مقالهوبلاگ

ناامیدی را با این ترفندها فتیله‌پیچ کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

ناامیدی و تلخی، بخشی از زندگی ماست. روزهای تیره و سیاه برای همه پیش می‌آید. اما این واقعیت دنیاست. یعنی چه خوش‌تان بیاید و چه نه؛‌ غم و ناامیدی در لحظاتی از زندگی بر شما سایه خواهند انداخت. اگر بلد نباشید که راه ناامیدی را در زندگی‌تان ببندید، در گلوی گشاد و تاریک آن فروبرده خواهید شد. پس بهتر است با یادگیری تکنیک‌هایی، خود را در این زمینه توانمند کنید.
یادتان باشد که فقط غیرممکن، غیرممکن است. ناامیدی از آن احساساتی است که اگر به آن بها بدهید به مهمانی دائمی بدل می‌شود و دیگر به سختی ترک‌تان خواهد کرد. پس حتما باید در برابر آن خود را قوی کنید و تغییرات لازم برای مقابله با آن را در خود به وجود بیاورید.
در ادامه از ترفندهایی برای‌تان خواهیم گفت که به شما اجازه نمی‌دهد ناامید بمانید.

1. به ناامیدی خود شک کنید

زمان‌هایی که همه چیز را تیره و تار می‌بینید، کمی دست نگه دارید. سریعا شروع به غرق کردن خود در دنیای بیم‌ها و ترس‌های ناشی از ناامیدی نکنید. چند لحظه درنگ کنید و ببینید که آنچه شما را ناامید و مایوس ساخته است، ریشه‌هایی واقعی دارد؟‌ آیا ماجرا را از آنچه هست، بزرگ‌تر نکرده‌اید؟ گاهی‌اوقات، درک نادرست از شرایط باعث می‌شود که احساس کنید که در زمانه‌ای به شدت ناجوانمرد زندگی می‌کنید و تمام درب‌ها به روی‌تان بسته است.
در این مواقع، لحظه‌ای درنگ کنید و ببینید که واقعا سیاه‌نمایی که برای خود صورت داده‌اید، حقیقی است؟ ‌آیا به نظر خودتان کمی داستان را شور نکرده‌اید؟ همیشه در مواقع ناامیدی بدانید که درصدی از بزرگ‌نمایی برای‌تان به وقوع پیوسته است. واقعیت همیشه از آن چیزی که فکر می‌کنید، ساده‌تر است. این شما و ترس‌ها و ناامیدی‌های بی‌جای‌تان است که قضیه را دشوارتر می‌کند.

2. راه‌های شادی بی‌شمارند

یکی دیگر از چیزهایی که باعث می‌شود شما در دام ناامیدی اسیر شوید، این است که احساس می‌کنید دیگر تمام راه‌ها برای موفقیت، شادی، رضایت و به وجود آوردن احساسات منفی را امتحان کرده‌اید. اما اگر ثانیه‌ای با خود فکر کنید به خوبی متوجه خواهید شد که چنین چیزی در این دنیای خاکی اصلا امکان‌پذیر نیست.
مگر می‌شود که شخصی بتواند تمام راه‌کارهای ممکن برای رهایی و شادی را امتحان کرده باشد و نتیجه‌ای نگرفته باشد؟ قطعا خیر. اگر شاد نیستید یا احساس ناامیدی در وجودتان لبریز است، حتما هنوز راه‌هایی را که شما را به مقصد می‌رساند، امتحان نکرده‌اید. اجازه ندهید که یأس، قلب‌تان را فرا بگیرد. مطمئن باشید که همیشه راهی هست.
همه چیز در این دنیا چاره دارد. همه چیز… شک نکنید. کافی است، درک مناسبی از شرایط پیدا کنید و ببینید که در کجای ماجرا قرار دارید، چه کارهایی کرده‌اید، چه کارهایی باید می‌کرده‌اید و نکرده‌اید و برای برون‌رفت از این وضعیت باید چه راه‌حل‌هایی پیاده کنید.

3. زندگی کردن در زمان حال را یاد بگیرید

حتما شنیده‌اید که می‌گویند باید در زمان حال زندگی کرد اما این دقیقا یعنی چه؟ منظور از اینکه باید در زمان حال زندگی کرد، چیست؟‌زندگی کردن در زمان حال یعنی اینکه نگرانی‌ها از آینده و گذشته را کنار بگذارید. گذشته‌ها که گذشته است. آینده هم به هیچ‌وجه مشخص نیست. کسی چه می‌داند که لحظه بعدی چه اتفاقاتی انتظارش را می‌کشد.
چرا باید غصه لحظاتی را بخوریم که اصلا مشخص نیست در آنها حضور خواهیم داشت یا خیر. پس یاد بگیرید که ذهن‌تان را در زمان حال متمرکز کنید و زمان حال را با بالاترین کیفیت ممکن بگذرانید. این کار باعث می‌شود تا ناامیدی‌ها از شما فرار کنند و به دنبال محملی دیگر بروند. چون می‌دانند که روحیه‌تان به شما اجازه نمی‌دهد تا درباره رخدادهای محتملی که هنوز خبری از آنها نیست، نگران باشید.
زندگی در زمان حال به معنای کنار گذاشتن عاقبت‌اندیشی نیست. بلکه به معنای کشف ارزش لحظه‌هاست. یعنی هر لحظه از زندگی را قدر دانستن. از کجا معلوم که همین لحظه حال، آخرین فرصت‌مان نباشد. پس چرا باید به پای نیامده‌ها و نشده‌ها خود را ناامید و پیر کنیم؟

ناامیدی و تلخی، بخشی از زندگی ماست

4. همیشه چیزی برای شکرگزاری وجود دارد

همیشه چیزی برای قدردانی از زندگی وجود دارد. چرا زمانی که شادی‌ها به سمت‌تان می‌دوند، از بی‌رحمی دنیا گلایه‌ای ندارید و حتی قدردان روزگار هم نیستید اما زمانی که غصه و فشارهای زندگی بروز می‌کنند سریعا نگران و ناراحت می‌شوید و بر چرخ روزگار لعنت می‌فرستید؟
این بی‌انصافی است. این طور نیست. نه شادی‌ها و نه غم‌ها ماندگارند. بلکه این شما هستید که می‌توانید رویه‌ و رویکردتان را در زندگی به سمتی پیش ببرید که مدیریت شادی‌ها و غم‌ها را به دست‌تان بگیرید. همیشه شکرگزار باشید و بدانید که امید در سپاس و قدردانی در سلول‌های زندگی‌تان رخنه می‌کند. امیدواری و شکرگزاری، بال‌های پرواز در آسمان آرامش هستند. وجود آنها را در زندگی‌تان جدی بگیرید.

5. به مشکلات قبلی زندگی فکر کنید

وقتی ناامیدی به قلب‌تان هجوم می‌آورد، به این فکر کنید که در گذشته چه زمان‌هایی تلخی و این احساسات منفی به قلب‌تان هجوم آورده است. به این فکر کنید که آن لحظات و روزها گذشته‌اند و اکنون دیگر اثری از آنها باقی نمانده است. پس تلخی‌ها و ناامیدی‌های این روزها هم باقی نخواهند ماند و بدل به خاطره‌ای دور خواهند شد.
یادتان باشد که شما قوی‌تر از آن هستید که فکر می‌کنید. همیشه آستانه تحمل بشریت از آنچه فکر می‌کرده است بالاتر بوده و توانسته در طول تاریخ با انواع ناملایمات به خوبی کنار بیاید. شما هم می‌توانید با سختی‌ها کنار بیایید و به امید روزهای بهتر به مقابله با چالش‌ها بپردازید. شک نکنید!

وقتی ناامیدی به قلب‌تان هجوم می‌آورد،

در آخر

یادتان باشد که روز و روزگار با شما سر جنگ ندارد. همه انسان‌ها و موجودات این کره زمین در کنار هم در حال زندگی هستند و اقدامات آگاهانه و ناآگاهانه‌ای که انجام می‌دهند روی یکدیگر اثر می‌گذارد. پس بهتر است، در رفتارها و کردارتان، مراقبت و دقت بیشتری به خرج بدهید تا زندگی برای خودتان و دیگران آسان‌تر و جذاب‌تر شود. ناامیدی و تلخی، توهمی بیش نیست.
باور کنید که می‌توان در همه لحظات شاد بود و با رضایت زندگی کرد. راه حل این مشکل در آن است که همیشه بدانید در هر واقعه و ماجرایی، نکات مثبتی هم وجود دارد که شاید از نظرتان جا مانده‌اند. دقیق باشید و ناامیدی‌ها را فتیله‌پیچ کنید.

یکی از دلایل ناامیدی در زندگی کمبود عزت نفس است. برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

عزت نفس

 

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست