مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

اگر افراد خودخواه آزارتان می‌دهند حتما این مقاله را بخوانید

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه انسان‌ها درصدی از خودخواهی را در رفتارهای‌شان دارند. این طبیعی است. خودخواهی در حد دوست داشتن طبیعی و به اندازه باعث می‌شود که اعتماد به نفس افراد در حد مطلوبی باشد و قدر خودشان را بدانند اما زمانی که خودخواهی از مرزهای توجه به رشد و توسعه فردی فراتر می‌رود، داستان کاملا متفاوت خواهد بود.
افراد خودخواه کسانی هستند که خودشان را بر دیگران ترجیح می‌دهند و معتقدند که آنها از همه بهتر هستند. زندگی و ارتباط با چنین آدم‌هایی اصلا خوشایند نیست. اگر شما هم از معاشرت با چنین افرادی به ستوه آمده‌اید و خسته هستید، بهتر است با ما تا انتهای این مقاله با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

بپذیرید که افراد خودخواه برای دیگران ارزش قائل نیستند

در برخورد با افراد خودخواه باید بپذیرید و بدانید که آنها برای دیگران ارزش کافی قائل نیستند. از نظر آنها، زمین بر مدار شخص خودشان می‌چرخد و از همین رو دوست دارند که دیگران را در درجه دوم اولویت و بعد از خود قرار بدهند. چنین رویه‌ای، اطرافیان و کسانی را که با آنها در ارتباط هستند به شدت آزار می‌دهد.
پس اگر با چنین اشخاصی در ارتباط هستید، قبول کنید که آنها برای‌تان ارزش قائل نخواهند شد و از آنها انتظار بی‌جا نداشته باشید. انتظار احترام و توجه از این افراد باعث می‌شود که بعد از معاشرت با آنها توی ذوق‌تان بخورد و حسابی ناراحت شوید.

بیشتر بخوانید: گوش دادن با شنیدن فرق داره! + هفت تکنیک برای خوب گوش کردن (1)

به خودتان توجه کنید

اگر دوست، همکار یا آشنایی دارید که در دسته افراد خودخواه قرار می‌گیرد و مجبور به ارتباط و معاشرت با او هستید، یادتان باشد که چنین افرادی به شدت به خودشان توجه دارند و دوست دارند تمام توجه یک جمع را هم به خود معطوف کنند. در نتیجه امکان اینکه به شما، خواسته‌ها و نیازهای‌تان هم نگاهی داشته باشند بسیار اندک است. پس در چنین روابطی برای اینکه آسیب نبینید باید به خودتان توجه کافی داشته باشید و اجازه ندهید که در میان هیاهوی جلب توجه افراد خودخواه، منزوی و تنها شوید.

بیشتر بخوانید: خوش اخلاقی چیست؟ چه کسانی خوش‌خلق به حساب می آیند؟

وجود خودتان را به آنها یادآوری کنید

همان‌طور که گفته شد، افراد خوپسند کسانی هستند که دنیا را بر محوریت وجود خودشان می‌خواهند. از همین رو بدیهی است که شما را نادیده بگیرند و لزومی به توجه کردن به عقاید و خواسته‌های دیگران نداشته باشند. در این مواقع، لازم است که به آنها وجود خودتان را یادآوری کنید و بگویید که نظرات و خواسته‌های‌تان به اندازه آنها مهم است. پس نترسید و عقایدتان را ابراز کنید و به افراد خودپسند در اطراف‌تان نشان بدهید که مهم هستید و لایق توجه. صحبت کردن با آنها می‌تواند تا حدی این مساله را حل کند.

بیشتربخوانید: از ارزشمندی تا خودباوری: تفاوت عزت نفس با اعتماد به نفسدر دسته افراد خودخواه قرار می‌گیرد

درباره موضوعات کلی و غیرشخصی صحبت کنید

یکی از روش‌های مناسب برای تحمل افراد خودپسند این است که با آنها درباره موضوعات و عناوینی کلی حرف بزنید یا چیزهایی بگویید که ارتباطی با شخص آنها پیدا نمی‌کند. در این صورت، امکان و فرصت صحبت کردن درباره شخصِ آنها برای‌شان پیش نخواهد آمد. در این صورت می‌توانید گفتگویی عادی با هم داشته باشید. البته یادتان باشد که افراد خودخواه تمایل دارند تا تمام موضوعات را به شکل و شیوه‌ای به خودشان مربوط کنند. در هر حال، یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا کمتر واژه «من» را از آنها بشنوید، حرف زدن از موضوعات عادی و عمومی است.

بیشتر بخوانید: 1+1=3: سه نوع رابطه ای که در زندگی تان وجود دارد

از انجام لطف‌های مکرر برای خودخواه‌ها پرهیز کنید

افراد خودخواه معمولا دوست دارند که کارهای خود را به گردن دیگران بیاندازند. آنها مدام از شما درخواست می‌کنند که در حق‌شان لطفی کنید و کارهای خود را به گردن‌تان می‌اندازند. در چنین موقعیت‌هایی باید به آنها اجازه ندهید که وارد این بازی شوند. لزومی ندارد که شما مدام در حق آنها لطف کنید. برای ارتباط خود با این افراد، حد و حریم قائل شوید. لزومی ندارد که از شما استفاده ابزاری شود. مواظب خودتان باشید.

از ادامه ارتباط و دوستی با خودپسندها انصراف دهید

یادتان باشد که شما مجبور به ارتباط با افراد خودپسند نیستید. دلیل ندارد که خودتان را قربانی کنید و در رابطه‌ای بمانید که آزارتان می‌دهد و ارزش‌های‌تان را نادیده می‌گیرد. پس فرقی نمی‌کند که این فرد خودخواه، دوست‌تان است یا همکار یا هر کس دیگری. اگر معاشرت و همراهی با او آزارتان می‌دهد، روابط‌تان را محدود یا قطع کنید. شما حق دارید که در آرامش زندگی کنید و لزومی ندارد که مدام در فشار و استرس به سر ببرید یا در کنار کسانی باشید که شما را نادیده می‌گیرند و به اندازه کافی برای‌تان ارزش قائل نیستند.

بیشتر بخوانید: تمرکز بر افکار مثبت برای رسیدن به موفقیت

بپذیرید که افراد خودخواه برای دیگران ارزش قائل نیستند

در آخر

اگر با افراد خودپسند در ارتباط هستید حتما به توصیه‌های این مقاله دقت کنید. یادتان باشد که همه ما گاهی در مسیرهای اشتباهی حرکت می‌کنیم و کمی خودپسند می‌شویم. پس حواس‌تان به خودتان هم باشد و تلاش کنید که در ارتباط با هیچ‌کسی، رفتارهای خودپسندانه انجام ندهید. این رفتارها واقعا غیرانسانی و زننده است و موجب می‌شود که زندگی برای اطرافیان‌تان تلخ و سخت شود. حتی خودتان هم از چنین وضعی راضی نخواهید بود و دیر یا زود از حجم انرژی‌های منفی که به سمت‌تان می‌آید، دلزده و غمگین خواهید شد.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست