‌ی «قدرت نه گفتن» می گوید: «زمانی من به یک کارآفرین موفق تبدیل شدم که برای تمامی لحظاتم ارزش قائل شدم. پس همه چیز تغییر کرد. پس سعی کردم در عین حفظ روابط با دیگران، کارهایی را که برای زندگی‌ام موثر بود، انجام دهم».

6. برای خرید کردن کمتر وقت صرف کنید

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از ما تهیه وسایل و موادغذایی مورد نیاز است. بسیاری از افراد وقت زیادی از روز خود را صرف خرید مایحتاج زندگی می کنند. اگر به دنبال موادغذایی هستید، بهتر است این کار را در هفته یک‌بار انجام دهید. به جای این‌که هر روز برای خرید به بازار بروید، یکبار این کار را انجام دهید. برخی از موادغذایی ضروری مثل نان را فریز کنید تا مجبور نباشید هر روز بخشی از زمان باارزش خود را برای تهیه‌ی نان صرف کنید.

7. برای پخت و پز کمتر وقت صرف کنید

یکی دیگر از کارهای عادی که در طی روز بخشی از زمان ما را به خود اختصاص می‌دهد، تهیه غذاست. اگر به فکر موفقیت هستید، بهتر است به جای این‌که هر روز وقت زیادی را صرف پخت و پز کنید، یک روز آشپزی کنید و روز بعد وعده‌های غذایی باقی‌مانده را مصرف کنید. غذاهای اضافه را در فریزر نگهداری و در روز بعد میل کنید.

8. عادت‌های خوب را در خود پرورش دهید

یکی دیگر از راه‌های صرفه جویی در زمان ایجاد عادت‌های خوب است. برای مثال وقتی به خانه می‌آیید کلیدهای ماشین را در قسمت خاصی از خانه (مثلا چوب رختی یا کمد جاکفشی) قرار دهید تا فردا صبح مجبور نباشید ساعت‌ها به دنبال آن بگردید. جوراب خود را در یک کشو مشخص قرار دهید تا در زمان مورد نیاز به دنبال آن نگردید. این عادت ها را در خود پرورش دهید. نظم در خانه مانع از وقت تلف کردن می شود. اگر برای مدتی این کار را به طور مداوم انجام دهید، مغز شما به صورت خودکار به آن عادت کرده و بدون اینکه خسته شوید هر روز وسایل را در جای خود قرار می‌دهید.

برای صرفه جویی در زمان باید از هر لحظه‌ی خود استفاده کنید.

9. از سوال کردن نترسید

یکی دیگر از راه‌های پرسیدن سوال در مورد موضوعاتی است که اطلاعاتی در مورد آن ندارید. در حالی که برخی به دلیل غرور بیش از حد نمی‌خواهند چیزی را از کسی بپرسند و خودشان یک موضوع را تجربه می‌کنند. در این صورت باید مسیری که در گذشته یک نفر طی کرده است، آن‌ها نیز طی کنند. این کار به معنای وقت تلف کردن است. شما در صورتی باید کاری را خود انجام دهید که تاکنون کسی در آن کار تجربه نداشته و یا اگر در آن تجربه دارند، در دسترس شما قرار ندارند.
برای مثال قصد دارد به یک سفر بروید که جاده‌ی آن را نمی‌دانید. در این صورت باید از اهالی آن شهر و یا شهرهای نزدیک مسیر جاده را بپرسید تا نزدیک‌ترین مسیر را انتخاب کنید. یا فرض کنید قصد دارید از یک نرم‌افزار ویرایش عکس استفاده کنید. در حالی که چند وقت پیش یکی از اعضای خانواده از آن استفاده کرده است. شما تاکنون از آن استفاده نکرده‌اید و نحوه‌ی کار با نرم‌افزار را نیز بلد نیستید.
اگر بخواهید آن را یاد بگیرید، باید زمان آموزش را پشت سر بگذارید و یا چند ساعت با آن تمرین کنید. اما اگر از کسی که قبلاً با آن کار کرده است، سوال بپرسید در زمان کوتاه‌تری می توانید از نرم‌افزار برای مقاصد مورد نظر خود استفاده کنید.

برای افزایش مهارت مدیریت زمان می‎توانید پکیج «زمان را به استخدام خود درآورید» را تهیه کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه پکیج روی عکس زیر کلیک کنید

مدیریت زمان را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست