مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

مصاحبه شغلی و روش‌هایی برای کسب آمادگی بیشتر برای آن

اشتراک گذاری این مطالب در:

مصاحبه شغلی یکی از اصلی‌ترین رویدادهایی است که برای ورود به بازار کار باید تجربه کنید. مصاحبه شغلی بسیار مهم است. اما نه آن‌قدر مهم که ترس و اضطراب ناشی از آن، تمام وجودتان را بگیرد و احساس کنید که سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود، کلید مرگ و زندگی‌تان است. اگر از قبل بدانید که باید چه کنید و چطور خود را برای این رویداد شغلی-حرفه‌ای آماده کنید، نیمی از مشکلات‌تان در این جلسه از بین خواهد رفت. چرا نیمی از مشکلات؟ به خاطر اینکه نیم دیگر داستان در دستان افرادی است که با شما مصاحبه می‌کنند. گاهی‌اوقات، شما بهترین نسخه از شخصیت و رفتار خود را ارائه می‌کنید اما باز هم نظر مصاحبه‌کنندگان بنا به گزینش سلیقه‌ای با شما هم‌سو نمی‌شود. در این مقاله سایت موفقیت خودساخته از راه‌کارهایی گفته‌ایم که به شما کمک می‌کند تا نیمی از کار را به درستی پیش ببرید.

انتخاب لباس و پوشش مناسب

برای حضور در مصاحبه‎ باید لباس مناسبی به تن کنید. بعضی از افراد معتقدند که لباس و پوشش مهم نیست. این حرف اصلا درست نیست. ظاهر شما، حرف‌های زیادی درباره درونتان می‌گوید. پس بهتر است با پوشش مناسب در مصاحبه، کلیدها و سرنخ‌هایی از خودتان به افراد مصاحبه‌کننده ارائه کنید. لباس مناسب برای مصاحبه چه نوع لباسی است؟ بسته به اینکه برای چه کاری و چه شرکتی به جلسه مصاحبه‎ پا می‌گذارید، شکل و شمائل پوشش‌تان می‌تواند متفاوت باشد. قبل از حضور در سازمان، اداره یا شرکت مورد نظرتان باید کمی درباره آن تحقیق کنید تا متوجه شوید که با چه جو و فضایی رو به رو خواهید بود. فارغ از نوع لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید باید آراستگی و تمیزی را مورد نظر داشته باشید. لباسی که انتخاب می‌کنید باید به خوبی روی اندامتان بنشیند و کاملا تمیز و مرتب باشد. ضمن اینکه باید در آن لباس، احساس راحتی هم داشت باشید تا در حین مصاحبه سخت‌تان نباشد و معذب نشوید.

بیشتر بخوانید: با انجام این 5 قدم آماده یک مصاحبه کاری موفق بشین

برای حضور در مصاحبه شغلی باید لباس مناسبی به تن کنید.

شروع خوب و قوی

نخستین لحظاتی که با مصاحبه‌کنندگان ملاقات می‌کنید از اهمیت زیادی برخوردار هستند. باید با انرژی مثبت و لبخند به اتاق مصاحبه وارد شوید. کسی که چهره‌ای گشاده دارد، لبخند می‌زند و شیوا صحبت می‌کند با درصد بالاتری نسبت به سایرین در قلب و ذهن دیگران نفوذ خواهد کرد. پس این فرصت را غنیمت شمارید و در بدو ورود با افراد به خوبی احوالپرسی کرده و معاشرتی گرم، مودبانه و صحیح داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه لباس بپوشیم تا در دنیای تجارت موفق تر عمل کنیم؟

بسته به اینکه برای چه کاری و چه شرکتی به جلسه مصاحبه شغلی پا می‌گذارید

اطلاع از سوالات متداول در مصاحبه شغلی

بهتر است قبل از شروع مصاحبه با خود تمریناتی داشته باشید و به پرسش‌های عمومی و تخصصی محتملی که از شما می‌شود، کمی فکر کنید. مثلا در بیشتر جلسات مصاحبه شغلی، از شما این سوال را می‌کنند:‌ « چه خبر؟ اوضاع از چه قرار است». در پاسخ به این پرسش، هیچ‌گاه نگویید که ممنونم، خبر خاصی نیست یا از این دست پاسخ‌های کلیشه‌ای که هیچ نشانی از حرفه‌ای بودنتان ندارند. وقتی مصاحبه‌کنندگان از شما می‌خواهند که به این پرسش، پاسخ بدهید باید از وضعیت حرفه‌ای‌تان، رزومه کاری‌تان، مهارت‌ها و تخصص‌تان و… بگویید. پس فرصت را غنیمت بشمرید و تا هنوز سوالات ویژه‌تر و تخصصی‌تر مطرح نشده، از خودتان به شیوه‌ای که دوست دارید برای آنها گفته و خود را معرفی کنید.

بیشتر بخوانید: یک مصاحبه شغلی موفق چگونه باعث ورود شما به دنیای موفقیت های کاری می شود؟

تحقیق درباره شرکت و موقعیت شغلی

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که باید در مصاحبه‌ها رعایت کنید، تحقیقات قبلی است. تحقیقات قبلی یعنی اینکه با مراجعه به وبسایت شرکت یا پرس‌وجو از دیگران، درباره آن اطلاعات کافی کسب کنید. باید بدانید که شرکت دقیقا چه فعالیتی انجام می‌دهد و ساز و کار در آنجا به چه ترتیبی است. اگر بی‌مطالعه و بدون آگاهی از روند کاری یک سازمان به آن مراجعه کنید به مصاحبه‌کنندگان نشان می‌دهید که فردی هستید که زیاد اهل جستجو و دقت نیست. درباره موقعیت شغلی مورد نظرتان هم آگاهانه اطلاعات کسب کنید و با دست پر به جلسه مصاحبه بروید. اینکه بدانید قرار است چه شغلی را انجام بدهید و شیوه کاری سازمان چگونه است، شما را در نگاه مصاحبه‌کنندگان، دقیق‌تر و هوشیارتر جلوه می‌دهد.

حضور به موقع

وقت‌شناسی هم یکی از صفات ارزشمندی است که تقریبا تمام افراد به آن علاقه‌مند هستند. پس وقت‌شناس باشید و به موقع در جلسه مصاحبه شغلی شرکت کنید. نگذارید که موضوعاتی مانند ترافیک، مانع از به موقع رسیدن شما شوند. به موقع رسیدن خوب است اما یادتان باشد که بیش از حد زود رسیدن هم مانند دیر رسیدن اصلا ایده خوبی نیست. شاید با زود رسیدن مانع از آماده شدن افراد مصاحبه‌کننده شوید. ضمن اینکه کمی اضطراب و دستپاچگی هم در چنین رفتاری نمود دارد. پس بهتر است از افراط و تفریط پرهیز کرده و نه زود در جلسه حاضر شوید و نه دیر. نشانی محل شرکتی را که به آن مراجعه خواهید کرد از قبل مرور کنید و اگر فکر می‌کنید که در ترافیک اسیر خواهید شد حتما زودتر راه بیفتید. یا مثلا اگر فکر می‌کنید که رانندگی باعث می‌شود که در طول مسیر خسته و عصبی شوید از تاکسی و… استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ویژگی شخصیتی افراد موفق چیست و چطور به همه‌چیز می‌رسند؟

آماده کردن وسایل مورد نیاز

برای حضور در مصاحبه باید با خودتان وسایلی را هم به همراه داشته باشید. برای مثال، رزومه و سوابق کاری و تحصیلی‌تان را حتما به جلسه ببرید. دفترچه‌ای با قلم به همراه ببرید تا سوالاتی که شما از مصاحبه‌کنندگان دارید به کمک آن مطرح کنید. اگر لازم شد هم چیزی را در دفترتان یادداشت کنید. به همراه داشتن قلم و دفترچه، نظم‌، ریزبینی و دقت‌تان را نشان می‌دهد. لباس‌ها را هم از قبل آماده کنید و اگر نیاز به خرید کردن دارید حتما به خرید بروید و لباس و وسایل مورد نظرتان را خریداری کنید. با آماده کردن لباس‌ها و وسایلتان از قبل، نوعی آرامش را برای حضور در جلسه در خود به وجود خواهید آورد.

بهتر است قبل از شروع مصاحبه شغلی با خود تمریناتی داشته باشید

پرسیدن سوال

معمولا در انتهای مصاحبه شغلی از فرد می‌خواهند که اگر سوالی دارند از مصاحبه‌کنندگان بپرسند. باید خودتان را برای این پرسش آماده کنید و سوالاتی معقول و مودبانه مطرح کنید. همان آغاز کار به دنبال پرداخت نروید و اجازه بدهید که با طی کردن مراحل نخست آشنایی، موضوع دستمزد و پرداخت‌ها از سوی خود شرکت مطرح شود. بهتر است درباره امکان ارتقای شغلی یا ساختار شرکت و موقعیت شغلی مورد نظرتان سوال بپرسید. سوالات هوشمندانه مطرح کنید و نگذارید که فرصت نشان دادن توانایی‌تان در تحلیل و مطرح کردن یک پرسش مناسب از میان برود. اگر از قبل در ذهنتان به پرسش‌هایی که می‌خواهید مطرح کنید به خوبی فکر کرده باشید در جلسه مصاحبه ‎شغلی غافل‌گیر نخواهید شد و می‌توانید، پرسشی مناسب را مطرح کنید.

بیشتر بخوانید: عزت نفس پایین و شکست در مصاحبه کاری را جدی بگیرید

در آخر

اضطراب را در خود کنترل کنید. احتمالا بیشتر افراد قبل از جلسه مصاحبه شغلی دچار تشویش و کمی استرس هستند. اما اگر آمادگی‌های قبلی را در خودتان به وجود بیاورید، هرگز دچار این مشکل نخواهید شد. یادتان باشد که داشتن ظرفیت و توانمندی برای اجرا و انجام وظایف کاری بسیار مهم است اما کافی نیست. در واقع، برای اینکه بتوانید در یک محیط اجتماعی یعنی محل کار دوام بیاورید و موفق بشوید باید روابط اجتماعی خوبی هم داشته باشید و به درستی و به شکلی موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید. باید توانایی کافی برای مواجهه با چالش‌های غیرقابل‌ پیش‌بینی در محل کار در شما وجود داشته باشد و خود و کارتان را هم به خوبی معرفی کنید. پس خود را برای ورود به یک اجتماع تازه آماده کنید و سعی داشته باشید با رعایت نکات مهم گذراندن یک مصاحبه از مرحله نخست ورود به دنیای کار به خوبی عبور کنید.

اگر  یکی از دلایلی که در مصاحبه های شغلی شرکت نمی کنید یا مدام در آنها رد می شوید استرس بیش از حد است، پیشنهاد می دهیم در «دوره آموزشی خداحافظ استرس» شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزشی خداحافظ استرس

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست