مقالهوبلاگ

4 تکنیک کاربردی و موثر برای مدیریت زمان

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

 آیا با مفهوم مدیریت زمان آشنایی دارید؟

مدیریت زمان (Time Management) به معنای قدرت در اختیار داشتن زمان است. افرادی که به طور آگاهانه و بر تمامی لحظات زندگی تسلط دارند و از قبل برای انجام کارهای زمان حالشان، تصمیم گرفته اند، قادر به مدیریت و کنترل زمان خود هستند. زمان در حال گذشتن است و تنها با برنامه ریزی و استفاده بهینه از وقت می توان به جای از دست دادن آن، برای آینده سرمایه گذاری کرد.

بسیاری تصور می کنند نمی توانند بر زمان خود مسلط شوند. در حالی که این موضوع به اراده ما بستگی دارد. اگر اراده و خواست ما بدست آوردن اهداف و آرزوها باشد، برای آنها تلاش می کنیم. پس زمان را از دست نخواهیم داد. برنامه درست و دقیق باعث می شود تا از زمان خود بهترین استفاده را داشته باشیم.

برای افراد تنبل و بی حوصله زمان هیچ مفهومی ندارد. بسیاری از افرادی که کاری برای انجام دادن ندارند، زمان برایش دیر می گذرد. درست مثل زمانی که منتظر آمدن مهمان یا برآورده شدن وعده صرف می کنید. مدت انتظار به سختی می گذرد. برای افراد تنبلی که مدیریت زمان ندارد، به همین صورت است. اما کسی که در حال کار کردن، فعالیت و یا یادگیری باشد، زمان برایش به سرعت می گذرد.

چه چیز مانع مدیریت زمان می شود؟

موانع مدیریت زمان کدامند؟

سوال بسیاری از افرادی که از وقتشان بخوبی استفاده نمی کنند این است: «چه چیز مانع مدیریت زمان می شود؟ و چه چیز مانع استفاده صحیح و منطقی از زمان می شود؟». دلایل زیادی برای این سوال می توان مطرح کرد. ضعف در نه گفتن، کمال طلبی (کامل گرایی)، اهمال کاری و نداشتن هنر الویت بندی از جمله مهم ترین دلایلی است که مانع از مدیریت صحیح زمان می شود.

افرادی که به دلیل ضعف شخصیتی قادر به نه گفتن نیستن، به هر درخواستی روی خوش نشان می دهند. حال ممکن است درخواست از سوی دوستان یا نزدیکان باشد که مطابق با خواستشان نباشد. اما چون قدرت گفتن کلمه «نه» را ندارند، با آنها همراهی می کنند. اما بعد از مدتی پشیمان و نادم به گذشته خود نگاه می کنند. درست همانند دانش آموزی که قرار است برای امتحان فردا آماده شود. اما دوستش از او می خواهد به یک مهمانی برود. به دلیل نداشتن اعتماد به نفس با او به مهمانی می رود. جلسه امتحان شروع می شود. در حالی که او پاسخ هیچ سوالی را نمی داند.

کمال گرایی هم یکی دیگر از موانع مدیریت زمان است. افراد کمالگرا کسانی هستند که می خواهند در همه کارها بهترین باشند. کمالگراها یک جمله معروف دارند: «من یا کاری را انجام نمی دهم یا باید به نحو احسن انجام دهد». این طرز فکر مانع از شروع کردن می شود. زیرا فرد کمالگرا به دنبال مهیا شدن شرایط است. در حالی که شرایط را باید خودش بسازد.

ناتوانی در اولویت بندی برنامه ها هم مانعی بزرگ در سر راه مدیریت زمان است. اگر شما نتوانید بین اهداف بلند مدت، اهداف کوتاه مدت، آرزوهای مهم زندگی و خواسته های کوچک اولویت بندی کنید، بدون شک قادر به مدیریت زمانتان نخواهید بود. وقتی برای ذهن خود مشخص کرده باشید که برنامه مدت یادگیری زبان انگلیسی است، پس تماشای یک فیلم با زبان انگلیسی را هدر دادن زمان بحساب نمی آورید. اولویت ها می توانند کارهای کوچک ما را تحت سیطره خود درآورند. آنوقت برای تمامی لحظات خود به دنبال کار و فعالیت می گردیم.

ناتوانی در اولویت بندی برنامه ها هم مانعی بزرگ در سر راه مدیریت زمان است

چه تکنیک هایی برای مدیریت زمان وجود دارد؟

برای مدیریت زمان تکنیک های زیادی وجود دارد که در این مطلب قصد داریم تنها به چند مورد کاربردی بپردازیم:

1: نوشتن برنامه های فردا بر روی برگه

اگر به تازگی تصمیم گرفته ای که برای زمان خود برنامه ریزی داشته باشید، به برنامه مدون نیاز دارید. زیرا ذهن شما به تازگی به سمت کارهای جدید رفته است که هنوز قادر نیست آنها را بخاطر بسپارد. همین مشکل می تواند بعدها مانع از مدیریت صحیح زمان شود. وقتی گام به گام با ذهن و فکر خود همراه شوید و برای او مشخص کنید که ساعت 10 صبح، 4 عطر یا 22 شب چه کاری باید انجام دهد، وظیفه و مسئولیتش را می داند. حتی می توانید برنامه یک هفته خود را بر روی کاغذ بنویسید و در مقابل چشمتان قرار دهید.

2: از ابزارهای اندازه گیری زمان استفاده کنید

یکی دیگر از تکنیک های موثر و کاربردی برای مدیریت زمان ، استفاده کردن از ابزارهای اندازه گیری زمان است. افرادی که به وقت خود ارج می نهند، برایشان ساعت ارزش زیادی دارد. شاید در اطرافتان کسانی باشند که ساعت ها برایشان اهمیت زیادی دارد. این افراد در کار خود نظم دارند و هر کاری را به وقت خودش انجام می دهند.

اگر شما هم می خواهید بر زمان کنترل داشته باشید، باید یک ساعت در مقابلتان قرار بگیرد. از گذشت آن و ساعت های باقی مانده اطلاع داشته باشید. البته گذاشتن ساعت نباید به شما اضطراب و استرس وارد کند. بلکه باید وسیله باشد که از طریق آن تصمیم بگیرید ساعت بعد چه کاری انجام دهید.

حتی برای استفاده از شبکه های اجتماعی هم زمان تعیین کنید و وقت خود را بیهوده در آن صرف نکنید. در طی روز یک ساعت خاص را مشخص کنید که در همان ساعت وارد این فضا شوید و سپس به کارهای مهمتر خود بپردازید. این در حالیست که بسیاری از جوانان می گویند وقتی وارد یک شبکه مجازی (مثلا اینستاگرام) می شوند، از قبل با خود قرار می بندند که فقط 10 دقیقه در این فضا بمانند. اما وقتی سرشان را از گوشی برمیدارند، چندین ساعت گذشته است. این کار چیزی جز اتلاف وقت و زمان با ارزشتان نیست. با تعیین زمان بندی به هیچ چیز و هیچ کس اجازه ندهید زمان را از شما بگیرند.

کمال گرایی هم یکی دیگر از موانع مدیریت زمان است

3: کارها را از روی خودآگاهی انجام دهید

یکی از ویژگی های انسان این است که اگر کاری را به طور مرتب انجام دهد، این کار برای او به عادت تبدیل می شود و پس از مدتی در حافظه ناخودآگاه باقی ماند. مثلا مسواک زدن که به صورت یک عادت شبانه تبدیل می شود. وقتی به عادت تبدیل شد و به ناخودآگاه منتقل شد، زمان مسواک زدن روی آن تمرکز ندارید. فکرتان جای دیگری است. به مرور زمان مسواک زدن برایتان بی ارزش می شود. شاید هر شب قبل از خواب مسواک بزنید و به آن متعهد باشید، اما چون حین مسواک زدن فکرتان جای دیگری است، شور و اشتیاقی نسبت به آن ندارید. گاهی هم به سختی خود را ملزم می کنید که قبل از خواب مسواک بزنید.

این مثال در مورد بسیاری از کارهای روزانه ما صدق می کند. شاید دیده باشید کسانی که مدام سرشان روی یک کتاب متمرکز می شود. اما هیچ چیز از کتاب یاد نمی گیرند. در واقع چشمشان به کتاب عادت کرده است. در حالیکه تمرکزی روی آنچه که در مقابل چشمشان قرار دارد، ندارند. بعد از چند دقیقه هم به خوابی عمیق فرو می روند. اما کسی که با تمرکز و آگاهی کتاب می خواند، نه خوابش می برد و نه از آن خسته می شود. بلکه تمایل بیشتر دارد که مطالب جدید را در صفحات بعد بخواند.

4: نظم در کار را فراموش نکنید

برای مدیریت زمان باید به نظم کارهایتان توجه زیادی داشته باشید. وقتی با خود قرار گذاشته اید، صبح ها ساعت 7 به پیاده روی بروید، باید هر روز در همان ساعت همان کار را انجام دهید. اگر با خود عهد بسته اید، شبها یک ساعت مطالعه کنید، نباید وقت آن را به تماشای فیلم یا پیاده روی بدهید. شاید برخی کارها مفید باشد، اما چون نظم برنامه ها را بهم میزند، نباید به جای کار دیگری انجام شود.

برای مدیریت زمان باید نظم را در امور شخصی و نظافت خودتان در نظر بگیرید. لباس هایتان را مرتب کنید. شانه زدن موها، مسواک زدن، رسیدگی به پوست و مو، حمام رفتن، اتو زدن لباس ها و … باعث می شود تا از یک من تنبل به فردی متعهد تبدیل شوید. مدیریت زمان را از رسیدگی به سر و وضعتان شروع کنید تا لذت آن را با تمام وجود احساس کنید.

 

برای افزایش مهارت مدیریت زمان می‎توانید پکیج «زمان را به استخدام خود درآورید» را تهیه کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه پکیج روی عکس زیر کلیک کنید

مدیریت زمان را یاد بگیرید

 

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست