فیلموبلاگویدیو انگیزشی موفقیت

راهکارهای عملی برای غلبه بر ترس های مختلف زندگی

اشتراک گذاری این مطالب در:


چرا ترس بر ذهن ما مستولی می شود؟

غلبه بر ترس به این معناست که ابتدا افکار منفی را از خود دور کنید. آنچه که مانع از گام برداشتن می شود، افکار منفی است. فرض کنید زمان فوتبال بازی کردن توپ شما ناگهان به سمت یک ساختمان نیمه کاره تاریک پرتاپ می شود. حال شما در کشاکش بین دو نیروی ترس و انگیزه قرار دارید. از یکسو ترس از وارد شدن به یک ساختمان تاریک و از سوی دیگر انگیزه برای برداشتن توپ‎تان بر ذهنتان می گذرد. اگر بخواهید به افکار منفی فکر کنید، باید قید توپ فوتبال را بزنید. اگر بخواهید توپ را بردارید، باید بر ترستان غلبه کنید.

در همین لحظه فکر اینکه در تاریکی این ساختمان یک فرد جانی زندگی می کند که به محض وارد شدن، به شما صدمه می زند، در ذهنتان عبور می کند. یا حتی ممکن است در کف این ساختمان شیشه های شکسته ای باشد که در تاریکی به پای شما آسیب بزند.

در این مثال برای اینکه بتوانید بر ترس‎تان غلبه کنید، باید هر گونه فکر منفی راجع به ساختمان نیمه کاره تاریک را از ذهنتان بیرون کنید. یا به دنبال راه دیگری باشید. مثلا با یکی از دوستانتان وارد ساختمان شوید. یا اینکه با خود چراغ قوه ببرید و مجهز وارد ساختمان شوید.

اما چرا با وجود ترس و وحشت باز هم راه های زیادی به ذهنتان می رسد که هر طور شده وارد ساختمان شوید؟ دلیل آن واضح و روشن است. شما حاضر نیستید به هیچ قیمتی توپ خود را از دست بدهید. حاضرید به هر شکلی که شده وارد ساختمان تاریک شوید. در مورد هدف های بزرگتر در زندگی هم می توان به همین شکل توجیه کرد. وقتی هدفی برایتان اهمیت پیدا می کند، به هر قیمتی که شده، حاضرید به آن دست پیدا کنید.

ترس و وحشت از راه، شکست، سرخوردگی و به زمین خوردن باعث نمی شود که از فکر کردن به هدف خود منصرف شوید. در اینجا فکر کردن به هدف اهمیت پیدا می کند. فکر کردن به نتیجه کار، جای ترس و وحشت را می گیرد. به جای اینکه مدام افکار منفی را با خود حلاجی کنید، به نتیجه مطلوب کار فکر می کنید. همین فکر خوشایند باعث غلبه بر ترس می شود.

راهکارهای عملی برای غلبه بر ترس های مختلف زندگی

برای غلبه بر ترس موانع را پیدا کنید

در مثال بالا وقتی موانع و مشکلات (ساختمان تاریک) اجازه دستیابی به هدف (توپ فوتبال) را نمی دهد، شما به دنبال راه حل های دیگری هستید. در اینجا مانع شما به خوبی مشخص است. شما می دانید با چه چیزی روبرو هستید و ممکن است چه اتفاقی برایتان رخ دهد. تاریکی برایتان رعب آور است و به همین دلیل به دنبال یک چراغ قوه می روید تا تاریکی را به روشنایی تبدیل کنید.

وقتی مانع و مشکل بخوبی روشن و واضح باشد، پیدا کردن راه حل آن ساده تر می شود. وقتی ما از چیزی می ترسیم، ممکن است آن ترس ناشی از ترس دوران کودکی در ناخودآگاه ما نهفته باشد. در این صورت دلیل علمی واضحی برای ترسیدن وجود ندارد. پس زمانی که از چیزی می ترسید، برای غلبه بر ترس خود ابتدا باید دلیل آن را مشخص کنید. با مشخص شدن ترس، می توانید راه حل غلبه بر آن را پیدا کنید.

برای اینکه بتوانید بر ترس خود غلبه کنید می توانید در دوره های آموزشی «رهبری خود – فرمان زندگی را بدست بگیرید» شرکت کنید. برای شرکت در این دوره های بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رهبری خود – فرمان زندگی را بدست بگیرید

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست