مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

چگونه می‌توان افراد عصبانی را آرام کرد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

افراد عصبانی در زندگی همه ما هستند. ممکن است،مادر، پدر، دوست، همسر، رئیس و… در اطرافتان عصبانی و زودخشم باشند . شاید خودتان هم یکی از افراد عصبانی این کره خاکی باشید. نیستید؟ در هر حال، برخورد با چنین افرادی از موارد اجتناب‌ناپذیری است که در زندگی همه پیش می‌آید. اما در مواجهه با این دسته از افراد چه باید کرد؟ گاهی‌اوقات، آنها به شدت عصبانی هستند. یعنی حتی گوش کردن، تلاش برای پرت کردن حواسشان یا راه‌کارهایی از این دست هم جوابگو نیست. در این مواقع، چه باید کرد؟ اجازه بدهید که به شیوه صحیح برخورد با افراد عصبانی بیشتر بپردازیم. آرام کردن افراد عصبانی یک مهارت و هنر انسانی است. پس به آن توجه کنید و با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

بیشتر بخوانید: افراد عصبانی و ترکش های خشمشون رو مدیریت کنید

در مواجهه با افراد عصبانی مسائل را شخصی نکنید و به دل نگیرید

زمانی که فردی عصبانی است به زمین و زمان توهین می‌کند و قضاوت‌های نادرستی از خود بروز می‌دهد. اگر فرد از دست شما عصبانی باشد که هیچ. اما اگر از چیزی یا فرد دیگری عصبانی باشد، باز هم امکان دارد که به شما هم چیزهای ناخوشایندی بگوید. در این مواقع باید خونسردی خود را کاملا حفظ کنید و از بحث کردن با این فرد تا حد امکان دوری کنید. یادتان باشد، حرف ناخوشایندی که درباره شما می‌گوید به احتمال زیاد ناشی از عصبانیت کنترل‌نشده است و واقعا به چیزی که می‌گوید، اعتقاد ندارد. پس خود را کنترل کنید از بحث با او به طور جدی بپرهیزید. یادتان باشد، شخصی که در اوج عصبانیت قرار دارد به هیچ عنوان قادر به درست اندیشیدن نیست. پس هیچ دلیل و منطقی هم روی او اثر نخواهد داشت.

زمانی که فردی عصبانی است به زمین و زمان توهین می‌کند و قضاوت‌های نادرستی از خود بروز می‌دهد

حالت چهره و صدایتان را آرام نگه دارید

یکی از ویژگی‌های بسیار نامطلوب خشم، مسری بودن آن است. اگر شخصی در کمال عصبانیت شروع به داد و فریاد کند، اعصابتان خرد خواهد شد. اگر نتوانید خود را کنترل کنید، شما هم شروع به داد و فریاد خواهید کرد و همه چیز را به هم خواهید ریخت. پس در مواجهه با افراد عصبانی به خاطر داشته باشید که حالت چهره‌تان را خنثی نگه دارید. سعی کنید با صدای آرام حرف بزنید و تا جایی که امکان دارد، چیزی نگویید. در این صورت قبل از اینکه به او کمک کرده باشید تا آرام شود به خودتان کمک می‌کنید تا اعصابتان آسیب نبیند و روانتان دچار مشکل نشود.

بیشتر بخوانید: چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم ؟

در صورت لزوم، عذرخواهی کنید

اگر علت عصبانیت فرد مقابلتان، شما هستید و خودتان هم قبول دارید که تقصیرکار هستید حتما باید از او عذرخواهی کنید. این عذرخواهی باعث می‌شود تاحد زیادی از خشم او کاسته شود. اما به عذرخواهی اکتفا نکنید. اگر فقط عذرخواهی کنید و واقعا از ته دل نخواهید که ناراحتی او رفع شود، این عذرخواهی به درد نخواهد خورد و حتی شما را حق‌ به جانب نشان می‌دهد و برد عصبانی را هم عصبانی‌تر می‌کند. پس بهتر است از ته دل عذرخواهی کنید و از فرد بخواهید که به شما بگوید برای جبران کارتان چه باید انجام بدهید. در واقع، خالصانه عذر بخواهید و به آرام شدن فرد مقابل کمک کنید.

بیشتر بخوانید: رابطه رو با عذر خواهی بهبود بدین

از بعضی جملات استفاده نکنید

زمانی که با افراد عصبانی رو به رو می‌شوید از جملاتی مانند: «آرام باش»، «منطقی باش» و… استفاده نکنید. این جملات بسیار خطرناک هستند و مانند هیزمی هستند که آتش عصبانیت فرد را شعله‌ورتر می‌کند. از گفتن این جملات به افراد عصبانی پرهیز کنید. یادتان باشد که آنها توانایی تحلیل مسائل را ندارند و بخش منطقی مغزشان کاملا به حالت تعلیق درآمده است. پس اگر از آنها چنین درخواستی داشته باشید، نه تنها توانایی تحلیل چنین خواسته‌ای را ندارند بلکه حتی عصبانی‌تر هم خواهند شد.

افراد عصبانی در زندگی همه ما هستند

خوب گوش کنید

کسی که به شدت عصبانی است، نیاز به فردی دارد که به حرف‌های او گوش کند. در لحظه اوج عصبانیت، او به هیچ نصیحتی گوش نخواهد کرد. پس سعی کنید که به مثابه یک شنونده خوب فقط به حرف‌هایش گوش کنید. یکی از عمده‌ترین دلایلی که انسان‌ها از مدار منطق خارج می‌شوند، این است که احساس می‌کنند، به درستی از سوی دیگران درک نمی‌شوند. پس باید با گوش کردن به آنها نشان بدهید که دوست دارید، حرف‌هایشان را بشنوید، کمک کنید تا حالشان بهتر شود و آرام شوند. گاهی سکوت و شنیدن، بهترین راه حل است. مهارت‌های شنیدن را در خود تقویت کنید و یادتان باشد که لازم نیست نظرتان را در حین عصبانیت فرد مقابل اعلام کنید. او در شرایطی نیست که به حرفتان گوش کند و به همین خاطر احتمال دارد که بین شما و او درگیری به وجود آید و اوضاع بدتر و وخیم‌تر شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهای عملی و موثر برای کنترل خشم

برای احساسات افراد عصبانی ارزش قائل شوید

دقت کنید که گاهی عصبانیت، احساس اصلی فرد نیست. یعنی احساسات پیچیده دیگری مانند شرم، ضربه خوردن یا غم باعث می‌شود تا فرد واکنش‌هایی توأم با عصبانیت از خود بروز دهد. در این مواقع، باید به افراد عصبانی نشان دهید که برای احساساتش ارزش قائل هستید و می‌توانید مشکل او را درک کنید. باید با چنین فردی همراهی کرد و از او خواست تا با تخلیه احساساتش، به عمق مشکلی که پیدا کرده پِی ببرد. یادتان باشد که این کار به هیچ‌وجه به معنای پذیرش عصبانیت نیست بلکه تلاشی است برای یافتن آرامش و حل مشکلی که فرد تجربه می‌کند.

زمانی که با افراد عصبانی رو به رو می‌شوید از جملاتی مانند: «آرام باش»، «منطقی باش» و... استفاده نکنید

روحیه افراد عصبانی را تشخیص بدهید

یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی که در مواجهه با افراد عصبانی باید صورت بدهید، شناخت طرف مقابل است. باید دریابید که روحیه فرد مقابل چه نوع روحیه‌ای است. بعضی از افراد، دوست دارند در هنگام عصبانیت با کسی صحبت کنند و از همدردی و همراهی او بهره ببرند. اما بعضی دیگر از افراد تنهایی را ترجیح می‌دهند. اگر فرد مقابل شما دوست داشت که در هنگام عصبانیت، تنها باشد، او را راحت بگذارید. با حرف زدن، نصیحت کردن و… احتمالا عصبانی‌تر می‌شود. پس بهتر است به او کمی فضای شخصی بدهید. چنین افرادی در خلوت خود، فکر می‌کنند و از طریق حل و فصل مشکلات و درگیری‌های ذهنی‌شان، آرام می‌شوند. افراد درونگرا معمولا بیشتر به این روش علاقه‌مند هستند و از طریق گفتگو با خود به آرامش می‌رسند. پس به آنها در هنگام عصبانیت کاری نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: حرف دیگران-وقتی همه فکر می‎کنن نمی‎تونی انجامش بدی

فرق بین عصبانیت و سؤاستفاده را بدانید

کمک کردن به افراد عصبانی برای رفع مشکلات و رسیدن به آرامش بسیار پسندیده و خوب است. اگر بتوانید با راه‌کاری، شخص را آرام کنید، عمل بسیار پسندیده‌ای انجام داده‌اید ولی یادتان باشد که بعضی از افراد فقط عصبانی نیستند بلکه با رفتارشان از شما سؤاستفاده می‌کنند. برای اینکه اجازه ندهید که کسی با شما چنین رفتاری داشته باشد، بهتر است به فرق میان عصبانیت و سؤاستفاده پی ببرید. سواستفاده چه زمانی رخ می‌دهد:

  • فرد اقدام به کتک زدن و حملات جسمی می‌کند؛
  • باعث می‌شود که شما احساس مقصر بودن و گناه کنید در حالی که نقشی در عصبانیت او نداشته‌اید؛
  • شما را با الفاظ زشت و نامناسب تحقیر می‌کند.

در چنین مواقعی نباید به او اجازه بدهید که به رفتار آزاردهنده‌اش ادامه بدهد. یادتان باشد که شما تا زمانی می‌توانید به دیگری کمک کنید که خودتان از نظر روانی و روحی توانایی درک و تحلیل شرایط را داشته باشید و مورد آزار و توهین قرار نگرفته باشید. اگر دیدید که عصبانیت فردی دیگر باعث شده تا شما خُرد شوید و احساسات‌تان لگدمال شود، هرگز وظیفه‌ای برای آرام کردن او ندارید.

در آخر

برای اینکه در زندگی، ارتباطات موفق و خوبی با دیگران برقرار کنید باید شیوه مواجهه با هر نوع شخصیت را یاد بگیرید. مواجهه با افراد عصبانی هم در زندگی اجتناب‌ناپذیر است. پس باید بدانید که چطور با آنها برخورد کنید. عصبانیت، دیو سیاهی است که می‌تواند یک موضوع کوچک را به فاجعه بدل کند. علاوه بر راه‌کارهایی که عنوان شد، برای اینکه بتوانید به دیگران در موقع عصبانیت کمک کنید باید عصبانیت و خشم را بشناسید و تکنیک‌های کنترل آن را در خود تقویت کنید. زمانی که بدانید عصبانیت چه ابعادی دارد و چطور می‌توان آن را کنترل کرد برای آرام کردن دیگران هم موفق‌تر عمل خواهید کرد. نکته بسیار مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید، این است که شما تا حدی در مقابل دیگران مسئول هستید. یعنی برای مثال، اگر دوست‌تان عصبانی است و شما تمام تلاشتان را برای آرام شدن او به کار گرفته و موفق نشده‌اید، دیگر نباید ادامه بدهید.

نکته مهم

چنانچه، ادامه تلاش‌هایتان باعث تخریب روحیه و اعصابتان می‌شود، دو چراغ چشمک‌زن احتیاط در مسیرتان شروع به روشن شدن خواهند کرد. این دو چراغ می‌گویند که در درجه نخست، شما در حال آسیب زدن به روان خود هستید و این کار اصلا درست نیست. در درجه بعدی هم مشخص می‌شود که شما آن فرد مناسبی نیستید که می‌تواند اقدام به آرام کردن دیگری کند. این نکته دوم خود اطلاعات زیادی را در درون دارد. اینکه شما از ظرفیت کافی برای آرام کردن دیگری برخوردار نیستید، نشان می‌دهد که باید در تلاش باشید تا مهارت‌های شناسایی خشم و کمک به آرام کردن دیگران را در وجودتان تقویت کنید. هر مهارت ارتباطی تازه‌ای باعث می‌شود تا به فرد کامل‌تری بدل شوید که چالش‌های زندگی خود را به راحتی مدیریت می‌کند. پس آرام کردن افراد عصبانی را هم به عنوان یک مهارت بسیار مهم در زندگی در خود تقویت کنید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست