اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

اعتماد به نفس دائمی زندگی شما را دگرگون می کند

اشتراک گذاری این مطالب در:

اعتماد به نفس از جمله ویژگی‌هایی است که ما را به فردی محبوب و شخصیتی کاریزما تبدیل می‌کند. شاید دیده باشید که افرادی در نگاه اول دارای یک عیب و نقص هستند. اما بعد از مدتی ما اصلا آن عیب و نقص را نمی‌بینیم. نه اینکه آن عیب وجود نداشته باشد. بلکه عیب و نقص وجود دارد. اما اعتماد به نفس دائمی این فرد باعث می‌شود که ما متوجه ایراد و نقص او نمی‌شویم.
در مقابل افرادی وجود دارند که در برخورد اول شیفته‌ی آن ‌ها می‌شویم. اما بعد از مدتی متوجه می‌شویم آن طور که فکر می‌کردیم، نیستند. زیرا اعتمادبه نفس آن‌‌ها پایین است و همین عامل ما را هم از آن‌‌ها دلزده می‌کند.در ادامه با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

اشتباهات ما در افزایش اعتماد به نفس

یکی از اشتباهات رایج برخی از افراد برای افزایش اعتمادبه نفس، تکیه بر روی عوامل خارجی و موقتی است. از جمله این اشتباهات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تکیه روی ظاهر

اگر چه زیبایی ظاهری یکی از فاکتورهای افزایش اعتمادبه نفس است. اما نمی‌توان آن را یک تکیه‌گاه برای کسب اعتماد به نفس دائمی به حساب آورد. زیرا ظاهر ممکن است به هر دلیلی از بین برود. داشتن یک اندام زیبا می‌تواند به شما اعتماد به نفس دهد. اما تصور کنید به دلیل مشغله‌‌ی کار و یا ابتلا به یک بیماری، زیبایی ظاهری خود را از دست بدهید. در این موارد قطعاً اعتماد به نفس شما هم از بین می‌رود. زیرا بر روی ظاهر تکیه کرده‌اید که بعد از مدتی از بین رفته است.
این روز‌ها جراحی پلاستیک در بین بسیاری از جوانان مد شده است. اغلب آن‌‌ها به دلیل کمبود اعتمادبه نفس به جراحی پلاستیک و جراحی‌های زیبایی رو می‌آورند. اما تن‌ها در عده‌ی کمی از آن‌‌ها پس از جراحی اعتماد به نفس افزایش می‌یابد. برخی از آن‌‌ها بعد از مدتی همچنان به کمبود اعتمادبه نفس مبتلا می‌شوند. پس توجه بیش از حد به ظاهر نمی‌تواند تضمین کننده‌ی اعتماد به نفس باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۳ نشانه که می‌گوید، شما آمادگی ازدواج را دارید

تکیه بر روی موقعیت اجتماعی

تکیه بر روی ثروت و یا شغل هم نمی‌تواند تکیه‌گاه خوبی برای کسب اعتماد به نفس دائمی باشد. ثروت ممکن است در اثر یک اتفاق یک شبه از بین برود. در حالی که سال ‌ها برای بدست آوردن آن تلاش کرده‌اید، اما اکنون آن را ندارید. پس اگر اعتماد به نفس شما به دلیل داشتن ثروت و یا موقعیت اجتماعی برتر بوده است، باید بگوییم که با از دست رفتن این شرایط، اعتماد به نفس هم از دست می‌رود.
حتی به شغل هم نمی‌توان تکیه کرد. شما تا ابد نمی‌تواند در یک شغل ثابت و پایدار بمانید. اگر در یک منصب مدیریتی قرار دارید، بالاخره روزی خواهد آمد که صندلی خود را باید به شخص دیگری بدهید. منصب هم یک موقعیت عاریتی است که دیر یا زود از شما گرفته می‌شود. پس برای داشتن اعتماد به نفس دائمی نمی‌توان به آن اتکا کرد.

بیشتر بخوانید: کاربردی ترین تمرین های افزایش عزت نفس | معماری عزت نفس

حتی با ازدواج هم نمی‌توانید اعتماد به نفس دائمی بدست آورد.

کسب اعتماد به نفس با ازدواج

حتی با ازدواج هم نمی‌توانید اعتماد به نفس دائمی بدست آورد. برخی از افراد تصور می‌کنند اگر با یک فرد خوشتیپ، زیبا، ثروتمند، معتبر و … ازدواج کنند، می‌توانند اعتبار خود را در بین دیگران افزایش دهند. در واقع هدف آن ‌ها این است که از طریق ازدواج اعتمادبه نفس خود را افزایش دهند. در حالی که ازدواج هم ممکن است به شکست بینجامد. هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند در آینده چه اتفاقی می‌افتد و یا یک رابطه به کجا ختم می‌شود. اما وقتی بخواهید با ازدواج اعتمادبه نفس بگیرید و اگر این ازدواج به شکست منتهی شود، شما هم تکیه‌گاه خود را از دست می‌دهید. بنابراین ازدواج هم یکی از اشتباهات رایج برخی از افراد برای افزایش اعتماد به نفس است.
داشتن تمامی این موارد برای کسب اعتماد به نفس لازم و ضروری است. ما به ظاهر زیبا و جذاب، شغل پردرآمد و بااعتبار، ازدواج موفق و … نیاز داریم. اما همه‌ی این موارد زمانی پایدار می‌مانند که به درون خود هم تکیه کرده باشیم.

بیشتر بخوانید: تاثیر کمال گرایی در ازدواج و راه مدارا با همسر کمالگرا

برای کسب اعتماد به نفس دائمی چه باید کرد؟

برای اینکه در خودمان اعتمادبه نفس دائمی ایجاد کنیم، باید از تکیه کردن بر روی عوامل بیرونی، دست بکشیم. باید به درون خود تکیه کنیم. اگر ما بتوانیم با خودمان رابطه‌ی عمیق برقرار کنیم، قطعاً اعتماد به نفس همیشگی خواهد بود. رابطه‌‌ی عمیق با خودمان به این معناست که خود را آن طور که هستیم بپذیریم.
اگر چهره‌‌ی ما مدام مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرد، باید با آن مدارا کنیم. باید بپذیریم که می‌توان با این چهره و با این ویژگی ‌ها نیز زندگی شاد داشت. پس باید ابتدا از درون اعتمادبه نفس خود را افزایش دهیم. با خودمان ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنیم و باور داشته باشیم که ما هم فرد مفیدی هستیم. تا زمانی که از درون خود به تکامل نرسیم و ارتباط سازنده‌ای با خودِ واقعی برقرار نکنیم، حتی اگر از چهره و اندام خوب، شغل پردرآمد، همسر عالی و …. برخوردار باشیم، اعتمادبه نفس کافی نداریم.

انواع اعتمادبه نفس

اعتماد به نفس دائمی را بدست آورید

به طور کلی اعتمادبه نفس را باید به دو بخش تقسیم کرد. در بخش اصلی اعتماد به نفس از باور ما به خودمان بدست می‌آید. ابتدا باید خود را به همان شکلی که هستیم، بپذیریم. سپس تغییرات را برای افزایش و تثبیت اعتمادبه نفس دائمی انجام دهیم.
برای مثال ما مطمئنیم که فرد مفیدی برای جامعه هستیم. محبوبیت بالایی در نزد دوستان و اطرافیان خود داریم. اما می‌خواهیم قدری زیباتر و جذاب‌تر شویم. با یک دوره ورزش یا انجام یک جراحی ساده برای زیبایی چهره، اعتماد به نفس ما افزایش می‌یابد.
اما شرایطی را تصور کنید که اعتمادبه نفس نداریم. یعنی هیچ چیزی در ما قابل باور نیست. برای مثال ظاهر، هوش، استعداد، مهارت و توانایی هایمان به هیچ دردی نمی‌خورد. در چنین شرایطی به یک جراحی زیبایی پناه می‌آوریم. چهره خود را به طور کامل تغییر می‌دهیم. تا مدت‌‌ها با کمک این چهره‌‌ی جدید و زیبا اعتماد به نفس را در خود بازیابی می‌کنیم.
اما بعد از مدتی چهره برای ما عادی می‌شود. آنقدر خود را در آینه نگاه می‌کنیم که دیگر جذابیت اولیه را برای ما ندارد. از طرف دیگر، مشکل ما فقط به چهره محدود نمی شد. ما از نداشتن هوش کافی، موقعیت اجتماعی مطلوب، ازدواج باب میل، کمبود عشق و محبت رنج می‌کشیم. اما در این مدت توانستیم فقط چهره‌ی خود را بزک کنیم و از سایر موارد غافل ماندیم. حال دوباره به سروقت این کمبود‌ها می‌رسیم.
آن اعتماد به نفسی که در نتیجه‌‌ی چهره‌‌ی زیبا بدست آوردیم، بعد از مدتی از بین می‌رود و دوباره مشکلات قبلی را به خاطر می‌آوریم. چرا؟
زیرا ما اول تکلیفمان را خودمان روشن نکردیم. مشکل ما زشتی یا کاستی‌های چهره و اندام نبود. بلکه این خودِ ما بودیم که نمی‌توانستیم خود را بپذیریم. آنقدر توقع و انتظار ما بالا بود و آنقدر غرق در شخصیت و ظاهر دیگران بودیم که فرصتی برای دیدن و پذیرفتن خود باقی نگذاشتیم.

اگر می‌خواهید از داشته هایتان لذت ببرید

اعتماد به نفس باید از جایی بدست بیاید که هیچوقت ترس از دست دادن نداشته باشید. مثلاً هیچوقت از این نترسید که در رابطه‌ی عاشقانه طرف مقابل شما را ر‌ها کند. در این صورت شما حاضر می‌شوید هر بهایی برای حفظ رابطه پرداخت کنید. حتی ممکن است حفظ رابطه به تحقیر شخصیت شما هم ختم شود. یا برای زیبایی چهره بهای سنگینی پرداخت کنید. مثلاً سلامت بدن خود را فدای زیبایی چهره کنید.
اگر می‌خواهید از داشته‌هایتان لذت ببرید اول باید بپذیرد بدون این موارد هم می‌توانید فرد کامل و باارزشی باشید. باید باور داشته باشید که می‌توانید روی دنیای اطراف تاثیر بگذارید. به جای اینکه مدام نگران باشید که در رابطه‌‌ی عاطفی، طرف مقابل شما را ر‌ها کند، بپذیرید که بدون او هم می‌توانید زندگی شاد داشته باشید.
اگر تمام تلاش خود را کردید تا زیبا و جذاب به نظر برسید اما موفق نشدید، خود را به همین شکلی که هستید بپذیرید. اگر شما خود را باور کنید و به همین شکل بپذیرید، دیگران هم برای شما حرمت قائل می شوند. اما وقتی که خود را دست کم بگیرید، دیگران هم به خود اجازه می دهند که در مورد شما هر قضاوتی که می خواهند، داشته باشند.
برای اینکه دیدگاه‌ بهتری نسبت به خود داشته باشید، باید افکار منفی را دور بیندازید. نسبت به خود مثبت اندیش باشید. همه ی کارهای مثبتی را که تاکنون داشته‌اید، بر روی یک کاغذ بنویسید و بعد آن‌ها را با خود چندین بار مرور کنید. در طی روز چند بار با خود تکرار کنید که من قدرت این کار را دارم. به مرور زمان این جملات ملکه‌ی ذهن شما می شود و بر روی شخصیت و باورتان تاثیر می گذارد.
اگر لازم شد، فیلم های انگیزشی در مورد افراد موفق را نگاه کنید. بسیاری از آن‌ها افراد عادی هستند که شرایط خارق‌العاده‌ای ندارند. برخی از آن‌ها چهره‌های ساده و اندام معمولی دارند. بسیاری از آن‌ها بی‌خانمان یا از خانواده‌های فقیر بوده‌اند. حتی برخی هم تحصیلات آکادمیک ندارند. اما آن‌ها اعتماد به نفس دائمی دارند و خودشان را آن‌طور که هستند، باور کرده‌اند.
برای خودباوری و رسیدن به اعتماد به نفس دائمی به هیچ نیروی بیرونی تکیه نکنید. همه چیز از درون شما آغاز می شود.

اگر فکر می‌کنید اعتماد به نفس دائمی ندارید خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست