مقالهوبلاگ

تیپ های شخصیتی از نظر شینودا بولن

اشتراک گذاری این مطالب در:

جین شینودا بولن به عنوان یکی از شاگردان یونگ و از روان پزشکان شناخته شده آمریکایی است. او را مبتکر و مدافع 5 کنفرانس جهانی زنان سازمان ملل متحد می شناسند. همچنین بولن دیپلمات هیات آمریکایی روانپزشکی و نورولوژی هم بوده است. نظریات او در زمینه کهن الگویی شناخته شده اند. او چندین کتاب را در همین زمینه تالیف کرده است که از جمله می توان به «الهه ها در هر زن»، «الهه ها در پیرزن»، «عبور به آوالون»، «نمادهای اسطوره ای و روانشناسی در مردان» و «خدایان درون مردان» اشاره کرد.

شینودا بولن معتقد بود که یونگ (استادش) از کنش ها و رفتارهای خدایان و خدابانوان اساطیری برای بررسی تیپ های شخصیتی استفاده کرده است. زیرا آنها خصوصیات انسانی بی شماری داشتند که برای نسل های بعد به عنوان الگو شناخته شدند. در واقع رفتارهای عاطقی، شکل ظاهری و اساطیری آنها با اندیشه و رفتارهای انسان های عصر ما همخوانی دارد.

برای درک بهتر این موضوع و نظریات بولن می توان به تاثیرات امامان شیعه بر روی رفتار پیروان آنها اشاره داشت. اگر ما ائمه را به عنوان کهن الگو در همان نظریات شینودا و بولن در نظر بگیریم، رفتار و خصایص رفتاری آنها از سوی پیروان و شیعیان الگوبرداری می شود. با وجودی که انسان های عصر ما امامانی را که در 1300 سال پیش زندگی می کرده اند، هرگز ندیده اند. تنها به دلیل صحبت هایی که نسل به نسل منتقل شده است و اطلاعاتی که در کتاب های مربوط به زندگی آنان بدست آورده اند، از این کهن الگوها پیروی می کنند.

تنوع رفتاری و شخصیتی در کهن الگوها

با توجه به اینکه شینودا بولن معتقد است کهن الگوها تاثیر زیادی بر روی کنش و رفتارهای انسان ها دارد، تنوع رفتاری و شخصیتی آنها نیز در شکل گیری انواع تیپ های شخصیتی موثر است. به عبارت دیگر شینودا معتقد است رب النوع ها (خدایان و خدابانوان) دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که پیروان هر یک از آنها رنگ و بوی کهن الگوی مخصوص خود را می گیرد. در واقع آنها دارای ویژگی های عاطفی و نیازهای بخصوصی هستند که ساختار شخصیتی آنها را به وجود می آورد.

تصور کنید یک رب النوع به عنوان کهن الگو برای نسل امروز فردی آرام و صبور، تلاشگر و مغرور، معتقد و خوش مشرب شناخته شده است. در واقع برای این نسل رب النوع مذکور اینگونه معرفی شده است. بنابراین وقتی گروهی از انسان ها او را به عنوان کهن الگوی خود می پذیرند، تمام آن ویژگی ها را در خود پرورش می دهند.

انواع تیپ شخصیتی از نظر شینودا بولن

انواع تیپ شخصیتی از نظر شینودا بولن

جین شینودا بولن براساس کهن الگوهای زنانه و مردانه چندین تیپ شخصیتی را از هم متمایز می کند. او در کتاب نمادهای اسطوره ای و روانشناسی زنان سعی دارد تا با شناخت و معرفی هر یک از این آرکتایپ ها چندین تیپ شخصیتی را مشخص کند. البته کهن الگوهای شینودا براساس اسطوره های یونان باستان هستند. در ادامه انواع تیپ های شخصیتی زنانه و مردانه را از نظر شینودا بولن بررسی می کنیم.

کهن الگوها و تیپ های شخصیتی زنانه

آرتمیس: یکی از کهن الگوهای زنان آرتمیس است. بولن معتقد است این الهه بخشی از شخصیت یک زن است که تمایل زیادی به طبیعت دارد. او زنی جنگجو و مستقل است که نیاز به مرد ندارد. تیپ های شخصیتی زنانه براساس الهه آرتمیس اهل سفرهای اکتشافی هستند و چون در زندگی نیازی به مرد ندارند، راه زندگی را خود در پیش می گیرند. زنانی نترس و شجاع هستند.

آتنا: یکی دیگر از تیپ های شخصیتی از نظر شینودا براساس کهن الگوی آتنا شکل می گیرد. این الهه بخشی از یک زن عاقل و مقاوم است. زنانی که این کهن الگو را برمی گزینند، در روابط اجتماعی مثل مردان در جنگ با مشکلات مهارت کسب می کنند. از مشکلات و موانع هراسی ندارند. بسیار عاقلانه و هوشمندانه رفتار می کنند.

آفرودیت: یکی دیگر از کهن الگوهای یونان باستان الهه آفرودیت است. او زنی زیبا بود و به همین دلیل شینودا معتقد است زنانی که آفرودیت را به عنوان کهن الگو انتخاب می کنند، به زیبایی و آراستگی خود اهمیت زیادی می دهند.

پرسفون: این الهه نماد زنی معصوم و ساده لوح است. زنانی که این کهن الگو را انتخاب می کنند راحت ترین و در عین حال احمقانه ترین مسیرهای زندگی را انتخاب می کنند که آسیب های زیادی را متوجه آنها می کنند. سادگی و معصوم بودن گاهی باعث می شود در زندگی فریفته شوند. اغلب کسانی که پرسفون را به عنوان کهن الگو انتخاب می کنند قربانی زندگی و اطرافیان می شوند.

هستیا: او الهه خرد و معنویت است. زنانی که هستیا را به عنوان کهن الگو انتخاب می کنند، منتظر کمک های دیگران نیستند. آنها حتی زمانی که در سخت ترین شرایط زندگی قرار می گیرند، می توانند فرصت ها را پیدا کنند. در واقع استقلال فکری و عملی یکی از خصیصه های این نوع تیپ های شخصیتی زنانه است. زنانی که اهل خرد و معنویت هستند.

دیمیتر: نماد زنی فداکار و قدرتمند است. او قادر است در هر شرایطی مسئولیت هایش را به بهترین شکل ممکن برعهده بگیرد. یک مادر فداکار در کنار زنی که محیط کار موفق است. این کهن الگو با تیپ های شخصیتی موفق در امور خانه داری و کار همخوانی دارد.

هرا: یکی دیگر از کهن الگوهای یونان باستان است که شینودا معتقد است زنانی که در روابط زناشویی موفق هستند و نقش همسر را به بهترین شکل ایفا می کنند، با این کهن الگو مطابقت دارند. در واقع هرا الگوی همسری فداکار و موفق است.

تنوع رفتاری و شخصیتی در کهن الگوها

کهن الگوها و تیپ های شخصیتی مردانه

زیوس: یکی از کهن الگوی های مردانه که نماد مردان قدرت طلب است. مردانی که می خواهند همه چیز در دنیا مطابق با میل آنها باشد. اغلب کمالگرا هستند و خصوصیات یک مرد مقتدر کامل در آنها دیده می شود.

آپولو: یکی دیگر از خدایان یونان که زندگی اش براساس نظم و برنامه است. تیپ های شخصیتی مردانه براساس این کهن الگو اهل هماهنگی و برنامه ریزی هستند. افرادی دوراندیش و آینده نگر هستند.

هرمس: این کهن الگو نماد مردانی است که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند. آنها اهل آداب و معاشرت و سخنوری هستند. در صحبت کردن چابک اند و به طور کلی می توان آنها را سخنران های خوبی توصیف کرد. تیپ های شخصیتی که از هرمس الگو می گیرند، خوش مشرب و اجتماعی هستند.

هادس: مردانی که اهل ریاضت و گوشه نشینی هستند، با این کهن الگو مطابقت دارند. آنها از حضور در جمع خودداری می کنند و اغلب به تنهایی عادت دارند. فرصت هایی که در مقابلشان قرار می گیرد، دیده نمی شود.

آرس: مردانی که از این کهن الگو پیروی می کنند، نیکوکار و اهل عمل هستند. بیشتر زمان خود را صرف کمک کردن به دیگران می کنند. احساس مسئولیت زیادی نسبت به همنوعان خود دارند.

اگر دوست دارید در کارگاه شخصیت شناسی شرکت کنید و خودتون رو بشناسید و کهن الگوهای فعال خودتون و دیگران رو تشخیص بدین

شماره موبایل خودتون رو برای ما ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم

هزینه کارگاه دو جلسه ای : ۴۵۰ هزار تومان

محل برگزاری : تهران – ظفر

Telegram : Selfmadesupport

instagram : Selfmade_ir

یا در ساعات بازه ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر با شماره ی ۰۲۱۴۴۳۶۵۹۸۲ تماس بگیرید

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست