عزت نفسمقالهوبلاگ

عزت نفس پایین در محل کار چه بلایی سرتان می‌آورد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

افراد موفق و ثروتمند چه تفاوتی با دیگران دارند؟ چرا با وجود اینکه تقریبا همه دوست دارند شغلی عالی، درآمدی زیاد و جایگاه کاری خوبی داشته باشند تنها درصدی معدودی از افراد به چنین امکانی دست پیدا می‌کنند؟ در پاسخ به این پرسش وسیع و عمیق باید عوامل متعددی را نام برد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که مانع از رشد سایرین برای رسیدن به اهداف مذکور می‌شود، عزت نفس پایین افراد است.

شخصی که عزت نفس پایینی دارد معمولا در همه مراحل زندگی و البته در محل کار هم با مشکلاتی مواجه خواهد شد. مشکلاتی که سطح او را همیشه در یک پُست شغلی متوقف می‌سازند و مانع از رشد و موفقیت می‌شوند. در ادامه درباره عواقب عزت نفس پایین در محل کار برای‌تان گفته‌ایم. با سایت موفقیت سلف مید همراه باشید:

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

عزت نفس پایین و رشد نکردن از نظر شغلی

کسانی که عزت نفس پایین دارند خود را لایق و ارزشمند برای رشد نمی‌دانند. آنها احساس می کنند که به اندازه کافی برای ارتقا یا کار کردن در سطوح مهم و بالای شغلی شایستگی ندارند. در نتیجه، هیچ‌گاه در رقابت‌های کاری شرکت نمی‌کنند و مایلند در همان جایگاه فعلی خود بمانند. آنها نه همت کافی برای رشد دارند و نه روی توانمندی‌های خود برای پیشرفت شغلی حساب می‌کنند. همت پایین در وجود آنها ریشه در موضوع مهمی دارد: آنها برای موفق بودن، ارزش‌هایی در ذهن تعریف کرده‌اند که به نظر خودشان، قابلیت رسیدن به هیچ‌یک از آن ارزش‌ها را ندارند. در نتیجه هیچ نیروی محرکه و انگیزه‌ای برای حرکت به سمت جلو در مسیر موفقیت احساس نمی‌کنند.

حقوق و مزایای کمتر در سرکار

وقتی شخصی خود را لایق پذیرش و دریافت مسئولیت‌های مهم در محل کار نمی‌بیند، قطعا از نظر دستمزد، حقوق و مزایا هم نمی‌تواند به جایگاه مطلوبی برسد. زیرا در مسیر موفقیت این فرد از پیش بازنده می‌راند. به همین خاطر است که از نظر او قرار نیست، رشد و موفقیتی داشته باشد و نه تلاشی افزون برای ارتقا انجام می‌دهد و نه اصلا انگیزه‌ای برای تلاش دارد. عزت نفس اندک یعنی فرد هیچ‌وقت از خود راضی نیست.

بیشتر بخوانید: آثار مخرب فشار کاری را نادیده نگیرید

دوری از کارآفرینی و رشد مولد

کارآفرینی نوعی جسارت و علاقه می‌خواهد. جسارتی که از اعتماد فرد به توانمندی‌هایش ریشه می‌گیرد و علاقه‌ای که سرچشمه آن میل به پیشرفت و شکوفایی است. متأسفانه افرادی که عزت نفس اندکی دارند و از تلاش برای رشد فردی دور هستند به هیچ عنوان چنین ویژگی‌هایی ندارند و به همین خاطر دور و بر راه‌اندازی کسب‌وکار یا کارآفرینی یک خط بزرگ قرمز می‌کشند.

عدم پذیرش ریسک‌های منطقی برای رشد فردی و مالی

عزت نفس پایین از درون، وجود فرد را پر از ترس می‌کند. فردی با این مشخصات دوست ندارد در فعالیت‌های اقتصادی توأم با ریسک و خطر مشارکتی داشته باشد. بنابراین سطح مالی او هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. اگر هم در کاری شرکت کند مدام احساس می‌کند که محکوم به شکست است. افرادی که عزت نفس پایین دارند نه می‌خواهند و نه می‌توانند در معاملات اقتصادی و فعالیت‌های تجاری حضور داشته باشند.  پس بدیهی است که وضع مالی‌شان هم چندان خوب و عالی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: نبود عشق در زندگی مشترک ؛ نشانه‌هایی که زنگ خطر را به صدا درمی‌آورند

مورد سؤاستفاده واقع شدن

عزت نفس

در محیط‌های اجتماعی مختلف نظیر محل کار برای رشد و موفقیت و از آن مهم‌تر کسب آرامش لازم برای حضور و کار کردن باید شیوه رفتار با افراد مختلف را به خوبی بدانید. در صورتی که از عزت نفس اندکی برخوردار باشید، همه اطرافیان‌تان در محیط کار از روی واکنش‌ها و رفتارتان به این موضوع پی خواهند برد. و متأسفانه همیشه آدم‌هایی وجود دارند که از ضعف دیگران به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند. چنین افرادی با قلدری یا به شکل‌های دیگر از فردی که عزت نفس کافی ندارد سؤاستفاده خواهند کرد. پس یکی دیگر از آفات عزت نفس اندک، مورد سؤاستفاده واقع شدن در محیط‌های کاری است.

بیشتر بخوانید: عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

وابستگی به دیگران و عدم وجود روحیه استقلال

عزت نفس

عزت نفس پایین باعث می‌شود که فرد خود را در سطحی نبیند که درباره موضوعات مختلف نظر بدهد یا در تصمیم گیری‌ها مشارکتی داشته باشد. به همین خاطر همیشه به دیگران وابسته است و منتظر است تا ببیند که آنها چه می‌گویند و از باقی افراد پیروی کند. عدم وجود روحیه استقلال و وابستگی به دیگران از فردی که عزت نفس اندکی دارد، شخصی می‌سازد که هیچ‌کس رویش حساب نمی‌کند. زیرا نه به طور مستقل قادر به ابراز عقیده است و نه اصلا میلی به مطرح شدن و مطرح کردن نظراتش دارد. نکته جالب توجه این‌جا است که اگر چه فرد با عزت نفس اندک مجبور به پیروی از دیگران است اما در عمق دل و ذهنش به هیچ‌کس اعتماد ندارد. پس از سویی آن‌قدر متهور نیست که حرف خود را بزند و نظرش را ابراز کند و از سویی دیگر دنباله‌روی هم برایش رضایت و آرامش به همراه نمی‌آورد. پس برزخی برای او ایجاد می‌شود که دست و پا زدن در آن سخت و دشوار است.

زودرنجی و برقراری ارتباطات ضعیف با همکاران

عزت نفس

وقتی سطح عزت نفس پایین است، همیشه خود را مظان اتهام قرار می‌دهد و فکر می‌کند که دیگران هم مدام میل به نکوهش او دارند. بنابراین در لاکی دفاعی فرو می‌رود و هر حرف و و اکنشی از سوی دیگران را به خود گرفته و ناراحت می‌شود. زودرنجی و برقراری ارتباطات ضعیف از جمله نشانه‌های بارز افرادی است که عزت نفس کافی ندارند. مشکل ماجرا از جایی شروع می‌شود که این زودرنجی به خشمی فروخورده بدل می‌شود و نهایتا به شکل تنگ‌نظری و انتقام‌جویی در فرد بروز پیدا می‌کند. محیط کار یکی از عرصه‌های حضور فرد در اجتماع است. پس دانستن رفتار اجتماعی و برقراری شیوه ارتباط در محیط با دیگران بسیار مهم است. حال آنکه اشخاص بدون عزت نفس کافی به دلیل ضعفی که در خود حس می‌کنند هرگز قادر به ایجاد ارتباطات مؤثر با دیگر همکاران و افراد حاضر در محیط کار نیستند.

کمال‌گرایی بی‌نتیجه و آزادهنده

وقتی عزت نفس در وجود شخصی از بین می‌رود هیچ‌گاه خود را لایق رسیدن به موفقیت نمی‌بیند بنابراین تمام دستاوردهای چنین فردی هم از نظر خودش بی‌ارزش است و تا رسیدن به نقطه ۱۰۰ درصد فاصله زیادی دارد. در واقع، عزت نفس پایین باعث شکل گرفتن نوعی کمال‌گرایی بی‌نتیجه و منفی در فرد می‌شود. شخصی که به دنبال نهایت مطلوبیت می‌گردد، هیچ نتیجه‌ای را نمی‌پذیرد و این نپذیرفتن هم ریشه در ناتوانی در ارزشمند دانستن خود و تلاش‌های فردی دارد. کمال‌گرایی اصلا ویژگی خوبی نیست. این ویژگی که به غلط در میان برخی از افراد نشانه‌ای از توانمندی و درجه یک بودن تلقی می‌شود نشان از مشکلاتی جدی در عزت نفس فردی دارد. عدم رضایت از دستاوردها و کارهایی که بر عهده فرد بدون عزت نفس گذاشته می‌شود او را آزار می‌دهد و در محل کار و برای اجرای مسئولیت‌هایش زحمت می‌کشد اما رضایتی در خود حس نخواهد کرد.

در آخر:

همه ما انسان‌ها ارزشمند هستیم، همه ما توانایی‌هایی داریم که باید از آنها بهره گرفته و در مسیر رشد فردی و اجتماعی‌مان تلاش کنیم. هیچ کس بر دیگری برتری ندارد. ما انسان‌ها با هم متفاوت هستیم و این تفاوت است که گاهی شبهه برتری را به وجود می‌آورد. اگر خود را همان‌طور که هستیم، بپذیریم و سعی کنیم با نقاط قوت‌مان، نقاط ضعف‌مان را از بین ببریم، قطعا شاد، بهره‌ور و راضی زندگی خواهیم کرد. عزت نفس پایین در محل کار یا سایر عرصه‌های فردی و اجتماعی زندگی هم می‌تواند ما را از زندگی سالم و شادی که به خاطر آن به این دنیا آمده‌ایم، کیلومترها دور کند.

 

عزت نفس تقویت شدنی هست و شما میتونید این لطف رو در حق خودتون بکنید

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

تاثیر عزت نفس پایین

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست