مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

5 استراتژی طلایی برای راه اندازی کسب و کار جانبی

اشتراک گذاری این مطالب در:

کسب وکار جانبی شما می تواند پروژه سودآوری باشد که در طول تعطیلات آخر هفته انجام می دهید. اما اگر سود بیشتری بخواهید چه کاری باید انجام دهید؟ پاسخ این است که شما با به کارگیری 5 استراتژی زیر می توانید شغل جانبی (دوم) پر در آمدی را راه اندازی کنید. استراتژی اول این است که به دنبال مشتریانی باشید که می توانند خریدی را از شما انجام دهند. این ها ممکن است مشتریانی با بودجه بزرگ یا مشتریانی با تاثیرگذاری زیاد در میان مخاطبان هدف شما باشند. در مرحله بعد از کسب وکار خود اگر بتوانید تمرکز خود را بر روی محصولات پر فروش قرار دهید قادر خواهید بود موفقیت خود را در رشد کسب وکارتان دو چندان نمایید. در گام سوم موفقیت در کسب و کار ، از آن جایی که کسب و کار جانبی شما در حال حاضر سودآور است، می توانید برای خرید تبلیغات هدفمند اقدام کنید. این ها تبلیغاتی هستند که می توانند به جای هدف قرار دادن عموم، جمعیت خاصی را هدف گیری نمایند.

این استراتژی زمانی کارساز و موثر خواهد بود که شما نرخ تبدیل خوبی داشته باشید. گام چهارم همکاری با تاثیر گذاران صنعتی است که در آن فعالیت می کنید. به کسب وکار جانبی خود نگاهی بیندازید، محصولاتی که ارائه می کنید را بررسی کنید و مشتریانی که می خواهید جذب نمایید را شناسایی نمایید. به کمک این معیارها می توانید تاثیرگذاران را انتخاب کنید. گام پایانی نیز توسعه کسب و کار و راه اندازی و ارائه خدمات یا محصولات جدید می باشد.

[restrict paid=”true”]

کسب وکار جانبی شما می تواند پروژه سودآوری باشد که در طول تعطیلات آخر هفته انجام می دهید. اما اگر سود بیشتری بخواهید چه کاری باید انجام دهید؟ برای برخی از افراد، کسب وکار جانبی تنها مرحله ای به سمت ترک شغل و آغاز کارآفرینی تمام وقت است. اگر چنین هدفی برای شما جذاب است، باید در ابتدا بر روی نحوه مقیاس بندی کسب وکار های کوچک در ریسک بزرگ تر برنامه ریزی کنید. این موضوع اغلب به معنای رشد پایه مشتریان، ایجاد فروش بیشتر، افزایش سود یا رشد محبوبیت برند است.چنین اهدافی واقعا به هم مرتبط اند. مهم تر از همه این است که به هنگام رشد پایه مشتریان، احتمال فروش نیز بیشتر می شود. صرف نظر از اینکه چگونه و چرا می خواهید کسب وکار جانبی خود را رشد دهید، مسیر پیش روی شما یکسان است. باید ببینید کسب و کارتان آماده و اهدافتان تنظیم شده است یا خیر. سپس نحوه رسیدن به اهداف را تعیین کنید. این راهنما به شما نشان خواهد داد که چگونه می توانید از استراتژی های رشد کسب وکارهای بزرگ به نفع خود استفاده کنید. زمانی که کسب وکار جانبی شما آماده است، استراتژی های رشد به مقیاس بندی نتایج کمک فراوانی خواهد کرد.

بعد از این که استراتژی مد نظر خود را برای رشد و توسعه کسب وکار خود انتخاب کردید، به خاطر داشته باشید که این کار چالش های خاص خود را دارد که در بیشتر موارد نمی توانید آن را پیش بینی کنید. به صورت ذهنی استراتژی رشد خود را مورد بررسی قرار دهید. این کار می تواند مشکلات احتمالی در برنامه را نشان دهد و مراحلی که ممکن است از دست برود را شناسایی نماید.

بیشتر بخوانید: 12 استراتژی مذاکره رقابتی برای رسیدن به سود بیشتر

برای رشد کسب وکار خود آماده هستید؟

قبل از این که بخواهید در مورد مقیاس بندی کسب و کار جانبی خود تصمیم بگیرید، باید پاسخ سوالات ضروری و مهمی که در مورد کسب و کارتان وجود دارد را بدانید. به خاطر داشته باشید که بیشتر این سوالات نیازمند انجام محاسبات ریاضی بر روی معیارهای ضروری در کسب و کار جانبی است. بعد از این که معیارهای کسب و کار خود را ارزیابی کردید، می توانید موارد زیر را قبل از مقیاس بندی مد نظر داشته باشید:

اهداف قابل سنجش شما برای مرحله بعدی کسب وکارتان چیست؟ در این مرحله باید یک یا دو مورد از اهدافی که می خواهید در مرحله بعدی کسب وکارتان به آن دست پیدا کنید را بنویسید. این اهداف ممکن است تعداد فروش، سفارشات، مشتریان جدید یا سرنخ ها باشد. می توانید حداقل سود ماهانه را هم جزء اهداف کسب و کار خود بنویسید.

سرنخ و فروش کافی دارید؟  زمانی که بتوانید به اهداف فروش خود دست پیدا کنید  و به طور منظم درخواست هایی را از مشتریان احتمالی خود داشته باشید، برای مقیاس بندی آماده هستید. زمانی که تبلیغ می کنید یا تلاش های بازاریابی خود را توسعه می دهید، می توانید سرنخ های بیشتری نیز دریافت نمایید و این نشانه خوبی است.

آیا سرنخ های کافی به فروش تبدیل می شود؟ نرخ تبدیل (درصد سرنخ هایی که به مشتری تبدیل می شود) یکی از مهم ترین معیارهای موجود برای رشد کسب وکار شما است. اگر از نرخ تبدیل خود راضی نیستید، بهتر است قبل از هر کاری بر روی بهینه سازی آن کار کنید.

کسب وکار شما سودمند است؟ بعد از در نظر گرفتن هزینه اجرای کسب وکار، باید مطمئن شوید که  برای مقیاس بندی و گسترش کسب وکار خود پول کافی در اختیار دارید.  زمانی که کسب و کار شما رشد پیدا می کند هزینه ها نیز به تبع آن بیشتر می شود. به عنوان مثال حتی اگر در عرض یک ماه گذشته ده ها سفارش دریافت کرده باشید، در صورت نداشتن پول کافی، مقیاس بندی و رشد کسب و کار خطرناک خواهد بود. هر چقدر سود شما بیشتر باشد شانس رشد کسب وکار نیز بیشتر می شود.

آیا بودجه کافی برای رشد کسب وکار خود دارید؟ یکی از مباحث مرتبط با سودآوری، بودجه بندی است. رسیدن به مرحله بعدی کسب وکار ممکن است به معنای تخصیص مداوم و مستمر مقادیر بالایی از  هزینه به بازاریابی، انبارداری یا سایر منابع باشد. آیا می توانید به طور مستمر این هزینه های اضافی را پرداخت کنید یا این که سود شما بعد از چند ماه به شیوه خطرناکی کاهش پیدا می کند؟

ایا زمان و انرژی کافی برای رشد کسب و کار خود را دارید؟ همان طور که در مورد هزینه ها گفتیم، برای رشد کسب وکار و مقیاس بندی آن باید انرژی و زمان خود را نیز بیشتر کنید. آیا می توانید  زمان آزاد بیشتری برای قبول سفارشات اختصاص دهید، از مشتریان خود پشتیبانی کنید یا از کانال های بازاریابی جدید استفاده نمایید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است، می توانید فردی را استخدام کنید؟

بعد از اینکه توانمندی های خود را با سوالات بالا سنجیدید می تواند نواحی که قبل از رشد کسب وکار به بهبود نیاز دارند را شناسایی کنید.  اما اگر بدانید که شما و کسب وکار جانبی تان برای رشد و مقیاس بندی آماده است، می توانید از استراتژی های تست شده برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنید. اجازه دهید هر کدام از این استراتژی ها را با هم مرور کنیم.

بیشتر بخوانید: تکنیک های بازاریابی دقیقه نودی (جمعه سیاه)

1.به دنبال مشتریان پرمیوم ( پولی) باشید:

به دنبال مشتریانی باشید که می توانند خریدی را از شما انجام دهند. این ها ممکن است مشتریانی با بودجه بزرگ یا مشتریانی با تاثیرگذاری زیاد در میان مخاطبان هدف شما باشند.  مزایای انجام این کار بدین صورت است:

آن ها می توانند پول بیشتری در کسب وکار شما صرف کنند.

می توانند نظرات خود را مطرح نمایند که تاثیر زیادی بر روی فروش شما خواهند داشت.

به خاطر داشته باشید که کسب نظر از مشتریانی با پروفایل قدرتمند می تواند اعتماد و اعتبار شما را در میان مشتریان جدید بیشتر کند. به عنوان مثال، اگر خدمات عکاسی از محصول را برای کسب وکارهای کوچک فراهم می کنید، می توانید صنایع پر سودی را هدف قرار دهید. اگر از صنایع دستی عکس می گیرید، تصاویری را از مبلمان های موجود در مغازه های خوب بگیرید. همچنین می توانید شرکت های بزرگ تری را با بودجه های بیشتر هدف قرار دهید. به جای این که تنها به دنبال گرفتن عکس برای افراد واحد باشید، به دنبال شرکت هایی بگردید که کارمندان زیادی دارند، یا این که در شهر و منطقه شما شناخته شده تر هستند. اگر در حال فروش محصول هستید باز هم همین ایده وجود دارد. به مشتریانی که بودجه بیشتر و پروفایل قدرتمندتری دارند، روی بیاورید. به این فکر کنید که آن ها چه محصولات مشابهی را از کسب و کارهای مشابه خریداری می کنند و قیمت های این محصولات در مقایسه با مواردی که شما ارائه می کنید چگونه است.  به این سوالات پاسخ دهید و ببینید می توانید تنظیم هایی را در بازار هدف خود انجام دهید یا خیر. همچنین می توانید بر روی کسب و کارها مشابه تجزیه و تحلیل رقابتی را انجام دهید. این ها راهنمایی های دیگری هستند که به شما کمک می کنند مشتریان پولی را هدف گیری نمایید.

2.بر روی محصولات برتر تمرکز کنید:

در این مرحله از کسب وکار خود می توانید بگویید چه محصولاتی پرفروش هستند و کدام یک از آن ها محبوبیت زیادی در میان افراد ندارند. اگر بتوانید تمرکز خود را بر روی محصولات پر فروش قرار دهید قادر خواهید بود موفقیت خود را در رشد کسب وکارتان دو چندان نمایید. برنامه ای ایجاد کنید که در انجام موارد زیر به شما کمک می کند:

بیشتر تلاش های بازاریابی و بودجه شما را به سمت محصولات برتر هدایت می کند و به جای بازاریابی تمامی محصولات و بازاریابی عمومی کسب وکار بر روی این محصولات تمرکز دارد.

حاشیه سود خود را برای محصولات پرفروش بیشتر کنید. می توانید این کار را از طریق افزایش قیمت ها، کاهش هزینه ها یا پیشنهاد Add-on ها انجام دهید.

محصولات یا خدمات ارزشمندی را توسعه دهید که می توانند به همراه محصولات پرفروش در اختیار مشتری قرار گیرند.

محصولاتی که عملکرد خوبی ندارند را کنار بگذارید، زیرا آن ها بودجه و زمان عملکرد محصولات برتر را می گیرند.

زمانی که کسب و کار جانبی را اجرا می کنید، سرمایه گذاری مجدد بر روی برندگان می تواند بازگشت سرمایه گذاری را بیشتر کند. این موضوع ممکن است به نظر دشوار بیاید، به خصوص اگر از لحاظ احساسی به این محصولات و خدمات وابسته هستید؛ اما بعد از این که منابع خود را تقویت کردید می توانید دوباره این محصولات را معرفی کنید.

3.از تبلیغات هدفمند استفاده کنید

از آن جایی که کسب و کار جانبی شما در حال حاضر سودآور است، می توانید برای خرید تبلیغات هدفمند اقدام کنید. این ها تبلیغاتی هستند که می توانند به جای هدف قرار دادن عموم، جمعیت خاصی را هدف گیری نمایند. این استراتژی زمانی کارساز و موثر خواهد بود که شما نرخ تبدیل خوبی داشته باشید. متاسفانه عدد خاصی که نشان دهنده نرخ تبدیل ایده آل باشد وجود ندارد. این عدد به صنعت، مشتریان و نحوه بازاریابی آن ها بستگی دارد. اما بعد از این که رضایت کافی از تبدیل سرنخ ها به مشتریان داشتید می توانید تبلیغات خود را آغاز کنید. ابتدا تبلیغاتی را خریداری نمایید که به طور مستقیم به مشتریانی که از شما خرید می کنند دسترسی دارد. مطمئن شوید که در مورد جمعیت خریداران و پرسونلی مشتریان اطلاعات کافی دارید. اگر چنین اطلاعاتی ندارید یک صفحه اکسل ایجاد کنید و آن را با اطلاعات مورد نیاز پر کنید.  این کار ایده خوبی در مورد گروهی که باید مورد هدف تبلیغ باید قرار گیرند در اختیارتان می گذارد. می توانید از فرم موجود در این آموزش نیز استفاده کنید:

حالا باید آفلاین یا آنلاین بودن کمپین تبلیغاتی خود را در نظر بگیرید. معمولا تبلیغات آفلاین زمانی که برای جمعیت محلی مورد استفاده قرار می گیرند عملکرد خوبی خواهند داشت. این کار را می توان از طریق انتشار مرتبط در جایی که افراد دوست دارند با شما تعامل کنند انجام داد. به عنوان مثال می توانید از پوستر یا بروشور برای آموزش ریاضی در مدارس استفاده کنید. اگر فکر می کنید مشتریان هدف شما انتشاراتی های محلی خاصی را مطالعه می کنند می توانید  تبلیغات خود را آن جا قرار دهید. اگر احساس کردید مشتریان شما به ناحیه خاصی محدود نمی شوند، تبلیغات آنلاین کارکرد خوبی خواهد داشت. معمولا  تبلیغ بر روی فیس بوک یا گوگل ادوردز می تواند به شما در تشخیص سن، موقعیت و جنسیت افراد کمک کند. هر چقدر بیشتر در مورد گروهی که می خواهید به آن دسترسی داشته باشید اطلاعات کسب کنید، بهتر می توانید آن ها را به خرید ترغیب کنید.

4.با تاثیر گذاران صنعت خود همکاری کنید

آیا فردی وجود دارد که در رسانه اجتماعی او را دنبال می کنید و به صورت شخصی او را نمی شناسید، اما پست هایش را مورد مطالعه قرار می دهید؟ تاثیر گذاران ممکن است افراد مشهور، رهبران یا وبلاگ نویسانی باشند که در حوزه شما کار می کنند. این افراد تاثیر خاصی بر روی مخاطبان دارند. به کسب وکار جانبی خود نگاهی بیندازید، محصولاتی که ارائه می کنید را بررسی کنید و مشتریانی که می خواهید جذب نمایید را شناسایی نمایید. به کمک این معیارها می توانید تاثیرگذاران را انتخاب کنید. به عنوان مثال در مورد محصولات مراقبت از کودک، تاثیر گذاران ممکن است والدین وبلاگ نویسی باشند که به طور مرتب محتوای مرتبط با بچه داری را منتشر می کنند. در محصولات زیبایی می توان از وبلاگ نویسان حوزه زیبایی و مد استفاده کرد. می توانید تاثیر گذاران را از طریق ابزارهایی همچون Followerwonk یا Klout پیدا کنید. اگر رابطه خوبی با مشتریان خود دارید می توانید از آن ها بخواهید شما را به افرادی که به حرف ها و نصحیت هایشان گوش می دهند متصل کنند. بعد از این که لیست تاثیرگذاران را تهیه کردید می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. در این شرایط قادر خواهید بود با آن ها وارد رابطه شوید و بخواهید محصولتان را مورد بررسی قرار دهند.

5.محصولات یا خدمات جدید منتشر کنید

می توانید خط تولید محصول را توسعه دهید. اگر راه حل های بیشتری که قادر است مشکلات مخاطبان را حل کند ارائه کنید، قادر خواهید بود مشتریان تکراری به دست آورید. یکی از معایب افزودن محصولات و خدمات جدید این است که باید بیشتر کار کنید. به همین خاطر بهتر است بر روی ایده ای تمرکز کنید که به فعالیت زیادی نیاز ندارد. این رویکرد به خصوص اگر خدماتی همچون مشاوره یا فریلسنری را ارائه می کنید فریب دهنده خواهد بود. مهم تر از همه این است که ارائه خدمات بیشتر به معنای صرف زمان بیشتر است.  در چنین شرایطی به جای اضافه کردن خدمات جدید سعی کنید محصولات موجود را سفارشی سازی کنید. از خودتان بپرسید آیا روشی برای سفارشی سازی محصول وجود دارد؟ زمان شما به عنوان فراهم کننده خدمات محدود است، اما اگر کتاب الکترونیکی به فروش می رسانید، دوره آموزشی آنلاین دارید می توانید از منابع نامحدود بهره مند شوید. برای کسب وکارهای جانبی که محصولاتی را به فروش می رسانند، رشد خط تولید ساده تر خواهد بود. چه ایده ای با محصولات پر فروش شما هماهنگ تر است؟ برای بهبود پیشنهادات فعلی چه کاری می توانید انجام دهید؟ استفاده از جلسات طوفانی فکر، می تواند در آغاز خط تولید جدید به شما کمک کند.

خود را برای مشکلات موجود در حوزه رشد کسب وکار آماده کنید:

بعد از این که استراتژی مد نظر خود را برای رشد و توسعه کسب وکار خود انتخاب کردید، به خاطر داشته باشید که این کار چالش های خاص خود را دارد که در بیشتر موارد نمی توانید آن را پیش بینی کنید. به صورت ذهنی استراتژی رشد خود را مورد بررسی قرار دهید. این کار می تواند مشکلات احتمالی در برنامه را نشان دهد و مراحلی که ممکن است از دست برود را شناسایی نماید. همچنین می توانید در ابتدا استراتژی انتخاب شده را تست کنید. به عنوان مثال به جای اینکه ده ها واحد از محصول جدیدی را تولید کنید آن را به صورت محدود  منتشر نمایید و در اختیار مشتریان وفادار بگذارید. در این شرایط نه تنها می توانید قبل از رشد کار خود مشکلات را شناسایی کنید بلکه قادر خواهید بود خطرات موجود در رشد کسب و کار را کمتر نمایید. با اطمینان از اینکه کسب و کار شما آماده رشد است، انتخاب استراتژی مناسب و انجام تست برای استراتژی کسب وکار، می توانید کسب وکار جانبی خود را به سمت یک برند در حال رشد سوق دهید.

[/restrict]
برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست