مقالهوبلاگ

تقویت انعطاف پذیری در برابر سختی ها

اشتراک گذاری این مطالب در:

انعطاف پذیری در برابر سختی ها به چه معناست؟

انعطاف پذیری در برابر سختی به این معناست که زمان برخورد با یک مشکل روحیه خود را حفظ کنید. بسیاری از افرادی که زمان سختی فورا دست و پای خود را گم می کنند، انعطاف پذیری در برابر سختی ها ندارند. این افراد به دلیل وابستگی عاطفی که به اطرافیان پیدا کرده اند قادر نیستند تا در زمان تنگنا از پس مشکلات خود برآیند. در واقع وابستگی و عدم استقلال باعث بروز این مشکل می شود.

انعطاف پذیری در برابر سختی به عنوان فاکتوری مهم برای تغییرات اساسی در زندگی است. در غیر این صورت زندگی همیشه یکنواخت می ماند. زندگی به طور طبیعی برای همه بالا و پایین دارد. هیچکس نمی تواند مدعی شود زندگی دیگری عاری از پستی و بلندی است. چون اصلا در زندگی آنها نیست که با قطعیت بگوید. پس اینکه هر کسی از زندگی اش گلایه های خاص خود را دارد، امری کاملا طبیعی است.

راه های تقویت انعطاف پذیری

برای افزایش انعطاف پذیری در برابر سختی نکات و ترفندهای زیر می تواند راهگشا باشد:

توجه به نیمه پر لیوان

بسیاری از افراد زمان مواجه شدن با سختی ها فقط نیمه خالی لیوان را می بینند. شاید دیده باشید کسانی که از کاه کوه می سازند. آنها مشکلی را که از نظر دیگران خیلی ساده به نظر می رسد، بزرگ می کنند. به این دلیل که نمی توانند خوبی ها و حسن ها را ببینند. مثلا فردی که در آزمون ورودی یک شرکت بزرگ شکست خورده است، با سرخوردگی تمام از شکستش حرف میزند. این فرد اگر انعطاف پذیری در برابر سختی را نداشته باشد، قادر نیست دوباره برخیزد و خود را برای شغل دیگری حاضر کند.

حال تصور کنید این فرد انعطاف پذیری در زندگی را هم دارد. در عین حال به دلیل شکست در آزمون استخدام کمی سرخورده شده است. او پس از چند روز می تواند حال روحی خود را بهتر کند و با موضوع شکستش کنار بیاید. بعد هم خود با دیدن سایر توانایی ها و استعدادهایش به دنبال شغل دیگری می رود. دیدن نیمه پر لیوان می تواند افراد را در افزایش انعطاف پذیری در برابر سختی کمک کند.

اینکه افراد در اوج ناکامی بتوانند حسن ها را هم ببینند یک مزیت است. این افراد قادرند از شرایط سخت موفق خارج شوند. چرا که به جای زل زدن به بدبختی ها، به دنبال حسن ها و مزیت ها می گردند.

نقش گام های بزرگتر برای افزایش انعطاف پذیری در برابر سختی

اگر در زندگی گام ها بلند بردارید به مرور زمان باعث افزایش انعطاف پذیری در برابر سختی در زندگی می شود. افرادی که بیشتر تلاش می کنند و فراتر از مسئولیت ها و تعهداتشان کار می کنند، قادرند با سختی ها و مشکلات مقابله کنند. وقتی کسی گام بزرگتری بر میدارد، مسلما در راه با سختی زیادی روبرو می شود. از آنجا که برداشتن گام ها و حرکت روبه جلو کاملاً هدفمند و انتخابی بوده است، فرد با جان و دل می پذیرد با سختی ها مبارزه کند. انعطاف پذیری در برابر سختی در این افراد بیشتر است کسانی که به طور غیرمنتظره با مشکلی روبرو می شوند.

افرادی را تصور کنید که هیچ تلاشی برای زندگی، آینده شغلی و هدف هایشان نمی کند. سرجای شان نشسته اند و منتظرند کارها به خودی خود درست شود. این افراد اینقدر تنبل و تن پرور می شوند که دیگر قادر نیستند با هیچ مشکلی دست و پنجه نرم کنند. در واقع کسانی که برای رسیدن به هدفشان تلاش زیادی می کنند، مقابله با هر سختی را به جان می خرند. تلاش و کوشش آنها را برای پذیرش سختی ها مقاومتر می کند.

امیدوار بودن به زندگی

یکی دیگر از تکنیک های افزایش انعطاف پذیری در برابر سختی امید داشتن است. افرادی که به زندگی امیدوار هستند، در سخت ترین شرایط می دانند بالاخره راهی پیدا می کنند. قصد نداریم در اینجا برایتان روضه رضوان بگذاریم و پند و اندرز بدهیم. اما لازم است بگوییم بین میزان اعتقادات و ایمان شخصی و انعطاف پذیری در برابر سختی رابطه مستقیمی وجود دارد.

افرادی که ایمان قوی تری دارند، در زمان سخت ترین مشکلات می دانند یکی هست که دورادور نظاره گر کارهایشان است. اگر مشکل هیچ راه حلی نداشته باشد و فرد هم به هیچ روی قادر به حل این مسئله یا مشکل نباشد، خدایی هست که به کمکش می آید. در واقع ایمان و امیدواری زمانی کاربرد دارند که هیچ کاری از دست فرد برنیاید. در این صورت اگر امید داشته باشد در این وقت تنگ و تنهایی خدا کمکش می کند، بهتر می تواند با سختی ها مقابله کند.

مشکلات در همه جا حضور دارند

انعطاف پذیری در برابر سختی ها

مشکلات بخشی از زندگی هستند. تا زمانی که مشکلی نباشد، شما نمی توانید از آرامش و خوشی ها لذت ببرید. باور کنید بدون مشکلات زندگی یکنواخت می شد. شاید شنیده باشید که می گویند «فلانی خوشی زده زیر دلش». اگر بخواهیم فلسفی رو این جمله فکر کنیم افراد زمانی دچار رفاه زدگی می شوند که طعم هیچ سختی را نچشیده باشند. در واقع به دلیل یکنواخت بودن زندگی (هر چند بر وفق مراد) دچار روزمرگی می شوند.

خستگی از زندگی یکی از دلایل روزمرگی است. پس باید بپذیریم که مشکلات می توانند ما را از این بحران نجات دهند. زمانی که با یک مشکل روبرو می شویم، پس از تلاشی که برای حل آن مشکل می کنیم و برطرف می شود، تمام زندگی ما دگرگون می شود. گاهی با رفع برخی مشکلات چیز زیادی نصیب مان نمی شود، اما همینکه حالمان خوب است که دیگر دغدغه ذهنی آن مشکل را نداریم، کلی به سر ذوق می آییم. در واقع مواجه با مشکلات را باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر از زندگی دانست که برای همه رخ می دهد. این دیدگاه انعطاف پذیری در برابر سختی را افزایش می دهد.

سختی ها همچون یک معلم هستند

دیدگاه ما نسبت به سختی ها گاهی آنقدر منفی است که تنها باعث آزار روحی خودمان می شود. در حالی که اگر همین سختی ها را به عنوان معلم نگاه کنیم بهتر می توانیم با آنها مقابله کنیم. گذشته درس عبرت است و به چراغ راه آینده تبدیل می شود. هر لحظه از زندگی تمرینی است برای دستیابی به شرایط بهتر. اگر امروز سختی نکشیم، فردا قادر نیستیم با سختی های بزرگتر مقابله کنیم.

معمولا هر چه زندگی مرفه تری داشته باشیم، سختی ها هم بیشتر می شوند. یک مدیر کارخانه دغدغه های بیشتری نسبت به یک کارمند ساده فلان ارگان دولتی دارد. به همان نسبت سطح زندگی هر دو هم متفاوت است. پس اینکه سختی های من بیشتری از دوستم باشد، به این معنا نیست من بدشانس و بدبختم. باید به نحو دیگری سختی های خود را با دیگران مقایسه کنیم.

داشتن اعتماد به نفس بالا

یکی دیگر از راه های تقویت انعطاف پذیری در برابر سختی افزایش اعتماد به نفس است. افرادی که از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند قادرند در هر شرایطی براحتی خود را سازگار سازند. پیاژه یکی از روانشناسان معروف در مورد هوش می گوید کسانی که قادر هستند در هر شرایطی تغییر کنند، افراد باهوشی هستند. این افراد از اعتماد به نفس بالاتری هم برخوردار هستند. پس طبیعی است که اعتماد به نفس در افزایش و تقویت انعطاف پذیری در برابر سختی نقش موثری داشته باشد.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست