مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

تکنیک روانشناسی – حل مشکلات رابطه عاطفی

اشتراک گذاری این مطالب در:

تکنیک روانشناسی حل مشکلات در رابطه عاطفی به موارد متعددی اشاره می کند. البته منظور ما از مشکلات عاطفی در این مطلب به مشکلات زناشویی اشاره داریم. در مطلب های آتی سعی داریم این مبحث را به صورت کلی تر بررسی کنیم. به طور کلی تکنیک روانشناسی حل مشکلات عاطفی راه های حل های زیادی را در برابر زوجین قرار می دهد. خانواده هایی که در آستانه فروپاشی هستند و یا اختلافات ریز و درشتی با هم دارند می توانند با دنبال کردن تکنیک روانشناسی در حل مشکلات رابطه عاطفی از میزان اختلافات خود بکاهند. در ادامه خودساخته به برخی از این تکنیک ها می پردازیم.

تکنیک روانشناسی در حل مشکلات رابطه عاطفی

برای حل کردن مشکلات عاطفی راه های زیادی وجود دارد که تست کردن این راهکارها خالی از لطف نیست. برخی از این راهکار عبارتند از:

درک متقابل طرفین از یکدیگر

رابطه عاطفی

اولین مشکل در برقراری رابطه عاطفی بین زوجین اینا است که یکدیگر را درک نمی کنند. زن می گوید همسرم مرا درک نمی کند و توجهی به من ندارد. مرد می گوید همسرم مرا درک نمی کند و بدون توجه به شرایط شغلی و وضعیت مالی از من توقعات بیش از حد دارد. ریشه تمامی مشکلات مخفی بودن نیازها و مشکلات است. اگر مرد زن و شوهر در جریان تمامی امور یکدیگر باشند، نسبت به یکدیگر درک متقابل پیدا می کنند.

شفاف بودن طرفین با یکدیگر نقاط تاریک را می بندد و در نتیجه آن زوجین با فهم کامل از شرایط طرف مقابل رفتار می کنند. به عنوان مثال زنی که در جریان تمامی مشکلات مالی و درآمد همسر باشد، میزان توقعات خود را کمتر می کند. مردی که بداند همسرش در طی روز چقدر برای خانه و خانواده تلاش می کند، توجه بیشتری به او خواهد کرد. آنچه مانع از درک طرفین می شود یک پرده و حجاب است. زن و شوهر باید با هم صادق و شفاف باشند. شفافیت باعث می شود تا هر کدام از آنها بتواند خود را براحتی جای دیگر بگذارد. در این صورت از درخواست ها و بی توجهی ها کم می شود.

بیشتر بخوانید: زندگی تلخ و تکراری را با دستان خالی هم می شود رنگی و زیبا کرد؟

صحبت کردن با آرامش

رابطه عاطفی

یکی دیگر از دلایل جدایی بین زن و شوهر و بالا گرفتن اختلافات عدم توجه به مشکلات کوچک و پیش پا افتاده است. همین مشکلات و اختلافات کوچک در ظاهر امر مهم نیستند. تکنیک روانشناسی حل مشکلات عاطفی به این مورد هم اندیشیده است. بسیاری از زن و شوهرها تصور می کنند مشکلات کوچک خود به خود حل می شوند. اگر زن دلخور باشد و در لاک خود فرو رود و دوباره حالش خوب شود، تصور مرد این است که همسرش کامل فراموش کرده است. در مورد مردها همینطور است.

زن و شوهر فکر می کنند اگر همسرشان لبخند به لب دارد جر و بحث دیروز را فراموش کرده است. در حالی که اینطور نیست و بسیاری از اختلافات بزرگ از همین ناراحتی ها و دلخوری های کوچک آغاز می شود. پس تلاش برای حل مشکلات کوچک و رفع دلخوری های پیش پا افتاده اهمیت زیادی دارد. صحبت کردن با آرامش و منطقی می تواند بسیاری از کدورت ها را از بین ببرد.

برخی از اختلافات از سوء تفاهمات ناشی می شود. زمانی که زن و شوهر نتوانند پیام خود را بخوبی به همسرشان منتقل کنند، همسرشان دچار سوء تفاهم می شود. ممکن است دلخوری ریشه اساسی نداشته باشد اما چون یکی از زوجین تلاشی برای رفع سوء تفاهم نمی کند، مشکل ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: چرا به اعتماد به نفس کاذب و خود شیفتگی مبتلا می شویم و چه باید کنیم؟

رفع نیازهای همسر

رابطه عاطفی

یکی دیگر از مشکلات بین همسران عدم توجه به نیازهای آنهاست. بسیاری از مردان نیازهای زنان را توقعات نابجا می دانند. در مورد زنان هم این قضیه کاملا واضح و روشن است. اگر پای درد و دل بسیاری از زن و شوهرها بنشینید می گویند همسرمان نسبت به خواسته های ما بی توجه است.

اما دلیل این بی توجهی چیست؟ مطمئنا کسی که یک زندگی را شروع می کند به آن علاقمند است و سعی می کند آن را حفظ کند. اما چرا برخی از ازدواج ها به طلاق کشیده می شود؟ اگر دلیل انتخاب اشتباه را از آن حذف کنیم به یک چیز می رسیم و آن عدم توجه به نیازهای همسر است.

زنان به محبت و توجه مردشان نیاز دارند. مردان به خانه ای گرم و پر مهر که در آن غرو لند نباشد. اما وقتی زنی با بی مهری مواجهه شود خانه هم سرد می شود. بی توجهی یکی به دیگری باعث تلافی کردن آن از سوی دیگری می شود. مردی که به همسر خود محبت نمی کند و به او توجهی ندارد، زن هم رفتاری سرد و بدور از محبت با او خواهد داشت.

اما تکنیک روانشناسی حل مشکلات عاطفی حرف دیگری می زند و می گوید نباید بی مهری با بی مهری پاسخ داده شود. روابط زناشویی میدان جنگ نیست که بحث ها و جدل ها در آن تلافی شود. بخشش و گذشت یکی از اصول پایه برای حل مشکلات است. در حل حال تلاش برای رفع نیازهای همسر باید در اولویت قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: مسائل و مشکلات خانوادگی را چگونه حل کنیم؟

برای هم تکراری نباشید

تکراری بودن باعث دلزدگی می شود. زن و شوهر نباید برای هم تکراری شوند. حرف های تکراری، بحث های ادامه دار و تکراری و حتی ظاهر تکراری می تواند زن و شوهر را به مرور زمان نسبت بهم سرد کند. علت بسیاری از بی توجهی ها دلزدگی ناشی از تکراری بودن است. مردی که بعد از خستگی کار روزانه، شب با بحث های تکراری همسرش مواجه می شود، بزودی خسته می شود.

تلاش کنید در زندگی ایده های جدیدی را خلق کنید تا همسرتان حس تکراری بودن نکند. زنی که با تغییر وسایل منزل سعی می کند محیط و فضای خانه را گرم و صمیمی نگهدارد، بر روی روحیه خود و همسرش تاثیرات عمیق ایجاد می کند. مردانی که تلاش می کند همسرشان را از روزمرگی خارج کنند و حس مفید بودن به آنها بدهند، رابطه زناشویی آنها بهتر می شود. یک سفر، تفریح و حتی تماشای یک فیلم کمدی می تواند روحیات زن و شوهر را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: 5 رازی که رابطه شما با عشقتان را قوی تر می کند

هنگام دوری با هم در ارتباط باشید

تکنیک روانشناسی حل مشکلات رابطه عاطفی به شما می گوید تا جایی که امکان دارد از همسر خود دور نشوید. اما گاهی گریزی از دوری نیست. مرد باید به ماموریت کاری برود. زن باید برای ادامه تحصیلات یا یک مدرک شغلی به سفر دور برود. در این صورت زن و شوهر نباید از نظر احساسی از هم دور باشند. تلفن کردن، جویای احوال یکدیگر شدن و صحب کردن از راه دور مانع از ایجاد فاصله بین زن و شوهر می شود.

هر گاه در رابطه عاطفی فاصله عاطفی ایجاد شود، شاید در ابتدا برایشان کمی سخت باشد اما ممکن است به این شرایط عادت کنند و در صورت برگشت همسر خیلی بااحساس برخورد نکنند. پس نباید شرایطی ایجاد شود که زن یا شوهر به نبود همسر عادت کند.

بیشتر بخوانید: رابطه عاطفی – چگونه مشکلاتمان را حل کنیم؟

از فریاد زدن مشکلات خودداری کنید

یکی دیگر از علت های اختلاف میان زن و شوهران دخالت اطرافیان است. زن یا شوهری که نتوانند مشکلات را خودشان حل کنند، باید به مشاور مراجعه کنند. این در حالی است که بسیاری از زوجین مشکلات خود را با خانواده هایشان در میان می گذارند. خانواده ها به دلیل تعصبی که بر روی فرزندان دارند نمی توانند بدون جانبداری و منصفانه قضاوت کنند. پس توصیه می شود مشکلات زندگی خود را برای آنها بازگو نکنید. بهترین کار مراجعه به مشاور خانواده است.

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست