عزت نفسمقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

عزت نفس پایین و شکست در مصاحبه کاری را جدی بگیرید

اشتراک گذاری این مطالب در:

تا به حال به این فکر کرده‌اید که عزت نفس پایین چطور می‌تواند تمام ابعاد زندگی افراد را تحت‌الشعاع خود قرار بدهد؟ یکی از مهم‌ترین حیطه‌های تحت تأثیر عزت نفس پایین، شکست خوردن در محیط حرفه‌ای و مصاحبه کاری است. واقعیت این است که عزت نفس پایین در ناخودآگاه افراد اثرات جدی می‌گذارد و بنابراین واکنش‌هایی که در رفتارهای‌شان بروز می‌دهند این ضعف را منعکس می‌کند. مثلا در زمینه محیط کار و استخدام و…،

افرادی که عزت نفس اندکی دارند، تمایل به دیده شدن ندارند بنابراین ترجیح می‌دهند که در حد زیردست و نیروی کاری ساده باقی بمانند یا در مصاحبه‌های شغلی مختلف نمی‌توانند خود را به خوبی معرفی و ویژگی‌های‌شان را ابراز کنند. اثرات عزت نفس پایین در مصاحبه‌های کاری به چه شکلی بروز خواهد کرد؟ این صفت ناخوشایند چطور می‌تواند زندگی حرفه‌ای، درآمد و رفاه شما را خدشه‌دار کند؟ چطور در برخورد با مصاحبه‌گران و کارفرمایان می‌توان قدرتمند ظاهر شد؟

عزت نفس پایین تا کنون مانع از موفقیت شما در موقعیت‌های شغلی مختلف و مصاحبه‌های کاری شده است؟ اگر این‌طور بوده، بهتر است مطلب سایت موفقیت خودساخته را تا انتها بخوانید.

عزت نفس پایین و شکست در مصاحبه کاری

افرادی که عزت نفس پایینی دارند معمولا به دنبال پذیرش ریسک نیستند و از ترس شکست یا به خاطر اعتماد به نفس کمی که دارند در آنها تمایلی به فعالیت‌های متنوع و پرچالش نیست. این دست از افراد در محیط‌های عمومی، احساس خوبی ندارند و افرادی خبره مانند مصاحبه‌کنندگان بخش منابع انسانی سازمان‌ها خیلی ساده در نخستین دقایق برخورد با آنها به وضعیت‌شان پی می‌برند. فکر می‌کنید در چنین صورتی، احتمال اینکه شغل نصیب چنین فردی شود، چقدر است؟ احتمال اینکه چنین فردی به عنوان نیروی کاری با جایگاه شغلی خوب به استخدام برسد بسیار اندک است. هیچ کارفرمایی دوست ندارد به شخصی مسئولیت واگذار کند که خود را قبول ندارد، سطح عزت نفس در او پایین است و نمی‌تواند باعث ارتقا خود و مجموعه‌ای شود که در آن مشغول به کار و فعالیت است.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

زبان بدن نامناسب در مصاحبه کاری

زبان بدن فردی که اعتماد به نفس ندارد، خیلی چیزها را درباره او فاش می‌کند. مثلا لحن صدای فرد یکی از چیزهایی است که در همان ابتدا می‌تواند نشان از درونیات او بدهد. تُن صدای پایین، مطرح کردن همه نظرات به شکل پرسشی، عدم استفاده از دست‌ها در توضیح دادن و… از جمله نشانه‌های فردی است که عزت نفس کافی ندارد. چنین چیزهایی از نظر مصاحبه‌کنندگان شغلی که عموما افرادی باتجربه و مسلط هستند دور نمی‌ماند. ظاهر و طرز رفتار هر فرد نماینده چیزهایی است که در سرش می‌گذرد و رویکردهای او را نمایندگی می‌کند. عزت نفس پایین هم علاوه بر اثراتی که روی افکار افراد دارد به شکل بیرونی هم در رفتار و گفتارش منعکس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اثرات نداشتن اعتماد به نفس در محیط کار چیست؟

منفی‌نگری در رفتار و کردار

عزت نفس

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های افرادی که عزت نفس پایین دارند، منفی‌نگر بودن آنها است. ریشه‌یابی این منفی‌بافی، ما را به نقطه بسیار مهمی می‌رساند. علت این رویکرد ریشه در ترس‌های افرادی دارد که عزت نفس‌شان پایین است و خود را لایق و در حد کسب موفقیت و پیروزی نمی‌بینند. به همین خاطر از ترس انزوا و طرد شدن ناشی از عدم موفقیت خودشان از قبل مدام تأکید بر شکست و ناکامی دارند. به عبارت خودمانی مایل هستند مدام طوری صحبت کنند که انگار اصلا در انتظار پیروزی هم نیستند تا در صورت عدم موفقیت، ضایع نشوند.

پاسخ دادن بدون اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یعنی داشتن حضور ذهنی و فیزیکی متمرکز و آگاهانه. در جلسه مصاحبه شغلی هم برای رسیدن به نتیجه مطلوب و طی کردن مسیر موفقیت نیاز به اعتماد به نفس وجود دارد. فردی که از عزت نفس کافی برخوردار نیست به خود اعتماد هم ندارد. در نتیجه نمی‌تواند به پرسش‌ها با دقت و هوشمندی پاسخ بدهد. چنین فردی نه پیام پرسش‌هایی را که از او می‌شود، درک می‌کند و نه توان پاسخ دادن و انتقال پیام خود را به درستی دارد. چنین افرادی سریع دست‌پاچه می‌شوند و به خاطر واهمه شدیدی که از نداستن پرسش‌های مصاحبه‌کنندگان دارند، تمرکز خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آثار مخرب فشار کاری را نادیده نگیرید

عزت نفس

تأکید بر ضعف‌ها

یکی از ترفندهایی که هر فرد برای کسب موفقیت در مصاحبه شغلی باید در نظر داشته باشد، عدم تأکید بر ضعف‌های خود و برجسته کردن نقاط قوتش است. منظور این نیست که دروغ بگویید یا بیهوده درباره توانمندی‌های‌تان غلو کنید اما بهتر است با هوشمندی تلاش کنید تا جلوه نقاط قوت‌تان، نقاط ضعف‌تان را پوشش بدهد. اما متاسفانه افرادی که از عزت نفس کافی برخوردار نیستند به هیچ‌وجه قادر به استفاده از این ترفند نیستند. آنها قبل از اینکه کسی چیزی درباره ناتوانایی‌های‌شان بفهمد خود را لو می‌دهند. علت این است که این افراد آنقدر نقاط ضعف‌ خود را در ذهن بزرگ کرده‌اند که دیگر توانی برای تغییر در وجودشان باقی نمانده است. در نتیجه چنین افرادی در مصاحبه‌های شغلی هم نمی‌توانند خود را به خوبی نشان بدهند و در چشم دیگران فردی فاقد توانایی‌های مناسب دیده می‌شوند.

آیا میزان عزت نفس در افراد ذاتی است؟

بعضی از افراد مدام در مصاحبه‌های شغلی خود شکست می‌خورند و احساس می‌کنند که به خاطر عزت نفس و اعتماد به نفس اندکی که دارند هرگز قادر به اثرگذاری مثبت روی دیگران نیستند. این افراد قبل از شرکت در مصاحبه‌های کاری به شدت می‌هراسند و برای پیروزی به شانس و قسمت متوسل می‌شوند. دیدگاه این افراد نسبت به زندگی و تصمیماتی که گرفته می‌شود، بسیار منفعلانه است. چیزی که معمولا از زبان آنها می‌شنوید این است که من به طور ذاتی این شکلی هستم و نمی‌توانم خودم را تغییر بدهم.

این طرز تفکر اشتباه است. هر یک از ما با مجموعه‌ای از صفت‌های ذاتی پا به این جهان می‌گذاریم که تحت تأثیر عوامل مختلف محیطی تغییر می‌کنند. فرصت رشد و تغییر برای همه ما وجود دارد پس نمی‌توانیم و نباید ضعف‌های خود را به گردن ذات و ژنتیک بیاندازیم. باید تا جایی که می‌شود برای تغییر تلاش کنیم و رشد را بدون بهانه پیگیری نماییم.

بیشتر بخوانید: ویژگی شخصیتی افراد موفق چیست و چطور به همه‌چیز می‌رسند؟

رشد شغلی و توسعه فردی در گروی افزایش عزت نفس است

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد باید بپذیرید که رشد فردی و توسعه حرفه‌ای در گروی قوی ساختن خود است. باید تا جایی که می‌توانید روی ویژگی‌های مثبت خود کار کنید و مطمئن باشید که نتیجه خواستن چیزی جز توانستن نیست. پس فرقی نمی‌کند که به دنبال موفقیت در مصاحبه شغلی هستید یا خواهان رسیدن به دستاورد دیگری هستید، در هر حال با افزایش عزت نفس می‌توانید در هر مسیری که گام برمی‌دارید موفق‌ باشید.

عزت نفس یعنی ارزیابی هر فرد از خودش و اینکه چه نمره‌ای به خود می‌دهد و چه برداشتی از خود درباره واکنش‌های مختلفش دارد. واکنش‌هایی که در برخورد با سایر افراد و در برخورد با مسائل شخصی‌اش دارد. حال اگر این موضوع را در زمینه کار و مصاحبه شغلی نیز در نظر بگیرید، میزان رضایت شما از خود حرفه‌ای‌تان باعث می‌شود که در مصاحبه‌های شغلی هم موفق عمل کنید. سوال این‌جا است که خود حرفه‌ای کیست؟ همان بُعدی از شخصیت‌تان که می‌داند از عهده وظایف شغلی‌اش برمی‌آید، خود را لایق دریافت حقوق و مزایای خوب می‌داند و معتقد است که می‌تواند به ارتقای جایگاه شغلی خود کمک کند. شما شایسته رسیدن به بهترین نسخه از خود هستید. نسخه‌ای که می‌تواند هر مصاحبه شغلی را متناسب با توانمندی‌هایش به خوبی پشت سر بگذارند. کافی است، عزت نفس‌تان را افزایش بدهید و به خود اطمینان داشته باشید.

عزت نفس

 

برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

مصاحبه کاری را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست