مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

عشق واقعی چیست؟ روابط افراد در یک عشق واقعی چگونه است؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

عشق واقعی، احساس خوشایندی است. همه دوست دارند، عاشق شوند و کسی را با تمام وجود دوست داشته باشند و او هم متقابلا احساس مشابهی داشته باشد. اما واقعیت این است که کمتر کسی درک درستی از عشق دارد. باید قبول کنید که عشق در نگاه نخست و تپش‌های بی‌امان قلب، اگرچه می‌توانند بخشی از داستان و ماجرای عشقی شما باشند اما پایه و اساس هیچ رابطه صحیح عاشقانه‌ای را نمی‌سازند. عشق هم نوعی رابطه است. رابطه‌ای که مانند هر رابطه انسانی دیگر نیاز به شکل دادن و البته مراقبت دارد. برای اینکه بتوانید این رابطه را به خوبی مدیریت کنید باید با تعریف عشق واقعی و نشانه‌های آن آشنا باشید، با خودساخته همراه شوید.

عشق واقعی چیست؟

دنیای عواطف و انسان‌ها با تمام ماجراهای پیچیده‌ای که می‌سازد، قواعد ساده‌ای دارد: وقتی کسی از شما موفق‌تر می‌شود به او حسادت می‌کنید یا غبطه می‌خورید و دوست دارید که به جای او باشید، زمانی که کسی به شما توهین می‌کند و تحقیر می‌شوید، احساس عصبانیت، ناراحتی و انتقام در شما به وجود می‌آید. اما عشق در این چارچوب ساده نمی‌گنجد. وقتی عاشق می‌شوید، رفتار و احساسات‌تان معطوف به یک فرد خاص می‌شود و خارج از چارچوب رفتارهای عادی انسانی نسبت به قضایا واکنش نشان می‌دهید. این شروع یک داستان عشقی است. در اوایل هر رابطه عاشقانه، شور و احساس زیادی به مغز و قلب افراد وارد می‌شود و بعد از مدتی، روابط افراد وارد مرحله جدیدی می‌شود که اگر در آن خبری از درک متقابل، فداکاری، مهر و مدیریت درست نباشد، امکان ورود به دروازه عشق واقعی به وجود نخواهد آمد.

بیشتر افراد، کشش‌های آغازین شروع یک رابطه را عشق حقیقی می‌دانند و از این موضوع غافل هستند که عشق واقعی، شوری آنی و مقطعی نیست و حاصل درک و تلاش دو فرد در ساختن رابطه‌ای است که هر دو از آن رضایت دارند و برای شکوفایی‌اش تلاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: عزت نفس چه نقشی در روابط عاشقانه بازی می کند؟

عشق واقعی

نشانه‌های عشق واقعی چیست؟

واقعیت این است که عشق واقعی حاصل تلاشی دوسویه است و برای آن نشانه‌هایی وجود دارد که در ادامه تعدادی از آنها را می‌خوانید:

بیشتر بخوانید: راه های افزایش اعتماد به نفس در رابطه عاشقانه

احترام دوطرفه

بعضی از افراد فکر می‌کنند که عاشق شدن یعنی حضور در تک‌تک لحظات زندگی طرف مقابل و بر دوش کشیدن قلبی شعله‌ور و به شدت گرم که همه چیز را در معشوق خلاصه می‌کند. واقعیت با این طرز فکر تفاوت فاحشی دارد. واقعیت این است که عشق واقعی باعث رشد طرفین رابطه می‌شود و شبیه داستان‌ها و افسانه‌های عاشقانه عمل نمی‌کند. وقتی دو نفر به واقع، عاشق یکدیگر می‌شوند برای هم فضایی خصوصی قائل می‌شوند. هر فردی برای رشد و شکوفایی شخصی نیاز به حریم خصوصی دارد و اگر فردیت افراد در یک رابطه زیر سوال رود، به تدریج مسیرش رو به قهقهرا و تباهی حرکت خواهد کرد. کسانی که عاشقانه هم را دوست دارند با احترامی دوسویه در رابطه خود به رشد و شکوفایی شخصی هم توجه دارند و غرق شدن در رابطه‌ای داغ و سوزان را منطقی نمی‌دانند. آنها به هم اجازه می‌دهند که ضمن حمایت و علاقه‌ای که نسبت به هم دارند، با در نظر گرفتن فردیت خود، پیشرفت و حرکت داشته باشند. رابطه‌ای بالنده، رابطه‌ای است که در آن هر دو طرف ضمن احترام به عقاید و زندگی یکدیگر هم را دوست دارند و با هم در تعامل هستند.

پذیرش

یکی دیگر از نشانه‌های عشق واقعی، پذیرش است. پذیرش به معنای نوعی بلوغ در اظهار نظر راجع به افراد است. این بلوغ به شما کمک می‌کند تا درک درستی از ویژگی‌های فرد مقابل‌تان داشته باشید. شاید به طور کلیشه‌ای فکر می‌کنید که عاشق کسی است که جز خوبی و کمال در معشوق نمی‌بیند. اما این باور هم اشتباه است و ربطی به عشق واقعی ندارد. افرادی که عشق واقعی را تجربه می‌کنند و عاشقانه هم را دوست دارند به خوبی می‌دانند که هر فرد مجموعه‌ای است از ویژگی‌های خوب و بد. آنها می‌دانند که گل بی‌خار وجود ندارد و هر کس در کنار خوبی‌های ذاتی و اکتسابی‌اش، مجموعه‌ای از نواقص و مشکلات رفتاری را هم تجربه می‌کند. در این صورت با دیدی واقع‌بینانه طرف مقابل را درک می‌کند و می‌تواند در پیچ و خم روابط خود با او به مدیریت بهتر و موثرتری دست بزند.

بیشتر بخوانید: افراد خودشیفته در رابطه عاطفی چگونه اند؟

از خودگذشتگی برای عشق واقعی

برای اینکه هر رابطه‌ای به موفقیت برسد و در آن افراد احساس شادی و آرامش کنند، مهر و از خودگذشتگی نیاز است. اما نباید از خودگذشتگی را به معنای گذشتن از اهداف و آرزوهای خود بدانید. از خودگذشتگی واقعی در یک عشق واقعی به معنای فدا کردن آرزوها، اهداف و خواسته‌های شخصی نیست. بلکه به معنای تعیین هدفی مشترک با فردی دیگر است که در مسیر رسیدن به هدف، هر یک از طرفین عاشق سعی می‌کنند برای رسیدن به آن هدف مشترک، فداکاری نشان بدهند و تلاش خود را به کار بگیرند. در واقع اگر قرار باشد در یک رابطه، فقط یکی از افراد به خاطر آرزوها و اهداف طرف مقابل از خودگذشتگی کند، رابطه حالتی بیمار و نادرست خواهد داشت. اینکه دو فرد به مسیری مشابه فکر کنند و سوی نگاه‌شان در یک جهت باشد، امکان از خودگذشتگی سالم را فراهم خواهد کرد.

واقعیت این است که عشق واقعی حاصل تلاشی دوسویه است

اعتماد

اعتماد یکی از پایه‌های اصلی عاشق شدن است. اعتماد به طرف مقابل کافی نیست. در عشق واقعی ، هر فرد به خود نیز کاملا اعتماد دارد و خبری از آسیب‌پذیری و حالت‌های تدافعی در رابطه نیست. زمانی که اعتماد وجود نداشته باشد، افراد برای دفاع از خود تلاش می‌کنند. چون فکر می‌کنند که قرار است به آنها آسیبی برسد. بنابراین با خلوص نیت و همراهی به هم اعتماد می‌کنند و مطمئن هستند که علاقه‌ موجود باعث بروز اعتمادی می‌شود که خیال افراد را از آسیب دیدن و مظلوم واقع شدن در رابطه راحت می‌کند. عشق و شور اولیه رابطه در یک عشق واقعی بدل به اعتماد می‌شود. اعتمادی که به طرفین اجازه می‌دهد، نفس کشیدن در فضایی امن و آرام را تجربه کنند.

 

امکان ابراز نظر و راحتی

در یک رابطه عاشقانه واقعی، افراد آن‌قدر احساس امنیت می‌کنند که می‌توانند کاملا خودشان باشند. دقت کرده‌اید که گاهی اوقات از رفتن به یک محیط خاص یا معاشرت با بعضی از افراد لذت نمی‌برید؟ در این مواقع، احساس خوبی ندارید و علت این است که دیگران با وجهی از شخصیت‌تان آشنا شده‌اند که برای خودتان مطلوب و دوست‌داشتنی نیست. اما در یک عشق واقعی، طرفین خودشان هستند و به واسطه کشش، درک و اعتماد دوسویه، هر فرد در رابطه ابعاد مختلف شخصیت خود را برای دیگری به نمایش می‌گذارد. در چنین رابطه‌ای هر دو طرف احساس راحتی می‌کنند و نیاز به تلاش برای اثبات و معرفی خود به دیگری ندارند. در رابطه‌ای که طرفین احساس راحتی می‌کنند و کاملا خودشان هستند، امکان ابرازنظر، اظهار وجود و صحبت کردن از تمایلات و نظرات واقعی به وجود می‌آید. دیگر نیاز به نقاب زدن یا تلاش برای برداشتن نقاب وجود ندارد. فقط صداقت دیده می‌شود و این صداقت، حاشیه امنی ایجاد می‌کند که طی آن هر دو فرد عاشق آرامش دارند.

حمایت

در یک رابطه عاشقانه، افراد از هم حمایت می‌کنند. برای همه در زندگی، لحظات تلخ و ناخوشایند وجود دارد. لحظاتی که احساس غم و افسردگی به سراغ‌شان می‌آید، غصه می‌خورند و… . کسانی که عشق واقعی را تجربه می‌کنند در چنین لحظات سخت و دشواری، همراهی و عشق بي‌چون و چرای خود را از طرف مقابل‌شان دریغ نمی‌کنند و همواره در کنار او می‌مانند تا زخم‌هایش التیام پیدا کند و از حالت در هم‌شکسته و غمگین نجات بیابد. وقتی کسی را واقعا دوست دارید، دست به سرزنش او نخواهید زد و سعی نمی‌کنید که از ضعف‌ها و مشکلاتش به نفع خود بهره‌برداری کنید. حمایت، یکی از مهم‌ترین ابعاد عشق واقعی است. حمایت بی‌قید و شرط افراد از هم در رابطه عاشقانه باعث می‌شود تا آرامش و شعف به وجود بیاید.

نشانه‌های عشق واقعی چیست؟

شناخت

عشق واقعی سرشار از شناخت است. افرادی که یکدیگر را عاشقانه دوست دارند، دید و نگاه درستی از هم در زندگی دارند و یکدیگر را به خوبی می‌شناسند. شناخت به آدم‌ها، قضاوت درست می‌دهد. وقتی طرف مقابل‌تان را بی‌نهایت دوست دارید، یعنی ابعاد مختلف شخصیت و روح او را به خوبی درک کرده‌اید. این شناخت باعث شده که رفتارها و تجربه زیستن در کنار آن فرد برای‌تان خوشایند باشد. چون از موارد غیرقابل‌پیش‌بینی خبری نیست و می‌توانید با درک و شناختی که از دیگری دارید نسبت به آینده چشم‌انداز درستی برای خود طراحی کنید. ناشناخته بودن، یکی از دلایل اصلی ترس افراد از چیزهای مختلف است. اما شناختی که عشق برای افراد به همراه می‌آورد، این ناشناس بودن را از بین می‌برد و به افراد اجازه می‌دهد که در کنار هم راحت‌تر و بی‌دغدغه‌تر زندگی کنند و به اهداف‌شان برسند. دو عاشق در جریان یک رابطه عاطفی، هم را به خوبی می‌شناسند و برای ارزش‌ها، آرزوها و تلاش‌های هم احترام قائل هستند.

 

در آخر

در آخر، نباید از یاد ببرید که شور و عشق تنها در زمانی ماندگار می‌شود و به یک حالت واقعی و درجه یک بدل خواهد شد که هر دو طرف، رابطه را مدیریت کنند و نگذارند که خللی در دوست‌داشتن‌شان به وجود بیاید. عشق، شور و جرقه‌ای است که حس و حال خوشایندی ایجاد می‌کند اما تنها در صورتی دوام پیدا می‌کند که از جوانه ظریف آن به درستی مراقبت به عمل آورید و سعی داشته باشید که پویا و شاداب خود و دیگری را در رابطه رشد بدهید و به زندگی هم آرامش تزریق کنید. عشق‌هایی که به جدایی و جدل ختم می‌شوند، عشق واقعی نیستند زیرا در آنها خبر از بلوغ یک رابطه نیست. عشق برای شما تکامل و شادی مداوم پیش می‌آورد نه رنج و طغیان و درد. اگر کسی در زندگی‌تان وجود دارد که او را عاشقانه دوست دارید، بهتر است شیوه مدیریت و مراقبت از این احساس شگفت‌انگیز، نشاط‌آور و دوست‌داشتنی را بیشتر یاد بگیرید و بهتر تمرین کنید تا هم خود و هم طرف مقابل‌تان شادتر و عاشق‌تر زندگی کند.

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

6 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست