درمان حواس پرتیمقالهوبلاگ

تقویت حافظه ؛‌ صاحبخانه ذهن تان شوید

اشتراک گذاری این مطالب در:

تقویت حافظه ارتباط نزدیکی با میزان هوش شما دارد. زیرا بخش عظیمی از موفقیت شما در کار، تحصیل و حتی زندگی روزانه‌تان مدیون داشتن حافظه‌ای دقیق و قوی است. پس اگر در این زمینه دچار مشکلاتی هستید حتما باید راه‌کارهای تقویت حافظه را یاد بگیرید و آنها را به تدریج وارد زندگی‌تان کنید. شاید دقت کرده باشید که برخی از افراد دارای حافظه تصویری هستند و با دیدن هر چیزی می‌توانند نقشه‌ای دقیق از پیچ و خم‌های آن را به ذهن بسپارند و همه چیز را در ذهن خود جاسازی کنند.
اگر شما در این دسته از افراد قرار نمی‌گیرید باز هم جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد زیرا به راحتی با به کارگیری تکنیک‌هایی که از روی ذهن افراد با حافظه خوب، الهام گرفته شده است به امکاناتی مشابه افراد با حافظه خوب و قوی دست پیدا خواهید کرد. با ما همراه باشید تا از تکنیک‌های تقویت حافظه برای‌تان بگوییم.

1. برای تقویت حافظه باید منظم‌تر شوید

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید برای تقویت حافظه در نظر بگیرید، ایجاد نظم در بخش‌های مختلف زندگی‌تان است. کسی که بتواند منظم و مرتب به کارهایش برسد و برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده‌ای داشته باشد، بهتر می‌تواند به حافظه خود رجوع کند و از آن برای به یاد آوردن اطلاعاتی استفاده کند که در مغزش حفظ شده‌اند.
پس یکی از اساسی‌ترین اقدامات از سوی شما برای تقویت حافظه، منظم بودن و داشتن برنامه‌ریزی است. سعی کنید که این نظم را در بخش‌های مختلف امور روزانه‌تان جاری سازید. مثلا منزل‌تان را منظم و تمیز نگه دارید، کمدهایی مرتب داشته باشید و خود را ملزم به رعایت این نظم بدانید. علاوه بر آن برای انجام کارهای مختلف هم در طول روز برنامه‌ریزی کنید و سعی داشته باشید تا یک برنامه مشخص و اصطلاحا روتین برای خود به وجود بیاورید.
این‌ شکل از نظم باعث می‌شود تا ذهن و مغزتان هم به نظم عادت کند و دقیق‌تر بیاندیشد و بتواند امور را به شکلی دقیق در خود ثبت کند.

2. به زمان اهمیت بدهید

اهمیت دادن به زمان در راستای تقویت حافظه هم یکی از زیرمجموعه‌های منظم شدن است که در بخش قبلی گفته شد. اگر بنا باشد که حافظه‌تان دقیق‌تر عمل کند باید به زمان اعتقاد ویژه‌ای داشته باشید. مثلا اگر قرار است، درسی را مطالعه کنید، یک برنامه زمانی بچینید و تحت هیچ شرایطی، این برنامه را کنار نگذارید.
فرضا اگر می‌خواهید که دو ساعت مطالعه کنید، حتما و بدون هیچ‌گونه بازیگوشی، خود را ملزم به رعایت این برنامه کنید و در ذهن‌تان نوعی نظم و تعهد به وجود بیاورید تا بتواند دقیق‌تر عمل کند و دسترسی‌تان به گنجه و کتابخانه خود را مقدور سازد. ذهنی که منظم است، داده‌ها را با نشانه‌ها و طبقه‌بندی‌های صحیحی در خود جای می‌دهد. پس به زمان اهمیت بدهید و یادتان باشد که این زمان‌بندی‌ها باعث تقویت ذهن و حافظه می‌شوند.

ی تقویت حافظه هم یکی از زیرمجموعه‌های منظم شدن است

3. از تصاویر و نمودارها بهره ببرید

برای تقویت حافظه خود به سراغ نمودارها، تصاویر و شکل‌ها بروید. اگر متن و محتوایی را مطالعه می‌کنید که فاقد چنین ابزارهایی است، خودتان مطالب را به شکل و نمودار بدل کنید. تصویرها می‌توانند کلیدهایی باشند که به خاطر آوردن متن و محتوا را ساده‌تر می‌سازند. به همین دلیل است که بخش مهمی از آموزش در کتاب‌های مدارس و کتب آموزشی دیگر به نمودارها، جداول و شکل‌ها اختصاص پیدا می‌کند.
حتی اگر تصاویر و نمودارهایی در اختیارتان نیست، باید تلاش کنید که خودتان، رمزهایی برای یادگیری تدارک ببینید و براساس آنها سرنخ‌هایی برای خودتان بسازید. با وجود سرنخ‌ها، یادگیری بسیار ساده‌تر خواهد شد و به محض اینکه نشانه و رمزی را که تعیین کرده‌اید، مشاهده نمودید، مطلب و محتوایی که در حافظه دارید، فراخوانی می‌شود و به یادتان خواهد آمد.

4. بلند بلند بخوانید

یکی دیگر از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا در تقویت حافظه خود موفق عمل کنید، بلند خواندن متن‌ها و مطالب مختلف است. با این کار، هم‌زمان بخش‌های گوناگونی از مغزتان را فعال می‌کنید و امکان اینکه اطلاعات سریع‌تر و ساده‌تر به حافظه بلندمدت‌تان منتقل شوند بسیار بیشتر خواهد بود.
پس اگر می‌خواهید یک مطلب را برای مدتی طولانی در ذهن‌تان ثبت و ماندگار کنید حتما از روش بلند بلند خواندن بهره ببرید. اگر قرار است برای یک امتحان آماده شوید یا حتی موضوع جدیدی را در ارتباط با کار یا مدرسه در یک کتاب مطالعه کنید با بلند خواندن، روند یادگیری‌تان را سریع‌تر کنید. حتما دقت کرده‌اید که وقتی چیزی را به دیگران یاد می‌دهید، آن را بهتر می‌آموزید.
یکی از دلایل این موضوع، همین بلند بلند ادا کردن معلومات است. پس اگر قرار باشد که بهتر چیزی را یاد بگیرید حتما شروع به بلند خواندن آن کنید.

5. استراحت و خواب کافی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای تقویت حافظه انجام بدهید، استراحت کردن و خواب کافی است. مغز باید برای یادگیری بهتر و به خاطرسپاری مطالب جدید در آرامش قرار داشته باشد. محققان دریافته‌اند که خوابیدن بعد از یادگیری یک مطلب و موضوع جدید به درک بهتر آن کمک شایانی می‌کند. پس همیشه به فکر استراحت به موقع ذهن و مغزتان هم باشید و اجازه ندهید که خستگی و کار بیش از حد به دشمن حافظه و تمرکزتان بدل شود.
از نظر علمی هم زمانی که بعد از یادگیری می‌خوابید، مغز بهتر به تجزیه و تحلیل موضوعات تازه خود می‌پردازد و آنها را در خود نگه می‌دارد. وقفه‌های میان یادگیری هم نکته دیگری است که در حین یادگیری هر مطلب باید در نظر داشته باشید. مغز هم مانند یک عضله است و برای تقویت حافظه و توانایی یادگیری نیاز به استراحت هم دارد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای تقویت حافظه انجام بدهید،

در آخر

با تقویت حافظه خود می‌توانید قدرت یادگیری‌تان را به طرز قابل‌ملاحظه‌ای افزایش بدهید. فکر نکنید که یادگیری مخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان است. همه افراد در تمام رده‌های سنی باید توانایی یادگیری را در خود تقویت کنند. یادگیری، سن و سال نمی‌شناسد و قوی شدن در آن به معنای تصمیم‌گیری‌های بهتر و دقیق‌تر عمل کردن در کارهای مختلفی است که در طول زندگی با آنها سر و کار داریم.
کسانی که به خوبی یاد می‌گیرند و می‌توانند از آموخته‌های‌شان در زندگی بهره‌مند شوند، موفق‌تر هستند و زندگی راحت‌تری را تجربه می‌کنند. پس با تقویت حافظه که یکی از راه‌های یادگیری بهتر را برای‌تان هموار می‌کند حتما به فکر افزایش مهارت‌های یادگیری خود باشید.

برای تقویت حافظه لازم است تا یادگیری مهارت های مختلف را نیز افزایش دهید. خودساخته برای تقویت حافظه شرکت در دوره «در یادگیری استاد شوید» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

تقویت حافظه

 

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست