مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

۱۳ نشانه که می‌گوید، شما آمادگی ازدواج را دارید

اشتراک گذاری این مطالب در:

آمادگی ازدواج در هر فردی در سن و موقعیت مخصوص به خود ایجاد می‌شود. نمی‌توان گفت چه سن و شرایطی، بهترین زمان برای ایجاد آمادگی در این‌باره است. اما نشانه‌هایی وجود دارد که به شما می‌گوید دیگر آماده ترک دنیای مجردی و ازدواج کردن هستید. این حس و آمادگی، شما را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که دیدگاه و عقیده‌تان نسبت به مقوله تشکیل خانواده و همراهی با فردی دیگر برای ادامه مسیر زندگی تغییر کند. در ادامه از نشانه‌هایی گفته‌ایم که به شما یادآوری می‌کند دیگر آماده هستید که ازدواج کنید. این نشانه‌ها می‌تواند برای هر فرد در هر سنی اتفاق بیفتد. یادتان باشد که بلوغ و احساس توانمندی برای تشکیل زندگی مشترک، سن و سال ندارد. هر فرد با توجه به شرایط زندگی، تجربه‌هایی که از سر گذرانده و عوامل متعدد دیگر به این مرحله از زندگی خود می‌رسد. در ادامه سایت موفقیت خودساخته با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید: تاثیر کمال گرایی در ازدواج و راه مدارا با همسر کمالگرا

۱.آمادگی ازدواج با علاقه‌مندی به خود

شاید کلیشه‌ای به نظر برسد اما تا زمانی که خود را به اندازه کافی دوست نداشته باشید، امکان علاقه‌‌مند شدن به دیگری وجود نخواهد داشت. دوست داشتن یعنی احترام، درک متقابل، توانایی پذیرش یکدیگر و چنین چیزهایی تنها زمانی به دست می‌آید که در مرحله نخست، خود را دوست داشته باشید و عشق و احترام را به وجود خودتان ارزانی کرده باشید. اگر شیوه و تجربه عشق‌ورزی به خود را یاد نگرفته باشید و خود را دوست نداشته باشید، چطور می‌توانید این حس و رفتار را در دیگری نسبت به خود شناسایی و احساس کنید.

بیشتر بخوانید: آیا سن مناسب ازدواج ساعت و زمان خاصی دارد؟

یکی دیگر از نشانه‌های آمادگی ازدواج در شما زمانی ظاهر می‌شود که بتوانید پای کاری که کرده‌اید

۲.توانایی عذرخواهی

یکی دیگر از نشانه‌های آمادگی ازدواج در شما زمانی ظاهر می‌شود که بتوانید پای کاری که کرده‌اید، بایستید و به خاطر آن عذرخواهی کنید. توانایی عذرخواهی کردن به خاطر اشتباهی که صورت داده‌اید به معنای مسئولیت‌پذیر بودن شماست. یکی از پایه‌های اصلی ورود به هر رابطه‌ای هم داشتن احساس مسئولیت است. پس اگر بتوانید از دیگری به راحتی عذرخواهی کنید و با بهانه‌تراشی‌های کودکانه، تقصیرهای خود را به گردن زمین و زمان نیندازید، یعنی به آمادگی ازدواج رسیده‌اید.

کسی که به آمادگی ازدواج دست پیدا کرده است در پی هر مجادله و مشکلی که در رابطه‌اش با طرف مقابل ایجاد می‌شود،

۳.ماندن و تهدید به رفتن نکردن

کسی که به آمادگی ازدواج دست پیدا کرده است در پی هر مجادله و مشکلی که در رابطه‌اش با طرف مقابل ایجاد می‌شود، اعلام به رفتن نمی‌کند. ازدواج کردن یعنی ساختن خانواده‌ای تازه. یعنی توانایی ایجاد یک تیم که در هنگام وقوع مشکلات با هم هم‌دلی و همراهی دارند و هدفشان رسیدن به آرامش تک‌نفره نیست بلکه در آن همه اعضا از آرامش، احترام و رسیدگی کافی برخوردار هستند. پس اگر با هر بحث و مجادله‌ای که میان شما و فرد مورد نظرتان برای ازدواج، قصد و آهنگ رفتن می‌کنید یعنی به بلوغ کافی برای تشکیل زندگی دو نفره دست پیدا نکرده‌اید.

بیشتر بخوانید: معیارهایی برای ارزیابی یک رابطه سالم

۴.خروج از دنیای صرفا رمانتیک

وقتی عاشق می‌شوید همه چیز را رنگی و زیبا می‌بینید. این کاملا درست است. دوست دارید، حرف‌های عاشقانه بگویید و بشنوید. اما زمانی به آمادگی ازدواج خواهید رسید که بدانید، زندگی مشترک فقط گل و بلبل و دوستت دارم‌های پرشور و التهاب نیست. زندگی دو نفره یعنی همراهی با هم در مسیر زندگی که طبیعتا تمام بخش‌های آن هم رمانتیک و رویایی نیست.

زمانی به آمادگی ازدواج خواهید رسید که بدانید، زندگی مشترک فقط گل و بلبل و دوستت دارم‌های پرشور و التهاب نیست.

۵.توانمندی مالی

توانایی مالی یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی است. قبول دارید؟ حتما شنیده‌اید که پول خوشبختی نمی‌آورد. این کاملا درست است اما احتمالا این را هم قبول دارید که بی‌پولی، ظرفیت زیادی برای ایجاد بدبختی و اختلاف را فراهم می‌کند. یکی از پایه‌های اصلی رسیدن به آمادگی ازدواج، داشتن تمکن مالی است. منظور این نیست که در سطح بیل‌ گیتس، ثروتمند و متمول باشید و بعد ازدواج کنید اما لازم است توانمندی رفع نیازهای یک زندگی معقول را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: رابطه عاشقانه خود را مدیریت کنید

۶.کسب تجربه‌های عمیق

کسب تجربه‌های عمیق هم یکی دیگر از نشانه‌های آمادگی ازدواج است. این یعنی چه؟ منظور از کسب تجربه‌های عمیق این است که شما با گذر از سن ۲۵ سالگی، با آدم‌های مختلفی رو به رو شده‌اید، به محیط‌های مختلفی سفر کرده یا تجربه حضور و زندگی در آنها را داشته‌اید. چنین چیزهایی باعث می‌شوند که بهتر خود را بشناسید و درک عمیق‌تری نسبت به خود پیدا کرده باشید. البته نمی‌توان سن دقیقی برای رسیدن به این نقطه مشخص کرد ولی در هر حال، کسب تجربه و پا گذاشتن به زمینه‌های مختلف، تحصیل، کار کردن و… باعث می‌شود که آمادگی بیشتری برای ازدواج کردن، پیدا کنید.

۷.شناخت طرف مقابل

تا زمانی که نسبت به طرف مقابل خود، شناخت کافی نداشته باشید، آمادگی ازدواج در شما شکل نگرفته است. منظور از شناخت، این است که طرف مقابل برایتان یک موجود ناشناخته و شبیه معما نباشد. برای اینکه بتوانید در کنار شخص دیگری زندگی کنید باید بدانید که او چه افکاری دارد، واکنش‌هایش در مقابل موضوعات مختلف چیست و به طور کلی توانایی پیش‌بینی او را داشته باشید. اگر فرد مقابل، شبیه یک کتاب بسته باشد و هیچ ایده‌ای نسبت به افکار و اعمالش نداشته باشید یعنی شما آمادگی ازدواج ندارید و در درک کلیدهای رفتاری دیگران نیاز به تمرین و مطالعه بیشتری دارید.

۸.عوض نکردن طرف مقابل

شما زمانی آماده ورود به یک زندگی هستید که فرد دیگر را با همان ویژگی‌های فعلی‌اش بپذیرید. یعنی قبول کنید که طرف مقابل، ویژگی‌هایی دارد که شما نمی‌توانید در آنها تغییری به وجود بیاورید. اثرگذاری غیرمستقیم افراد بر هم در زندگی بسیار عادی و رایج است اما اینکه فکر کنید، این ویژگی رفتاری فرد مقابل را با شروع زندگی مشترک تغییر خواهید داد اصلا امکان‌پذیر نیست. پس چنانچه فکر می‌کنید که تغییر یکدیگر شدنی است یعنی به آمادگی ازدواج نرسیده‌اید.

۹.داشتن برنامه‌های بلندمدت دونفره

اگر برنامه‌های بلندبالایی برای زندگی آینده خود دارید که احساس می‌کنید، وجود فردی دیگر مانع از انجام و تحقق آنها می‌شود یعنی هنوز آماده ازدواج نیستید. ازدواج کردن یعنی پذیرش این نکته که فرد دیگری هم در زندگی‌تان وجود دارد و باید برای رشد و رفاه هر دو تلاش شود. اگر تمام برنامه‌های بلندمدت زندگی‌تان معطوف به شخص خودتان است یعنی نمی‌توانید در یک تیم یا همان خانواده به خوبی نقش‌آفرینی کنید.

۱۰.پذیرش فرد از سوی خانواده

در شروع هر رابطه عاشقانه‌ای، احساس می‌کنید که دنیا بر مدار رابطه شما و یارتان می‌چرخد. اما با گذشت زمان و رسیدن موقعیتی که باید او را به خانواده و دوستان معرفی کنید، پای خیلی چیزها به میان می‌آید. اینکه طرف مقابلتان از سوی دوستان و خانواده پذیرفته شوند هم نشانه دیگری از آمادگی برای ازدواج است. تنها زمانی می‌توانید مطمئن شوید که یک زندگی آرام و بی‌دغدغه را پیش رو خواهید داشت که دیگران هم رابطه‌تان را طبیعی، سالم و دوست‌داشتنی بدانند. این به هیچ عنوان به معنای زندگی کردن به خاطر دیگران نیست. واقعیت این است که وقتی دوستان و آشنایان در رابطه میان شما و طرف مقابلتان، نقصی می‌بینند یعنی باید بیشتر دقت کنید. چون در هر حال، آنها از شما شناخت دارند و می‌توانند تا حدودی متوجه نقص در رابطه شوند. پس زمانی به آمادگی ازدواج کردن دست پیدا خواهید کرد که فرد مقابلتان هم مطلوب شما باشد و هم از سوی دیگران پذیرفته شود.

راه های افزایش اعتماد به نفس در رابطه عاشقانه

۱۱.توانایی پذیرش تفاوت

یکی دیگر از نشانه‌های اینکه برای ازدواج کاملا آماده‌اید، توانایی پذیرش تفاوت‌هاست. زمانی که بتوانید دیگران را درک کنید و با وجود تمام تفاوت‌هایی که با آنها دارید، در کنارشان بدون اذیت شدن، زندگی کنید یعنی آمادگی ازدواج کردن در شما تقویت شده است. زندگی با فردی دیگر نیاز به مصالحه دارد. یعنی گاهی او باید به خاطرتان کوتاه بیاید و گاهی شما به خاطر او. پس زمانی که در یک جمع یا در کنار آدم‌های دیگر بدون دردسر و با درک تفاوت‌های انسانی زندگی کردید، امکان اینکه ازدواجی موفق داشته باشید هم برایتان قوت می‌گیرد.

۱۲.امتحان نکردن طرف مقابل

زمانی رابطه‌تان با فرد دیگر منتهی به جاده ازدواج می‌شود که دیگر نیازی به امتحان کردن هم نداشته باشید. امتحان کردن طرف مقابل به معنای این است که به او شک دارید و هنوز نتوانسته‌اید، رابطه‌ای مبتنی بر احترام و اعتماد بسازید. اگر در این مرحله از رابطه هستید باید مطمئن باشید که آمادگی کافی برای ازدواج کردن ندارید. زیرا در درجه نخست، فرد را به خوبی نشناخته‌اید و به او در زمینه‌های مختلف شک دارید و دوم اینکه تا جایی در رابطه پیش نرفته‌اید که امکان ایجاد اعتماد  میانتان برقرار شود.

۱۳.تلاش برای ساختن رابطه

شاید فکر می‌کنید که عشق یک مسیر پر از شادی و رفاه است. خب، کاملا درست فکر می‌کنید. چنین چیزی حقیقت دارد اما تا رسیدن به این نقطه نیاز به تلاش دارید. ضمن اینکه بعد از رسیدن به این نقطه هم باید مدام در تلاش باشید و رابطه‌تان را حفظ کنید. عشق و عاشقی برای لذت‌بخش شدن نیاز به تلاش دارند. اگر به ویژگی‌هایی مانند صبر، تلاش برای درک یکدیگر و از خودگذشتگی به اندازه مجهز نباشید، یعنی آمادگی ازدواج هنوز در شما به وجود نیامده است و باید بیشتر روی خودتان کار کنید.

بیشتر بخوانید: اعتماد به نفس دائمی زندگی شما را دگرگون می کند

در آخر

در آخر، فراموش نکنید که همه قرار نیست ازدواج کنند. اگر فرد مناسب خود را نیافته‌اید و هنوز آمادگی ازدواج کردن در شما شکل نگرفته است، نباید به خاطر فشارهای محیطی و مسائلی مانند حرف مردم، اقدام به ازدواج کنید. ازدواج کردن، زمانی منطقی است که آماده و بالغ باشید. البته رسیدن به درجات آمادگی نیاز به تلاش دارد و البته آگاهی. با مطالعه و تلاش برای توسعه فردی و آگاهی‌های اجتماعی خود می‌توانید به درجه‌ای برسید که خود را برای ورود به زندگی مشترک آماده کنید.

 

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست