مقالهوبلاگ

راه کارهای طلایی حل مشکل به تعویق انداختن کارها

اشتراک گذاری این مطالب در:

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که گاه و بی گاه کارهای خود را به تعویق یا عقب می اندازید. اگر به صورت گاه و بی گاه دچار این مشکل هستید، شاید برایتان اهمیتی نداشته باشد و به مسئله خاصی برخورد نکنید، اما اگر دچار نوع مزمن این مشکل هستید چه؟ احتمالا از این مسئله به شدت رنج می برید.

ما در این نوشته راه کارهایی را بیان می کنیم که به کمک آن ها می توانید تا حدود زیادی مشکل به تعویق انداختن کارها را حل کنید.

درمان شناختی رفتاری اولین کاری است که در جهت حل مشکل به تعویق انداختن کارها می توانید انجام دهید. درمان شناختی رفتاری با تغییر روش فکر کردن و رفتار شما به شما در توقف تعویق کارها کمک می کند. در طی این درمان، شما می توانید مشکل بزرگی که با تعویق دارید را کوچکتر کرده و به قطعات قابل کنترل تبدیل کنید. راهکار بعدی توجه به سلامتی است. اگر شما خوب نخورده و تمرین نکنید، احساس ضعف و بی حالی در طول روز خواهید داشت و بیشتر تمایل به تعویق انداختن خواهید داشت. تقسیم وظایف نیز یکی از نکات دیگری است که در حل این مشکل می کند. شما می توانید به جای کامل کردن گام ها، به خرد کردن آن برای رسیدن به هدف فکر کنید. همچنین شما با کار کردن بر روی مزاج و حال خود کارها را به نحو بهتری می توانید انجام دهید. مسلما بهتر است مقدار کمی از زمانتان برای بدست آوردن حالت خوب هدر رود تا اینکه مقدار زیادی از زمان برای تلاش در انجام کار هدر رود. برنامه ریزی دقیق و عاقلانه نیز از راهکارهای دیگر غلبه بر تعویق انداختن کارها است.

راه کارهای طلایی حل مشکل به تعویق انداختن کارها

امروزه و با توجه به گستردگی رسانه ها و شبکه های اجتماعی، بر کسی پوشیده نیست که وقت بسیاری از مردم را به خود مشغول می کنند و اصطلاحا حواسشان را پرت می کنند. بهترین روش برای مقابله با این نوع از حواس پرتی، برنامه ریزی تفریحات کوچک در طول روز کاری و رسیدگی به تماس ها، تغییرات رسانه اجتماعی و ایمیل ها است.

توجه به خواب، تفریح و تقسیم طول روز به بخش های کوچک تر از کلیدهای طلایی دیگر حل مشکل به تعویق انداختن کار ها است.

از نکات بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه کنید برداشتن اولین گام است. اولین گام کسب کرتان را، هرچند کوچک باشد، با قوت بردارید.

ایمان داشته باشید هر زمان که عادت تعویق انداختن کار را از بین ببرید، می توانید با ایجاد کسب و کار خود و بدون حواس پرتی و معلق ماندن، به سمت جلو حرکت کنید.

زمانی که موضوعی اتفاق می افتد، چه چیزی به سر شما می زند؟

به شما طرحی جامع و عالی برای تجارت و ایده منحصر به فرد کسب و کار داده شده است! شما دقیقا می دانید که برای رساندن چه چیزی به بازار، چه کاری باید انجام دهید: هر چه زودتر آن را انجام داده و برای کسب سود، کار خستگی ناپذیر انجام می دهید. همه آنچه که شما اکنون باید انجام دهید این گونه ادامه پیدا کرده است، درست است؟

از آنجا که گفتن، از عمل کردن راحت تر است. بسیاری از مردم هرگز این مرحله را نگذرانده اند. پس چرا بسیاری از کارآفرینان و متخصصان، با خرابکاری و کارشکنی کارهای خود را عقب می اندازند؟

این درست است که ما در محیطی پر از حواس پرتی زندگی می کنیم که عامل اصلی آن رسانه های اجتماعی هستند. اما مطمئنا خارج شدن از فیسبوک و گذاشتن تبلت در حالت سکوت، به اندازه کافی آسان است. گذشته از این، انجام دادن تجارت هفت رقمی که به تعداد زیادی از مردم سود می رساند بسیار مهم تر از این است که ببینید کدام یک از دوستانتان آنلاین هستند، این طور نیست؟

حقیقت این است که این موضوع ساده نیست. مردم به دلائل مختلف عقب می افتند و البته گاهی این دلایل تحت کنترل آن ها نیست. اگر گمان می برید که عقب افتادن، باعث ایجاد مشکل در زندگی تان شده است، پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

در اینجا برخی از دلایل عقب افتادن، نحوه جلوگیری از عقب افتادن، پیشنهاداتی برای در دست گرفتن دوباره کنترل زندگی تان و ادامه دادن کسب و کار هفت رقمی تان، آورده شده است!

نفرین بر عقب افتادن مزمن

عقب افتادن مزمن تا 20 درصد از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار داده و اغلب کسانی که تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته اند حتی متوجه این مشکل نمی شوند. شما زمانی که اثر منفی آن را بر روی زندگی کاری، ارتباطات و حتی سلامت خود مشاهده می کنید، می فهمید که دچار تعویق مزاحم شده اید که می تواند بسیار مخرب باشد. حل این مشکل آسان نیست و شما نمی توانید بدون یک برنامه جامع عملی و درک درستی از شرایط پیشروی کنید.

تعویق انداختن مزمن در افراد به دلایل مختلف رشد پیدا می کند، از جمله:

کنترل والدین: یکی از رایج ترین دلایلی که افراد دچار تجربه تعویق مزمن می شوند زمانی است که یک والد قاطع و کنترل گر به کودک اجازه تجربه زندگی را نمی دهد و تصمیمات خودش را می گیرد. تعویق یک روش برای طغیان علیه شخصیت مقتدر است. متاسفانه این عادت می تواند به بزرگسالی برسد.

ترس از شکست: کمال گراها و مردمی که از شکست می ترسند اغلب دچار تاخیر و عقب انداختن هستند به دلیل اینکه می خواهند همه چیز بدون نقص انجام شود. آن ها به این خاطر که شرایط کاملا درست نیست وارد پروژه یا کاری نمی شوند. آن ها برای به تاخیر انداختن همیشه بهانه دیگر و دیگر و دیگری می آورند تا زمانی که پروژه برای همیشه کنار گذاشته شود. این افرادی که دچار تعویق کارها هستند اهمیت زیادی به نظر مردم می دهند و نمی توانند تحمل کنند که دچار اشتباه شوند.

ناتوانی واقعی در تصمیم گیری. بعضی از مردم ایده های خلاقانه شگفت انگیزی دارند، اما در تصمیم گیری درباره آن ها به طور واقعی ناتوانند. آن ها نمی توانند برای رسیدن به اهدافشان قدم های قاطعی بردارند و همیشه بین گزینه ها و انتخاب ها درگیرند.

مجازات به جای پاداش. تحقیقات نشان می دهد که تقویت مثبت، بهتر از تنبیه عمل می کند. اگر شما به دیگران برای انجام وظایف و رسیدن به موقع به اهدافشان پاداش دهید، کمتر احتمال دارد که تعویق را تجربه کنید.

متاسفانه چیزی که اتفاق می افتد این است که مردم برای انجام ندادن به موقع کارها مجازات می شوند، اما هیچ گاه به خاطر تکمیل کارها بر اساس برنامه پاداش داده نمی شوند. این، تعویق مزمن را بدتر می کند.

آیا می خواهید بدانید که چگونه تولید مثبت Tim Ferriss در زمان بسیار زیاد است؟ پس باید تعویق انداختن را متوقف کرده و شروع کنید.

چگونگی رسیدگی به تعویق انداختن مزمن

اگر شما به طور مزمن دچار تعویق در کارها هستید، نمی توانید به سرعت از آن خارج شوید. شما نیاز دارید که با یک برنامه عملی مثبت جلو بیایید که به شما کمک می کند به مشکل رسیدگی کرده و عادات بد خود را محدود کنید. راه حل های گوناگونی برای حل این مشکل وجود دارد، از جمله:

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری با تغییر روش فکر کردن و رفتار شما به شما در توقف تعویق کارها کمک می کند. در طی این درمان، شما می توانید مشکل بزرگی که با تعویق دارید را کوچکتر کرده و به قطعات قابل کنترل تبدیل کنید و با هر بخش به صورت جداگانه برخورد کنید. درمانگرها به شما نشان می دهند که چگونه با مشکلات موجود به وسیله حذف آرام تعویق از زندگی تان مقابله کنید. شما می توانید فهرستی از توصیه های تمرین کنندگان CBT در وب سایت انجمن اضطراب و افسردگی امریکا را مشاهده کنید.

سلامت خود را بهبود بخشید

اگر شما خوب نخورده و تمرین نکنید، احساس ضعف و بی حالی در طول روز خواهید داشت و بیشتر تمایل به تعویق انداختن خواهید داشت. با این حال اگر شما فعال باشید، غذاهای متعادل بخورید و سلامتی خود را حفظ کنید، انرژی و شور و شوق بیشتری برای انجام به موقع کارهای خواهید داشت.

سلامتی باید همیشه در اولیت اول شما باشد؛ چرا که جسم سالم برای داشتن روح سالم ضروری است. برای توصیه های بهداشتی به مشاوره تغذیه در سایت NHS (خدمات بهداشتی ملی انگلستان) مراجعه کنید.

وظایفتان را تقسیم بندی کنید

یکی از رایج ترین دلایل برای به تعویق انداختن کارها، احساس وحشت در شروع کار و یا حتی در آغاز روز کاریتان است. شما یک کار سخت و دشوار برای انجام دارید و فقط نمی توانید ذهن خود را بر روی انجام آن متمرکز کنید؛ جرا که شما از این کار دچار دلهره شده اید. بهترین روش برای رسیدگی به این وظیفه، تقسیم بندی آن به قسمت های کوچکتری است که ترسناک به نظر نمی رسند. به جای کامل کردن گام ها، به خرد کردن آن برای رسیدن به هدف فکر کنید. در اینجا توصیه های خوبی برای تقسیم بندی خواهید یافت. اطمینان حاصل کنید که بخش های واضح اما کوتاه در بین قسمت های تقسیم بندی شده دارید. شاید تکنیک پومودورو را امتحان کنید. یک روش معروف مدیریت زمان که توصیه می کند کار خود را به زمان های 25 دقیقه ای تقسیم بندی کنید.

روی مزاج و حال خود کار کنید

اگر شما در یک حال بد باشید، احتمالا کارهای خود را بیشتر به تعویق می اندازید، بنابراین ایده خوبی است که قبل از شروع کار آن را از دست ندهید. بهتر است مقدار کمی از زمانتان برای بدست آوردن حالت خوب هدر رود تا اینکه مقدار زیادی از زمان برای تلاش در انجام کار هدر رود. موسیقی گوش دهید، در زیر نور خورشید قدم بزنید، با یک فرد دوست داشتنی صحبت کنید، یا چیزی جذاب مطالعه کنید. زمانی که در حالت خوبی بودید، می توانید به کار خود بازگردید.

برنامه ریزی عاقلانه

به برنامه ریزی برای کارهای ترسناکتان عادت کنید. اما کارهای غیرضروری و برنامه جالب تان را در ابتدای روز قرار داده و وظایف خیلی ضروری تان را برای بعد قرار دهید. شما در طول برنامه تنها به منظور رسیدن به مورد بعدی و انجام به موقع آن، تلاش خواهید کرد. این تعویق مثبت نامیده شده و در از بین بردن عقب انداختن کارها می تواند خیلی موثر باشد.

غلبه بر تکنولوژی موجب حواس پرتی

چند بار برای جستجو در مورد چیزهای مرتبط با کارتان، به اینترنت متصل شده اید و حواستان تنها با یک مقاله جالب یا ویدئوی سرگرم کننده پرت شده است؟ این موضوع در دنیای تکنوکرات امروزه بسیار رایج است و این یک دلیل بزرگ برای به تعویق انداختن کارهاست.

حواس پرتی های مبتنی بر فناوری شامل همه چیز می شود. از صحبت های تلفنی و ایمیلی گرفته تا رسانه های اجتماعی، و چون ما به دسترسی سریع به اطلاعات عادت کرده ایم، اگر این دسترسی با تاخیر مواجه شود، دچار FOMO یا ترسِ از دست دادن می شویم.

FOMO شامل تمام ارتباطات مبتنی بر فناوری می شود. ما نمی خواهیم که اطلاع رسانی های ایمیلمان را در حالت سکوت قرار دهیم، برای این که نمی خواهیم ایمیل های ضروری مان را از دست بدهیم. ما نمی خواهیم که تلفنمان را سایلنت کنیم، به دلیل این که نمی خواهیم تلفن ها و پیام های ضروری مان را از دست بدهیم.

به طور مشابه، ما نمی خواهیم که فعالیت هایمان در رسانه های اجتماعی را از دست دهیم، به خصوص در سیستم عامل های سریع مانند توئیتر، که پیغام هایی که دو ساعت پیش ارسال شده به عنوان پیغام های قدیمی در نظر گرفته می شود. پتانسیل عقب انداخت کارها بسیار زیاد است.

نحوه مقابله با حواس پرتی مبتنی بر فناوری

بهترین روش برای مقابله با این نوع از حواس پرتی، برنامه ریزی تفریحات کوچک در طول روز کاری و رسیدگی به تماس ها، تغییرات رسانه اجتماعی و ایمیل ها است.

برای مثال شما توانستید 50 دقیقه کار کنید، 5 دقیقه را با رسیدگی به رسانه اجتماعی و ایمیل ها سپری کرده و یک تفریح 5 دقیقه ای داشته باشید (این موضوع اهمیت دارد زیرا خیره شدن به کامپیوتر در تمام روز، برای شما خوب نیست!).

این کمک می کند تا شما زمانتان را بهتر ساماندهی کنید و به خودتان اجازه دهید تا دقایق کمی را صرف رسانه های اجتماعی کنید که حتی ممکن است مانع خوش گذرانی شما شوند، زیرا میوه ممنوعه اغلب جذاب تر است.

در نهایت، شما به طور ناخودآگاه به محدود کردن زمان استفاده از رسانه های اجتماعی عادت کرده و سازنده تر خواهید شد.

نظم بخشیدن به آشفتگی زندگی شما

اگر شما با تعویق انداختن کارها مقابله کنید، سازمان دهی و نظم بهترین دوستان شما هستند. همان طور که قبلا اشاره شد، بسیاری از افراد به دلیل این که معتقدند بایدکار زیادی انجام دهند، کارها را به تعویق می اندازند. اگر برنامه روزانه شما سازماندهی نشده و بی نظم باشد، شما احساس دستپاچگی و اضطراب خواهید کرد. این موضوع منجر به تعویق انداختن کار می شود.

بر خلاف آن، اگر شما یک برنامه خوب با وظایفی که به طور مساوی در سراسر روز پخش شده و با تفریحاتی در بین آنها، آماده کنید، زمان بهتری برای مقابله با حجم زیاد کار و اجتناب از به تعویق انداختن کارها خواهید داشت. شما باید مقداری زمان در روز قبل برای تنظیم برنامه تان قرار دهید بنابراین شما می دانید که نیاز به برخورد و مواجهه با چه چیزهایی دارید. در اینجا بعضی نکات در جهت کمک به شما برای اجتناب از به تعویق انداختن کارها آورده شده است:

خواب

مطمئن باشید که شما قبل از تلاش برای مواجهه با روز کاری خود باید خواب شبانه کاملی داشته باشید. دوری کردن از خواب گزینه مناسبی نیست، چرا که شما در نهایت تاثیرات آن را خواهید دید. شما هر روز برای تنظیم زمانتان نیاز به خوابیدن دارید. اگر شما به جای هفت یا هشت ساعت که بدنتان نیاز دارد، تنها چهار یا پنج ساعت بخوابید، کسری آن تا زمان رسیدن به تعطیلات آخر هفته حفظ شده و تمام آن روز را می خوابید. بهتر است که برای بعضی وظایفتان دوباره برنامه ریزی کنید تا این که خواب خود را فدا کنید. خواب مناسب به بهره وری کلی شما و ممانعت از به تعویق انداختن کمک خواهد کرد.

روز خود را به دوره های کوتاه و سریع تقسیم کنید.

شما نمی توانید در تمام روز با سرعت یکسان کار کنید. در بعضی مواقع، سرعتتان کم خواهد شد، بنابراین شما باید روشی برای مقابله با آن پیدا کنید. بهترین روش برای انجام این کار، برنامه ریزی کارهای کوچکتر و راحت برای زمان هایی در طول روز است که شما حداقل انگیزه را احساس می کنید. (برای اغلب افراد، بعد از ظهرها خواهد بود) و وظایف سنگین و سخت برای زمان هایی از روز که انرژی و انگیزه بیشتری دارید.

تفریح داشتن

فراموش نکنید که در بین وظایفتان، برخی تفریحات را برنامه ریز کنید تا روح و جسمتان نیروی دوباره بگیرد. ذهن شما حقیقتا طوری طراحی نشده که ساعت های زیادی از یک زمان را بر روی یک موضوع یکسان کار کند. در نهایت، این یک نواختی تاثیر خود را خواهد گذاشت و سرعت شما به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

شما برای حرکت به سمت کار جدید، بیشتر و بیشتر تردید کرده و این منجر به تعویق انداختن کار خواهد شد. بهترین روش برای مقابله با این شرایط برنامه ریزی تفریحات کوتاه و انجام دادن چیزی است که به طور کامل به کار مربوط نباشد. برای تنها 5 دقیقه هم به شبکه های اجتماعی وارد نشوید، شما نیاز دارید که از کامپیوتر دور شوید. اگر من در دفتر کارم باشم، برای درست کردن فنجانی چای یا قهوه که روحم را تازه کند به آشپزخانه می روم، اگر چه یک خطر وجود دارد که من بیش از اندازه کافئین استفاده می کنم، بنابراین معمولا گزینه بدون کافئین را انتخاب می کنم!

اگر در حال کار کردن از خانه باشم، دوست دارم ساعتی را در زمان نهار به بیرون برم. این کار فوق العاده به باز کردن ذهنم و از بین بردن استرسم کمک می کند.

اهمیتِ داشتن زمان بی کاری

صاحبان کسب و کار و کارآفرینان جدید، اغلب وسوسه می شوند که برای انجام کار خود، تعطیلات آخر هفته را قربانی کنند. گذشته از همه، چه چیز مهم تر از انجام کار است؟

با این حال، این واقعا می تواند مضر باشد، چرا که باعث می شود تا سرعت شما کاهش یافته و یا از بین برود. همچنین می تواند در طولانی مدت بر روی سلامت جسم و روح شما تاثیر منفی بگذارد. شما نیاز دارید تا بعد از یک هفته سخت کاری، یک استراحت کامل به ذهن و جسم خودتان بدهید.

بر اساس مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ایلینوی، محققان دریافته اند که حتی یک تفریح کوتاه دور از کار می تواند به طور چشمگیری توانایی های فرد برای تمرکز در دوره های طولانی کاری بهبود بخشد.

داشتن استراحت کوتاه در طی روز و در طی هفته شاید شبیه هدر دادن زمان به نظر برسد، اما به من اعتماد کنید، این واقعا به شما کمک می کند تا سازنده تر باشید. شما برای انجام دادن کار انگیزه بیشتری دارید، زیرا زندگی دارید که با کار بیرون ادامه می یابد. صاحبان کسب و کاری که زمانی را برای استراحت و نگهداری از برنامه قابل کنترل قرار می دهند، کمتر احتمال دارد که کار را به تعویق بیندازند و احتمال سازنده بودن بیشتری دارند.

اولین گام را بردارید

این مورد بزرگی است. اگر شما بدانید که یک کار یا پروژه بزرگ پیش رو دارید – مانند راه اندازی یک تجارت جدید – ایده های فراوان در هنگام شروع کار، می توانند سخت و دشوار باشند که این خود می تواند انگیزه را از بین ببرد. شما ممکن است خودتان را در حال عقب انداختن شروع کار ببینید، تا زمانی که انگیزه خود را کسب کنید و یا یک برنامه جامع برای رسیدگی به این مشکل ایجاد کنید. این تعویق ممکن است منجر به هدر رفتن زمان و حتی از بین رفتن ایده فوق العاده تجارت شما شود.

مهمترین مسئله عمل کردن با ذهنیتی است که می گوید اکنون زمان مناسبی نیست. به جای منتظر ماندن برای هر چیزی که شما را در مکانی بیندازد و ذهن شما کاملا تمرکز کند، تنها باید درون آن شیرجه بزنید. یک قدم بردارید، صفحه فرودتان را ارسال کنید، وب سایتتان را بروز کنید، یک خرید انجام دهید. اولین قدم هر چه که باشد، حتی یک اقدام کوچک مانند پرتاب کردن کلاه بر روی حصار، موجب ابتکار عمل در آینده می شود.

بله، شما اشتباه خواهید کرد. شاید کار خوبی انجام ندهید و ممکن است در ابتدا با قدرت خلاقیت شما مبارزه شود، اما بعد از این که شما اولین قدم را برداشتید، ذهن شما در نهایت پیروی کرده و به دنبال آن خواهد آمد. شما می توانید همیشه به عقب برگشته و بعد از تکمیل وظیفه تان هر اشتباهی که کردید را تصحیح کنید.

گاهی اوقات، حتی در زمانی که در حال مناسبی نیستید نیاز است تا کاری را شروع کنید. اگر با یک پروژه جذاب آغاز کنید، در نهایت علاقمند شده و تمرکز خود را دوباره به دست می آورید. این یک تاثیر شگفت انگیز است.

توانمندی خودتان را پس بگیرید.

شما بیچاره نیستید. شما می توانید عقب انداختن های خودتان را متوقف کنید. اگر شما با خودتان رو راست باشید، متعهد، سازمان یافته و خواهان برداشتن قدم های درست باشید، می توانید این مشکل را مدیریت کنید. اگر شما از تعویق مزمن کارها رنج می برید، نیاز دارید تا نگاهی به CBT یا سایر روش های درمانی بیندازید، در غیر این صورت با استفاده از راه کارهای ارائه شده در این مقاله و ایجاد یک برنامه عملی مناسب می توانید با اغلب مشکلات مربوط به تعویق انداختن، مقابله کرد.

هر زمان که عادت تعویق انداختن کار را از بین ببرید، می توانید با ایجاد کسب و کار خود و بدون حواس پرتی و معلق ماندن، به سمت جلو حرکت کنید.

آیا با به تعویق انداختن های مزمن مبارزه می کنید؟ آیا نکته و یا توصیه ای دارید که با دیگران در میان بگذارید؟ اگر درباره این موضوع سوال یا پیشنهاداتی دارید، با احساس راحتی در بخش نظرات ، بپرسید یا بحث کنید.

 

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

4 دیدگاه. Leave new

  • […] به تعویق انداختن و یا عقب افتادن کارها بخشی از وجود ما است و گویا به آن عادت کردیم؛ همه ما تلاش می کنیم تا کارها را انجام دهیم، اما آن ها را تا «بعد» به عقب می اندازیم؛ یک زمان رویایی که هرگز نمی رسد! ما در این نوشته برای شما پنج ترفند ساده برای جلوگیری از به عقب انداختن کارها را مطرح می کنیم. اولین کاری که باید انجام دهید این است که بتوانید اولویت هایتان را تعیین کنید. مهارت دومی که باید کسب کنید این است که بدانید کدام کارها را باید انجام دهید. اگر در کارهایتان غرق هستید، به یاد بیاورید که قرار نیست که شما همه چیز را با هم انجام دهید، پس باید وقت خود را تنظیم کنید. مثلا با سفارش آنلاین مواد غذایی، شما می توانید وظیفه خود را برای ناهار انجام دهید. […]

    پاسخ
  • […] جلوگیری از به تعویق انداختن یا به اصطلاح پشت گوش انداختن کارها، شما باید ذهنیت خود را تغییر دهید و قدرت اراده را برای […]

    پاسخ
  • Baclofene Injectable [url=http://etrobax.com]cialis[/url] Propecia E Fecundacion In Vitro

    پاسخ
  • Achat Viagra Danger [url=http://cialisong.com]cialis price[/url] Il Viagra A 20 Anni Propecia En Falta Receita Medica Prospecto Cialis 20 Mg

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست