مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

3 نکته طلایی برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی

اشتراک گذاری این مطالب در:

پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی می تواند زندگی را در مسیری قرار دهد که آرزویش را داریم. بیشترین دلیل صدمات روحی و روانی ناشی از اختلاف فکری و رفتاری با اطرافیان است. وقتی به موضوع پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی توجهی نداریم و بدون فکر کردن آدم های مهم زندگی‎مان را انتخاب می کنیم، باید خیلی خوش شانس باشیم که مطابق با سلیقه و علایق ما رفتار کنند.
به عبارت دیگر زمانی که آدم های زندگی مطابق با رفتار و افکار ما نباشند، به جای اینکه فکرمان بر روی زندگی متمرکز باشد، به طور مداوم باید در اصطکاک و اختلاف با آنها وقت خود را هدر دهیم. صدمات روحی و روانی ناشی از اختلاف با دیگران هم که جای خود دارد. وقتی دوست یا همکاری را که انتخاب کرده ایم، اختلاف فکری زیادی با ما دارد و مدام در حال حسادت و رقابت است، روابط را متشنج می کند و آرامش ما را می ستاند.
پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی کار سختی نیست اما به فکر کردن و البته شناخت خود نیاز دارد. کسی که می خواهد برای شریک زندگی یا دوست و همراه پیدا کند، ابتدا باید نسبت به خودش شناخت کافی داشته باشد. در ادامه به چندین نکته کلیدی برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی می پردازیم. با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید!

بیشتر بخوانید: عزت نفس چطور بر موفقیت ما در رابطه با آدم‌ های دیگر اثر می گذارد؟

اول: شناخت خود لازمه پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی

اولین نکته ای که باید برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی به آن توجه شود، شناختن خود است. باید نسبت به جهت گیری ها، تفکرات، وابستگی ها، هنجارها و ارزش های خود شناخت کافی داشته باشید. برای مثال فرد x را در نظر بگیرید که از نظر اعتقادات فرد مذهبی و معتقدی است، از نظر سیاسی هیچگونه جهت گیری ندارد و می توان او را فردی بی طرف دانست، فرد x که بیشترین وقتش را صرف مطالعه می کند، از نظر روابط اجتماعی قوی است و براحتی با دیگران ارتباط برقرار می کند. این فرد برای خرج کردن با برنامه و مطابق با میزان درآمدش پیش می رود. به سینما و تئاتر علاقه ای دارد و موسیقی های سنتی را بیشتر می پسندد.
فرد x تمام ویژگی های مهم رفتاری و اخلاقی خودش را طی یک بازه زمانی (مثلا 4 سال گذشته) بر روی کاغذ می نویسد تا بتواند شناخت تقریبا کاملی نسبت به خودش پیدا کند. البته یک نکته را هم همینجا متذکر شویم که انسان ها مدام در حال تغییر هستند. ممکن است شما امسال به موسیقی پاپ علاقه نداشته باشید اما شاید در سال های آینده به آن علاقمند شوید.
حال فرد y را در نظر بگیرید که به تفریح و سرگرمی بیش از هر چیز اهمیت می دهد. پس انداز کردن برایش اهمیتی ندارد و معتقد است باید پول را در همین حالا خرج کرد. اعتقادات او در ضدیت و دشمنی با افراد مذهبی قرار می گیرد (البته برخی غیر مذهبی هستند اما برای افراد مذهبی احترام زیادی قائلند). اما این فرد مدام در حال بحث و مجادله با افراد مذهبی است و توهین به مقدسات دیگران را روشنفکری می داند. به جهت گیری های سیاسی بشدت علاقمند است. به کتاب خواندن هیچ علاقه ای ندارد و ….
تصور کنید فرد x و فرد y بخواهند با هم و در کنار هم زندگی کنند. اختلاف این دو نفر از آنجا شروع می شود که فرد y می خواهد به سفر پرهزینه ای برود، اما فرد x بر این نظر است که این هزینه باید صرف کارهای مهمتری شود و در عوض سفر کوتاه تر و کم هزینه تری را انتخاب کنند. اگر در این تصمیم هم به نتیجه برسند، ممکن است در زمینه اعتقادات مذهبی یا جهت گیری های سیاسی باهم اختلاف پیدا کنند.
براساس این مثال که ممکن است در برخی از جاها کم و کاستی هم داشته باشد و به طور کلی نتیجه گیری شده است، افرادی که در چندین بعد از شخصیت باهم اختلاف های فاحشی دارند، قادر نیستند در کنار هم به خوبی زندگی کنند و یا بهترین دوستان هم باشند. پس ابتدا باید شناخت درست و صحیح از مهم ترین خصیصه های خودتان داشته باشید و سپس فردی متناسب با آنها پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین دوست خود و دیگران باشیم و روابطمان را بهبود دهیم؟

برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی نقش بازی نکنید

دوم: برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی نباید کمبود داشته باشید

یکی دیگر از نکات طلایی برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی ، توجه به خلاء ها و کمبودهای زندگی است. افراد زندگی ما باید از نظر وضعیت مالی، نوع فرهنگ و سطح خانواده همراستا با ما باشند. وقتی کسی را در زندگی پیدا کردید که از نظر وضعیت مالی در شرایط فوق شما قرار داشت، به احتمال خیلی زیاد در مقابل او احساس کهتری می کنید. البته این موضوع در مورد همه انسان ها صادق نیست و تنها تعداد معدودی را در بر می گیرد. زیرا افراد زیادی هم هستند که با وجودی که در خانواده های ثروتمند و متمول بزرگ شده اند اما همچنان متواضع رفتار می کنند.
برخی از افراد ممکن است برای رسیدن به اهدافشان بخواهند با کسانی ارتباط برقرار کنند که از موقعیت بالاتری برخوردارند. آنها می خواهند از دوست یا شریک زندگی شان یک پله بسازند تا به آرزوهایشان برسند. اگر به دنبال پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی هستید، باید به تلاش و پشتکار خودتان تکیه کنید و روی دیگران حساب باز نکنید. گاهی ارتباط برقرار کردن با کسانی که موقعیت برتری نسبت به شما دارند، نه تنها کمکی به بهبود وضعیت و شرایط زندگی تان نمی کند، بلکه موجب حس کهتری و حقارت هم می شود.
اگر این فرد شریک زندگی تان باشد، احساس حقارت نسبت به او باعث کاهش اعتماد به نفس و به دنبال آن از دست رفتن عزت نفس‎تان می شود. شاید این فرد با موقعیت برتر بتواند برخی از کمبودهایتان را جبران و زندگی راحت تری را برایتان فراهم کند. اما فکر اینکه شما در زندگی گذشته نسبت به او شرایط سخت تری داشته اید، مدام در ذهن تان رژه می رود. البته این در شرایطی است که همسر خودش را برتر نداند و چنین حسی را به شما الغا نکند. اگر او حس برتری کند، روابط به مرور زمان تیره می شود.
در مورد دوستان نزدیک زندگی هم همین موارد صادق است. وقتی کسی که شرایط زندگی بهتری دارد، به فکر سفرهای خوب، تفریحات بیشتر و یا مثلا خرید وسایل مارک دار است که شما قادر نیستید پا به پای او حرکت کنید. تماشای زندگی بهتر و مرفه یکی از دوستان نزدیک نه تنها کمکی به بهبود شرایط تان نمی کند، بلکه شما را نسبت به زندگی که تا پیش از این رابطه از آن رضایت داشتید، دلسرد می کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر دوستان بر عزت نفس شما چقدر است؟

برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی اعتماد به نفس و عزت نفس خود را حفظ کنید

سوم: برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی نقش بازی نکنید

وقتی به دنبال پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی هستید نباید نقش کسی غیر از خودتان را بازی کنید. نقش بازی کردن باعث به اشتباه افتادن طرف مقابل می شود. در این صورت او شما را می پذیرد اما چون شما بعد از مدتی قادر به ادامه نقش بازی کردن نیستید، به یکباره رهایتان می کند که این ضربه روحی سختی را به شما وارد می کند. اگر هم رهایتان نکند مدام باهم در حال مشاجره و جدل هستید. زیرا او شما را با برچسب های دیگری پذیرفته بود و حالا فرد دیگری شده اید که او قادر به پذیرفتنش نیست.
بیشترین اختلافات در نتیجه نقش بازی کردن در زمان انتخاب و آشنایی است. وقتی که انسان ها از خود چهره ای غیر از آنچه که هستند، می سازند اما در واقعیت چیز دیگری هستند. مثلا فردی با خصوصیات پرخاشگری، بی حوصلگی و متوقع بودن خود را در دوره آشنایی با برچسب های دیگری همچون مودب، صبور و کم توقع نشان می دهد. طرف مقابل او را با خصوصیاتی که از خود نشان می دهد می پذیرد. اما بعد از ازدواج به همان فردی که هست تبدیل می شود. همسرش نمی تواند پرخاشگری، بی حوصلگی و متوقع بودنش را تحمل کند و به همین دلیل ارتباطشان بشدت آسیب می بیند.
برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی باید شجاع باشید. ترس از دست دادن دوست یا شریک زندگی تان را نداشته باشید. اگر می خواهید با کسی در ارتباط باشید و او معیارهایی متفاوت با آنچه که شما هستید، مد نظر دارد، قطعا یا روزی شما را رها می کند و یا روابطتان به جنگ و دعوا کشیده می شود. شما امروز دلبستگی کمتری نسبت به آن فرد دارید و اگر رهایتان کند آسیب کمتری می خورید. اما اگر روابط تان بیشتر و طولانی مدت تر شود و کار به جدایی و یا صدمات روحی و روانی بکشد، آسیب زیادی خواهید دید. پس از آن روز بترسید.

بیشتر بخوانید: نشانه های آدم حسود چیست؟ نکند شما حسودید؟

و در آخر

برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی اعتماد به نفس و عزت نفس خود را حفظ کنید. تصنعی رفتار نکنید و خودتان باشید. از پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی به دنبال کسب موقعیت نباشید. نگاه تان به آدم ها پل و پله نباشد و آنها را برای خودشان بخواهید. در پایان برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی به دنبال افرادی متناسب با شرایط مالی و فرهنگی خودتان باشید.

اگر از میزان عزت نفس خود اطلاع ندارید می توانید در «تست عزت نفس» را انجام دهید. برای انجام این تست روی لینک زیر کلیک کنید:

تست عزت نفس

اگر عزت نفس شما پایین است، خودساخته شرکت در دوره «کیمیاگر: از مس وجودت طلا بساز» را به شما پیشنهاد می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

برای پیدا کردن آدم های بهتر برای دوستی باید شجاع باشید

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست