مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

چطور می‌توانیم افراد دروغگو را تشخیص دهیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

بسیاری از ما ممکن است در در زندگی با افراد دروغگو روبه‌رو شویم. برخی از آن‌ها چون در شرایط سخت و بحرانی قرار می‌گیرند، مجبورند دروغ بگویند. اما برخی ممکن است بدون هیچ دلیل موجه‌ای، دروغگوهایی بگویند که سودی به حالشان ندارد. اغلب ما از گروه دوم بیش‌تر تنفر پیدا می‌کنیم. زیرا توجیه مشخصی برای دروغ‌های بی‌سروته‌شان ندارند. افراد دروغگو در گروه اول در موارد نادر و فقط برای رهایی از یک بن‌بست، مجبورند دروغ بگویند. اما افراد دروغگو در گروه دوم برای جلب توجه دیگران به دروغ گفتن عادت کرده‌اند.
اگر چه نمی‌توان به طور قطع افراد دروغگو را تشخیص داد، اما چندین تکنیک برای تشخیص افراد دروغگو وجود دارد. در ادامه سایت موفقیت خودساخته به این تکنیک‌های تشخیص افراد دروغگو می‌پردازیم:

 تشخیص افراد دروغگو و صحبت‌های پراکنده

یکی از مشخصه‌های افراد دروغگو این است که حرف‌هایشان پیوستگی ندارد. برای مثال کسی که می‌گوید: دیشب هوا به شدت تاریک بود. در کوچه راه می‌رفتم که ناگهان یک نفر با کفش‌های قهوه‌ای و کهنه در مقابلم ایستاد.» در اینجا می‌توان به خوبی دریافت که وقتی هوا به شدت تاریک است و هیچ نوری وجود ندارد، تشخیص رنگ و کهنه یا نو بودن کفش سخت است. اما افراد دروغگو عموماً به این مسئله دقت زیادی ندارند و فقط به فکر جلب توجه دیگران هستند.

بیشتر بخوانید: دروغگو ها را با این روش ها راحت شناسایی کنید

پرسیدن سوال غیرمنتظره و تشخیص افراد دروغگو

یک راه تشخیص افراد دروغگو این است افرادی که به دروغ گفتن عادت کرده‌اند و این کار برایشان عادیست، حافظه‌‌ی ضعیفی دارند. کافیست در زمان دروغ گفتن از آن‌ها سوالات گیج کننده بپرسید. ناگهان غافل‌گیر می‌شوند و داستان خیالی‌شان ناقص می‌شود. آن‌ها در حال ساختن یک داستان عجیب و غریب هستند که ناگهان شما سوال غیرمنتظره‌ای را مطرح می‌کنید. چون از قبل آمادگی پاسخ به این سوال را ندارند به سوال شما یک پاسخ پرت و پلا می‌دهند. در اینجا می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که آن‌ها در حال دروغ گفتن هستند.
گاهی ممکن است یک نفر داستانی را تعریف کند که کمی عجیب و غریب باشد، اما واقعیت داشته باشد. همین که از او سوال می‌کنید، به درستی پاسخ شما را می‌دهد. پاسخ سوالِ شما و محتوای داستان و حرف‌هایی که می‌زند، کاملاً با هم مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید: زبان بدن افراد دروغگو | حرکاتی که افراد دروغگو را لو می دهد

از افراد دروغگو سوالات غیرمنتظره بپرسید

رفتارهای غیرمعمول دروغگوها را تحت نظر بگیرید

یکی دیگر از راه‌های تشخیص افراد دروغگو توجه به حالات تصنعی در رفتارشان است. زبان بدن می‌تواند دروغگوها را به شما بشناساند. برای مثال کسی که در حال دروغ گفتن است، عموماً لبخندهای تصنعی می‌زند و مدام به چشمان شما نگاه می‌کند. حالت نگاه او با نگاه‌های عادی متفاوت است. پلک نمی‌زند و روی صورت و چشمان شما تمرکز می‌کند. مردمک چشم او به طور غیرمعمول بزرگ‌تر از حد معمول می‌شود.
با نگاه کردن به چشم‌های شما می‌خواهد واکنش شما را در برابر حرف‌هایشان بسنجد و مطمئن شود که حرف‌‌های او را باور کرده‌اید. وقتی هم لبخندهای مصنوعی بر روی لب می‌آورد، قصد دارد شما را با لبخند فریب دهد.

بیشتر بخوانید: نشانه های اعتماد به نفس کاذب و درمان این مشکل

دروغگوها بیش از حد اطلاعات می‌دهند

یکی دیگر از راه های تشخیص افراد دروغگو دادن اطلاعات بیش از حد است. برای مثال کارمندی که دیر به سر کار می‌آید، برای اینکه ثابت کند او مقصر نبوده‌ است، سعی می‌کند ترافیک را بهانه کند. مدام در مورد گیرکردن در ترافیک صحبت می‌کند تا از این راه خود را تبرئه کند. زمانی که دلیل آمدن یک فرد ترافیک باشد، دلیلی ندارد همه‌ی جریان ترافیک را از ابتدا تا انتها برای رئیس توضیح دهد. در واقع فرد دروغگو سعی می‌کند با توضیحات بیش از حد و با دادن اطلاعات زیاد، حواس مدیر را به سمت ترافیک هدایت کند. زیرا فکر می‌کند با این کار می‌تواند به راحتی دیر آمدن خود را توجیه کند. پس یکی دیگر از راه های تشخیص افراد دروغگو پی بردن به اطلاعاتی است که بیش از حد بر روی آن ها تاکید دارد.

دروغگوها بیش از حد حرف می‌زنند

افراد دروغگو به دلیل مهمل‌گویی همیشه حرفی برای گفتن دارند. البته به این معنا نیست که همه‌ی افرادی که پرحرف هستند، دروغ می‌گویند. اما یکی از ویژگی‌های مهم افراد دروغگو پرحرفی است. به دلیل اینکه به دروغ گفتن عادت کرده‌اند، قادرند از هر دری صحبت کنند. پس صحبت‌هایشان تمامی ندارد. به محض تمام شدن یک قضیه، به سراغ داستان بعدی می‌روند. آنقدر حرف می‌زنند که شنونده را خسته می‌کنند. در بیشتر مواقع پرحرفی، فرصت فکر کردن را از آن‌ها می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه با نه گفتن خودمان را نجات دهیم؟

دروغگوها اغلب خودستایی می‌کنند

یکی دیگر از راه‌های تشخیص افراد دروغگو توجه به خودستایی بیش از حد آن‌هاست. به دلیل نداشتن عزت نفس، خود را دست‌کم می‌گیرند. به همین دلیل سعی می‌کنند با خودستایی خود را به نحو بهتری نشان دهند. راحت‌ترین کار برای یک فرد دروغگو، خودستایی و گفتن حرف‌های بی‌اساس در مورد خودشان است. خودستایی آن‌ها به یک بار ختم نمی‌شود. بلکه هر وقت در کنارشان بنشینید، شروع به تعریف و تمجید از خودشان می‌کنند. هر گاه با فردی روبرو شدید که از نبود عزت نفس رنج می‌برد و در عین حال شروع به خودستایی می‌کند، شک نکنید که او در حال دروغ گفتن است.

افراد دروغگو کم حافظه هستند

یکی دیگر از ویژگی های افراد دروغگو نداشتن حافظه است. آن‌ها ممکن است این هفته خاطره‌ای را برای شما تعریف کنند که هفته‌ی بعد اصلاً آن را به خاطر نیاورند چه گفته‌اند. به همین دلیل وقتی از آن‌ها در مورد داستان هفته‌ی قبل سوال می‌کنید، داستان را به شکل دیگری تعریف می‌کنند. اعداد و ارقام، نام افراد و محله ها و زمان اتفاق افتادن رویداد را اصلاً به خاطر نمی‌آورند. به همین دلیل داستان امروزشان با داستان هفته‌ی قبل، از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارد. وقتی کسی صادق باشد یک داستان را بارها و بارها بدون کم و کاست تعریف می‌کند.

روش های تشخیص افراد دروغگو

 تشخیص افراد دروغگو از طریق رفتارهای بچگانه

یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی افراد دروغگو داشتن رفتارهای بچگانه و ساده‌لوحانه است. آن ها به گونه‌ای رشد یافته‌اند که قادر به تشخیص خوب یا بد بودن دروغ گفتن نیستند. آنقدر به دروغ گفتن عادت کرده‌اند که تصویر مثبتی از آن دارند. از سوی دیگر به دلیل ساده‌لوح بودنِ خودشان، فکر می‌کنند دیگران هم ساده‌لوح هستند و متوجه دروغ‌های آن‌ها نمی‌شوند. گاهی بدون فکر کردن شروع به تعریف یک داستان می‌کنند که انتهای جالب و معقولی ندارد. اما به یکباره آن را نیمه‌کاره رها می‌کنند و به سراغ موضوع دیگری می‌روند.

در آخر

برای ش تشخیص افراد دروغگو این راه‌کارها می‌تواند به شما کمک کند. البته زمانی که شناختی نسبت به یک فرد ندارید و برای اولین بار با کسی آشنا می‌شوید. در کنار این علائم، ممکن است زبان بدن هم علامت دیگری باشد که شخصیت فرد دروغگو را برملا می‌کند اما نمی‌توان به نشانه‌های زبان بدن تاکید ویژه کرد. بهتر است بیشتر به نشانه های رفتاری و شخصیتی افراد توجه کنید.
افراد دروغگو اغلب از نبود عزت نفس و اعتماد به نفس رنج می‌برند. اگر در اطراف شما کسی به مشکل مبتلاست می توانید دوره‌ی «کیمیاگر» را به او معرفی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید:

از افراد دروغگو سوالات غیرمنتظره بپرسید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست