مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

رابطه عاشقانه خود را عاقلانه مدیریت کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

شما هم فکر می‌کنید که عاشقی یعنی دنیایی رومئو و ژولیت‌وار که در آن زوج فقط به هم محبت می‌کنند و عشق بی‌نهایت‌شان باعث می‌شود که یک زندگی بهشتی مداوم و شاد داشته باشند؟ اگر این طور است پس شما هم اشتباه فکر می‌کنید. هیچ شادی و زندگی مطلوبی بدون تلاش به دست نمی‌آید.
هیچ دو نفری بدون درک متقابل و تلاش نمی‌توانند زندگی خوب و مطلوبی برای خود داشته باشند. رابطه عاشقانه مانند گُلی حساس است که نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. اگر از این گل به خوبی محافظت نکنید، پژمرده می‌شود و از بین می‌رود. رابطه عاشقانه نیاز به مراقبت عاقلانه دارد. پس حواس‌تان را جمع کنید و با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید تا از روش‌هایی برای مدیریت این روابط برای‌تان بگوییم:

1. عشق را باید ابراز کرد

عشق نیاز به ابراز دارد. اما شیوه ابراز برای هر کس با دیگری متفاوت است. باید ببینید که همراه و یارتان چطور و چگونه از ابراز عشق‌تان خوشحال می‌شود. بعضی از افراد می‌گویند که یارشان را دوست دارند و این حس درونی است و دیگر نیازی نیست که هر روز بلند بلند آن را جار بزنند. چنین تفکری به شدت اشتباه است. رابطه عاشقانه بسیار حساس است و باید تنوع و محبت در آن وجود داشته باشد.
یعنی به روش‌های مختلف باید عشق خود را به همسر و همراه‌تان ابراز کنید و نشان بدهید که در قلب‌تان، محبتی جدی وجود دارد. از قدیم گفته‌اند که محبت باید اثری داشته باشد. یعنی اینکه کسی را در دل دوست بدارید اما نشانه‌ای از این عشق و خواستن در رفتارتان یا کلام‌تان بروز نکند، مهمل و بیهوده است.

بیشتر بخوانید: عزت نفس چه نقشی در روابط عاشقانه بازی می کند؟

2. درک متقابل، کلید معمای رابطه عاشقانه

یادتان باشد که درک متقابل، کلید حل معمای عشق است. اگر دوست دارید که مدیریت روابط عاشقانه خود را به درستی پیش ببرید، باید درک درستی از طرف مقابل‌تان داشته باشید. همیشه در هر بحث و اختلاف نظری، خودتان را جای او بگذارید و ببینید که چه حس و حالی دارد و احتمالا در ذهنش چه می‌گذرد. درک کردن دیگری باعث می‌شود که با حساسیت‌ها، خواسته‌ها و نیازهایش بیشتر آشنا شوید و در نتیجه نیازی به درگیری و مرافعه برای رفع مسائل وجود نخواهد داشت.
خودخواهی یکی از آفات اصلی از بین رفتن رابطه عاشقانه افراد است. از خودخواهی‌های خود در رابطه کم کنید و بپذیرید که قرار است، مسیر زندگی‌تان را با یار و شریک‌تان با هم بپیمایید. پس همه چیز در یک همکاری گروهی معنا پیدا می‌کند و جنگیدن برای کسب منافع دونفره در این زندگی معنا دارد.
اگر قرار باشد که در یک رابطه عاشقانه، فقط یک‌سویه به هر مساله‌ای نگاه کنید و در درجه نخست، فقط خودتان را به خاطر بیاورید یعنی مشکلاتی اساسی در رابطه‌تان وجود دارد و درک متقابلی در کار نیست.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش اعتماد به نفس در رابطه عاشقانه

روابط عاشقانه را بیاموزید

3. پشتیبانی و حمایت یک اصل مهم است

یادتان باشد که مدیریت روابط عاشقانه مستلزم حمایت و پشتیبانی از طرف مقابل است. باید بدانید که شما علاوه بر رابطه عاشقانه و عاطفی خود، یک زندگی مستقل و انفرادی هم دارید که باید در آن فردیت‌تان را به خوبی حفظ کنید. پس چنین حقی را برای طرف مقابل‌تان هم در نظر بگیرید و در تصمیم‌های شخصی‌اش از او حمایت و پشتیبانی به عمل بیاورید.
زمانی می‌توانید ادعای عاشقی داشته باشید که به خواسته‌ها و تصمیمات شخصی طرف مقابل‌تان احترام بگذارید و او را در هر مرحله‌ای از زندگی‌اش پشتیبانی و حمایت کنید. در راستای حفظ فردیت، فراموش نکنید که هم شما و هم یارتان نیازمند داشتن زمان‌هایی برای تنها ماندن هستید. پس خلوتی برای خود داشته باشید تا در آن ورای روابط عاشقانه به زندگی فردی و رشد آن بپردازید.

بیشتر بخوانید: عشق واقعی چیست؟ روابط افراد در یک عشق واقعی چگونه است؟

4. دلخوشی‌های کوچک ایجاد کنید

دلخوشی‌های کوچک برای زندگی و روابط عاشقانه خود به وجود بیاورید. برای مثال، به علایق هم توجه کنید. لازم نیست برای ابراز عشق و محبت‌تان به هم کادوهای گران‌قیمت بخرید و به قول امروزی‌ها در فضایی لاکچری، روابط عاشقانه خود را مدیریت کنید. بلکه باید با دلخوشی‌های کوچک و توجه و دقتی که نشان از عشق عمیق‌تان دارد، دل یارتان را گرم کنید. مثلا یک شاخه گلی که مورد علاقه اوست یا یک هدیه کوچک که نشان از توجه‌تان به حرف‌های طرف مقابل دارد به راحتی می‌تواند، زندگی و روابط عاشقانه شما را دگرگون و رنگارنگ کند.
دلخوشی‌های کوچک را شناسایی کنید و قدر آنها را بدانید. همین‎که یادتان باشد، یارتان مثلا چای را داغ داغ دوست دارد و زمانی که از سرکار به منزل برمی‌گردد برای او چای داغ داغ بیاورید، نوعی دلخوشی کوچک را به نمایش گذاشته‌اید. به عنوان دو فرد که قرار است، زندگی خود را در مسیری مشترک سپری کنند، به هم اهمیت بدهید، قوت قلب یکدیگر باشید و از هر فرصتی برای احیای و تقویت روابط عاشقانه‌تان بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: روش صحیح انتقاد از دیگران را یاد بگیرید تا از حرف‌های‌تان استقبال کنند

5. تحقیر و استهزا را کنار بگذارید

یادتان باشد که هیچ‌گاه نباید تحقیر و استهزا را به زندگی دونفره‌تان وارد کنید. حتی در قالب شوخی هم هیچ لزومی به این کارها نیست. تحقیر و مسخره کردن یکدیگر موجب می‌شود تا حریم‌ها میان شما و یارتان از بین برود. زمانی که احترام از رابطه‌ای رخت بربندد، کنترل آن بسیار دشوار می‌شود. احترام بسیار مهم و از ارکان اساسی مدیریت روابط عاشقانه است.
پس دور و بر شوخی‌هایی که باعث دریده شدن پرده حرمت می‌شود به هیچ‌وجه نچرخید. این کار اشتباه است و شاید در ظاهر چندان مشکل‌آفرین به نظر نرسد اما در واقع، پایه‌های یک رابطه را تخریب خواهد کرد. مسخره کردن و تحقیر، باعث می‌شود که شما از چشم یارتان بیفتید و او هم از چشم شما. هیچ‌کس دوست ندارد که مرکز و سیبلی برای شلیک احساسات بد دیگری باشد. پس محترمانه و مودبانه با یارتان ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش خودباوری و اعتماد به نفس در 25 روز

رابطه عاشقانه خود را عاقلانه مدیریت کنید

در آخر

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، مدیریت روابط عاشقانه باید به شکلی عاقلانه پیش رود. اینکه شخصی دیگر را از دل و جان دوست بدارید برای ساختن یک زندگی شاد و بهره‌ور کافی نیست. بلکه باید با شناخت خود و طرف مقابل‌تان دقیقا به پیچ و خم‌های جاده زندگی یکدیگر مسلط شوید و با درکی که نسبت به اوضاع پیدا می‌کنید، مدیریت روابط عاشقانه را در دست بگیرید. زندگی یعنی تلاش؛ تلاش برای شادی، تلاش برای رضایت و برای همه چیز. از آنجا که عشق و عاشقی هم بخش مهم و بزرگی از زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهد باید با تلاش و کوشش، آن را در زندگی‌تان مدیریت کنید.

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست