مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

دروغگو ها را با این روش ها راحت شناسایی کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه ما ممکن است با کسانی برخورد کنیم زیاد دروغ میگویند. دروغگو ها دو دسته هستند: کسانی که در شرایط اجبار قرار می گیرند و برای دفاع از خود مجبور به دروغ گفتن می شوند. دسته دوم هم کسانی هستند که بدون دلیل شروع به دروغگویی می کنند. دسته دوم را در اصطلاح عامیانه لاف زدن می گویند.

دروغ در هر دو شکل اجبار یا لاف زدن به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. حتی کسانی که در شرایط اجبار قرار می گیرند، براساس اصول اخلاقی نمی توانند کار خود را توجیه کنند. دروغ و دروغگویی بشدت محکوم است و افراد دروغگو هم به مرور زمان از سوی اطرافیان طر می شوند. حتی اگر کسی در اطرافشان باشد، هیچ اعتمادی به صحبت هایشان نخواهد داشت.

اغلب ما در زندگی از برخی از افراد دروغگو ضربه خورده ایم. دروغ هایی که باعث فریبمان شده و ضربات روحی و یا مالی برایمان داشته است. برای همین جای سوال است که چطور می توانیم دروغگوها را بشناسیم. در ادامه این مطلب به روشهایی برای شناختن دروغگوها ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: زبان بدن افراد دروغگو | حرکاتی که افراد دروغگو را لو می دهد

دروغگو ها کم حافظه هستند

یکی از اولین مشخصه های افراد دروغگو کم حافظه بودن آنهاست. به این دلیل که انقدر حرف ها را تغییر می دهند و به این و آن آمارها و صحبت های غیرواقعی گفته اند، که دیگر فراموش می کنند دیروز چه حرفی زده اند. پس اولین مشخصه آنها این است که اگر دیروز دروغی گفته اند و قرار باشد یکبار دیگر در مورد آن قضیه صحبت کند، طور دیگری آن را تعریف می کنند. انگار که اصلا یادشان نمی آید دیروز چه گفته اند.

این مشخصه دروغگویی از نظر علمی کاملاً اثبات شده است. چرا که حجمی از اطلاعات نادرست در قسمتی از مغز قرار می گیرد. چون دروغگوها همیشه و همه جا دروغ میگویند، این قسمت از مغز پر از اطلاعات درهم می شود. به همین دلیل زمان به خاطر آوردن دچار اشتباه می شوند و یادشان می رود که قبلا چه گفته اند.

شناختن دروغگوهای باهوش از کند ذهن ها

دروغگو

دروغگوها از نظر میزان ضریب هوشی به دو دسته تقسیم می شوند. دروغگوهای کند ذهن به دلیل کمبودهای عاطفی و خلاءهایی که در زندگی دارند، سعی می کند خود را به گونه دیگری نشان دهند. این افراد برای نشان دادن خود در اجتماع و عرض اندام سعی می کنند با دروغ گفتن توجه دیگران را جلب کنند. این دسته از دروغگوها شخصیت غیرمعمولی دارند. اغلب ظاهری متفاوت و خاص دارند. سعی می کنند در ظاهر و پوشش با دیگران متفاوت باشند. البته تنها هدف این دسته از افراد دروغگو جلب نظر دیگران است و آسیب زیادی به دیگران وارد نمی کنند. تنها خودشان هستند که به دلیل دروغ هایشان از چشم دیگران می افتند.

اما داستا دروغگوهای باهوش متفاوت است. اغلب آنها فریبکار هستند و سعی می کنند از دروغ برای سوء استفاده و فریب دیگران استفاده کنند. شناخت این افراد دشوار است. در واقع شناسایی دروغگوهای باهوش سخت تر از افراد کند ذهن است. آنها حواسشان به همه چیز هست. طوری برنامه ریزی می کنند که دروغشان برملا نشود. تا بتوانند براحتی از دیگران سوء استفاده کنند.

این افراد هم حافظه ضعیفی دارند. اما نسبت به گروه قبلی بهتر عمل می کنند. شخصیت دوگانه آنها تنها راه شناسایی دروغگویی است. برای مثال فردی که سعی می کند با رفتارهای متشخص و مودبانه وارد یک شرکت شود تا به استخدام درآید. اما همین فرد یک دروغگوی حیله گر است. زمانی که برای مصاحبه وارد شرکت می شود بسیار متشخص و مودب رفتار می کند.

اما کافیست همین فرد در یک شرایط خلاف نظرش قرار بگیرد. به سرعت رنگ عوض می کنند. شناخت این افراد در دو موقعیت متضاد امکان پذیر است. اگر به آنها نزدیک باشید و با رفت و آمدهای مکرر به دروغ گفتن های آنها پی می برید. اما اگر برای اولین بار است که با آنها برخورد می کنید، باید رفتار آنها را افراد بیگانه زیر نظر بگیرید.

دروغگوهای باهوش سعی می کنند با افرادی که به آنها سود می رساند، رفتار بهتری داشته باشند. در عوض با افراد بیگانه که میدانند هیچ سود و منفعتی از سوی آنها دریافت نمی کنند، به گونه دیگری رفتار می کنند. مثلا بر سر سوار شدن در آسانسور ممکن است چنان بلوایی به پا کنند که آنسوی آن ناپیدا باشد.

اما همین که وارد یک جلسه مهم کاری می شوند سعی می کنند نوبت سخنرانی خود را به رئیس شان بدهند. در واقع می توان تملق و چاپلوسی را از سر و روی آنها دریافت کرد. این افراد برای کتمان کردن اشتباهات رفتاری شان سعی می کنند دروغ بگویند.

بیشتر بخوانید: نشانه های اعتماد به نفس کاذب و درمان این مشکل

تشخیص دروغگوها از ظاهرشان

دروغگو

تشخیص دروغگوها از راه بدن دشوارتر است. بدلیل اینکه قانون کلی برای همه وجود ندارد. با همه اینها چند تکنیک به عنوان زبان بدن شناخته شده اند که با آن میتوان دروغگوها را شناسایی کنید. به بیان دیگر حالات صورت، حرکات چشم ها، ساختار زبانی و حرکات بدن افراد دروغگو به نحوی است که می توان دروغ آنها را براحتی تشخیص داد.

 

حالت چشمان افراد دروغگو

دروغگو

زمانی که افراد دروغ می گویند برق خاصی در چشمانشان است. آنها روی چشمان شما متمرکز می شوند. این حالت به صورت ناخودآگاه رخ می دهد. به این دلیل که فرد به دنبال واکنش شما نسبت به دروغش است. او می خواهد بداند شما حرفش را باور می کنید یا یا خیر. به همین دلیل روی چشمانتان متمرکز می شود.

اگر صبحت مهمی با کسی دارید و می خواهید بدانید حرف هایش صحت دارد بهتر است به او نگاه کنید. این کار شما باعث می شود تا نگاه هایش را زیر نظر بگیرید. در این موقع افراد دروغگو با چشمانشان حرف های زیادی برای گفتن دارند. حالت چشمان آنها می تواند دروغ را فریاد بزند. البته این به شرطی است که شما فرد را بخوبی بشناسید و نگاه های او را کامل تشخیص دهید.

بشتر بخوانید: کدام تیپ های شخصیتی بیشترین گرایش را به استفاده از میانبرهای کاری دارند؟

حرکات تند و سریع

زمانی که فردی دروغ می گوید حرکات سریع و تندی از خود نشان می دهد. گویی می خواهد میدان را ترک بگوید. اگر دروغگویی او بخاطر فرار از مهلکه و یک مشکل بزرگ است، او با دروغ گفتن سعی می کنند هر چه سریع تر مکان را ترک بگوید. ترس از اینکه سوال پیچ شود و شما او را به دام بیندازید باعث می شود تا هر چه سریع تر خود را از آنجا دور کند.

پس توصیه می کنیم دستانش را بگیرید تا بتواند راحت به شما اعتماد کند. سپس سوالتان را دوباره تکرار کنید. تجربه ثابت کرده است زمانی که دست کسی گرفته می شود، قدرت دروغگویی و فریب در او کاهش می یابد. اعتماد او جلب می شود و احساسات غلیان شده در او باعث می شود تا دروغش را پس بگیرد.

 

فایل آموزشی <جادوی زبان بدن> به شما کمک میکند تا مفاهیم زبان بدن را بشناسید و نیت واقعی طرف مقابل را تشخیص دهید

برای تهیه این فایل روی عکس زیر کلیک کنید

زبان بدن

برچسب‌ها: , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست