مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

معاشرت با افراد ناخوشایند را بلد هستید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

در دنیایی ایده‌آل با هر کس که معاشرت کنید، فردی جذاب، مهربان، باملاحظه و دوست‌داشتنی خواهد بود اما دنیای ما دقیقا این‌طور نیست و با چنین تصویر زیبایی تفاوت‌های فاحشی دارد. در دنیای واقعی بعضی از افراد، ما را به آن اندازه‌ای که انتظار داریم، دوست ندارند یا به هر دلیل نمی‌توانند با ما هماهنگ باشند و رابطه‌ای بی‌دردسر را پیش ببریم. اما برای اینکه راحت‌تر زندگی کنیم باید حتما به توانایی مدیریت ارتباط‌مان با دیگران مجهز شویم. باید بتوانیم معاشرت با افراد ناخوشایند را یاد گرفته و در مراحل و موقعیت‌های مختلف زندگی‌مان برخورد مناسبی با اشخاص مختلف داشته باشیم. اما چطور؟ با الگوبرداری از رفتار افراد باهوش می‌توان دریافت که چطور باید با افراد ناخوشایند رفتار کرد. آنها یعنی افراد باهوش، راه معاشرت با افراد ناخوشایند را می‌دانند. در ادامه با خودساخته همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

آنها می‌پذیرند که قرار نیست همه دوست‌شان بدارند

افراد باهوش به خوبی می‌دانند که ارزش‌های افراد مختلف با هم تفاوت دارد و به همین خاطر است که اختلاف نظر میان افراد مختلف وجود دارد. این اختلاف نظرها باعث می‌شود که گاهی‌اوقات از چیزهایی که شما لذت می‌برید، دیگران لذت نبرند و بالعکس. علت اینکه شما با بعضی از افراد ارتباط خوب و صمیمی ایجاد نمی‌کنید، این است که نگاه متفاوتی به مسائل دارید و به همین دلیل قضاوت‌هایی متفاوت شکل می‌دهید. پس باید پذیرفت که بعضی از افراد به شما شباهت ندارند و همین باعث می‌شود تا کمتر دوست‌تان بدارند یا حتی اصلا به شما علاقه‌ای پیدا نکنند. افراد باهوش این موضوع را درک می‌کنند و انتظار ندارند که همه دوست‌شان بدارند.

بیشتر بخوانید: احساس تحقیر شدن از علائم یک رابطه ناسالم است

آنها از معاشرت با افراد ناخوشایند درس می‌گیرند

معاشرت

معاشرت با افراد ناخوشایند یا به عبارت بهتر، کسانی که شما را خیلی دوست ندارند به شما درس‌های بسیار مهمی می‌دهد. افرادی که دوست‌تان دارند و همواره شما را تحسین می‌کنند، کمتر باعث می‌شوند که ابعاد تاریک‌تر یا ناشناخته وجود خود را کشف کنید. اما کسانی که چندان هم دوست‌تان ندارند و از نظرشان فردی محبوب به شمار نمی‌روید، کسانی هستند که به شما کمک می‌کنند تا خود را بهتر شناخته و اگر ضعف یا اشتباهی مرتکب می‌شوید درصدد جبران آن برآیید. پس معاشرت با افراد ناخوشایند زندگی‌تان را غنیمت بشمارید.

آنها انتظارات خود را مدیریت می‌کنند

معاشرت

افراد باهوش در معاشرت با افراد ناخوشایند زندگی متوجه رفتارها و واکنش‌های ناخوشایند آنها نسبت به خود می‌شوند و سعی می‌کنند در دفعات بعدی که با آن افراد معاشرت می‌کنند، دیگر انتظار برخوردی متفاوت نداشته باشند و انتظارات خود را در رابطه با آنها متناسب با رفتارهایی که از آن افراد سراغ دارند، مدیریت می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، افراد باهوش با پیش‌بینی رفتار آدم‌هایی که دوست‌شان ندارند، در مواجهه با آنها غافل‌گیر نمی‌شوند و بنا به پیش‌بینی‌هایی که از رفتار آنها دارند، برخورد و ارتباط‌شان را سر و سامان می‌دهند. پس بهتر است از قبل هیچ‌گاه انتظار نداشته باشید که همه افراد دقیقا مطابق میل‌تان رفتار کنند یا مثلا شما را خیلی تحویل بگیرند و دوست داشته باشند. همیشه درصدی احتمال برای این موضوع بگذارید که ممکن است، بعضی از افراد شما را دوست نداشته باشند یا واکنش‌هایی از خود بروز بدهند که دقیقا دلخواه‌تان نیست.

آنها روی خود متمرکز می‌شوند

واقعیت مهمی که باید همیشه در نظر داشته باشید، این است که تمرکزتان را روی خود بگذارید. یعنی به جای اینکه به ابعاد منفی طرف مقابل فکر کنید و تلاش‌تان این باشد که ویژگی‌های منفی او را بررسی و واکاوی کنید، به این فکر کنید که دقیقا چرا از او خوش‌تان نمی‌آید یا او از شما خوشش نمی‌آید. شما فقط روی خود کنترل صد در صد دارید و به همین خاطر لازم است به جای تفسیر و بررسی رفتار دیگران به خودتان بپردازید. واقعیت این است که گاهی‌اوقات، شما از فرد خوش‌تان نمی‌آید چون آینه تمام‌نمایی از بعضی رفتارهای نامطلوب خودتان هستند. در واقع معاشرت با آنها باعث می‌شود تا این بخش از وجود خود را ببینید و ناراحت شوید. دلیل عدم هماهنگی‌تان با فردی دیگر، هر چه که باشد، ریشه آن را باید در خودتان جستجو کنید.

بیشتر بخوانید: افراد منفی اطرافتان را بی اثر کنید

آنها مکالمه را مدیریت می‌کنند

افراد باهوش می‌دانند چطور مکالمه خود را با افرادی که دوست ندارند، مدیریت کنند. به گونه‌ای که اجازه نمی‌دهند بحث و گفتگو به جایی برسد که فرد مقابل از موضوعات جنجالی و ناخوشایند صحبت کند. بعضی از موضوعات مکالمه‌ها باعث می‌شود که افراد عصبی شوند و برای اثبات نظر و اختلاف‌نظرها به دفاع از خود پرداخته و فضا را متشنج کنند. اگر شما هم فردی باهوش باشید در معاشرت با افراد ناخوشایند زندگی‌تان مواظب هدایت بحث و گفتگوهای خود خواهید بود و نمی‌گذارید که تشنج وارد ارتباط‌تان شود. برای مثال، هر زمان که دیدید مکالمه حالتی ناخوشایند پیدا می‌کند و طرفین به چالش کشیده می‌شوند بهتر است سریعا موضوع را عوض کرده و به حرف زدن درباره مساله‌ای خنثی بپردازید.

بیشتر بخوانید: زبان بدن افراد با اعتماد به نفس بالا چه شکلی است؟

آنها محدوده و مرز روابط را تعیین می‌کنند

معاشرت

یکی دیگر از کارهایی که افراد باهوش انجام می‌دهند، مدیریت و سازماندهی مناسب روابط‌شان است. آنها وقتی می‌بینند که بعضی از افراد، کیفیت لحظه‌های‌شان را مخدوش می‌کنند، ارتباطات‌ خود را تنظیم کرده و نمی‌گذارند که روابط‌شان با افراد ناخوشایند زیاد شود. لزومی ندارد که با کسانی معاشرت کنید که دوست‌شان ندارید و دوست‌تان ندارد. کار کردن روی واکنش‌ها و رفتارهای خود برای رسیدن به صلح و دوستی با همه آدم‌ها بسیار زیبا و شایسته است ولی زمانی که قرار باشد، تحت فشار قرار بگیرید و اذیت شوید، نباید خود را مجبور به ارتباط با هیچ‌کس کنید. محدوده و مرز روابط خود با دیگران را مشخص کنید و برای لحظه‌های زندگی‌تان، برنامه‌های بهتری تدارک ببینید. اجازه ندهید که اجباری در برقراری ارتباط با افراد ناخوشایند در زندگی‌تان به وجود بیاید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های درمان استرس زنان

آنها حالت تدافعی به خود نمی‌گیرند

شاید دقت کرده باشید که در برخی برخوردها، زمانی که احساس می‌کنید طرف مقابل با شما مخالف است یا از شما خوشش نمی‌آید، وارد حالت دفاعی می‌شوید و از خود در برابر او دفاع کرده و بعضا وارد بحثی کشمکش‌دار می‌شوید. اگر شما هم فردی باهوش باشید هرگز اجازه نخواهید داد که چیزی آزارتان بدهد و شما را ناراحت کند و باعث شود که وارد حس تدافعی شوید. در برخورد و معاشرت با افراد ناخوشایند به هیچ‌وجه سعی نکنید از خودتان دفاع کنید یا چیزی را به زور ثابت کنید. کافی است، آزادانه و با آرامش نظرتان را مطرح کنید، آن را شرح بدهید و مانند فردی متمدن منتظر باشید تا طرف مقابل‌تان هم نقطه‌نظرات خود را مطرح کند. ما در دنیایی ظاهرا متمدن زندگی می‌کنیم پس بهتر است تلاش خود را برای رعایت مصادیق تمدن به کار بگیریم.

گرفتن حالت تدافعی، ناراحت شدن و هر حالت منفی دیگر در ارتباطات نشان از این دارد که شما نمی‌توانید به تفاوت میان افراد واقف شوید و بپذیرید که هر کس ویژگی‌ها و عقایدی دارد که برای خودش مهم و ارزشمند است و دلیل نمی‌شود که همه با شما موافق باشند.

بیشتر بخوانید: برای آرامش اعصاب چه باید کرد؟

در آخر

مدیریت برقراری ارتباط با دیگران، یک هنر مهم و اساسی در زندگی است. باید مانند یک آشپز ماهر باشید و بدانید که ادویه و نمک-فلفل رابطه با آدم‌های مختلف را چه موقع بریزید. یادتان باشد که شما همه آدم‌های دور و برتان را به یک اندازه دوست نخواهید داشت و آنها هم متقابلا همین رفتار را با شما خواهند داشت و در واقع نباید انتظار داشته باشید که همه شما را دوست داشته باشند. پس بهتر است از فعل مدارا کردن در رابطه و معاشرت با افراد ناخوشایند زندگی‌تان بهره ببرید و اگر رابطه‌ای به شما آسیب می‌زد و توانایی کنترل آن را نداشتید بهتر است به قطع رابطه خود فکر کنید.

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست