درمان استرسوبلاگ

تکنیک روانشناسی – کاهش استرس و اضطراب

اشتراک گذاری این مطالب در:

استرس و اضطراب اغلب در مواقع بحرانی و شرایط سخت بوجود می آید. وقتی قرار است یک کار مشکل، یک قرارداد کاری یا شرکت در یک جلسه را داشته باشید، ناخودآگاه استرس و اضطراب به سراغتان می آید. اما تکنیک روانشناسی کاهش استرس و اضطراب هم وجود دارد. در ادامه به بررسی این تکنیک ها می پردازیم. با ما همراه باشید!

تکنیک روانشناسی کاهش استرس و اضطراب

تکنیک های کاهش استرس و اضطراب

تکنیک روانشناسی کاهش استرس

فراموش کردن یکی از موثرترین راه حل و تکنیک روانشناسی کاهش استرس است. در این روش باید از تداعی خاطرات بد گذشته خودداری کنید. اگر در گذشته یک تجربه تلخ و شکست داشته اید، فکر کردن به آن باعث می شود نتوانید امروز هم بدرستی عمل کنید. برای مثال در جلسه کاری گذشته نتوانستید توجه مشتری را جلب کنید و او را از دست دادید. حال با فکر کردن بیش از حد به این قضیه، باعث می شود تا استرس و اضطراب به سراغتان بیاید و اجازه حضور در جلسه فردا و هفته آینده را از شما بگیرد.

اینکه تجارب تلخ گذشته را بررسی کنید و بتوانید با بیرون کشیدن نقاط ضعف خود را برای آینده آماده کنید، یک نکته طلایی است. اما تمرکز بیش از حد بر نقاط ضعف باعث می شود اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. در نتیجه استرس و اضطراب به سراغتان می آید.

نوشتن فهرست نگرانی ها

زمانی که دچار استرس و اضطراب می شوید باید دلیل آن را واکاوی کنید. براستی دلیل این اضطراب چیست؟ گاهی دلایل متعددی برای استرس و اضطراب وجود دارد. در این مورد تنها تکنیک روانشناسی کاهش استرس نوشتن فهرست همه دلایل است. سپس باید هر یک از دلایل را بررسی کنید. برای دلایلی که قابل رفع هستند راه حل پیدا کنید. آنهایی که قابل حل شدن نیست، با فکر کردن و اضطراب حل نمی شوند. بهترین راه حل حفظ آرامش است. حتی برخی از دلایل اضطراب به کمک دیگران نیاز دارد. نباید در این مورد تعلل کنید و اگر می توانید از نزدیکان کمک بگیرید.

سازماندهی افکار

استرس کاهش استرس و اضطراب

یکی دیگر از دلایل استرس و اضطراب بهم ریختگی افکار است. وقتی ذهنتان پر از افکار درهم می شود، ناخودآگاه ذهن درگیر استرس می شود. در چنین شرایطی ممکن است بتوانید براحتی از پس کاری که بر عهده شما گذاشته شده است، بر بیایید. اما از آنچه که افکار حاشیه ای و فرعی تمام ذهن را درگیر خود کرده اند، اضطراب به سراغتان می آید. در نتیجه نمی توانید به درستی تصمیم گیری کنید. اگر نتوانید افکار غلط و حاشیه ای را از ذهن بیرون کنید، به ناچار مسئولیت ها را هم به درستی انجام نمی دهید.

یکی از راه های کاهش استرس و اضطراب و سازماندهی افکار، پاک کردن موارد منفی است. این مورد با خیالپردازی و رویا تفاوت دارد. شما به جای اینکه مدام با خود تکرار کنید که این تصمیم نشدنی و به شکست مختوم است، با بررسی واقعیت ها نتیجه مثبت و موفقیت آمیز را برای آن در نظر می گیرد.

 

تمام موارد منفی را از ذهن خود پاک کنید و موارد مثبت را جایگزین آنها نمایید. تبدیل منفی ها به مثبت ها یک راه بسیار سازنده برای برخورد با نگرانی ها است.

خروج از محیط استرس زا

کاهش استرس و اضطراب

وقتی مضطرب و نگران هستید، افراد و موضوعاتی که باعث عصبانیت می شوند، بر استرس می افزایند. پس تکنیک روانشناسی کاهش استرس و اضطراب خروج از محیط است. اگر همکارتان با سوال پرسیدن مداوم و پشت سر هم سعی می کند سر از کارتان در بیاورد، این موضوع عصبانیت شما را بیشتر می کند. هر چه عصبانیت بیشتر باشد، اضطراب و استرس هم بیشتر می شود. پس با کناره گیری از این شرایط سعی کنید حداقل اعصابتان را آرام نگهدارید.

مثال دیگر زمانی است که انجام برخی کارها شما را عصبی تر می کند. در حالی که باید برای یک جلسه کاری مهم آماده شوید و به تمرکز حواس نیاز دارید، نصب ویندوز برای رایانه باعث می شود تا ذهنتان درگیر یک موضوع فرعی شود. اگر در کار نصب دچار وقفه شوید و یا کار بخوبی پیش نرود، استرس و فشار روانی بیش از حد می شود. درست است که به نصب ویندوز نیاز دارید، اما می توانید این کار را بعد از جلسه انجام دهید.

مشورت با دیگران

مشورت با دیگران به معنای صحبت کردن با افراد باتدبیر و دلسوز است. باید این افراد را شناخته باشید. خانواده و دوستان قدیمی بیشتر از هر کسی قابل اعتمادند. می توانید مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید و از پیشنهادات و کمک های آنها استفاده کنید. گاهی برخی افراد به دلیل غرور بیش از حد و یا ویژگی درونگرایی از مشورت کردن با دیگران خودداری می کنند. تکنیک روانشناسی کاهش استرس انتقال بار مشکلات از ذهن خود به ذهن دیگری است.

تحقیقات نشان داده است زمانی که با دیگران گفتگو و درد و دل می کنیم، میزان درد و رنج آن کمتر می شود. دلیل اینکه برخی افراد از درد و دل کردن پرهیز می کند، ترس از طعنه ای است که احتمالا در آینده متوجه آنها می شود. گفتگو با دیگران در مورد مشکلات باید تنها با افراد قابل اعتماد و دلسوز باشد. از گفتگو با افراد ناشناس یا کسانی که به طور قطع نمی توانید در موردشان قضاوت کنید، پرهیز کنید.

کتاب خواندن

یک راه حل موثر دیگر و تکنیک روانشناسی کاهش استرس و اضطراب کتاب خواندن است. البته کتابی را انتخاب کنید که با مشکل و مسئله شما همخوانی داشته باشید. گاهی علت اضطراب شما ترس از آینده و شکست است. برای این نوع موضوعات مطالعه زندگی نامه افراد موفق می تواند کارساز باشد.

حتی اگر کتابی در این زمینه پیدا نکنید، خواندن یک کتاب رمان جذاب می تواند حواس شما را از مشکل پرت کند. در نتیجه استرس و اضطراب هم کمتر می شود. البته در اینجا کتاب خواندن تنها یکی از راه حل ها و تکنیک روانشناسی کاهش استرس است. سایر راه حل ها به اینجا ختم می شود که می توانید به کارهای خوشایند خود بپردازید. ممکن است کتاب خواندن نتواند حواس شما را از مشکل دور کند. اما تماشای یک فیلم کمدی، انجام یک کار هنری، آشپزی، پیاده روی و …. بتواند تاثیر زیادی برای کاهش استرس و اضطراب شما داشته باشید.

 

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، با دوره خداحافظ استرس، برای همیشه با استرس خداحافظی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست