مقالهموفقیتموفقیت در روابطوبلاگ

موفقیت در زندگی را با این نکات ممکن کنید!

اشتراک گذاری این مطالب در:

موفقیت در زندگی بسیار مفهوم پیچیده‌ای است. آنچه برای شما به عنوان یکی از جذاب‌ترین دستاوردها در زندگی تلقی می‌‌شود برای فردی دیگر اصلا اهمیتی هم ندارد یا شاید بدون هیچ دردسری در آن نقطه قرار دارد. پس نمی‌توان برای موفقیت در زندگی ، تعریف خاصی داشت. این مفهوم برای هر شخص با دیگری کاملا متفاوت است. اما خوشبختانه، توصیه‌ها و روندهایی عمومی وجود دارند که برای همه قابل‌استفاده هستند. در واقع به کمک آنها می توان در مسیر مناسب برای رشد قرار گرفت. در ادامه سایت موفقیت خودساخته به تعدادی از این توصیه‌ها اشاره می‌شود.

برای موفقیت در زندگی، متعهد باشید

انگیزه، نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت دارد اما باید آن را به عنوان موتور محرکه شروع فعالیت‌ها به سمت موفقیت در نظر گرفت. تعهد از انگیزش مهم‌تر است. پس به جای اینکه مدام دنبال دلیلی برای شارژ کردن انرژی خود در جاده موفقیت باشید به این فکر کنید که نیروی تعهد و ایستادگی برای رسیدن به یک هدف را در خود قوی کنید. زمانی که متعد باشید، در مواجهه با سختی‌های دل‌سردکننده، کوتاه نمی‌آیید اما اگر مدام برای سوخت‌گیری موتورتان نیاز به انگیزش‌ داشته باشید، امکان دارد که در پیچ‌های دشوار راه، کم بیاورید. پس اگرچه انگیزش در مسیر موفقیت بسیار اهمیت دارد اما متعهد شدن به هدف باعث رشد مداوم می‌شود.

پوسته را نبینید، عمق را ببینید

پوسته را در نظر نگیرید به عمق و قلب هر فرایند و مفهومی سفر کنید. باید بدانید که برای رسیدن به هدف، جاده و طی کردن صحیح و مسیر به اندازه رسیدن به نقطه نهایی حائز اهمیت است. باید حقیقتی را آویزه گوش کنید. درست است که خواستن توانستن است اما جهان بر مدار خواسته‌های شما نمی‌چرخد. گاهی‌اوقات حتی اگر به شدت تلاش کنید و در مسیری کاملا مناسب و درست هم قرار بگیرید، رخدادی پیش‌بینی نشده از جایی از جهان سر می‌رسد و تمام تلاش‌های‌تان را به مسیری دیگر هدایت می‌کند. این اصلا بد و نامطلوب نیست. علت این است که مسیر رسیدن به یک مقصد و هدف دقیقا به اندازه نقطه نهایی اهمیت دارد. پس اگر به مسیر به اندازه نقطه نهایی اهمیت بدهید، متوجه می‌شوید که رسیدن به هدف در طی یک فرایند شکل می‌گیرد. بلوغ و پختگی ناشی از طی کردن یک مسیر بسیار مهم‌تر از درنوردیدن خط پایان است. موفقیت در زندگی را در زیبا و شاد زیستن معنا کنید.

مقوله لذت را فراموش نکنید

لذت‌ بردن از مسیر برای موفقیت در زندگی لازم است. منظور به هیچ‌عنوان، لذت‌جویی نیست بلکه منظور این است که باید در حین زحمات و ممارست‌هایی که انجام می‌دهید به نقاط مختلف جاده هم نگاهی بیندازید و ببینید که اوضاع از چه قرار است، در دور و اطرافتان چه چیزی می گذرد و… . باید بدانید که همه این ثانیه‌ها و لحظاتی که در حال گذر هستند و در آنها برای رسیدن به هدف حرص می‌خورید و گاهی غمگین می‌شوید، نهایتا ثانیه‌های ارزشمند زندگی‌تان هستند. پس موفقیت در زندگی را به یک هدف در انتهای جاده‌ای دور محدود نکنید و گره نزنید. باید بدانید که زندگی، مجموعه‌ای از لحظات است که برای شاد زیستن باید تلاش کنید، آنها را خوش و زیبا بگذرانید.

بیشتر بخوانید: افراد عصبانی و ترکش های خشمشون رو مدیریت کنید

افکار مزاحم و منفی را از خود دور کنید

برای رسیدن به موفقیت در زندگی باید افکار مزاحم را از خود دور کنید. حتما می‌ پرسید که افکار مزاحم و منفی دقیقا به چه معناست؟ افکار مزاحم و منفی به معنای موانعی است که انرژی‌های مثبت، شور و انگیزه‌های تان را در مسیر رسیدن به موفقیت در زندگی تخریب می‌کنند و از آنها انرژی‌های نامطلوب و منفی می‌سازند. مثلا فکر کردن درباره نظر دیگران، اهمیت دادن به قضاوت‌های دیگران و تلاش برای راضی کردن دیگران از جمله افکار مزاحم و منفی است که موجب می‌شود، انرژی‌های‌تان در مسیر رسیدن به موفقیت در زندگی به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

روی تخیلات و تصورات خود کار کنید

احتمالا بارها و بارها شنیده‌اید که افکاری که در سرتان می‌گذرند باعث می‌شود تا رفتارهای بیرونی‌تان شکل بگیرند. این رفتارهای بیرونی هستند که به مسیرتان در جاده موفقیت یا شکست، شکل می‌دهند. بنابراین باید تلاش کنید تا افکار و تخیلاتی مثبت و سازنده در ذهن‌تان داشته باشید. از فکر کردن به شکست، خود را دور کنید. یادتان باشد که اینها شعار نیست. مادامی‌که خود را یک بازنده یا فردی ضعیف می‌بینید، امکان رسیدن به موفقیت در زندگی هم برای‌تان کمتر و کمتر می‌شود. البته منظور از خوش‌بینی و دوری از افکار منفی به هیچ‌وجه این نیست که واقعیت‌ها را نادیده بگیرید و برای مواجهه با رخدادهای نامطلوب و شکست‌های احتمالی، پیش‌بینی‌هایی در آستین نداشته باشید. منظور این است که با انرژی مثبت و تلاشی سازنده رو به جلو پیش بروید. باور کنید که نشدنی‌ها فقط و فقط زائیده‌ افکارتان هستند. پس محدودیت‌ها را در ذهن خود از بین ببرید و با اقدامات عملی و واقعی، با توهمات و ترس‌های ذهنی مقابله کنید.

بیشتربخوانید: ثروتمندان خودساخته و ۷ راز درباره حرکت آنها در مسیر موفقیت. موفقیت در زندگی را در زیبا و شاد زیستن معنا کنید.

خود را دوست داشته باشید

دقت کرده‌اید که گاهی‌اوقات، چقدر به خودتان زور می‌گویید؟ خود را سرزنش و تحقیر می‌کنید و از چیزی که هستید، کاملا دلخور و ناامید هستید؟ این رفتار، سمی‌ترین و مهلک‌ترین رویدادی است که می‌توانید در زندگی پیش بگیرید. برای موفقیت در زندگی باید خود را دوست داشته باشید. چه کسی از خودتان برای شما عزیزتر است؟ شما در مقابله با چالش‌ها، در لحظات غم و اندوه، در ثانیه‌های شاد و مفرح، در رسیدن به افتخارات و لذت‌ها و… چه کسی را جز خود همیشه به همراه دارید؟ شما عزیزترین شخص زندگی‌تان هستید. شاید این را حمل بر خودپرستی و خودخواهی بدانید. اما اصلا این‌طور نیست. کسی که خود را واقعا دوست دارد و برای خود ارزش قائل است، به نیرویی وصف‌ناشدنی دست پیدا می‌کند. این نیرو، نیروی درک موقعیت‌های مختلف زندگی، درک نقاط قوت و ضعف، درک نوع و ساز و کار ارتباطی با دیگران است. یعنی شما خود را کاملا می‌شناسید و از همین رو، می‌توانید بنا به اقتضای موقعیت‌ها و شرایط گوناگون بهترین واکنش‌ها و رفتارها را از خود بروز دهید.

بیشتر بخوانید: افکار منفی تکرارشونده از کجا می‌آیند؟ چرا عذاب می‌کشیم؟

به دیگران تکیه نکنید

داشتن همراه و حامی در زندگی عالی است. اما اتکا کردن به دیگران اصلا کار درستی نیست. موفقیت در زندگی تنها زمانی به دست خواهد آمد که بدانید شما فقط خودتان را در زندگی دارید. این شما هستید که می‌توانید با شناخت دقیق خود مسیرهای درست و صحیح را انتخاب کنید و در آنها به حرکت درآیید. وقتی از هر کسی جز خودتان قطع امید کنید، مجبور می‌شوید که در خود جستجو کرده و ببینید که چه توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی دارید. در نتیجه خود را بهتر خواهید شناخت و ظرفیت‌های‌تان را شکوفاتر خواهید ساخت. رسیدن به موفقیت در زندگی با ایستادن روی پاهای خود بسیار شیرین و دوست‌داشتنی است.

نمی‌توان برای موفقیت در زندگی ، تعریف خاصی داشت

از فرسودگی خود جلوگیری کنید

یادتان باشد که تعهد و پشتکار به انجام اهداف بسیار ارزشمند است اما در این مسیر و برای کسب موفقیت در زندگی نیاز به استراحت جسمی و روانی هم دارید. از اینکه دچار فرسودگی روحی و روانی باشید خود را دور نگه دارید. استراحت، تنوع و تفریح را در برنامه‌های مختلف زندگی‌تان وارد کنید و یادتان باشد که مسیر به اندازه مقصد دیدنی است. در این صورت، به ثانیه‌های زندگی، اجازه نخواهید داد که به سادگی از زیر دستان‌تان لیز بخورند و بدون اینکه آغشته به شور و شادی شوند از دست‌تان بروند. زندگی کنید و برای خود دنیایی خواستنی و دوست‌داشتنی به وجود بیاورید.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست