مقالهوبلاگ

هدف گذاری برای سال جدید را فراموش نکنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

سال جدید هم شروع شد و دیگر باید به فکر برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر برای روز و روزگار جدید خود باشید. بعضی از افراد به اهمیت زیاد برنامه‌ریزی و هدف گذاری بسیار اشراف دارند و به همین خاطر از قبل از شروع سال جدید، برای خودشان اهداف و برنامه‌هایی تعیین کرده‌اند که در روزهای سال نو به استقبالشان خواهند رفت. اما برخی دیگر از افراد هنوز متوجه نشده‌اند که هر رشد و پیشرفتی در سایه هدف‌مندی و برنامه‌ریزی دقیق به وقوع می‌پیوندد. اگر شما هم یکی از این افراد هستید باید کم‌کم به فکر تعیین برنامه و مسیر آتی خود باشید و نگذارید که لحظه‌ها و ثانیه‌ها به سادگی از زیر دست‌تان لیز بخورند و سپری شوند. برای هدف گذاری در سال پیش رو، نکات زیر را در نظر بگیرید.

اهداف منطقی داشته باشید

سال جدید آمده و می‌خواهید سبک زندگی‌تان را تغییر بدهید؟ خب، این بسیار خوب و ارزشمند است اما نباید فراموش کنید که هدفی می‌تواند در سال پیش رو، شما را به موفقیت نزدیک کند که توام با واقع‌بینی باشد. اگر دوست دارید در سال جدید بیشتر ورزش کنید، بهتر است نام خود را در یک باشگاه ورزشی نزدیک منزلتان بنویسید یا هر روز تعدادی حرکت ورزشی ساده را انجام بدهید. بدیهی است که اگر در ابتدای امر، شروع به دویدن کنید و برنامه تمرینی ورزشکاران دوی ماراتون را برای خود در نظر بگیرید، خیلی زود خسته خواهید شد و قید رسیدن به هدف اولیه را خواهید زد. واقع‌بینی و داشتن اهداف منطقی، شما را رشد می‌دهد. تغییرات بزرگی که در رفتار و به طور کلی زندگی‌تان ایجاد می‌شود به واسطه تغییرات و تلاش‌های اندک و تدریجی است. پس برای رسیدن به یک هدف، هرگز به دنبال این نباشید که سریعا و در طول یک شب، به همه چیز برسید. تغییر با گام‌های کوچک اما متداوم حاصل می‌شود.

یادتان باشد که هدف گذاری باید توام با واقع‌نگری باشد

ابزار تغییر برای هدف گذاری را آماده کنید

یکی از چیزهایی که می‌تواند میل به قدم گذاشتن در مسیر هدف‌ گذاری را در شما افزایش بدهد، تهیه و آماده‌سازی ابزارهای رسیدن به هدف جدید است. مثلا اگر قرار است، در سال جدید به تعداد گل و گیاهان منزلتان اضافه کنید، بهتر است از قبل شروع به خریدن لوازم و وسایل گل‌کاری کنید، گلدان تهیه کنید و به طور کلی با فراهم کردن وسایل و ابزارهای کار پیش رو، در خود ذوق و شوق بیشتری برای شروع قدم‌گذاری در مسیر هدف‌هایتان پیدا کنید. با فراهم کردن ابزارهای رسیدن به هدفتان، نگذارید که هیچ بهانه‌ای برای به تعویق انداختن کارهایتان به وجود آید. زمانی که بعضی وسایل و ابزارهایی که در هدف گذاری تعیین کرده‌اید در اختیارتان نباشد به خودتان اجازه می‌دهید که انجام کار و شروع را به تعویق بیندازید. این اصلا خوب نیست و به اصطلاح خودمانی باعث می‌شود که پشت‌تان باد بخورد. پس از قبل باید به فکر تهیه و آماده‌سازی بستر لازم برای شروع رسیدن به هدف باشید.

ابزار مناسبی را برای هدف گذاری را آماده کنید

واقع‌بین باشید و پیش‌بینی کنید

یادتان باشد که هدف گذاری باید توام با واقع‌نگری باشد. پس مسیر پیش روی‌تان فقط پر از گل و گلستان نخواهد بود. هر چالشی دارای نقاط سیاه و سفید به طور هم‌زمان است. برای اینکه در راه رسیدن به اهداف تازه، سرخورده و غمگین نشوید باید آنچه ممکن است به عنوان رویدادی ناخوشایند یا یک سد بر سر مسیرتان ظاهر شود، پیش‌بینی کنید. پیش‌بینی‌هایی که از اتفاقات ناخوشایند و سختی‌ها دارید باعث می‌شود تا در مواجهه با آنها یکه نخورید و ناراحت نشوید. گم نکردن دست و پا در رویارویی با چالش‌ها و گرفتن تصمیمات صحیح ناشی از واقع‌بین بودن و پیش‌بینی صحیح آینده است. علاوه بر اینها، واقع‌بین بودن به تعیین اهداف منطقی هم کمک می‌کند. کسی که اهدافی بیش از ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش در نظر می‌گیرد، در طول مسیر سرخورده و غمگین خواهد شد.

زمان مناسبی برای شروع تعیین کنید

در هدف گذاری به تنظیم یک زمان مناسب برای شروع هم دقت داشته باشید. لازم نیست از همان یکم فروردین شروع به اجرای هدفتان کنید. البته اگر بتوانید که عالی است. ولی یادتان باشد، زمانی کار را شروع کنید که آمادگی و توانایی شروع برنامه در شما کاملا شکل گرفته است. اگر خسته باشید، آمادگی شروع هدف جدید در شما نباشد و…، شروع کردن کار اصلا فکر خوبی نخواهد بود. پس شاید بهتر است چند روز ابتدایی سال را به خودتان استراحت بدهید و بعد با خیال آسوده و راحت به سمت آنچه در هدف گذاری تعیین کرده‌اید، گام بردارید. ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است. پس اگر با گذشت حدود یک ماه از سال جدید هنوز برنامه‌ریزی نکرده‌اید و نمی‌دانید که هدف گذاری را از کجا شروع کنید باز هم ایرادی ندارد. عزمتان را جزم کنید و پا در مسیر بگذارید.

در هدف گذاری به تنظیم یک زمان مناسب برای شروع هم دقت داشته باشید

تجدید عهد را فراموش نکنید

اگر قرار باشد که به طور نیمه‌کاره به اجرای برنامه‌های جدیدتان بپردازید قطعا موفق نخواهید شد و در طول مسیر بالاخره متوقف خواهید شد. بهتر است، در حین اجرای برنامه‌ها، زمانی بایستید و به تجدید عزم با خود بپردازید. نگویید، من اگر کاری را شروع کنم تا انتها با همان سرعت پیش خواهم رفت. واقعیت این است که با اراده‌ترین افراد هم در طی مسیر هدف گذاری نیاز به تجدید عهد با خود دارند. یعنی باید بعد از طی شدن اندکی از مسیر، بایستند و آرمان‌ها و برنامه‌های خود را مرور کنند. یکی از مراحل مهم اجرای اهداف، تجدید کردن عهدی است که با خود بسته‌اید.

به خودتان استراحت بدهید

اگر در برنامه‌ریزی و هدف گذاری به استراحت و تجدید قوا فکر نکنید، قطعا دچار فرسودگی خواهید شد. پس زمانی‌ که در مسیر رسیدن به اهداف خود پیش می‌روید، به استراحت کردن هم فکر کنید. این استراحت نباید آن‌قدر زیاد باشد که بازگشت مجدد به مسیر تلاش برایتان دشوار شود اما باید به قدری آن را در برنامه قرار بدهید که روحیه و جسمتان تقویت شود و به دور از خستگی و فرسودگی به مسیر ادامه دهید.

جمع‌بندی نهایی

امکان ندارد بدون برنامه و هدف گذاری به موفقیت دست پیدا کنید. برخی معتقدند که هدف گذاری باعث ایجاد حرص و طمع در افراد می‌شود. آنها فکر می‌کنند که هدف‌ها موجب می‌شوند تا فرد نسبت به رسیدن به یک نقطه به خصوص حریص شود. چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد. هدف گذاری باعث ایجاد انسجام فکری و نظم عملی در زندگی می‌شود. اگر دقیقا ندانید که قرار است به کجا برسید، سرگردان و خسته، ساعات زندگی‌تان را سپری می‌کنید. اما در صورتی که بدانید قرار است هر روز و ساعت را چطور بگذرانید و اقداماتی که در هر زمان انجام می‌دهید، شما را به کجا خواهند رساند، شاداب و پرانرژی زندگی خواهید کرد.

 

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست