مقالهوبلاگ

چطور می توانم نقاط ضعف و قوت شخصیت خود را بشناسم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

نقاط ضعف و قوت شخصیت نقش مهمی در تعیین سرنوشت دارد. اما این موضوع به خودی خود تاثیر ندارد و تنها زمانی تاثیر آن مشخص می شود که فرد نسبت به آنها شناخت کافی پیدا کند. البته منظور ما از تعیین سرنوشت، آینده ایده آل است. عدم شناخت کافی نسبت به نقاط ضعف و قوت شخصیت باعث شکست، پایین آمدن عزت نفس و اعتماد به نفس و در مواردی هم باعث خیالپردازی و رفتن به مسیرهای غیرواقعی و خیالی می شود.

مزیت های شناخت نقاط قوت و ضعف شخصیت

کسی که نسبت به نقاط قوت و توانایی های واقعی خود شناخت کافی داشته باشد، یک مسیر را مطابق با توانایی خود انتخاب می کند. طبیعتا احتمال موفقیت در راه هایی که در آنها توانایی و پتانسیل داریم، بسیار زیاد است. یکی از دلایل شکست بسیاری از افراد در زندگی انتخاب مسیرهای غلط و اشتباهی است که با توانایی ها و قابلیت هایشان همخوانی ندارد.

از سوی دیگر شناخت توانایی ها و نقاط ضعف شناخت واقعی بینانه ای را بدست می دهد. تصور کنید فردی قصد عبور از یک رودخانه بدون پل را دارد. در حالی که جریان آب با شدت زیاد در حال عبور است. اگر این فرد نسبت به قدرت بدنی خود برای مقاومت در برابر شدت جریان آب شناخت کافی را نداشته باشد، عبور از رودخانه به احتمال زیاد به مرگ یا صدمات جسمی می انجامد.

همچنین شناخت نقاط قوت باعث افزایش اعتماد به نفس و از سوی دیگر عزت نفس می شود. کسی که بداند از چه قدرتی برخوردار است و چه کارهایی از او ساخته است، ارزش و احترام بیشتری برای خود قائل است. در ادامه به نحوه خودشناسی و شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیت می پردازیم. با ما همراه باشید!

چه کارهایی را می توانید به خوبی انجام دهید؟

برای شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیت اولین پرسشی که باید از خودتان بپرسید این است: « چه کارهایی را می توانید به خوبی انجام دهید؟» پاسخ به این پرسش چندین بعد دارد. در یک بخش آن باید کارهای شخصی، اجتماعی، کارهای مربوط به شغل، تحصیل و یا کارهای مربوط به منزل را دسته بندی کنید. برای مثال انجام یک پروژه دانشجویی مربوط به تحصیل را به عنوان یک کار خاص انتخاب می کنید.

برای شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیت اولین پرسشی که باید از خودتان بپرسید این است: « چه کارهایی را می توانید به خوبی انجام دهید؟» پاسخ به این پرسش چندین بعد دارد.

در بخش دیگر باید کارهای خود را با دیگران مقایسه کنید. حواستان باشد که مقایسه به منظور ابرنگیختن حس حسادت نیست بلکه برای مشخص شدن میزان کارایی شما در مقایسه با دیگران است. در نهایت حس رضایت شما از کاری که انجام داده اید و میزان تلاشی که برای آن داشته اید، اهمیت زیادی دارد. پس فقط به مقایسه خود با دیگران بسنده نکنید. این کار شما را از هدف اصلی که شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیت است، دور می کند.

در بررسی کارها عوامل دیگری هم نقش دارند. برای مثال میزان دسترسی شما به منابع و فراهم بودن شرایط مواردی هستند که در نتایج کارها موثرند. پس نباید برای بررسی نتایج کارهای خود، تنها به توانایی خود اکتفا کنید. ممکن است در کاری که ناموفق عمل کرده اید، شرایط سخت تری نسبت به دیگران در مقابلتان بوده باشد. در حالی که شما فکر می کنید دیگران از شما قوی تر و کارآمدتر عمل کرده اند. پس نتیجه می گیرید که فرد ضعیفی هستید.

پیشنهاد می کنیم زمانی که می خواهید کارهای گذشته تان را بررسی کنید، چندین کار را در موقعیت ها مختلف در نظر بگیرید. برای مثال 10 پروژه دانشجویی در طی تحصیل خود را تحلیل کنید. در چند مورد از این پروژه ها موفق بوده اید و دلیل موفقیتتان چه بوده است؟

فکر کردن روی موفقیت ها و شکست های گذشته (البته با در نظر داشتن شرایط) می تواند تحلیل تقریبا درستی در رابطه با نقاط ضعف و قوت شخصیت در اختیارتان قرار دهد. برای اینکه نتیجه کار بهتر شود می توانید همه را بر روی کاغذ بنویسید و سپس آنها تحلیل کنید.

برای شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیت اولین پرسشی که باید از خودتان بپرسید

فرصت هایی را که تاکنون در سر راهتان بوده، بررسی کنید

یکی دیگر از راه های شناخت نقاط قوت و ضعف شخصیت بررسی تعداد فرصت هایی است که در سر راه شما قرار داشته اند. این فرصت ها را باید متناسب با اهداف و ایده آل هایتان بر روی کاغذ بنویسید. برای مثال یکی از اهداف بلند مدت شما تبدیل شدن به یک مدیر موفق است. ممکن است برخی از اتفاقات را هم به این موضوع ارتباط دهید. برای مثال تمام شدن یک رابطه عشقی خوشایند ارتباط زیادی به هدف اصلی شما ندارد. باید فقط روی فرصت های مرتبط با زمینه شغلی تمرکز کنید.

وقتی فرصت های واقعی را به خاطر آوردید روی کاغذ بنویسید. حال به این سوال پاسخ دهید: چه تعداد از این فرصت ها را مغتنم شمردید و از آنها استفاده کردید؟ دلیل اینکه به سمت این فرصت رفتید چه بود و چرا در آن موفق شدید؟ پاسخ به این سوالات می تواند دید خوبی از نقاط قوت را در اختیارتان قرار دهد.

حالا به این سوال پاسخ دهید: چه فرصت هایی را از دست دادید؟ و دلیل آن چه بود؟ برای شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیت اول باید با خودتان روراست باشید و از توجیه کردن و تبرئه خود بپرهیزید تا بتوانید به نتیجه واقع بینانه ای دست پیدا کنید. به این فکر کنید که نوشته هایتان را هیچ کس جز شما نخواهد دید. پس دلیلی ندارد بخواهید تنبلی، ناتوانی و یا ضعف خود را پنهان کنید.

برای شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیت اول باید با خودتان روراست باشید و از توجیه کردن و تبرئه خود بپرهیزید تا بتوانید به نتیجه واقع بینانه ای دست پیدا کنید

وقتی دلایل از دست دادن فرصت ها برایتان مشخص شود، می توانید برای آینده تصمیمات جدی تری بگیرید. برای مثال اگر به دلیل تفکرات منفی که نسبت به آن فرصت داشتید، آن را از دست دادید، پس از الان تفکرات منفی را کنار بگذارید. ممکن است فردا هم برایتان فرصتی این چنینی پیش بیاید. اگر در نوع تفکر خود تجدید نظر نکنید، به احتمال قوی آن فرصت را هم از دست خواهید داد.

یکی دیگر از راه های شناخت نقاط قوت و ضعف شخصیت بررسی تعداد فرصت هایی است

رفتار و واکنش شما در برابر سختی ها و خوشی ها چگونه است؟

یکی دیگر از راه های شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیت بررسی رفتارها و واکنش ها نسبت به خوشی ها و سختی هاست. وقتی در برابر سختی ها خیلی سریع شکسته می شوید، یعنی صبور نیستید و قدرت تحمل سختی هایی که در آینده در مقابلتان قرار بگیرید را نخواهید داشت. یادتان باشید داشتن آرامش، صبر و تحمل به عنوان فاکتور مهمی در بررسی شخصیت هستند.

افرادی که به محض کسب موفقیت نسبی وکوچک در زندگی سر از پا نمی شناسند، ظرفیت و گنجایش کافی را برای پذیرش موفقیت های بزرگتر را نخواهند داشت.

افرادی که به محض کسب موفقیت نسبی وکوچک در زندگی سر از پا نمی شناسند، ظرفیت و گنجایش کافی را برای پذیرش موفقیت های بزرگتر را نخواهند داشت. پس میزان ظرفیت شما هم برای کسب موفقیت فاکتور مهم دیگری برای تحلیل شخصیت است. نداشتن صبر و تحمل و ظرفیت دو نقطه ضعف مهم در زندگی هستند. باید با بخاطر آوردن تجربیات گذشته میزان یا وجود یا دو ضعف را در خود بررسی کنید.

الگوهای خود را در زندگی بر روی بنویسید

مطمئنا در ابعاد مختلف زندگی برای خود الگوهایی دارید. ممکن است در نگاه اول بگویید نه اما وقتی دقیق تر به آن فکر کنید به همین نتیجه می رسید. برای مثال برای بسیاری از دختران، در خانه داری مادرشان به عنوان یک الگو انتخاب می شود. در محیط شغلی ممکن است یکی از همکارانی که در رده بالاتری قرار دارد، الگو باشد. در محیط تحصیلی ممکن است یکی از اساتید یکی از دانشجویان موفق را به عنوان الگو انتخاب کرده باشید.

برای هر قسمتی از زندگی الگوهای ذهنی دارید که باید آنها را بر روی کاغذ بنویسید. بعد از این کار میزان نزدیکی یا دوری خود را نسبت به الگوها بنویسید. چه دلیلی باعث شده تا همانند الگوهایتان نباشید؟ چه دلایلی باعث شده تا شباهت زیادی به الگوهایتان پیدا کنید؟ پاسخ به این دو سوال هم می توان شناخت نسبی نسبت به نقاط ضعف و قوت شخصیت را برایتان مشخص کند.

حتی بررسی نوع الگوها هم می تواند تصویر واضحی از نقاط ضعف و قوت شخصیت را در اختیارتان قرار دهد. به عنوان نمونه پدر را به عنوان الگوی زندگی خود انتخاب می کنید. حال بررسی کنید که پدر چه ویژگی هایی دارد که شما را شیفته خود کرده است.

اگر او فداکار، مهربان، سختکوش، پرتلاش و بااراده است، شک نکنید این خصلت ها هم در شما وجود دارد. اما اگر به این شکل رفتار نمی کنید به این دلیل است که شناخت کافی از خود ندارید و فکر می کنید فرد بی اراده، تنبل و زوار در رفته اید.

بررسی ویژگی ها و خصلت های الگوها یکی از بهترین راه های شناخت نقاط قوت شخصیت است.

تحلیل تقریبا درستی در رابطه با نقاط ضعف و قوت شخصیت در اختیارتان قرار دهد.

ترس خود را کنار بگذارید

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از شناخت نقاط ضعف خود خودداری می کنند، ترس از خویشتن است. ما حتی با خودمان هم رودربایستی داریم و از برملا شدن حقیقت حتی برای شخص خودمان هم ترس و واهمه داریم. از عذاب وجدان و سرزنش های درونی خود می ترسیم. در حالی که وجدان بهترین کسی است که می تواند راه درست را به ما نشان دهد. حداقلش این است که بعدها به ما طعنه و نیشخند نخواهد زد.

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از شناخت نقاط ضعف خود خودداری می کنند، ترس از خویشتن است.

در حالی که اگر کس دیگری بخواهد عیب و نقصمان را بگوید، ممکن است بعدها مورد طعنه او قرار بگیریم. از سوی دیگر هیچ کس مانند خودِ ما دلسوزمان نیست و هیچ کس هم مانند ما به همه ویژگی های شخصی، کارهایی که در گذشته کرده ایم و نیاتی که در سر داریم، تسلط ندارد. پس بهترین کسی که می تواند نقاط ضعف را بشناسد، اول خودمان هستیم. البته به شرط اینکه با خود روراست باشیم و ترس را کنار بگذاریم.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

4 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست