مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

شاید وقت آن رسیده که وابستگی عاطفی را کنار بگذارید!

اشتراک گذاری این مطالب در:

یکی از سخت‌ترین تصاویری که می‌توانید نسبت به آینده داشته باشید، تصویری از خودتان است در حالی که به گذشته‌ای می‌نگرید که می‌توانستید داشته باشید اما نداشته‌اید. ۱۰ سال دیگر، ۲۰ سال دیگر و… شما کجا هستید؟ ظرفیت چه کارهایی در شما وجود داشته که تنها به واسطه ترس‌ها و وابستگی‌های‌تان بی‌مصرف مانده است؟ بله وابستگی یکی از مهم‌ترین سدهایی است که خود با جدیت و سرسختی در زندگی می‌سازید و بعد پشت دیوار بلند آن اسیر می‌شوید. دیواری که امکان رسیدن به آرزوها و خواسته‌های‌تان را از شما دور می‌کند. وابستگی یعنی اسارت و اسارت، عزت نفس، موفقیت و توسعه فردی را از شما دور خواهد کرد. وابستگی عاطفی به فردی خاص، واقعه‌ای مشخص یا هر چیز دیگری به معنای فلج کردن بال‌هایی است که می‌توانند معنای آزادی را به شما تقدیم کنند. اما یادتان باشد شما توانمند هستید و مغز، جسم و روحتان ذاتا طوری طراحی شده که می‌تواند پیروز سخت‌ترین نبردها باشد. در دنیای پرتلاطم و پیچیده امروز، طبیعی است که برای کاهش فشارها به دنبال تکیه‌گاهی امن و عاطفی برای خود باشید اما اگر رابطه‌ای به وابستگی شدید بیانجامد چه باید کرد؟ اگر خود به باری سنگین بر دوش بدل شد، چه؟ در ادامه با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

وقت آن رسیده که وابستگی عاطفی را کنار بگذارید!

برای اینکه بتوانید وابستگی های عاطفی و احساسی را از خود دور کنید، چند راه وجود دارد که عبارتند از:

بیشتر بخوانید: با خواندن این مطلب طعمه باج گیران عاطفی نشوید

مراقبت از تو وظیفه کیست؟

وابستگی

دلیل عمده بسیاری از وابستگی‌های عاطفی عدم شناخت صحیح خود است. کسی که نمی‌داند و نمی‌تواند خود را در وانفسای مشکلات و محدودیت‌ها آرام کند به ناچار به دنبال شانه‌ای برای گریه کردن می‌گردد و مدام می‌خواهد تکیه‌گاهی برای تنهایی‌های خود پیدا کند. باید بپذیرید که هیچ‌کس جز شما وظیفه مراقبت از شخص شخیص‌تان را بر عهده ندارد. مراقبت از شما وظیفه خودتان است و بس. پس هرگز برای آرام کردن خود به کس دیگری نیاز ندارید. وابستگی عاطفی در درجه نخست، زمانی ایجاد می‌شود که احساس می‌کنید برای مدیریت کردن روح و روحیه خود کافی نیستید. پس شروع به گره زدن شادی و آرامش خود به فردی دیگر یا چیزی دیگر می‌کنید. اما چطور می‌توان از خود در مقابل بروز وابستگی‌های متعدد مراقبت کرد؟

بیشتر بخوانید: کدام تیپ های شخصیتی نسبت به دارایی هایشان بیشتر وابسته هستند؟

وابستگی نشانه رشدنیافتگی است

وابستگی

وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی به چیزی یا کسی نشانه رشدنیافتگی و دور بودن از بلوغ کامل است. شخصی که به اندازه کافی مهارت و تجربه مدیریت روان و احساس خود را به دست نیاورده است، قادر به کنترل ابعاد احساسی زندگی‌اش نیست. چنین فردی خود را کافی نمی‌داند. غرق شدن در وابستگی عاطفی رفع‌شدنی است. بخشی از مسیر تکامل طی کردن راه استقلال است. برای اینکه بتوانید مستقل باشید و شادی خود را به زنگ زدن، دیدار، دریافت هدیه و توجهات عاطفی یک شخص به خصوص وابسته نکنید یا وجود چیزی یا واقعه‌ای را دلیل و منبع رفع نگرانی و رسیدن به شادمانی در زندگی ندانید باید خود را بشناسید. خودشناسی نه کار سختی است نه کاری است آسان. درست مانند یادگیری یک فن یا مهارت باید مراحل آن را بدانید. اگر مراحل آن را به درستی اجرا نکنید، بدیهی است که موفقیتی هم نصیبتان نخواهد شد اما اگر پله‌پله و گام به گام در جهت شناختن خود حرکت کنید، بی‌شک وابستگی‌های عاطفی‌تان هم کاهش پیدا می‌کنند. چطور می‌توان به شناخت درستی از خود دست یافت و تمام وابستگی‌های عاطفی را کنار گذاشت؟

بیشتر بخوانید: 6 راهکار بی نظیر برای فراموش کردن رابطه عاطفی

ترک وابستگی عاطفی یک فرایند استراتژیک است

برای اینکه به شناخت درست و مناسبی از خود دست پیدا کنید و بتوانید وابستگی‌های عاطفی‌تان را کنار بگذارید لازم است با دیدی دقیق و درست به خود نگاه کنید. در شروع فرایند خودشناسی برای ترک وابستگی باید به نقاط ضعف و قوتتان واقف شوید. بدانید که چه توانایی‌هایی دارید و در چه مسائلی لنگ می‌زنید. ضمن اینکه باید متوجه برجستگی‌های رفتاری و توانمندی‌های خود هم باشید. مرحله بعدی، شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی است. چه چیزی در محیط زندگی‌تان، در میان دوستان و خانواده و در رابطه‌ عاطفی که با شریک عاطفی‌تان دارید باعث شکوفایی‌تان می‌شود و چه چیزهایی باعث تهدید استقلال مالی شما در زندگی می‌شود.

با شناخت این مسائل تلاش کنید تا برنامه‌ای برای به کارگیری نقاط قوت خود در جهت پوشاندن ضعف‌هایتان و همراه کردن آنها با فرصت‌های موجود در زندگی تدارک ببینید. با نقاط قوت خود به جنگ تهدیدها هم بروید و سعی کنید شخصیتی مستقل، قوی و متکی به خود در زندگی داشته باشید.

مسئولیت‌های زندگی را بر عهده بگیرید

مسئولیت‌های زندگی‌تان را تمام و کمال عهده‌دار شوید. چیزی که باعث می‌شود استقلال را در تک‌تک سلول‌های خود احساس کنید، این است که بپذیرید تنها کسی که در قبال تمام ابعاد زندگی شما مسئول است فقط و فقط خودتان هستید. خانواده، دوست، یار عاطفی و… برای رفع بخشی از نیازهای شما در کنارتان هستند اما کسی که باید مدیریت همه چیز را بر عهده بگیرد، شما هستید. در این صورت دیگر انتظارات بیهوده از اطرافیان نخواهید داشت. انتظاری که ریشه در وابستگی به آنها دارد. حتما تجربه کرده‌اید که گاهی‌اوقات در شرایط نامناسبی قرار می‌گیرید و مثلا دچار یک بحران می‌شوید و نیمی از عصبانیت و مشکلاتتان تنها به این خاطر است که فرضا شریک عاطفی‌تان در آنجا حضور نداشته است یا شخص خاصی را در کنار خود نداشته‌اید. این افکار سرآغاز شکل گرفتن کینه و نفرتی می‌شود که شما را به ناکجا خواهد برد. اما اگر یاد بگیرید که هیچ‌کس وظیفه‌ای برای کاستن از دردها، ناراحتی‌ها و آرام کردنتان ندارد تا حد زیادی می‌توانید استقلال را در زندگی خود تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: استرس ما را وادار به چه کارهایی می کند؟ | مزیت استرس چیست؟

تعریف دقیقی از شادی پایدار داشته باشید

وابستگی

وابستگی عاطفی

شادی پایدار چیست؟ شادی پایدار شعف و کامیابی است که به واسطه گره زدن خوشبختی خود به مفاهیمی عمیق و جاودان در زندگی به دست می‌آید. برای اینکه همیشه شاد باشید باید این مفاهیم را در زندگی خود پیدا کنید. مثلا آنچه که باعث شادی شما در زندگی عشقی‌تان می‌شود، دوست، عشق، همسر یا هر شخص دیگری نیست. بلکه رسیدن به درک درستی از مفهوم عشق است که می‌تواند شما را به شادمانی حقیقی و پایدار برساند. آنچه شما در قالب وابستگی به فردی دیگر، عشق می‌نامید به هیچ عنوان برایتان حامل خوشبختی و آرامش نخواهد بود. اما زمانی که به مفهوم عشق دست پیدا کنید و آن را با تمام وجود احساس کنید، شکل‌ها و تجسم‌های مختلفی از آن برایتان در زندگی بروز خواهند کرد. عشقی که با قلبتان درک می‌کنید، حاصل تجربه‌های عمیق روحی و به واسطه شناخت دقیق خودتان در لحظه‌های گوناگون شکل می‌گیرد و گاهی در قالب لباسی دلربا بر قامت فردی می‌نشیند که به آن عشق می‌ورزید. اما به خاطر داشته باشید که این فرد مصداقی از تجسم عشق است و نباید علاقه‌تان منجر به وابستگی شود.

در آخر:

اگر به دنبال پایداری شادمانی، استقلال و کسب تجربه‌های زیبایی در زندگی‌تان هستید باید خود را بشناسید. شما برای خودتان کافی هستید. این را فراموش نکنید و لذت‌های لحظات زندگی را به چیزهای فانی گره نزنید. شما به هیچ چیز و هیچ‌کس وابسته نیستید و یادتان نرود به چیزی که دل ندارد، دل نبندید.

 

یک خبر خوب برای شما: 

اگر دچار وابستگی هستید و این موضوع به عزت نفستون لطمه جدی وارد کرده میتونید با کد تخفیف vabastegi در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید و ۱۰۰ هزار تومان تخفیف ویژه دریافت کنید

(برای ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید)

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست