درمان کمال گراییمقالهوبلاگ

‌کمال گرایی صفت خوبی نیست؛‌ این را می‌دانستید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

دقت کرده‌اید که بعضی از افراد خود را کمال گرا یا به قول غربی‌ها پرفکشنیست(perfectionist) می‌دانند و از این بابت به خود می‌بالند؟ شما هم در دسته این افراد قرار می‌گیرید؟ اگر این طور است باید بگوییم که ‌کمال گرایی چیزی نیست که به آن افتخار کنید و اگر چرخی در دنیای روانشناسی بزنید، به خوبی متوجه خواهید شد که این صفت، آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد، صفت خوبی نیست و در زندگی‌تان مفید واقع نمی‌شود.
شاید برای‌تان عجیب باشد که ‌کمال گرایی به عنوان یک ویژگی نه چندان خوب معرفی شود اما باید بدانید که علاقه‌مندی به رسیدن به کمال، بسیاری از خوشی‌های‌تان را به سادگی از بین می‌برد. فرض کنید که برای رسیدن به هدفی برنامه‌ریزی کرده‌اید و در کمال تأسف، نتیجه به پیروزی ختم نمی‌شود. در این حالت، شخصی که فقط به دنبال رسیدن به مقصد و نهایت هر چیز است، چه حسی پیدا خواهد کرد؟
بله! اندوه، افسردگی و انواع احساسات منفی دیگر به سراغ او خواهند آمد. خودتان هم به خوبی می‌دانید که زندگی پر از زمین خوردن‌ها و لحظات شکست است. پس با این اوصاف، کمال گرا بودن در دنیایی که غم، سایه شادی است، ویژگی چندان خوبی نخواهد بود. از معایب ‌کمال گرایی در ادامه بیشتر خواهید خواند:

‌کمال گرایی باعث کند شدن کارها می‌شود

کسانی که دچار ‌کمال گرایی هستند به سرعت کارهای‌شان را پیش نمی‌برند. این افراد با وسواس خاصی هر کاری را پیگیری می‌کنند و همین موضوع از سرعت‌شان می‌کاهد. در نتیجه برای کمال‌گرایان، هر پروژه و اقدامی طولانی می‌شود و در این مسیر بسیاری از فرصت‌های محتمل دیگر را از دست می‌دهند. کُند حرکت کردن در مسیری که به یک نتیجه کامل و بی‌نقص می‌رسد هم از لذت مسیر به شدت می‌کاهد و هم فرصت‌ها و شانس‌های مختلف زندگی را از بین می‌برد.

افراد کمال‌گرا، خسته و عصبی می‌شوند

‌کمال گرایی باعث می‌شود تا مدام به دنبال بی‌نقص پیش رفتن باشید. به همین خاطر، فشار و اضطراب زیادی به وجودتان منتقل می‌شود. افرادی که به دنبال صد در صدها هستند، در مسیر رسیدن به نقطه مطلوب و بی‌نقص ذهن‌شان دچار خستگی‌های بسیاری خواهند شد. در این صورت، حتی اگر به نهایت امر هم دست پیدا کنند، آن‌قدر خسته و عصبی هستند که دیگر جای هیچ لذتی باقی نمی‌ماند.

‌کمال گرایی مانع از خطر کردن در زندگی است

‌کمال گرایی مانع از خطر کردن در زندگی است

افراد کمال گرا دوست دارند که همیشه شاگرد اول کلاس باشند. ذهنیت آنها نسبت به موفقیت، تنها و تنها در رسیدن به خط پایان به عنوان نفر نخست تعریف می‌شود. پس اگر قرار باشد به زمینه‌ای ورود کنند که کاملا جدید است و امکان موفق شدن در آن برای‌شان کاملا مشخص نیست، دچار واهمه می‌شوند و جا می‌زنند.
مثلا فرد ‌کمال گرایی را در نظر بگیرید که همیشه دوست دارد، اول شاگرد جمع باشد و قرار است به کلاس یادگیری زبان آلمانی وارد شود. او با علم به اینکه یادگیری این زبان تا حد زیادی سخت و دشوار است، از ترس قرار نگرفتن در جایگاه نخست کلاس، به دوره آموزشی شرکت نخواهد کرد. ‌کمال گرایی مانع از آن می‌شود که فرد خود را در زمینه‌های تازه و متنوع محک بزند.

کمال گرایی دشمن خلاقیت است

یکی دیگر از معایب ‌کمال گرایی این است که فرد از خلاقیت و دنیای نوآوری، فرسنگ‌ها دور می‌شود. چرا؟ به خاطر اینکه برای بی‌نقص انجام دادن کارهای مختلف، فشار بسیار زیادی بر هر فرد تحمیل می‌شود. نتیجه این فشارهای سنگین هم چیزی نیست جز اضطراب، فشار و افسردگی. چنین دستاوردهای منفی و ناخوشایندی به هیچ عنوان جایی برای خلاق بودن و به جریان افتادن چرخه مثبت نوآوری باقی نمی‌گذارند.
پس اگر هنوز فکر می‌کنید که کمال گرا بودن از آن دسته شاخصه‌های تاپ و بارز در افراد موفق است باید بدانید که سخت در اشتباه هستید و این ویژگی بیشتر یک وزنه سنگین به پاست تا یک بال پرواز برای اوج گرفتن به سمت موفقیت و شایستگی.

کمال‌گرایان می‌خواهند همه را راضی نگه دارند

افراد کمال گرا دوست دارند که همه از دست‌شان راضی باشند و اگر کمی فکر کنید به خوبی متوجه خواهید شد که چنین چیزی به هیچ عنوان ممکن و میسر نیست. هر انسانی، دنیایی به شدت پیچیده و عجیب است و در این دنیای به شدت منحصربفرد، افکار و احساسات مخصوص به خود را دارد. چطور می‌توان همه را راضی نگه داشت و به دنیای پر پیچ و خم تک تک افراد وارد شد؟ پس تلاش کمال گرایان برای راضی نگه داشتن همه افراد باز هم به سنگ خواهد خورد در نتیجه چیزی جز ناراحتی برای‌شان باقی نمی‌ماند.

کمال گرایی دشمن خلاقیت است

در آخر

بعضی از ویژگی‌ها در ظاهر مفید و مثبت به نظر می‌رسند اما واقعیت چیز دیگری است. ‌کمال گرایی هم از همان ویژگی‌هاست. البته مذموم شماردن برخی ویژگی‌های افراد این چنینی به معنای تحسین تنبلی و ناقص کار کردن نیست. بلکه منظور این است که هر فرد باید نهایت تلاش خود را برای رسیدن به اهدافش به کار بگیرد.

 

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

8 دیدگاه. Leave new

  • علیرضا چگینی
    مرداد 8, 1398 8:15 ب.ظ

    خیلی عالی بود واقعا ا این موردم بسیار رنج میبردم

    پاسخ
  • نه تو همه ی زمینه ها ولی بعضی هامون ممکنه تو یه سری چیزا کمال‌گرا باشیم.
    مثلا من به هیچ وجه دلم نمیخواد ارائه ای که میخوام‌به استادم بدم‌ناقص باشه، تلاش میکنم تا بهترین چیزی که میتونم‌ارائه‌ بدم‌باشه.

    پاسخ
    • بله درسته این ویژگی ها نسبی هست و نمیشه با مشاهده یک یا دو مورد یک فرد رو کمالگرا ارزیابی کرد

      پاسخ
  • سلام.
    متاسفانه من بخاطر داشتن این ویژگی اونم با دوز بالا از ۱۸سالگی تا الان که۲۴سالمه تو زندگیم متوقف شدم .
    چون دنبال بهترین چیزها با بهترین نتیجه بودم و هستم و از ریسک کردن هم میترسم .(ازشغل گرفته تا…آدمهای دور و برم)

    الان اگر مطلبی راجع به مدیریت این ویژگی یا غلبه بر اون دارید ؟!ممنون میشم لینکشو بدین

    پاسخ
  • مقاله بسیار سطحی بود.
    کمال گرایی اگر وجود نداشته باشد شخص دچار رکود و بی حرکتی خواهد شد کمال گرایی است که انسان را از لذت های سطحی و کم شدت و زودگذر دور و به سمت لذت های عمیق هدایت میکند. هر چند که نگارنده مقاله با توجه به متنی که در اول مقاله خود آورده است«باید بدانید که علاقه‌مندی به رسیدن به کمال، بسیاری از خوشی‌های‌تان را به سادگی از بین می‌برد.» دچار سطحی گرایی و لذت گرایی خیلی سطحی است در صورتی که این مزیت کمال گرایی است که شما را از لذت کم شدت و زودگذر به سطح لذت عمیق بکشاند

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست