مقالهوبلاگ

موفقیت میتونه افسردگی شما رو درمان کنه

اشتراک گذاری این مطالب در:

افسردگی یکی از بیماری های شایع دنیای امروز محسوب می شود. اتمیزه شدن و استقلال نسبی انسان ها باعث شده است تا دیگر به کسی وابستگی نداشته باشند. عدم وابستگی میان انسان ها محبت و عاطفه را هم کمرنگ تر می کند. تصور کنید فرزندی که برای تامین نیازهای خود به پدر و مادر وابستگی ندارد، پس از مدتی وابستگی عاطفی خود را هم از دست می دهد. نبود احساس و عاطفه هم باعث دوری آدم ها از هم می شود.

بسیاری از محققان تکنولوژی و پیشرفت صنایع را دلیل اصلی دوری انسان ها می دانند. زمانی که تکنولوژی تمام نیازهای ما را برطرف می کند، دیگر به اطرافیان نیاز نداریم. برای مثال یک گوشی همراه ساعات زیادی از روز ما را به خود اختصاص می دهد. سرگرمی، یادگیری، آموزش زبان، گوش دادن به موسیقی، داستان خوانی، آموزش آشپزی و … از طریق گوشی همراه و شبکه اینترنت صورت می گیرد. پس دیگر چه نیازی به آموزشگاه، مربی، خواهر و برادر و … است؟

مسلم است که در چنین شرایطی انسان ها گوشه گیر می شوند. اما سرگرم شدن، یادگیری، پیشرفت و توسعه تنها نقاط مثبت تکنولوژی است. انسان ها ناگزیر به محبت نیاز دارند. زمانی که به گوشه ای پناه می برند و سر در لاک خود فرو می کنند، از تعامل با دنیای بیرون باز می مانند. طبیعی است که با برخورد با کوچکترین مشکل افسرده و گوشه گیر می شوند.

نقش موفقیت در درمان افسردگی

زمانی که افسردگی در مراحل اولیه قرار دارد، تنها راه درمان آن ایجاد شادی و شعف در بیمار است. اما اگر بخواهیم مدام به بیمار بگوییم شاد باش و بخند، شعار داده ایم. گفتن خندیدن و شاد بودن برای گوینده راحت است. اما عمل کردن به آن برای بیمار سخت است. پس باید شرایط شادی برای او مهیا باشد.

در این رابطه باید از نقش موفقیت در درمان افسردگی به عنوان یک تکنیک نام برد. دلایل زیادی برای طرح این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

نقش موفقیت در درمان افسردگی با افزایش اعتماد به نفس

موفقیت

موفقیت درمان افسردگی

یکی از دلایل تاثیر و نقش موفقیت در درمان افسردگی افزایش اعتماد به نفس است. زمانی که اطرافیان به فرد افسرده کمک می کنند تا در کارهای روزانه خود موفق عمل کند، اعتماد به نفس را در او زنده می کنند. فرد به خودباوری می رسد و متوجه توانایی های خود می شود. اما شاید بپرسید برای یک فرد افسرده چطور می توان شرایط موفقیت را ایجاد کرد؟ افراد افسرده به تناسب میزان بیماری از کارهای روزانه و یا شغلی خود دست می کشند.

یکی از دلایل این موضوع بی حوصلگی و نداشتن میل و رغبت برای کارکردن است. اما اگر اطرافیان بتوانند فرد افسرده را برای انجام کارهایی که قبلا انجام می داد، ترغیب کنند و در عین حال به صورت مخفیانه در این کارها به او کمک کنند تا نتایج دلخواه کسب کند، اعتماد به نفس را در او بیدار می کنند. همانطور هم که می دانید بین اعتماد به نفس و افسردگی رابطه معکوس وجود دارد. هر چه افراد اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، میزان افسردگی آنها کاسته می شود.

درمان افسردگی و تعامل با دیگران

درمان افسردگی

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم یکی از دلایل اصلی افسردگی، گوشه گیری و انزواست. زمانی که فرد در مواجه با مشکلات خود را تنها ببیند، افسرده می شود. او تصور می کند به بن بست رسیده است و کسی به فریادش نمی رسد. براساس بررسی های صورت گرفته مشخص شده است احتمال ابتلا به افسرگی در اغلب افرادی که قادر به تعامل با دیگران نیستند، نسبت به افراد اجتماعی بیشتر است.

اما اکنون نقش موفقیت در درمان افسردگی چیست؟ زمانی که فرد در انجام کارهای هر چند کوچک و جزئی به موفقیت های چشمگیری دست پیدا می کنند و دنبال آن به اعتماد به نفس بیشتری برسد، از گوشه گیری خارج می شوند. این افراد افسرده پس از موفقیت های حتی کوچک تمایل بیشتری به ظاهر شدن در اجتماع پیدا می کنند. در نتیجه تعامل با دیگران هم از همین دوره آغاز می شود. در واقع این موفقیت ها فرد را برای برقراری ارتباط با دیگران آماده و ترغیب می کند.

هر چه فرد بیشتر در اجتماع حضور پیدا کند، از میزان افسردگی او کاسته می شود. این فرد به زودی در می یابد که تنها نیست. با افراد رابطه صمیمی برقرار می کند و زمانی هم که به مشکلی برخورد می کند، می داند که در روز سختی دوستان و خانواده در کنار او می مانند.

تمرکز بر اهداف جدید

موفقیت درمان افسردگی

درمان افسردگی

یکی دیگر از دلایل ابتلا به افسردگی نداشتن امید به زندگی و آینده است. فردی که هیچ هدفی در زندگی ندارد، خود را درمانده و سرخورده می بیند. در نتیجه به افسردگی مبتلا می شود. برای این دست افراد موفقیت به عنوان یک تکنیک معجزه آسا برای درمان افسردگی است.

زمانی که فرد بتواند در کارهایی که فکرش را هم نمی کرد، موفق شود به تدریج امید به زندگی خود را باز می یابد. در عین حال از افسردگی و سرخوردگی فاصله می گیرد. او کم کم متوجه می شود راهی برای رسیدن به اهدافش وجود دارد. جرقه های امید در دلش زده می شود. همین امر راهی به سوی ایده پردازی است. فرد افسرده که اکنون اعتماد به نفس خود را بازیافته است، می تواند در ذهنش ایده های جدیدی را طراحی کند. چرا که می داند راه رسیدن به موفقیت برایش هموار است.

نقش موفقیت در درمان افسردگی به معنای زنده شدن شوق در دل بیماران است. یک فرد افسرده بیش از هر چیز به شادی و خنده نیاز دارد. در مورد این افراد خنده های تصنعی کارساز نیست. چرا که او با دیگران روبرو نیست که بخواهد برایشان خنده های دروغی بزند. این فرد با خودِ بیمارش مواجه است که با هیچ ترفندی نمی تواند او را وادار به تسلیم کند. تنها راه آن درمان واقعی است. خنده و شور و اشتیاق واقعی تنها راه حل درمان بیماران مبتلا به افسردگی است. حال چه راه حلی بهتر از موفقیت می تواند خنده و شور و اشتیاق واقعی را در این افراد بیدار کند؟

 

 

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست