درمان استرسمقالهوبلاگ

علل افزایش استرس را بشناسید و آن را درمان کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

فردا ساعت 4 بعد از ظهر یک امتحان سخت در پیش دارید. هنوز قسمت زیادی از کتاب را نخوانده‌اید. به‌یکباره زنگ خانه به صدا درمی‌آید. چند مهمان ناخوانده وارد می‌شوند. در این مواقع چه حس و حالی دارید؟ این‌ها نمونه هایی از زمان‌هایی است که به استرس حاد مبتلا می‌شود. استرس تا حد نرمال برای پیش‌بردن کارهای روزانه مفید است. البته به شرط اینکه مقدار استرس کم و بدون آسیب باشد و خیلی زود از بین برود. اما اگر فکر می‌کنید میزان استرسی که به شما وارد می‌شود، در کل 7 روز هفته است و یا به استرس‌های طولانی مدت مبتلا می‌شوید، بهتر است به فکر پیدا کردن علل افزایش استرس باشید.
اگر مقدار استرس از حد متعادل آن عبور کند، خطرناک و آسیب‌زننده است. علل افزایش استرس بی‌شمارند. به طور کلی عوامل استر‌س‌زا عبارتند از مشکلات مالی، مسائل شغلی، درگیری‌های عاطفی، تغییرات عمده در زندگی، از دست دادن یکی از عزیزان و … .
گاهی هم برخی از اتفاقات کوچک از جمله رفت و آمدهای روزانه، رفتن به موقع به سرکار، امتحان و … باعث استرس می‌شود. اولین گام برای مدیریت استرس، تشخیص علل اصلی آن است. پس اگر می‌خواهید برای همیشه از شر استرس راحت شوید، باید دلایل افزایش آن را پیدا کنید.

علل افزایش استرس

علل افزایش استرس به دو دسته شخصی و اجتماعی تقسیم می‌شوند. به طور کلی می‌توان آن‌ها را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:
1. سلامتی
2. روابط خانوادگی
3. اعتقادات شخصی
4. مشکلات عاطفی
5. مشکلات مالی
6. تغییرات زندگی
7. پول
8. اشتغال
9. تبعیض
10. حوادث تروماتیک
11. ارتباطات اجتماعی

یکی از مهم‌ترین علل افزایش استرس به دلیل وجود برخی از بیماری‌هاست

سلامتی

یکی از مهم‌ترین علل افزایش استرس به دلیل وجود برخی از بیماری‌هاست. افزایش سن یا بروز علائم یک بیماری خاص می‌تواند استرس را در شما افزایش دهد. در این موارد حتی اگر بیمار هم استرس نداشته باشد، اطرافیان و عزیزان او باعث تشدید اضطراب و استرس او می‌شوند. براساس گزارش انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، بیش از نیمی از نزدیکان بیماران، بیشتر از خود بیمار باعث افزایش استرس در او می‌شوند. این در حالی‌است که آن‌ها به طور ناخواسته باعث ایجاد استرس در بیمار می‌شوند.

روابط خانوادگی

یکی دیگر از دلایل افزایش استرس بحث کردن با همسر، والدین یا فرزندان است. مشکلاتی که بین اعضای خانواده بروز می‌کند، باعث تشدید استرس می‌شود.حتی اگر مستقیم با هم درگیر نشوید، باز هم در افزایش استرس نقش دارد. در مواردی که روابط شما با همکاران یا دوستان متشنج می‌شود، به اندازه‌ی زمانی که با یکی از اعضای خانواده بحث می‌کنید، در افزایش استرس تاثیر ندارد. به عبارت دیگر، تخریب روابط خانوادگی بیشتر از برهم خوردن روابط با دوستان باعث ایجاد استرس می‌شود.
در مواردی که یک نفر مورد توجه بیش از حد سایر اعضای خانواه قرار می گیرد، ناخودآگاه در او استرس ایجاد می شود. برای مثال برخی از والدین با برنامه های سخت و خارج از توان فرزند، سعی دارند با این کار آینده ی بهتری را برای او رقم بزنند. در این موارد فرزند به جای پیشرفت، دچار استرس شدید می شود.
والدین اغلب با مدیریت برنامه‌های مشغول به کار که شامل شغل، وظایف خانوادگی و افزایش فرزندان است، روبرو می‌شوند. این خواسته‌ها باعث استرس والدین می‌شود. حتی در این موارد والدین هم نسبت به آینده ی فرزند دچار استرس زیادی هستند. دلیل استرس والدین ممکن است درآمد پایین، ساعات کار زیاد، تک فرزند داشتن، تنش زناشویی و یا اختلالات رفتاری باشد. استرس والدین به کودک نیز منتقل می شود.

اعتقادات شخصی

یکی دیگر از علل افزایش استرس اعتقادات و باورهای مذهبی یا سیاسی است. وقتی کسی شما را در این زمینه به چالش می‌کشد، سبب ایجاد استرس در شما می‌شود. به‌ویژه زمانی که قادر به بحث کردن نیستید و یا نمی‌توانید خود را از مشاجره خارج کنید. زمانی که با افرادی ارتباط دارید که از نظر اعتقادات شخصی با شما تفاوت زیادی دارند، بیشتر به استرس مبتلا می‌شود.

مشکلات عاطفی

زمانی که احساس می‌کنید قادر نیستید با کسی ارتباط برقرار کنید و یا نمی‌توانید احساسات خود را بروز دهید، بیشتر در معرض ابتلا به استرس قرار می‌گیرد. اختلالات سلامت روانی (از جمله افسردگی)، باعث افزایش فشار روانی می‌شود. به همین دلیل ارتباطات مثبت برای بروز احساسات و عواطف می‌تواند به درمان استرس کمک کند.

یکی دیگر از علل افزایش استرس اعتقادات و باورهای مذهبی یا سیاسی است.

مشکلات مالی

براساس گفته ی انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، پول علت اصلی ابتلا به استرس عنوان شده است. براساس نظرسنجی که توسط این انجمن در سال 2015 در بین 500 مرد و زن آمریکایی صورت گرفت، حدود 72 % از شرکت کنندگان به دلیل دیر پرداخت شدن پول در حساب بانکی دچار استرس می‌شدند. در این مطالعه مشخص شد که پول یکی از علل افزایش استرس است.
به همین ترتیب مشکلات مالی هم باعث بروز استرس می‌شود. بدهی، ناتوانی در پرداخت اجاره ی مسکن و یا ناتوانی در رفع نیازهای خود یا خانواده می‌تواند باعث بروز استرس شود. استرس مالی از آن دست اختلالاتی است که این روزها بسیاری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. حتی در کشورهای پیشرفته‌ای مثل آمریکا، تقریباً سه چهارم مردم به دلیل مشکلات مالی به استرس مبتلا می‌شوند.

تغییرات اساسی در زندگی

تغییراتی که به یک‌باره در زندگی رخ می‌دهد، می‌تواند باعث بروز استرس شود. برای مثال انتقال خانه، تغییر شغل، از دست دادن یکی از عزیزان، به دنیا آمدن یک عضو جدید، رفتن به دانشگاه و … نمونه‌هایی از تغییرات یکباره است. در بسیاری از موارد حتی با وجود خوشایند بودن اتفاقات و تغییرات باز هم ممکن است باعث بروز استرس شود. برای مثال ازدواج، بازنشستگی و یا به‌دنیا آمدن یک عضو جدید در خانواده باز هم باعث ایجاد استرس می‌شود.

اشتغال

براساس تحقیقات به‌عمل آمده، فشار ناشی از شغل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به استرس است. مهم‏ترین عاملی که باعث ایجاد استرس شغلی می‏شود، افزایش مسئولیت ها، پیچیده‏ترشدن شغل و پیشرفت تکنولوژی است. از سوی دیگر وجود رقبا در بازار کار باعث می‏شود استرس بیشتری به شما وارد شود. کسانی که در شغل خود موفق‏تر هستند، استرس بیشتری در شغل‎شان دارند. این افراد برای آینده‎ی شغلی خود اهداف بلندپروازنه‏ای را در سر دارند. از سوی دیگر نگران از دست دادن موقعیت خود و سبقت‏گرفتن رقبا هستند. استرس مربوط به شغل در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک است. در روستاها و مناطق کوچک، استرس ناشی از شغل به مراتب کمتر است.

تبعیض

احساس تبعیض باعث بروز استرس می شود. به‌عنوان مثال اگر در جایی زندگی می کنید که براساس جنسیت یا نژاد و قومیت به شما احترام می گذارند و یا امتیازات در دسترس شما قرار می گیرند، بیشتر در معرض استرس هستید. از یکسو برای بدست آوردن خواسته ها تلاش می کنید. از سوی دیگر به دلیل تبعیض نژادی یا جنسیتی از رسیدن به هدف‌هایتان باز می مانید. به دلیل وجود مانع، استرس زیادی به شما وارد می شود.

یکی دیگر از دلایل افزایش استرس بحث کردن با همسر، والدین یا فرزندان است

محیط یکی از علل افزایش استرس

محله ها و محیط های ناامن یکی دیگر از دلایل استرس است که در مرتبه ی پایین‌تری قرار می گیرد. اگر در محله ای جرم‌زا زندگی می کنید، به دلیل نگرانی های امنیتی، استرس و اضطراب به سراغتان می آید.

حوادث تروماتیک

افرادی که در زندگی خود یک رویداد آسیب زننده را تجربه کرده و یا در وضعیت تهدیدکننده‌ای قرار گرفته اند، در بلند مدت دچار استرس می شوند. برای مثال اغلب کسانی که در حوادث رانندگی یکی از عزیزان خود را از دست می دهند، هنگام رانندگی در جاده‌های شلوغ استرس زیادی دارند. که به آن استرس پس از سانحه (PTSD) گفته می شود. این نوع استرس یک اختلال اضطراب مزمن است که به دلیل رویدادهای ناخوشایند ایجاد می شود.

ارتباطات اجتماعی

ما ملزم به ارتباط با دیگران هستیم. همکار، همسایه، دوست، همکلاسی و … همه جزءکسانی هستند که از نظر عاطفی یا کاری به آن ها وابستگی دارند. اما ارتباط با همین افراد با وجود مزایایی که دارد، به بروز استرس منجر می شود. رابطه با یک دوست صمیمی هر چقدر هم برای شما خوشایند باشد، اما ممکن است باعث بروز استرس هم شود. همه افراد در زندگی خود با کسانی روبرو هستند.

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، با دوره خداحافظ استرس، برای همیشه با استرس خداحافظی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست