مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

10 نکته طلایی برای توسعه فردی و رسیدن به موفقیت

اشتراک گذاری این مطالب در:

رسیدن به شادی و خرسندی محال نیست. نیاز به وجود پیش‌فرض‌های محیطی هم ندارد. شاید فکر می‌کنید، پول، خانواده خیلی خوب و همراه، دوستان و امکانات متعدد باعث می‌شوند که شادی و خرسندی به زندگی‌تان وارد شود و توسعه فردی در زندگی‌تان آسان شود. اما چنین چیزی مطلقا حقیقت ندارد. چه خوشتان بیاید یا نه، تنها کسی که می‌تواند خوشحال، موفقیت و زندگی زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد، خودتان هستید. درست است که عوامل نام‌برده، نقش مهمی در شادمانی و خوشبختی دارند اما نمونه‌های بسیاری از افراد وجود دارد که با وجود داشتن این پیش‌فرض‌ها، هرگز طعم شادی و رضایت را در زندگی نچشیده‌اند. چرا؟ چون آنها مقوله مهمی به نام توسعه فردی را نمی‌شناخته‌اند. در ادامه سایت موفقیت خودساخته از ۱۰ هدفی می‌گوییم که موجبات توسعه فردی را برایتان فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا شاد و بهره‌ور زندگی کنید.

۱.تمایل به توسعه فردی و پیشرفت

تقریبا همه دوست دارند که رشد کنند و در زندگی پیشرفت داشته باشند. درست است؟ بله. اما واقعیت چیز دیگری است. تنها عده کمی از افراد هستند که می‌توانند تنبلی، تن‌آسایی و زندگی بدون چالش را کنار بگذارند و به نتیجه رویایی تلاش کردن بیاندیشند. اگر می‌خواهید شاد و راضی باشید یعنی از دقایق زندگی‌تان لذت ببرید، احساس بطالت و پوچی از روزگارتان رخت بربندد و احساس کم‌کاری و عذاب وجدان نسبت به زندگی‌تان نداشته باشید باید مدام به برنامه‌هایی در زندگی فکر کنید که شما را به چالش می‌کشند. برای رشد و پیشرفت خود در زمینه‌های مختلف، ارزش قائل باشید و مدام از مسیرهای امن و رفته قبلی حرکت نکنید.

تقریبا همه دوست دارند که رشد کنند و در زندگی پیشرفت داشته باشند.

۲. آموختن هدف‌گذاری

یکی دیگر از کارهایی که به عنوان هدف برای رشد و توسعه فردی باید در نظر بگیرید، آموختن هدف‌گذاری است. باید بدانید که چه اهدافی در زندگی دارید و شیوه سر و سامان دادن به آنها را هم دریابید. هدف‌گذاری یک فرایند است و هنر برنامه‌ریزی آگاهانه را به شما آموزش می‌دهد. اگر می‌خواهید از مسیر درستی برای رسیدن به رضایت و شادی در زندگی حرکت کنید باید بتوانید هدف‌گذاری صحیح را آموخته و آن را برای بخش‌های مختلف سفر تان در زندگی پیاده‌سازی کنید.

بیشتر بخوانید: زندگی ثرومندان معروفی که به پول فکر نمی کردند

 برای رشد و توسعه فردی باید در نظر بگیرید، آموختن هدف‌گذاری است.

۳.شناخت تفکر استراتژیک

شاید با شنیدن واژه تفکر استراتژیک به یاد جنگ و سیاست افتاده‌اید. اما استراتژی فقط مختص به این زمینه‌ها نیست.

فکر کردن استراتژیک یعنی اینکه بدانید نقاط ضعف و قوت‌تان چیست. چه امکانات و منابعی برای رشد و توسعه فردی در اختیار دارید و ضمنا از اینکه چه تهدیدات و موانعی بر سر راهتان وجود دارد هم باخبر باشید. با شناخت درست از خود به این شیوه، امکان اینکه رشد کنید و در زمینه‌های مختلف زندگی به موفقیت‌های بیشتر دست پیدا کنید بسیار بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تاثیر صبر در موفقیت : قفل موفقیت را با کلید صبر باز کنید

۴.رابطه توسعه فردی با واقع‌بینی

یکی از دلایل عمده‌ای که افراد در زندگی خود رشد و پیشرفتی ندارند، وجود توقعات غیرواقعی از خود است. شما هم برای رشد و توسعه فردی خود باید تلاش کنید تا از توقعات بی‌جا دور بمانید. خودتان را بشناسید و با همان تفکر استراتژیک که در بخش قبلی توضیح داده شد، واقع‌بینانه برای خود اهداف و آرزوهایی تدارک ببینید که امکان وقوع دارند. با داشتن اهداف و آرزوهای دست‌نیافتنی، فقط خسته، دل‌شکسته و البته بی‌انگیزه می‌شوید. وقتی ظرفیت رسیدن به یک هدف یا آرزو در شما وجود ندارد، هر چقدر هم که تلاش کنید به آن نخواهید رسید. در چنین شرایطی از پا می‌افتید و اصطلاحا به آخر خط می‌رسید. پس واقع‌بین باشید و مسیرها و اهداف درستی را در زندگی انتخاب کنید که توانایی رسیدن به آنها را دارید.

 برای رشد و توسعه فردی خود باید تلاش کنید تا از توقعات بی‌جا دور بمانید.

۵.تقویت انعطاف‌پذیری و صبر

حتما شنیده‌اید که می‌گویند، گر صبر کنی، ز غوره حلوا سازی. این گفته قدیمی بسیار درست است. اگر صبر کردن را یاد بگیرید، بسیاری از مشکلات‌تان در زندگی به سادگی حل خواهد شد. ریشه بسیاری از مشکلات، جدال‌ها و اختلافات در زندگی، این است که توانایی صبر کردن در میان افراد وجود ندارد. صبور باشید و در راه توسعه فردی خود تلاش کنید. هر چقدر صبر و انعطاف‌پذیری‌تان بیشتر شود، بهتر و راحت‌تر می‌توانید با وقایع غیرقابل ‌پیش‌بینی و چالش‌ها رو به رو شوید و دست و پنجه نرم کنید.

بیشتر بخوانید: راه های خوشحال بودن . شادی در دستان شماست

۶.رسیدگی به سلامت جسمی

رسیدگی به سلامت جسمانی هم یکی از نخستین گام‌هایی است که به توسعه فردی و رشد شما کمک می‌کند. عقل سالم در بدن سالم است. علاوه بر اینکه سلامت جسمی باعث می‌شود تا آزاد و رها باشید. احساس بهتری هم نسبت به اندام و شمائل خود پیدا خواهید کرد. مثلا وقتی اندامتان متناسب و زیبا باشد، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و از دیدن خود در آینه لذت خواهید برد.

۷.کسب آرامش و کار کردن روی تنفس

روزانه با انواع و اقسام مشکلات رو به رو هستید. چالش‌های غیرمنتظره یا منتظره‌ای هم گریبانتان را می‌گیرد. اگر نتوانید خود را آرام کنید، اوضاع بسیار خراب و طوفانی خواهد شد. پس یکی از روش‌های توسعه فردی برای آرام‌تر زندگی کردن را یاد بگیرید. این روش چیست؟ کسب آرامش و کار کردن روی تنفس. به کمک ورزش کردن مثلا انجام تمرین‌هایی مانند یوگا یا یاد گرفتن شیوه صحیح و درست تنفس است که می‌توانید خود را در طول روز آرام کنید و آرامش را به لحظه‌هایتان راه بدهید.

بیشتر بخوانید: راههای مقابله با ترس و استرس در زمان کوتاه

۸.توجه به تفریح و فراغت

کار کردن و فعالیت بسیار پسندیده و عالی است اما اگر تمام زندگی‌تان وقف این موضوعات شود دیگر انگیزه‌ای برای شادی نخواهید داشت. باید زمانی را به تفریح و فراغت اختصاص بدهید. شادمانی از اصلی‌ترین نیازهای زندگی برای فردی است که به دنبال توسعه فردی می‌گردد. پس تفریح کردن را هم در برنامه‌های رنگارنگ خود قرار بدهید و یادتان باشد که گاهی‌اوقات نیاز به وجود آسایش خیال دارید. این آسایش خیال یعنی زمانی که از مسئولیت‌ها و فشارهای روزانه زندگی دور می‌شوید. مثلا به صحرا و طبیعت بزنید و با تماس با گیاهان، درختان و موجودات زنده، کمی آرامش و صلح را تجربه کنید.

۹.نترسیدن از تجربه‌های تازه

به دنبال تجربه‌های تازه باشید. از منطقه امنی که برای خود ساخته‌اید خارج شوید و بدانید که اگر قرار است، رشد و پیشرفت را در زندگی تجربه کنید باید دل به صحنه‌های جدید بسپارید و نقش‌های متفاوتی را ایفا کنید. نترسیدن از چالش‌های جدید یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های میل به رشد و توسعه فردی است. مثلا از اینکه در یک کلاس آموزشی جدید شرکت کنید، نترسید. کارهای جدید یاد بگیرید و از تجربه کردن نهراسید. باور کنید، عمر ما کوتاه‌تر از آن است که ترس‌ها را کنار نگذاریم و در قفسی خودساخته فقط آرزو کنیم و به دنبال تحقق هیچ‌یک نباشیم.

۱۰.افزایش میل به سادگی

سادگی، منبع اصلی آرامش در زندگی است. کسی که به دنبال توسعه فردی خود می‌گردد به هیچ عنوان از تجملات و پیچیدگی‌هایی که مانند زنجیر به پای زندگی می‌چسبند، ابراز علاقه نمی‌کند. سادگی را در بخش‌های مختلف زندگی‌تان وارد کنید. فقط منظور مسائل مادی نیست. البته ساده بودن توجه نکردن به مادیات بسیار ارزشمند است اما علاوه بر آن در جهت توسعه فردی خودتان، بهتر است، ساده فکر کردن را یاد بگیرید. موضوعات را بیهوده برای خود پیچیده نکنید. مثلا یکی از چیزهایی که باعث می‌شود، زندگی بیهوده پیچیده شود، بیش از حد فکر کردن است. بیش از حد فکر کردن یا آنچه، انگلیسی‌ها (overthinking) می‌نامند یکی از آفاتی است که سادگی را از زندگی می‌گیرد. این قدر به موضوعاتی که رخ داده‌اند یا رخ خواهند داد، فکر نکنید. قوی باشید و خود را رشد بدهید و مطمئن باشید که شما شانه‌های مستحکمی برای تکیه کردن به خود دارید. پس با اعتماد به نفس در عرصه‌های مختلف زندگی‌تان حاضر شوید و این‌قدر از قبل یا بعد از وقوع ماجرایی، مغز خود را خسته نکنید.

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست