مقالهوبلاگ

چطور قدرت ذهن خود را کشف و تقویت کنید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

قرار نبوده که زندگی ما همیشه پر از لحظات شاد و خوش باشد. غم و رنج هم بخشی از زندگانی است. زندگی بی‌شباهت به چرخ و فلک نیست. گاهی‌اوقات در اوج آسمان قرار داری و گاهی روی زمین. این هنرمندی شماست که بتوانید لحظه‌های ناخوشایند را هم به لحظه‌هایی زیبا و قشنگ بدل کنید. چه چیزی در این راه به شما کمک خواهد کرد؟ قدرت ذهن. قدرت ذهن به شما کمک می‌کند تا به فردی توانا بدل شوید. به فردی که می‌داند چطور امکان رشد و حرکت به سوی جلو را در خود توسعه دهد و در خلال روزها شاد و غمگین زندگی با قدرت به مسیر زندگی‌اش ادامه بدهد.

چرا باید قدرت ذهن را در خود افزایش بدهید؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، در زندگی روزهای شاد و غمگین وجود دارد. قرار نیست، همیشه شاد باشید و از سوی دیگر غم هم رفتنی است. پس باید خود را برای مواجهه با هر شرایطی در زندگی کاملا آماده کنید. قدرت ذهن یعنی توانایی مدیریت رفتار و اندیشه در موقعیت‌های مختلف. کسی که بتواند ذهن خود را تحت کنترل دربیاورید در رویارویی با هر موضوعی در هر مرحله از زندگی خود، عمیق و دقیق رفتار می‌کند. قدرت ذهن یعنی مدیریت همزمان عقل و احساس. کسی که روی روان خود کنترل دارد در شادی‌ها، عنان از کف نمی‌دهد، مغرور نمی‌شود و زیاده‌روی نمی‌کند و در مواقع غم و ناراحتی هم می‌داند که چطور باید با شرایط کنار بیاید و اوضاع را برای خودش رو به راه کند.

باید واقع‌بین باشید. زندگی همیشه با شما همراهی نمی‌کند و این بخشی از بلوغ است. وقتی که با موقعیت‌های مختلفی رو به رو شوید و مجبور باشید که از خود انعطاف نشان بدهید، ذهنتان قوی و قدرتمند خواهد شد. پس یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که باید در خود به وجود بیاورید تا به سبب آن در موقعیت‌های مختلف با قدرت ذهن به جنگ مشکلات بروید، تقویت صبر است.

صبر و انعطاف‌پذیری از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های هر فرد در زندگانی است که با اندکی آگاهی و تمرین به دست می‌آید و تقویت می‌شود. انعطاف‌پذیری در مقابله با مشکلاتی که در طول زندگی پیش می‌آید و صبر کردن برای یافتن راهکار درستی در جهت حل مشکلات از شما فردی قوی و باتجربه می‌سازد.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در تقویت قدرت ذهن در نظر بگیرید

دست‌یابی به قدرت ذهن دشوار است؟

ذهن انسان، ابزاری به شدت قدرتمند است. همان‌قدر که به کمک ذهن خود می‌توانید به رشد و موفقیت دست پیدا کنید به کمک آن می‌توانید در مسیر شکست و تجارب تلخ هم قدم بردارید. مغز، قابلیت یادگیری و تلقین دارد. پس شما با یک وسیله به شدت هوشمند طرف هستید که بنا به ورودی‌هایی که به آن داده می‌شود، تغییر می‌کند. به عبارت دیگر، مغز نسبت به آنچه می‌گیرد، انعطاف‌پذیری دارد. مغز می‌تواند خود را با داده‌های شاد و امیدبخش هماهنگ کند یا با داده‌های نومیدکننده و تلخ هم‌سو سازد. نکته مهم این است که شما چگونه تصمیم به استفاده از مغزتان دارید و می‌خواهید آن را پرورش بدهید. قدرت ذهن را با تفکرات مثبت نسبت به حال و آینده شروع کنید. در گذشته کند و کاو نکنید و مطمئن باشید که اگر بخواهید، امکان رشد و موفقیت و البته شادمانی از شما و زندگی‌تان دور نیست. در ادامه، توصیه‌هایی برای افزایش قدرت ذهن مطرح شده است:

قدرت ذهن زمانی افزایش پیدا می‌کند که مسئولیت همه ابعاد زندگی‌تان را بر عهده بگیرید

۱.اعتماد به نفستان را افزایش بدهید

روش‌های مختلفی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد. اعتماد به نفستان را افزایش بدهید و سعی کنید برای خود دنیایی آزاد و راحت بسازید. اعتماد به نفس با شیوه‌های مختلف و متناسب با هر فرد به وجود می‌آید. پس راه مناسب برای تقویت این موضوع برای خود را کشف کنید. کسی که اعتماد به نفس دارد، از ورود به عرصه‌های تازه نمی‌هراسد، او معاشرت با دیگران را دوست خواهد داشت و به وجود خود و دیگران احترام می‌گذارد. اعتماد به نفس بالا یعنی پا گذاشتن به دنیای آزادی که امکان تجربه و حس کردن لحظات زندگی را بدون خجالت و محدودیت برایتان فراهم می‌کند.

۲.مسئولیت زندگی‌تان را بر عهده بگیرید

قدرت ذهن زمانی افزایش پیدا می‌کند که مسئولیت همه ابعاد زندگی‌تان را بر عهده بگیرید. از زمین و زمان گلایه نکنید. غُر نزنید و نترسید. قوی باشید. قوی بودن، زمانی برایتان ممکن خواهد شد که مسئولیت‌پذیر باشید. اگر ناراحت شده‌اید در خود جستجو کنید و ببینید که علت این ناراحتی چیست. از دیگران توقع نداشته باشید که حالتان را بهتر کنند و زندگی‌تان را روی غلتک بیاندازند. شما به شکل تمام و کمال، تنها کسی هستید که امکان خوشحال کردن یا غمگین کردن خود را دارید. شاید بگویید که بعضی چیزها از دستتان خارج است. بله، بدیهی است که به عنوان یک موجود اجتماعی با افراد و وقایع مختلفی رو به رو می‌شوید که گاهی خوشایند نیستند. اما کنترل رابطه‌تان با آنها و شیوه برخوردی که انتخاب می‌کنید به طور کامل بر عهده خودتان است. پس یکی از روش‌های تقویت قدرت ذهن این است که مسئول باشید و عنان زندگی‌تان را به دست بگیرید.

۳. از شکست‌ها و ناکامی‌ها به سادگی نگذرید

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در تقویت قدرت ذهن در نظر بگیرید، نگاه به شکست‌های گذشته است. منظور به هیچ‌وجه، این نیست که به خاطر شکست‌ها به شدت غصه بخورید و روی آنها بمانید. منظور این است که بدانید چه مسیرهای اشتباهی را در دفعات گذشته طی کرده‌اید و علت ناکامی‌هایتان دقیقا چه بوده است. غصه نخورید و بدانید که گذشته‌ها، گذشته است و هیچ‌وقت بازنخواهد گشت. پس فقط دیدتان را نسبت به گذشته‌ها تغییر بدهید و از آنچه رخ داده است، عبرت و درس بگیرید. وقتی بدانید که چه رفتارها و برنامه‌هایی در گذشته، شما را به شکست رسانده است، با ذهنی قدرتمند در آینده و در شرایط مشابه اقدام به تصمیم‌گیری خواهید کرد.

۴.از منطقه امن خود خارج شوید

دوست عزیز! اگر می‌خواهی مغز و ذهنی قدرتمند داشته باشی باید از منطقه امن خود خارج شوی. یعنی چه؟ خروج از منطقه امن یعنی بتوانید خود را به چالش بکشید و مسیرهای بی‌خطر، امن و تکراری قبلی را کنار بگذارید. منظور این نیست که فرصت تجربه‌های تازه را از خود نگیرید. از آموختن چیزهای جدید نترسید و بدانید که رشد با قدم گذاشتن در مسیرهای طی‌نشده ممکن می‌شود. اگر همیشه محافظه‌کار باشید و اهل کشف دنیاهای جدیدی در زندگی نباشید، به تدریج، ذهنتان به دنیایی تاریک و تکراری عادت می‌کند. قدرت ذهن در این شرایط بسیار اندک خواهد بود و نمی‌تواند به شما در تصمیم‌گیری‌های مهم کمکی کند.

 قدرت ذهن در این شرایط بسیار اندک خواهد بود و نمی‌تواند به شما در تصمیم‌گیری‌های مهم کمکی کند.

در آخر

به خودتان برای قوی و قدرتمند شدن، کمک کنید. قدرت ذهن را در خود افزایش بدهید و بدانید که خواستن، توانستن است. بسیاری از مواقع، افراد در پاسخ به اینکه چرا رفتاری اشتباه از آنها سر زده است، عبارت معروفِ «دست خودم نبود» را می‌گویند. چنین چیزی بسیار مهمل و بی‌معنی است. اگر کنترل رفتار، فکر و احساسات دست خود شما نیست پس چه کسی آنها را مدیریت می‌کند؟ قدرت ذهن را در دست بگیرید و به خواسته‌های مختلف خود در زندگی برسید.

مطمئن باشید که با درست اندیشیدن، امکان رسیدن به هر خواسته معقولی وجود دارد. کافی است به آنچه به عنوان راه‌کارهایی در جهت رشد و تقویت قدرت ذهن در بالا اشاره شد، توجه کنید تا به موفقیت و پیروزی‌های شیرینی در زندگی برسید. ذهن فرمانروای زندگی شماست و خبر خوب این است که می‌توانید آن را در مسیر رسیدن به اهدافتان تربیت و به آن باورهایی را تلقین کنید که هم‌سو با خواسته‌ها و آرزوهایتان هستند.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست