انگیزشیمقالهوبلاگ

کاهش وزن و روش های ایجاد انگیزه برای آن

اشتراک گذاری این مطالب در:

با این روش‌ها انگیزه کاهش وزن را در خود بیدار کنید

کاهش وزن یکی از موضوعاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. همه دوست دارند که اندامی موزون و متناسب داشته باشند اما واقعیت این است که تنها درصد اندکی از افراد هستند که می‌توانند اراده لازم برای این کار را در وجودشان تقویت کنند. با توجه به اینکه ایام عید و دید و بازدیدها نزدیک است، کم‌کم باید به فکر خارج کردن توده‌های چربی ناخوشایند از بدن‌تان باشید. اما چطور می‌توان به این هدف دست پیدا کرد. در ادامه این متن به شما از راه‌کارهایی گفته‌ایم که می‌تواند به کاهش وزن آسان‌تر کمک کنند. با ما همراه باشید:

اهداف خود را مدام مرور کنید

انگیزه کاهش وزن

درست است که دوست دارید لاغر شوید ولی شما هم احتمالا مانند بسیاری از افراد در مواجهه با غذاهای خوشمزه و خوش‌آب و رنگ یا شیرینی‌های رنگارنگ، وسوسه می‌شوید و نمی‌توانید جلوی شکم مبارک را بگیرید. در این مواقع باید تلاش کنید که اهداف خود را مرور کرده و چشم‌اندازی شیرین و مطلوب از زمانی که به تناسب اندام می‌رسید برای خود در نظر بگیرید. وقتی به زمانی فکر می‌کنید که اندام‌تان موزون و متناسب شده است و آینده‌ای خوشایند را برای خود متصور می‌شوید، امکان اینکه دچار وسوسه شوید به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. این روش را حتما امتحان کنید.

اهداف خود را بخش‌بندی کنید

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در مسیر لاغر شدن در نظر بگیرید، توجه به بخش‌بندی اهداف‌تان است. یادتان باشد که اگر یک هدف کلی و بزرگ برای خود در نظر بگیرید، احتمال اینکه در راه رسیدن به آن سردرگم نشوید و روی حرف خود بمانید بسیار کم‌تر از زمانی می‌شود که هدف با به بخش‌های منظم و مشخص تقسیم‌بندی می‌کنید. مثلا در راه کاهش وزن باید بدانید که قرار است، هر هفته چه برنامه غذایی و ورزشی داشته باشید و اهداف خود در پایان هر هفته یا چند روز را از پیش تعیین کنید. در این صورت امکان اینکه بتوانید گام به گام جلو رفته و به نتیجه‌ای مناسب برسید بسیار بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه تحقق هدف‌های مقطعی در مسیر رسیدن به هدف بزرگ به شما انگیزه و انرژی خاصی می‌دهد که برای پیش رفتن بسیار مفید است.

انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید

انگیزه کاهش وزن

یکی دیگر از دلایلی که عموم افراد نمی‌توانند در کاهش وزن، موفق عمل کنند، این است که انتظارات غیرمنطقی و غیرمعقولی برای خود در نظر می‌گیرند. بدیهی است که در طول یک هفته نمی‌توان چند کیلو وزن را از دست داد یا نخوردن غذا براساس برنامه‌ای مشخص و پزشکی برای بدن مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد. بنابراین اگر انتظارات غیرمعقول از خود داشته باشید و مثلا بگویید که من امروز، فقط و فقط یک عدد سیب خواهم خورد، قطعا به موفقیت نخواهید رسید. زیرا بدن شما هم نیازهایی دارد که باید به آنها رسیدگی شود و در صورتی که از آن انتظارات غیرمعقول و عجیب داشته باشید، بدیهی است که نمی‌تواند طبق برنامه‌ریزی سنگین و اشتباهی که برای لاغر شدن در نظر دارید، عمل کند.

نوشتن روزانه را فراموش نکنید

وقتی تصمیم گرفتید که رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید و برنامه کاهش وزن مشخص و مناسبی برای خود پیدا کردید باید به سراغ نوشتن روزانه بروید. دفتری تهیه کنید یا در رایانه‌تان به طور روزانه درباره آنچه در طول روز برای کاهش وزن انجام می‌دهید، یادداشت‌هایی بنویسید. این کار به تجدید عهد و پیمانی که برای تناسب اندام با خود بسته‌اید، کمک شایانی می‌کند. ضمن اینکه می‌توانید روند رژیم و مراحل مختلف کاهش وزن خود را بیشتر در کنترل خود دربیاورید. این کار جالب هم هست و به شما شور و شوق بیشتری برای ادامه راه می‌دهد.

به خودتان جایزه بدهید

کاهش وزن

یکی دیگر از اقدامات مفیدی که در راه رسیدن به یک هدف باید در نظر داشته باشید، جایزه دادن و تشویق کردن خود است. مثلا اگر توانستید تا پایان یک هفته به تمام قول‌هایی که درباره کاهش وزن به خود داده‌اید، عمل کنید و به آنها وفادار بمانید، در پایان هفته به خود یک جایزه دوست‌داشتنی بدهید. مثلا با دوستان‌تان به گردش بروید، فیلم مورد علاقه‌تان را در سینما تماشا کنید یا چیزی از این دست. پاداش‌های کوچک و دل‌خوشی‌های ساده و دوست‌داشتنی باعث می‌شود تا انگیزه و شوق‌تان برای اتمام برنامه کاهش وزن بسیار بیشتر شود.

چالش‌های مسیر را پیش‌بینی کنید

همه ما روزهای خوب و بد را در کنار هم تجربه می‌کنیم. یعنی همیشه روز و روزگار بر وفق مرادمان نمی‌چرخد. به همین خاطر بهتر است برای چالش‌هایی مانند استرس، نگرانی و… که باعث می‌شوند در مسیر کاهش وزن بی‌انگیزه شویم، تدابیری در نظر داشته باشید. مثلا از قبل بدانید که اگر انگیزه‌تان به خاطر فشارهای بیرونی مختلف در مسیر کاهش وزن و تناسب اندام، کم شد چه باید بکنید. برای خود به صورت مدون و دقیق، راه‌کارهایی در نظر بگیرید. مثلا ورزش کردن در هنگام استرس، صحبت کردن با یک دوست یا عزیز، کار کردن روی شیوه صحیح تنفس و… از جمله راه‌کارهایی است که باید در هنگام فشار در نظر داشته باشید و به کمک آنها خود را آرام کرده و نگذارید که از مسیر خارج شوید و کارتان را نیمه‌کاره بگذارید.

در آخر:

هدف‌مندی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای موفقیت در همه ابعاد زندگی به آن نیاز دارید. پس فرقی نمی‌کند که می‌خواهید اندامی متناسب پیدا کنید یا نمره‌ای درخشان بگیرید یا…، در هر حال باید مراحل کار را با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی چالش‌ها و مشکلات راه برای خود مشخص کنید و با اراده به سوی تحقق اهداف‌تان پیش بروید. عید نزدیک است، سریع‌تر دست به کار شوید تا با اندامی زیبا و موزون به بهار سلام کنید.

برچسب‌ها: , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست