مقالهوبلاگ

تعریف و تمجید شنیدن از دیگران را با واکنش‌ درست پاسخ دهید

اشتراک گذاری این مطالب در:

برای‌تان پیش آمده که کسی از شما تعریف کرده و احساس ناخوشایندی پیدا کرده‌اید؟ گاهی‌اوقات، نمی‌دانید که در برابر تعریف و تمجید شنیدن از دیگران چه واکنشی از خود بروز بدهید. درست است؟ معذب می‌شوید و سعی می‌کنید با جملاتی، طرف مقابل را از گفته خودش پشیمان کنید. مثلا به شما می‌گویند که لباس زیبایی به تن کرده‌اید اما شما شروع به داستان بافتن می‌کنید و فرضا می‌گویید: نه بابا! اتفاقا خیلی قدیمیه، نه بابا، این لباس به من نمیاد ولی چاره‌ای نبود دیگه …هیچی نداشتم پوشیدمش و… . شما از تعریف و تمجید شنیدن، معذب می‌شوید و به همین خاطر است که سعی دارید پشت نقاب فروتنی بیش از حد، این احساس خود را پنهان کنید. اما دلیل چیست؟ چرا نمی‌توانید با یک تشکر ساده، قائله را ختم کنید؟ در ادامه به شما توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید:

علت معذب شدن در هنگام تعریف و تمجید شنیدن از دیگران

فروتنی یکی از ویژگی‌های مثبت فردی است. این کاملا درست! اما مرزهای فروتنی و از دست رفتن عزت نفس را نباید یکی کرد. باید بدانید که درباره تعریف و تمجیدهای معقولی که از شما می‌شود نباید بیهوده سخت‌تان شود و ویژگی خوبی را که از شما عنوان می‌شود، زیر سوال ببرید. روانشناسان معتقدند، افرادی که عزت نفس پایینی دارند، قادر به پذیرش منطقی تعریف دیگران از خود نیستند. آنها نمی‌توانند واکنشی مناسب در هنگام تعریف و تمجید شدن از دیگران از خود بروز بدهند.

کسانی که عزت نفس بالایی ندارند، خودشان را به اندازه کافی، خوب نمی‌بینند. آنها مدام از خود ایراد می‌گیرند و فکر می‌کنند که نسبت به دیگران کمبودهایی دارند و به استانداردی که در نظر دارند، نرسیده‌اند. بنابراین خود را لایق تعریف و تمجید نمی‌بینند. اگر شریک عاطفی این دسته از افراد از آنها تعریف کند، احساس می‌کنند که دروغ می‌گوید و در کل از شنیدن جملات و توصیفات خوب درباره خود خشنود نمی‌شوند. کسی که خودش را به اندازه کافی قبول ندارد، قادر به باور کردن دیدگاه خوب دیگران نسبت به خود نیست و وقتی می‌بیند که کسی از او تعریف می‌کند و با دیدی مثبت به او نگاه می‌کند، سعی دارد تا این دوگانگی ذهنی را برای خود کم کند. این حالت در افراد با عزت‌نفس پایین بسیار رایج است و زیاد دیده می‌شود.

علت معذب شدن در هنگام تعریف و تمجید شنیدن از دیگران

وجود اختلاف میان تصورات خود و دیگران از شما

گاهی‌اوقات هم میان تصویری که در ذهن از خود ساخته‌اید با تصویری که دیگران از شما دارند، فاصله وجود دارد. در این صورت وقتی می‌بینید که آنها از یک ویژگی خاص درباره شما حرف می‌زنند که به نظر خودتان در وجودتان نیست، احساس ناخوشایندی تجربه می‌کنید. برای مثال وقتی به شما می‌گویند که خیلی سریع‌الانتقال هستید ولی خودتان چنین چیزی را باور ندارید، به همین خاطر با شنیدن آن احساس می‌کنید که در حال دروغ گفتن به دیگران هستید یا نوعی دورویی و ریا از شما ابراز شده است.

این عذاب وجدان، حالتان را خراب می‌کند. اما واقعیت چیز دیگری است که ابعاد مختلفی دارد. موضوع این است که شاید شما به طور کلی فردی سریع‌الانتقال نباشید اما احتمالا در مواجهه با فردی که این طور شما را می‌شناسد، در زمینه‌ای خاص به نظر سریع‌الانتقال آمده‌اید و واقعا هم در آن زمینه خاص، این ویژگی‌ را داشته‌اید. پس باید دقیق‌تر به خودتان و زوایای مختلف شخصیت‌تان در محیط‌های مختلف بپردازید. در این صورت با تعریف و تمجید شنیدن از دیگران دچار نگرانی نخواهید شد. نگاهی که شما از خودتان دارید با نگاهی که افراد دیگر با افکار و احساسات مختلف دارند کاملا متفاوت است. پس باید بپذیرید که برداشت دیگران از شما از دریچه دنیای خودشان شکل می‌گیرد. لزومی ندارد، نگاه آنها را دستکاری کنید. آنها می‌توانند عقیده و فکر خود را داشته باشند. شاید گاهی برای راحت‌تر بودن نباید زیاد از حد به طرز فکر دیگران اهمیت بدهید.

تلاش برای فروتنی و ابراز تواضع

تلاش برای فروتنی و ابراز تواضع

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، تواضع و فروتنی ویژگی بسیار شایسته و مثبتی است اما باید حد و حدود آن را بدانید. نباید زیاده‌روی کنید. گاهی‌اوقات، دلیل اصلی اینکه نمی‌دانید باید چطور هنگام تعریف و تمجید شنیدن از دیگران رفتار کنید، این است که می‌ترسید در نظر دیگران خودخواه و خودشیفته به نظر برسید. به همین خاطر است که سعی می‌کنید صفات خوب و مثبت درباره خود را نپذیرید. فروتنی صفت بسیار خوبی است اما یادتان باشد که خوبی کردن هم حدی دارد و هر ویژگی‌ و صفت خوشایندی در حالی که در جای نامناسب خود ابراز شود، چیزی جز نتیجه معکوس به همراه نخواهد داشت. اگر در برابر تعریف و تمجید دیگران از خود فروتنی بي‌جا نشان بدهید بعد از مدتی همه به این نتیجه خواهند رسید که لیاقت تعریف شنیدن ندارید. رسیدن به چنین نقطه‌ای اصلا خوشایند نیست. همان‌طور که در قست قبلی هم گفته شد، یکی از دلایلی که در روابط مختلف‌تان با دیگران دچار ناراحتی هستید و به اندازه کافی نمی‌توانید مدیریت رفتارها و واکنش‌های‌تان را در دست بگیرید، این است که به طرز فکر دیگران درباره خودتان بیش از حد اهمیت می‌دهید.

برای اینکه بعد از تعریف و تمجید شنیدن از دیگران، واکنش مناسب و درستی از خود بروز بدهید

به این نکات توجه کنید

برای اینکه بعد از تعریف و تمجید شنیدن از دیگران، واکنش مناسب و درستی از خود بروز بدهید باید از قبل خود را آماده کنید. یعنی باید ترفندها و تکنیک‌هایی را برای مواجهه با افرادی که از شما تعریف می‌کنند، یاد بگیرید. مثلا:

  • زمان تعریف و تمجید شنیدن تشکر کنید و توضیح اضافه ندهید. باور کنید نیازی نیست که به عمق باورهای فرد رفته و نظر او درباره خودتان را منطبق با حقیقت وجودی‌تان کنید. یعنی حتی اگر حرف‌های دیگران درباره خود را قبول ندارید باز هم سعی کنید با یک تشکر ساده از او ماجرا را ختم کنید. فرضا اگر به شما می‌گویند، چه موهای زیبایی داری، بگویید: «سپاسگزارم. نظر لطف شماست». لازم نیست از وِز شدن موها بعد از حمام برایش توضیح بدهید یا هزار و یک ایراد پنهان و آشکار موهای‌تان را مطرح کنید.
  • وقتی کسی از شما تعریف می‌کند در واقع مهربانی و حسن نیت خود را نشان می‌دهد. پس بهتر است زمان تعریف و تمجید شنیدن ، شما هم در مقابل، از فرد تعریف کنید و مهربانی‌اش را با مهربانی پاسخ بدهید. با این کار هم روابط بهتری با دیگران خواهید داشت هم اگر از شنیدن تعریف سخت‌تان می‌شود با دخیل کردن فرد دیگر در شرایطی مشابه از بار فشاری که تحمل می‌کنید، کم خواهد شد.
  • تعریف را بپذیرید و خود نیز آن را تأیید کنید. مثلا اگر برای ارائه کلاسی بسیار تلاش کرده‌اید و از شما تعریف می‌کنند، فروتنی نکنید. لازم نیست، تعارف کنید و بگویید که این طور نیست و… . بهتر است، تعریف را پذیرفته و بگویید که درست است. خوشحالید که نتیجه کارتان را می‌بینید چون زحمت زیادی برای ارائه‌ای بی‌نقص و کامل کشیده‌اید.

در آخر

تعریف شما از فروتنی در تنظیم رفتارتان زمان مواجهه با تعریف و تمجید شنیدن بسیار مهم است. اگر فروتنی یکی از ارزش‌های مهم زندگی‌تان باشد، امکان رد کردن مرز میان آن و معذب شدن از شنیدن تعریف دیگران بسیار زیاد خواهد بود. پس بهتر است تعریف دقیقی از فروتنی برای خود داشته باشید و اجازه ندهید که این ویژگی مثبت باعث شود تا معذب باشید. واقعیت این است که باید تلاش کنید تا در همه ثانیه‌ها و لحظه‌های زندگی شاد و راضی باشید. هدف از واکاوی رفتارهای مختلف هم دست یافتن به توسعه فردی برای آرامش بیشتر است. اگر به ویژگی‌های خود مسلط شوید و خود را دقیق و واضح بشناسید بهتر می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و همیشه شاد و آرام زندگی خواهید کرد. توسعه فردی و موفقیت در شناخت دقیق خود یکی از بهترین مهارت‌هایی است که می‌توانید در وجود خود فعال کنید.

 

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

عزت نفس

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست