مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

افراد عصبانی و ترکش های خشمشون رو مدیریت کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

آدمی عصبانی هستید؟ اطرافیان‌تان، آدم‌هایی عصبانی هستند؟ عصبانی بودن به طور کلی ویژگی خوبی نیست. عصبانی بودن باعث می‌شود که فرصت تصمیم‌گیری و تفکر عاقلانه از فرد سلب شود. خشم بیهوده، مشکلات را وخیم‌تر و پررنگ‌تر می‌کند و مانع از بهره‌مندی از عقل سلیم خواهد شد. اگر خودتان هم فردی عصبانی نباشید حتما در زندگی با آدم‌های عصبانی برخورد کرده‌اید یا خواهید کرد. شناخت رفتار صحیح برای مقابله و مبارزه با افراد عصبانی بسیار مهم است. با شناخت تکنیک‌های درست برخورد با آنها می‌توانید از خشم‌شان بکاهید و از آسیب رساندن آنها به خود و دیگران جلوگیری کنید. برای مقابله با افراد عصبانی چه باید کرد؟ در ادامه سایت موفقیت خودساخته به روش‌ها و استراتژی‌هایی برای مواجهه با افراد عصبانی اشاره شده است:

جواب عصبانیت را با عصبانیت ندهید

افراد عصبانی

وقتی با فردی رو به رو می‌شوید که بسیار عصبانی و خشمگین است و به اصطلاح عامیانه به هیچ صراطی مستقیم نیست و آرام کردن او کار بسیار سخت و دشواری است، باید خود را حسابی کنترل کنید. وقتی کسی داد و هوار می‌کند، فریاد می‌کشد و کنترل اعصابش را از دست می‌دهد به راحتی می‌تواند روی شما هم اثر گذاشته و اعصابتان را خرد کند. در این صورت، دیو درون‌تان بیدار می‌شود و اقدام به انجام کارهایی خواهید کرد که وضعیت را بدتر و بدتر می‌کند. پس جواب عصبانیت را با عصبانیت ندهید. کنترل اوضاع را به دست بگیرید و اگر می‌بینید که توانایی آرام کردن فرد مقابل را ندارید، محل را ترک کنید. با رفتن شما احتمالا قائله ختم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای عملی و موثر برای کنترل خشم

احساسات خود را درگیر نکنید

افراد عصبانی

یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند در برابر افراد عصبانی دوام بیاورید، این است که خودتان را از نظر احساسی از موقعیت پیش آمده جدا نگه دارید. وقتی خودتان را دلیل و علت عصبانیت طرف مقابل ندانید در داد و هوارهایی که به راه می‌اندازد کمتر دچار عذاب و ناراحتی می‌شوید. در این مواقع خود را کنار بکشید و احساسات‌تان را درگیر نکنید. اما اگر طرف از دست شما عصبانی باشد، باید بایستید و مشکل را حل کنید. دیگر راه فراری در کار نیست. در واقع، وقتی با یک فرد عصبانی رو به رو می‌شوید باید تکلیف را مشخص کنید: شما در عصبانیت او نقش دارید؟ شما در عصبانیت او نقشی نداشته و فقط در نقش همراه ظاهر شده‌اید؟ اگر پاسخ پرسش دوم مثبت است هم باید با خود تکلیف‌تان را دومرتبه روشن کنید: آیا توانایی همراهی و آرام کردن فردی عصبانی را دارید یا خیر؟ اگر نمی‌توانید در فروکش کردن خشم افراد عصبانی نقشی بر عهده بگیرید، بهتر است از او در هنگام عصبانیت دور شوید تا هم با حرفی نادرست، خشمگین‌تر نشود و هم از اعصاب خودتان محافظت کنید.

دلیل عصبانیت را کشف کنید

افراد عصبانی

برای اینکه بتوانید یک شرایط ناخوشایند را که در آن فردی به شدت عصبانی است به خوبی مدیریت کنید باید به دنبال دلیل عصبانیت آن فرد باشید. برای اینکه ریشه عصبانیت را کشف کنید هم نیاز به ایجاد حس همراهی با فرد عصبانی دارید. اگر مستقیما به سوی او بروید و بگویید: «ای‌ بابا… چرا اینقدر عصبی هستی» یا عباراتی مشابه این، به آتش خشم او هیزم بیشتری خواهید ریخت. برای اینکه بتوانید به کشف مشکل و ریشه عصبانیت افراد بپردازید، باید در کنارشان باشید و طوری رفتار کنید که احساس همراهی و همدردی به آنها منتقل شود. با رفتار و کلامی آرام سعی کنید، اعتماد فرد عصبانی را جلب کرده و با کمک هم به کشف مشکلش بپردازید. وقتی بتوانید با افراد عصبانی به آرامی و با رفتاری ملایم برخورد کنید به طور ناخودآگاه، این رفتار و آرامش موجود در آن به آنها القا می‌شود. القا شدن این احساس به افراد عصبانی موجب می‌شود که کمی به خود بیایند و بر رفتار و حرکاتشان مسلط شوند.

به دنبال راه حل باشید

وقتی دلیل عصبانیت طرف مقابل را کشف کردید و او هم همراهی و همدردی شما را برای کشف ریشه مشکل پذیرفت، اقدام به کشف و تعیین راه‌کار برای مشکل کنید تا عصبانیت او کاهش پیدا کند. اگر فردی ناظر هستید و در عصبانی شدن فرد نقشی نداشته‌اید که هیچ. فقط می‌توانید به عنوان یک دوست و همراه در کنار او قرار بگیرید اما در صورتی‌که شما هم در ناراحتی او تقصیر داشته‌اید، بهتر است عذرخواهی کنید و باعث خرد شدن اعصاب کسی که زود از کوره در می‌رود، نشوید. زمانی که دیگران را عصبانی می‌کنید، پای اشتباه‌تان بایستید و مسئولیت رفتارتان را قبول کنید. ایجاد عصبانیت و خشم در وجود یک نفر به خاطر اشتباهی که از شما سر می‌زند واقعا نیازمند عذرخواهی و تلاش از سوی شما برای از بین بردن این احساس منفی است.

بیشتر بخوانید: خوش بین بودن راهی برای رسیدن به آرامش و موفقیت است؛ شک نکنید

شوخی کنید و جو را تغییر دهید

البته عصبانیت، طیف‌های متنوعی دارد. بعضی از انواع عصبانیت طوری است که می‌توان با شوخی و تغییر فضای حاکم، کمی از خشم فرد کاست. در این صورت از حس طنز خود بهره ببرید و سعی کنید فضا را کمی تعدیل کنید و با ایجاد خنده روی لب فرد، از عصبانیت او بکاهید. اما حواس‌تان را خوب جمع کنید، اگر عصبانیت فرد از آن جنس عصبانیت‌هایی باشد که به راحتی فروکش نمی‌کند به هیچ‌وجه سعی نکنید با شوخی جو و فضا را تغییر بدهید. چون احتمال دارد که فرد عصبانی‌تر و خشمگین‌تر شود و واکنش‌های تندتری از خود بروز دهد. ضمن اینکه به کار بردن شوخی و طنز هم آدابی دارد. شاید در ابتدا، فرد خشمگین کمی از شوخی شما استقبال به عمل بیاورد اما اگر زیاده‌روی کنید یا حد شوخی را بلد نباشید، احتمال دارد که فرد دوباره مجددا عصبانی شود و اوضاع کاملا به هم بریزد. پس حد و حدود شوخی را در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 5 تمرین موثر برای افزایش خود کنترلی در شرایطی که احساسی می شوید

فقط گوش کنید

یکی از استراتژی‌های مناسبی که می‌توانید برای آرام کردن و همراهی با افراد عصبانی به کار بگیرید، گوش کردن است. اگر دقت کرده باشید، گاهی‌اوقات هر چیزی که برای آرام کردن یک فرد عصبانی می‌گویید باز هم اوضاع را بدتر و وخیم‌تر می‌کنید. پس بعضی مواقع، بهتر است فقط گوش کنید. ساکت باشید و ببینید که فرد عصبانی چه می‌کند. نظاره کردن و سکوت می‌تواند فرد را متوجه دور باطل رفتارش کند. در نتیجه از عصبانیت او کاسته خواهد شد. وقتی شما چیزی نگویید و آرام باشید، او هم متوجه می‌شود که شاید رفتاری که از خود بروز می‌دهد، غیرمنطقی و غیرضروری است. گوش کردن مؤثر دوا و درمان بسیاری از مشکلات است. در موقعیت‌های مختلف و اختلاف‌ها و جنجال‌های گوناگونی که پیش می‌آید، با گوش دادن و توانایی شنیدن می‌توان از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری به عمل آورد.

لزومی به موافقت با افراد عصبانی نیست

وقتی شخصی عصبانی است، مخالفت کردن با او کمی دشوار می‌شود. اما امکان دارد، حرفی که می‌زند از نظر شما کاملا اشتباه باشد و دلتان نخواهد با او موافقت کنید. پس بهتر است، خودتان را به دردسر نیندازید و از اینکه نمی‌توانید با او مخالفت کنید هم ناراحت نشوید. لزومی ندارد که نظرتان را در همان موقع که فرد مقابل قدرت درک و تجزیه‌ و تحلیل دقیق شرایط را ندارد به او بگویید. بحث و تبادل نظر منطقی تنها زمانی ممکن است که طرفین گفتگو هم در حالتی منطقی و عادی قرار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ۱۴ باید و نبایدی که مدیران موفق برای ایجاد انگیزه در کارمندان خود رعایت میکنند

در آخر

قرار گرفتن در کنار کسی که زود عصبانی می‌شود یا به هر دلیلی عصبانی شده است، کار آسانی نیست و باید خودتان را برای چنین موقعیت‌هایی در زندگی آماده کنید. اگر ترفندهای برخورد با افراد عصبانی را از قبل بدانید، راحت‌تر می‌توانید در چنین شرایطی واکنش‌های صحیح را انتخاب و اجرا کنید.

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست