مقالهوبلاگ

مهربانی زیاد دردسرساز میشه

اشتراک گذاری این مطالب در:

آیا لازم است، همیشه مهربانی کنیم؟

حتما شنیده‌اید که می‌گویند از محبت خارها گل می‌شود. مهربانی بسیار صفت ارزنده و مثبتی است. هیچ‌کس نیست که با این جمله مخالفت کند اما واقعیت این است که اگر میزان و سطح مهربانی را در کنترل خود نگیرید، احتمال اینکه دیگران از همراهی و مهربانی‌تان سؤاستفاده کنند بسیار زیاد می‌شود. برنامه‌ریزی و هدف‌مندی در زندگی بسیار مهم است. حتی برای کوچک‌ترین رفتارها و ارتباطات روزانه زندگی خود هم باید برنامه‌ریزی داشته باشید. وقتی بدانید که در هر موقعیتی و در ارتباط با افراد مختلف چطور باید مهر و محبت‌تان را بروز بدهید از خود در زندگی محافظت خواهید کرد. ضمن اینکه جنس محبتی که به افراد مختلف ارائه می‌کنید برای آنها هم مفیدتر و مناسب‌تر خواهد بود. شاید عجیب به نظرتان برسد اما مهربانی هم باید در ظرف و اندازه‌ای متعادل و مناسب خرج شود. این یک واقعیت است و مدیریت بذل مهر و محبت در روابط یکی از مهارت‌های فردی و اجتماعی مهم است. در این متن از عوارض مهربانی زیاد و مدیریت‌نشده برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید:

امکان سؤاستفاده از شما افزایش پیدا می‌کند

مهربانی

گاهی‌اقات واقعا لازم نیست که در ارتباط با دیگران محبت زیادی از خود نشان دهید. حجم بی‌حساب محبت و مهربانی باعث می‌شود که دیگران شما را فردی ضعیف تصور کنند و احساس کنند که امکان سؤاستفاده از شما به راحتی وجود دارد. البته مهربانی بیش از اندازه در حدی که به شما آسیب وارد کند تا حدی هم نشانه ضعف شما است. مثلا زمانی که نمی‌توانید به دیگران نه بگویید و با همه خواسته‌های‌شان موافقت می‌کنید، ضعفی در ارتباطات‌تان وجود دارد که باعث می‌شود پشت نقاب مهربانی، آن را نشناسید. همه افراد دارای حسن نیت نیستند و متأسفانه ظرفیت کافی برای درک محبت و مهربانی را ندارند. بنابراین بهتر است از مورد سواستفاده قرار گرفتن خود جلوگیری کنید و مهربانی‌تان را در چارچوبی مشخص و منطقی به دیگران ابراز نمایید.

خود را فراموش خواهید کرد  

مهربانی

وقتی از معایب مهربانی زیاد صحبت می‌کنیم، اصلا منظورمان این نیست که مهربانی کردن به طور کلی کار درستی نیست. فقط منظور این است که باید تلاش کنید تا مرزهای مهربانی کردن را بشناسید. حسن نیت و خیرخواهی بسیار ویژگی‌های شیرین و مطلوبی هستند اما اگر تعادلی در مهربانی کردن به دیگران و اجابت خواسته‌های‌شان و توجه به نیازها و خواسته‌های خود ایجاد نکنید، رفته رفته، خود را فراموش خواهید کرد و آن‌قدر خود را وقف دیگران خواهید کرد که دیگر زمانی برای خودتان باقی نخواهد ماند. کسی می‌تواند در رابطه با دیگران هم مؤثر و مفید عمل کند که در درجه نخست بر اولویت‌های خود تمرکز و تسلط کافی داشته باشد و انرژی‌اش را در مسیر درستی میان خود و دیگران تقسیم کند. از خودگذشتگی بیش از حد نسبت به دیگران، به تدریج انرژی فرد در زندگی را از بین می‌برد و او را فرسوده و خسته می‌کند. اگر می‌خواهید که به دیگران کمک کنید و آنها را تحت مهربانی و همراهی خود قرار دهید باید از انرژی و توان کافی برخوردار باشید. این توان و انرژی زمانی به وجود می‌آید که به خودتان اهمیت بدهید. منظور از اهمیت دادن به خود و توجه به اولویت‌های شخصی، این نیست که خودخواه و خودپسند باشید. بلکه منظور این است که برای خود ارزش قائل باشید و در راستای تقویت روحیه و روان‌تان تلاش کنید.

انتظارات‌تان غیرمنطقی می‌شود

یکی دیگر از عوارض محتمل مهربانی بیش از اندازه و از خودگذشتگی بی‌منطق این است که شما هم بی‌منطق می‌شوید و انتظار دارید، همان‌طور که شما بیش از حد از خودتان می‌گذرید و دیگران را در اولویت می‌گذارید، دیگران هم چنین رفتاری را در پیش بگیرند و برای شما به شیوه‌ای مشابه از خودگذشتگی انجام بدهند. اما بدیهی است که بیشتر افراد از پیش گرفتن چنین رویه‌ای در زندگی خودداری می‌کنند و در نتیجه شما می‌مانید و انتظارات غیرمعقولی که فقط باعث سرخوردگی‌تان می‌شود و احساس می‌کنید که در ارتباطات‌تان با دیگران به شما ظلم می‌شود. واقعیت این است که دیگران وظیفه ندارند به شکلی که شما به آنها مهربانی می‌کنید، رفتاری متقابل نشان بدهند. پس کنترل میزان بذل و بخشش در محبت هم می‌تواند شما را از غیرمنطقی شدن در انتظاراتی که از دیگران دارید، نجات بدهد. اگر شما خدمات زیادی به دیگران ارائه می‌کنید و بیش از حد برای‌شان وقت می‌گذارید و از خودگذشتگی می‌کنید، دلیل نمی‌شود که آنها هم در همین سطح و شمائل به شما محبت کنند و برای‌تان وقت بگذارند.

باعث قضاوت اشتباه دیگران می‌شوید

مهربانی

مهربانی بیش از حدی که در یک رابطه سابقه و جایی ندارد باعث می‌شود که دیگران به رفتارتان شک کنند و این احساس در آنها به وجود می‌آید که شاید از روی نیت و نقشه‌ای که برای سؤاستفاده از آنها در ذهن دارید، محبتی اغراق‌آمیز از خود بروز می‌دهید. در نتیجه محبت و مهری بی‌شائیه به عنوان یک دام یا رفتاری حیله‌گرانه از سوی دیگران تعبیر خواهد شد. انسان‌ها برداشت‌های متفاوتی از رفتارهای دیگران دارند و هیچ بعید نیست که این رفتارتان به مثابه یک نقطه ضعف برای‌تان عمل کند. از آنجا که متاسفانه، بسیاری از افراد با طرح و نقشه قبلی در پوشش مهربانی سعی در سؤاستفاده از دیگران دارند، مهربانی بیش از حد شما هم می‌تواند مشابه چنین نقشه‌های شومی تعبیر شود.

در آخر:

مهربانی هم مانند هر صفت دیگری نیاز به بررسی و کنترل دارد. گاهی‌اوقات، مهربانی بیش از حد به شکل منفی برای طرفین تمام می‌شود. مثلا زمانی که فرد مقابل خود در رابطه را با مهربانی‌های بیش از حد و افراطی به فردی وابسته به مهر خود بدل می‌کنید، تعادل رابطه‌تان از میان می‌رود و به جای اینکه طرفین با هم بده‌بستان مهر و محبت داشته باشند، یکی فقط مهر طلب خواهد کرد و دیگری باید این محبت را ابراز کند. در نتیجه دیر یا زود هر دو طرف خسته و فرسوده می‌شوند و رابطه به سرانجام مثبتی نخواهد رسید.

کنترل مهربانی می‌تواند رازهای مختلفی را درباره شما برملا کند. مهربانی زیاد واقعا هم می‌تواند نشانه‌ای از ضعف باشد پس سعی کنید با دقت، ویژگی‌های خود را نظاره کنید و خود را نقد کنید تا ببینید که چطور باید در جهت توسعه فردی گام بردارید و چه ویژگی‌هایی را در خود بهتر مدیریت نمایید.

 

برچسب‌ها: , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست