مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

قدرت کلام ؛ با کلمات در سنگی‌ترین دلها هم نفوذ کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

تا به حال شده است که در جمع حرفی زده باشید اما از سوی دیگران به آن اندازه که همان حرف از سوی یک فرد سخنور پذیرفته شده، از جانب شما مورد استقبال واقع نشده باشد؟ می‌دانید علت چیست؟ علت این است که شما به اندازه آن فرد از قدرت کلام برخوردار نبوده‌اید.
این موضوع خوشایند نیست اما خبر خوش این است که همه می‌توانند با آگاهی و تلاش به نقطه‌‌ای برسند که قدرت کلام را در خود توسعه بدهند و حتی روی سرسخت‌ترین افراد هم اثر بگذارند. پس اگر دوست دارید که به فردی بدل شوید که در ارتباط با دیگران از قدرت نفوذ کلام خوبی برخوردار است، تا انتهای این مقاله با مجله موفقیت خودساخته همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین راه مقابله با استرس و اضطراب چیست؟

آرام و شمرده صحبت کنید

عجله‌ای در کار نیست. پس آرام و شمرده صحبت کنید. کسی که بتواند آرام حرف بزند، کنترل بیشتری روی واژه‌ها پیدا می‌کند. این کنترل باعث می‌شود تا حرف‌هایش رساتر و دقیق‌تر به گوش مخاطب برسد. قبول کنید که اگر شما هم جای مخاطب‌تان باشید در صورتی که فردی، آرام و شمرده صحبت کند بسیار دقیق‌تر و راغب‌تر به حرف‌هایش گوش خواهید کرد.
پس یکی از کارهایی که می‌تواند به شما کمک کند تا با قدرت کلام خود در دیگران اثر بگذارید، آرام و شمرده صحبت کردن است. یکی از دلایل این موضوع، ریشه در این دارد که افرادی که آرام صحبت می‌کنند و هیچ‌گونه خشونت یا سرعتی در کلام‌شان نیست به حرف‌های خود ایمان دارند و حق با آنهاست. چنین افرادی، دلیل نمی‌بینند که با فشار صحبت کنند یا فریاد بزنند تا حرف‌شان را به کرسی بنشانند.
در نتیجه زمانی که شما آرام و شمرده صحبت می‌کنید به دیگران نشان می‌دهید که حق با شماست و از همین روی است که اثرگذاری حرف‌های‌تان بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش حرفه ای فن بیان و زبان بدن که شما را به سخنور قهاری تبدیل می کند

قدرت کلام خود در دیگران اثر بگذارید

قبل از حرف زدن کاملا فکر کنید

یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای افزایش قدرت کلام خود به کار بگیرید، فکر کردن و اندیشیدن است. یعنی قبل از اینکه عبارات و جملات را بر زبان خودتان جاری کنید، کمی بیاندیشید و ببینید که قرار است چه چیزی بگویید. این یعنی سنجیده عمل کردن. کسانی که هر چه را بر زبان‌شان می‌آید به طور سریع بازگو می‌کنند، کسانی هستند که احتمال بیان حرف‌های نادرست از زبان‌شان هم بسیار زیادتر است.
در نتیجه، کاملا بدیهی است که حرف افرادی که بی‌فکر صحبت می‌کنند برای دیگران جالب‌توجه نیست و روی آنها حساب نمی‌کنند. قبل از حرف زدن حتما فکر کنید و اجازه ندهید که حرف‌های نسنجیده‌ای که در ذهن‌تان به خوبی حلاجی نشده‌اند از دهان‌تان خارج شوند. اعتبار کلامی که بی‌فکر مطرح شود به صفر نزدیک است. پس مراقب اعتبار و قدرت کلام خود باشید.
حتما شنیده‌اید که می‌گویند تا قبل از اینکه شما حرفی بزنید، حرف و کلام اسیرتان است و به محض اینکه حرف و کلام از دهان‌تان خارج شد، این شما هستید که در اسارت زبان و کلام قرار می‌گیرید. پس حواس‌تان را در صحبت کردن جمع کنید.

بیشتر بخوانید: چه راه هایی برای تقویت قدرت باور ذهن وجود دارد؟

برای تقویت قدرت کلام به لحن‌تان دقت داشته باشید

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها و روش‌هایی که می‌تواند منجر به تقویت قدرت کلام در شما شود، توجه به لحنی است که به کار می‌گیرید. یعنی بعد از آنکه در مرحله قبلی، موفق شدید به فحوای کلام خود مسلط شوید و فقط حرف‌های سنجیده و مناسب بزنید باید روی لحن کلام‌تان هم کار کنید. لحنی تهاجمی و دستوری با دیگران باعث می‌شود که از شما بهراسند یا به نظرشان، فردی مستبد و زورگو بیایید.
بدیهی است که شاید در ظاهر به حرف‌های‌تان گوش داده شود اما در باطن و در عمل برای‌تان ارزش قائل نخواهند شد. پس لحنی آرام، متناسب با محتوای کلام داشته باشید که در آن خبری از تهاجم، امر و نهی و حالات منفی نیست. لحن کلام در اثرگذاری آن بسیار مهم است و می‌تواند روی قدرت کلام شما نفوذ فوق‌العاده‌ای داشته باشد. یکی دیگر از موضوعاتی که باید در لحن خود به آن دقت داشته باشید، دوری و پرهیز از نصیحت کردن است.
نصیحت کردن به طور کلی کار بدی نیست. اما اگر لحن‌تان همیشه به شکلی باشد که گویا می‌خواهید به دیگران آموزش بدهید و خود را از آنها بالاتر می‌بینید باعث می‌شود تا قدرت کلام در صحبت‌های‌تان به شدت کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: با اين ٥ روش قدرتمند صحبت كنيد

حالت بدن را در افزایش قدرت کلام دست‌کم نگیرید

حالت بدن هم عامل دیگری است که می‌تواند روی قدرت کلام‌تان اثر بگذارد پس نباید آن را دست‌کم بگیرید. کسی که مستحکم و قوی می‌ایستد و شانه‌هایش را راست و محکم می‌گیرد، قطعا در هنگام حرف زدن هم به نظر فردی مسلط و قوی می‌آید و دیگران تمایل پیدا می‌کنند تا به حرف‌هایش دقیق‌تر گوش بدهند و به او اهمیت بیشتری خواهند داد.
پس سعی کنید که همیشه مستحکم و آرام بایستید، سرتان را بالا بگیرید، شانه‌های‌تان حالت افتاده و خجول نداشته باشند و با زبان بدن‌تان روی افزایش قدرت کلام خود اثر بگذارید. یادتان باشد که اعتماد به نفس به شکل‌های مختلفی در ظاهر و زبان‌تان دیده می‌شود. پس علاوه بر زبان و کلامی که در گفتار خود به کار می‌گیرید باید به موارد دیگر مانند زبان بدن هم دقت کنید.

مطالعه و سوادتان را افزایش بدهید

مطالعه کنید و سوادتان را گسترش بدهید. شخصی که از سواد کافی برخوردار باشد، قدرت کلام بیشتری هم خواهد داشت. زیرا این فرد قطعا بهتر از کسی که هیچ کتابی نمی‌خواند و اطلاعات کافی درباره موضوعات مختلف ندارد، قادر به حرف زدن است. کلام این فرد می‌تواند توأم با معلوماتی باشد که برای دیگران جذاب و منطقی است و در نتیجه به او گوش می‌دهند و برای صحبت‌هایش ارزش قائل خواهند شد.
مطالعه کنید و به شمار کتاب‌هایی که می‌خوانید مدام اضافه نمایید. در این صورت، حیطه دانش‌تان بسیار وسیع خواهد شد و زمانی که لازم باشد در جایی حرف بزنید از دایره لغات خوبی برخوردار خواهید بود و درک درستی از مفاهیم و موضوعات پیدا می‌کنید. بنابراین در بحث‌ها مشارکت خواهید داشت. سواد قابلیت ارتقا دارد.
پس اگر در حال حاضر احساس می‌کنید که حرف‌های زیادی برای گفتن ندارید، به این خاطر است که به اندازه کافی مطالعه نمی‌کنید. مطالعه کلید حل بسیاری از مشکلات در زندگی شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان افراد عصبانی را آرام کرد؟

در آخر

راه‌های متنوعی برای افزایش قدرت کلام وجود دارد که با کمی جستجو و تلاش به راحتی می‌توانید به آنها دست پیدا کنید. روش‌های افزایش قدرت کلام را دوره کنید و با تمرین آنها به نقطه‌ای برسید که در آن همه حرف‌تان را می‌پذیرند و نفوذ کلام‌تان روی‌شان اثرات مثبت می‌گذارد.
هر مشکلی، راه‌کاری دارد. باور کنید که هیچ چیز در این دنیا بدون راه‌کار و راه‌حل نیست. پس در مواجهه با هر چالش و مشکلی، محکم و استوار بایستید و آن را حل و فصل نمایید. نباید خود را محدود کنید و ناامید شوید. این جملات، کلیشه‌ای و پوچ نیستند بلکه واقعیت‌های مهمی از زندگی و معاشرت کردن با آدم‌های دیگر به شمار می‌روند.
پس شما هم با کمی تلاش، در مقابله با مشکلات و کمبودهای‌تان کوشا باشید. اگر در حال حاضر به خوبی صحبت نمی‌کنید و به عبارت خودمانی، حرف‌تان خریدار چندانی ندارد حتما به جای اینکه غصه بخورید و اشک بریزید، شروع به یافتن دلیل این مشکل در درون وجود خودتان کنید. باید ببینید که چه نقص‌ها یا ویژگی‌هایی در شما باعث شده است تا حرف‌تان، آن‌طور که باید در دیگران اثرگذار نباشد. بعد از کشف مشکل است که می‌توانید رفتار و رویکردهای‌تان را تغییر بدهید و قدرت کلام را در خود به وجود بیاورید.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست