مقالهوبلاگ

معرفی خود به دیگران را یاد بگیرید و جذاب‌تر شوید

اشتراک گذاری این مطالب در:

تا به حال برای‌تان پیش آمده که بخواهید خود را در جمعی معرفی کنید و سخت‌تان بشود؟ مثلا دیگران به درستی متوجه عنوان شغلی‌تان نمی‌شوند یا به طور کلی شیوه معرفی خود به دیگران را به خوبی ندانید؟ دقت کرده‌اید که چقدر سخت و ناراحت‌کننده است، وقتی دیگران به درستی متوجه شغل‌تان، ویژگی‌های شخصیتی‌تان، ابعاد زندگی‌تان و… نمی‌شوند؟ اگر دوست دارید معرفی خود به دیگران را یاد بگیرید و کاری کنید که در جمع‌های مختلف یا در ارتباط با آدم‌های دیگر تاثیرگذار و جذاب شوید باید نکاتی را یاد بگیرید و با تمرین کردن آنها به فردی جدید بدل شوید. بسیاری از مواقع، شما ویژگی‌های مثبت بسیار درخشنده‌ای دارید که به واسطه ناتوانی در معرفی صحیح خود به دیگران از چشم آنها دور می‌ماند. اگر بتوانید ویژگی‌های مثبتی مانند اعتماد به نفس را در وجودتان تقویت کنید، امکان اینکه بتوانید به درستی و به شکلی موثر خود را به دیگران معرفی کنید هم بسیار بیشتر می‌شود.

قبل از معرفی خود به دیگران به ظاهرتان برسید

عجیب است اما واقعیت دارد. وقتی به ظاهر خود می‌رسید، خوش‌اندام هستید، بوی خوبی می‌دهید، آرایش و آراستگی مناسبی دارید و لباس‌های‌تان مرتب است، نسبت به خود احساس بهتری خواهید داشت. همه اینها از پایه‌های ساختن اعتماد به نفس است. ایجاد احساس خوشایند نسبت به خود باعث می‌شود که معتمد به نفس‌تر رفتار کنید و از ابراز خود شرمنده نباشید. البته این از شروط لازم است و نه کافی. پس برای اینکه بتوانید خود را بهتر به دیگران معرفی کنید و در جمع صحبت کنید، باید به ظاهرتان رسیدگی کرده به شکلی که خودتان از ظاهرتان راضی باشید. منظور این نیست که ظاهربین باشید بلکه باید به اهمیت رسیدن به ظاهر پی ببرید. باید بدانید که خوبی درون، نمودی بیرونی هم دارد. پس اگر به خودتان توجه کنید و ظاهری مرتب و دوست‌داشتنی داشته باشید به دیگران نشان می‌دهید که برای خود ارزش قائل هستید، فردی پرنشاط هستید که شوق زندگی دارید و هزاران نتیجه‌گیری مثبت دیگر که باعث می‌شود در درجه نخست، خودتان از خودتان راضی باشید.

قبل از معرفی خود به دیگران به ظاهر خود برسید

شخصیت‌های مختلف را بشناسید

برای اینکه در اجتماع و به طور کلی زندگی خود بتوانید به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید باید شخصیت ویژه‌ای برای خود داشته باشید. یعنی باید به ویژگی‌هایی که دارید، اِشراف پیدا کنید و براساس آنها رفتارتان را در محیط‌های مختلف کنترل و مدیریت کنید. مثلا با خود فکر کنید و ببینید که چه رفتارهایی دارید، به چه گروهی از شخصیت‌ها نزدیک هستید و چطور می‌توانید خود را و ویژگی‌های رفتاری‌تان را بهتر و غنی‌تر کرده و بر آنها مدیریت داشته باشید. بد نیست بدانید که بعضی از شخصیت‌ها برای عموم معمولا جذاب‌تر از دیگران هستند. مثلا:

  • افراد صمیمی؛
  • افراد بامزه؛
  • افراد مودب؛
  • افراد خوش‌بین؛
  • افراد شجاع؛
  • افراد صادق؛
  • افراد خوش‌بین و مثبت؛
  • و… .

برای معرفی خود به دیگران باید شاخصه‌ای جذاب مانند ویژگی‌های بالا در شما وجود داشته باشد. مثلا خودتان را جای دیگران بگذارید؛‌ وقتی شخصی با دیگران مودبانه و بااحترام رفتار می‌کند از او خوش‌تان نمی‌آید؟ یا مثلا افراد بامزه و بذله‌گو برای‌تان سرگرم‌کننده نیستند؟ یکی از کارهایی که می‌توانید در جهت افزایش توانمندی برای معرفی موثر شخصیت خود به دیگران داشته باشید، تقلید کردن از شخصیت‌های جذاب است. مثلا به مواردی که به عنوان شخصیت‌های جذاب اشاره شد، دقت کنید. شما می‌توانید در دسته کدام یک از این افراد قرار بگیرید؟ هر کدام را که دوست دارید، انتخاب کنید و سعی داشته باشید که با الگوبرداری از نمونه‌های موفقی که این رفتار را در سطحی مطلوب دارند به ویژگی‌هایی مشابه آنها دست پیدا کنید. تقلید کردن از ویژگی‌های مثبت دیگران به تدریج باعث نهادینه شدن آن ویژگی‌ها در شما می‌شود.

سوادتان را تقویت کنید

فرقی نمی‌کند که در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید یا چه شغلی دارید. در هر حال بهتر است، سوادتان را در رشته مورد نظر تقویت کرده و مدام ارتقا بدهید. هر چقدر بیشتر بدانید و اطلاعات‌تان بیشتر باشد، راحت‌تر صحبت می‌کنید. کسی که بتواند به خوبی صحبت کند، در معرفی خود به دیگران موفق‌تر است. روزنامه بخوانید، اخبار را پیگیری کنید، در زمینه تخصصی خود اطلاعات و توانمندی‌تان را افزایش بدهید. کاری کنید که حرفی برای گفتن داشته باشید و اگر قرار بود در بحثی شرکت کنید یا لازم شد، خود را به طور تخصصی در زمینه کاری‌تان معرفی کنید، گنجینه‌ای قوی از عبارات و کلمات در اختیار داشته باشید. وقتی از اوضاع کشور و جهان باخبر باشید، قدرت تحلیل مسائل مختلف را در خود به وجود آورده باشید یا در یک کلام و به طور خلاصه، فردی باسواد باشید، به راحتی می‌توانید در جمع صحبت کرده و نظرات و عقاید خود را بدون ترس از پوچ و مسخره بودن اعلام و ابراز کنید.

با خانواده و دوستان معاشرت کنید

اجتماعی بودن باعث می‌شود تا از پس معرفی خود به دیگران به درستی برآیید. برای اینکه بتوانید، این مهارت را در خود به وجود بیاورید و به زیبایی خود را به دیگران معرفی کنید باید معاشرت‌های‌تان را افزایش بدهید. برای تقویت مهارت اجتماعی شدن باید روابط خود را با دوستان و اعضای خانواده‌تان گسترش بدهید. هر چقدر روابط بیشتر و صمیمانه‌تری با دوستان و خانواده خود پیدا کنید، راحت‌تر می‌توانید با افراد تازه هم دوست شوید و مکالمه‌های مختلف را شروع کنید. معرفی خود به دیگران بدون ترس، به شکل واقعی و به طور اثرگذار زمانی رخ می‌دهد که فردی اجتماعی و با اعتماد به نفس کافی باشید. روابط صمیمانه شما با دوستان و اعضای خانواده، علاوه بر اینکه پایه و تمرینی برای اجتماعی‌تر شدن است، به شما دلگرمی می‌دهد. منظور چیست؟ منظور از دلگرمی، این است که وقتی دوستان و اعضای خانواده‌تان با شما صمیمی می‌شوند، محبتی ابراز می‌کنند که در قلبت‌تان دلگرمی ایجاد خواهد کرد. قلب‌تان به حمایت آنها گرم خواهد شد و اعتماد به نفس‌تان به طور غیرمستقیم و ناخودآگاه افزایش پیدا می‌کند.

مهارت‌های‌تان را افزایش بدهید

کسی که به علایقش توجه دارد، مهارت‌هایش را تقویت می‌کند و در زمینه‌هایی غیر از شغل اصلی و امورات عادی زندگی توانمند است، همیشه با افتخار از تجربه‌هایش می‌گوید، ماجراهایی که از سر گذرانده برای دیگران تعریف می‌کند و می‌تواند برای معرفی خود به دیگران از گفته‌ها و خاطرات جذاب خود بهره ببرد. پس سعی کنید که به سر و روی زندگی‌تان دستی بکشید، شاداب‌تر باشید، فعالیت کنید و تک‌بُعدی نباشید. مثلا اگر به آشپزی علاقه دارید و در این زمینه استعداد خوبی هم از خود نشان می‌دهید حتما این علاقه و استعداد را پیگیری کنید و به خودتان اجازه بدهید که اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده، تجربه‌های جدیدتر و متنوع‌تری کسب کنید و در نهایت به فرد جذاب‌تری بدل شوید که در هنگام معرفی خود به دیگران هم حرف‌های زیادتری برای گفتن دارد و هم به واسطه تجربه‌ها و فعالیت‌های خوشایندی که انجام داده است از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار است. یادتان باشد که در این عمر محدودی که دارید باید راه‌ها و روش‌های زندگی بهینه را سریع پیدا کنید و آنها را به طور عملی در زندگی به کار بگیرید. نگذارید که ثانیه‌ها و روزهای عمر بیهوده سپری شوند و پیری به سراغ‌تان آید. طوری زندگی کنید که با افزایش سن و سال، گنجینه‌ای ارزشمند و غنی از خاطرات مختلف و داستان‌های جذاب در کوله‌بارتان پیدا شود.

در زمینه معرفی خود به دیگران در نظر بگیرید، تقویت اعتماد به نفس است.

تعادل رفتاری را فراموش نکنید

یادتان باشد که مجموعه‌ای از رفتارهای متعادل در کنار هم است که می‌تواند باعث شکل‌گیری یک شخصیت کامل و جذاب شود. پس تعادل را در زندگی آویزه گوش‌تان کنید. مثلا درست است که بذله‌گویی، ویژگی مثبت و مناسبی است اما اگر زیاده‌روی کنید و همیشه بخواهید به اصطلاح خودمانی نمک بپاشید و به زبان طنز صحبت کنید، دیگر داستان فرق خواهد کرد. یعنی تعادل رفتاری‌تان به هم می‌خورد و به جای اینکه در ابراز شخصیت‌تان، موثر و جذاب عمل کنید به فردی تبدیل خواهید شد که جای رفتار درست را در هر موقعیتی نمی‌داند. تعادل از همه چیز مهم‌تر است. تعادل به معنای داشتن کنترل و مدیریت روی رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی‌تان است. هر چقدر که بهتر بتوانید، ابعاد مختلف شخصیتی‌تان را در تعادل و هماهنگی نگه دارید، در معرفی خود به دیگران هم موفق‌تر خواهید بود.

معرفی خود به دیگران و نکات نهایی

کلیدی‌ترین موضوعی که باید در زمینه معرفی خود به دیگران در نظر بگیرید، تقویت اعتماد به نفس است. کسی که به خود اعتماد دارد به راحتی می‌تواند خود را معرفی کند و از اینکه شغلش، روحیاتش، نظرات و اعتقاداتش را به دیگران معرفی کند، نه خجالت می‌کشد و نه ابایی دارد. راه‌ها و روش‌هایی که در قسمت‌های قبلی مطرح شد هم در درجه نخست به افزایش میزان اعتماد به نفس شما کمک می‌کنند. یادتان باشد که شما از هیچ چیز و هیچ‌کس کمتر و ضعیف‌تر نیستید و لزومی ندارد که از معرفی خود به دیگران دچار خجالت و نگرانی بشوید. همه ما انسان‌ها، طوری خلق و آفریده شده‌ایم که قدرت رشد داریم. یعنی می‌توانیم، ویژگی‌های منفی‌مان را از بین ببریم و کنترل و ویژگی‌های مثبت را در خود تقویت کرده یا به وجود بیاوریم. پس هیچ‌وقت خود را کمتر از دیگران نبینید و مطمئن باشید که با کمی تلاش و تفکر می‌توان به راحتی به فردی قوی بدل شد که اهمیت توسعه فردی را می‌داند و می‌تواند در اجتماع و زندگی فردی‌اش، تعریف درستی از خود داشته باشد.

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست