مقالهوبلاگ

چرا تقویت حس همدردی مهم ترین مهارت زندگی شماست؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

حس همدردی به معنای توانایی درک تجربه‌ها و احساسات دیگران است. تقویت احساس همدردی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توانید در زندگی به دست بیاورید. شاید فکر کنید که همدردی فقط مزایای معنوی و روحی برای‌تان به همراه دارد اما اصلا و ابدا این‌طور نیست. انسان یک موجود اجتماعی است و به همین خاطر باید راه درک و برقراری ارتباط با دیگر هم‌نوعان خود را به خوبی بداند. در این صورت، در برخوردها و روابط مختلف خود در شغل، خانواده، دوستی و عشق موفق‌تر عمل خواهد کرد. در ادامه از مزایای تقویت حس همدردی برای‌تان گفته‌ایم. با ما همراه باشید:

حس همدردی و موفقیت در محیط کار

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در محل کار، برقراری ارتباط با دیگران است. فرقی نمی‌کند که در چه بخشی از محیط کار یا در چه پُست و موقعیتی مشغول به خدمت هستید. در هر حال، با آگاهی از برقراری روابط درست است که می‌توانید موفق باشید و نردبان ترقی را در محل کار بالا بروید. وجود حس همدردی در شما باعث می‌شود که با دیگران به راحتی و درستی ارتباط برقرار کنید. کسی که می‌تواند با دیگران همراه شود و احساسات و عقایدشان را کاملا پذیرفته و درک کند، به راحتی در دل آنها جا خواهد گرفت و اعتمادشان را نسبت به خود جلب خواهد کرد. حس همدردی لزوما به معنای همراهی با دیگران در غم‌ها و دردها نیست. بلکه معنای آن توانایی درک درست عقاید، احساسات و چالش‌هایی است که دیگران با آنها مواجه هستند. همدردی به شما کمک می‌کند تا دیگران را کمی بیشتر دوست بدارید و بدانید که آنچه به عنوان یک واکنش از آنها ابراز می‌شود به خاطر مجموعه‌ای از رخدادها و عوامل مختلف به وجود آمده است. پس ساده‌تر آنها را درک خواهید کرد.

کمک به درک بهتر زبان بدن و ارتباطات

کسانی که درک درستی از حس همدردی دارند، در خواندن زبان بدن دیگران هم موفق عمل می‌کنند. نیمی از راه شناخت و درک درست ارتباطات از مسیر آشنایی با زبان بدن می‌گذرد. اگر بتوانید زبان بدن دیگران، طرز نگاه، حالت صورت و بدن و… را در حین برقراری ارتباط با آنها بدانید، راحت‌تر می‌توانید با آنها مکالمه کنید. کسانی که حس همدردی را در خود تقویت می‌کنند به راحتی می‌توانند نشانه‌ها و علائم رفتاری متجلی در بدن و صورت دیگران را بخوانند. چون خود را جای آنها قرار می‌دهند و از دریچه نگاه‌شان به دنیا نگاه می‌کنند و همین مهارت به آنها کمک می‌کند تا رفتارهای دیگران را راحت‌تر تفسیر و پیش‌بینی کنند. هر چقدر بیشتر از منظور و پیام کلام دیگران باخبر باشید، واکنش‌های بهتری در قبال آنها نشان خواهید داد. این دستاورد مهم با تقویت حس همدردی در وجودتان شکل می‌گیرد و دستاوردی به شدت مهم و اساسی است.

مدیریت تضادها و اختلافات

اگر بتوانید با دیگران همدردی و همراهی داشته باشید، اختلافات و تضادها را هم راحت‌تر حل خواهید کرد. کسی که دیگران را درک می‌کند و تفسیر درستی از چالش‌های ذهنی آنها دارد، در مدیریت اختلافات و تضادها هم خوب عمل خواهد کرد. به دلیل اینکه چنین فردی به دنبال راه‌کارهای بُرد-بُرد است و نمی‌گذارد و البته نمی‌خواهد که همه چیز را به نفع خود تمام کند. در نتیجه در مرحله نخست، کمتر از دیگران با افراد مختلف وارد چالش و اختلاف می‌شود و اگر هم چنین چیزی برایش پیش بیاید، همه چیز را راحت کنترل خواهد کرد و راه‌کارهایی پیدا می‌کند که مشکلات به سادگی حل می‌شوند. وجود حس همدردی مانع از آن می‌شود که فرد فقط به خود فکر کند یا گوش‌هایش را برای شنیدن نظرات طرف مقابل ببندد. چنین فردی با حسن نیتی که از درک احساس و عقیده دیگران پیدا کرده است در مسیر رفع موانع و مشکلات رابطه پیش می‌رود.

توسعه و گسترش افق دید

کسی که دیگران را به خوبی درک می‌کند یعنی توانسته از کوچه‌پس‌کوچه‌های ذهن و قلب آنها عبور کند. طی کردن این مسیر کار هر کسی نیست و با سعه‌صدر، تفکر، دوری از تعصب و حسن‌نیت به دست می‌آید. علاوه بر اینها باعث می‌شود تا دید فردی که توانسته دیگران را به خوبی درک کند کاملا گسترده و وسیع شود. حس و درک کردن تجربه‌های دیگران و دردهای‌شان، نگاه شما را در زندگی عمیق‌تر و دقیق‌تر می‌کند و این دستاورد بزرگی است که از طریق افزایش حس همدردی و تقویت این مهارت می‌توانید در خودتان به وجود بیاورید. توسعه دید و گسترش افق نگاه باعث می‌شود که در تصمیم‌گیری‌های زندگی شخصی هم موفق‌تر عمل کنید. شخصی که خود را در جایگاه‌های مختلف تصور می‌کند و می‌تواند نگاه دیگران به موضوعات مختلف را به درستی تفسیر کند، تجربه‌های بیشتری به دست می‌آورد. حتما موافقید که تجربه یکی از مهم‌ترین ابزارهای موفقیت برای اخذ تصمیمات مهم و درست است.

سهولت قانع کردن دیگران و انگیزه دادن به آنها

تقویت حس همدردی در وجود باعث می‌شود که دیگران را بهتر بشناسید و با شناخت بهتری که به دست می‌آورید امکان قانع کردن آنها بسیار ساده‌تر می‌شود. وجود این حس در مشاغلی مانند آموزگاری یا پرستاری بسیار ضروری است. زیرا کسی که قرار است به دیگران انگیزه بدهد و آنها را برای هدایت در مسیری مناسب قانع کند باید به راحتی خود را به جای آنها بگذارد و دید دقیقی از آنچه در سرشان می‌گذرد، داشته باشد. فقط معلم یا پرستار و… نیست که به قانع کردن و انگیزه دادن به دیگران نیاز دارد. انسان‌ها در تمام روابط خود با دیگران نیاز به مکالمه و گفتگوهایی دارند که طی آنها یکدیگر را برای پذیرش یا عدم پذیرش عقیده یا کاری قانع می‌کنند و به هم انگیزه پیش رفتن می‌دهند. توانایی قانع کردن دیگران در مذاکرات کاری هم بسیار مهم است. مثلا کسی که درک درستی از افکار و احساسات طرف مقابل خود در مذاکره دارد به خوبی می‌داند که چطور باید او را در مسیری هدایت کند که انگیزه معامله و همکاری افزایش پیدا کند.

تقویت حس همدردی در وجود باعث می‌شود که دیگران را بهتر بشناسید

حضور مؤثر در فعالیت‌های تیمی

مدیریت تضادها، توانایی قانع کردن دیگران و شکل‌دهی اعتماد میان اعضا از ویژگی‌های مهمی است که افراد مؤثر در هر تیم باید دارا باشند. کسانی که توانایی همدردی با دیگران را دارند در تیم هم قوی عمل می‌کنند و به عنوان شخصی حضور خواهند داشت که میان اعضای گروه ارتباط و هماهنگی ایجاد می‌کند و به پیشبرد اهداف تیمی کمک شایانی می‌کند. چنین فردی با درک صحیحی که نسبت به نظرات اعضای مختلف دارد، مانند یک بند، دانه‌های تسبیح تیم را به یکدیگر متصل خواهد کرد. حس همدردی در تیم و گروه بسیار ضروری است. زیرا به کمک آن افراد به هم نزدیک‌تر می‌شوند و قانع کردن آنها برای حرکت‌های منسجم و پیش‌رونده ساده‌تر خواهد شد.

حس همدردی را در خود تقویت

در آخر

حس همدردی هم جنبه مادی دارد و هم معنوی. به همین خاطر است که می‌گویند هیچ حس و مهارتی مهم‌تر از آن وجود ندارد. کسی که بتواند این مهارت را در وجود خود رشد بدهد به صفات خوب دیگری هم مجهز خواهد شد. مثلا مهربانی، اثرگذاری، محبوبیت و… . تقویت این حس شما را در خانواده، محل کار، روابط عاشقانه و بسیاری از زمینه‌های دیگر زندگی هم رشد می‌دهد و به موفقیت نزدیک می‌کند. ضمن اینکه حس بهتری نسبت به خود در روابط‌تان با دیگران پیدا خواهید کرد. رشد ویژگی‌های مثبت باعث شکوفایی توانمندی‌های مختلف‌تان می‌شود. چون در سایه آرامشی که برای‌تان به همراه خواهند آورد به شما امکان بالندگی و ابراز ابعاد وجودی مثبت دیگر می‌دهند و این دستاورد کمی نیست.

 

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست