فیلموبلاگویدئوهای آموزشی

چطورى کتاب بنويسيم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:


چطور کتاب بنویسیم؟

آیا تا به حال این سوال که چطورى کتاب بنويسيم؟ را از خودتان پرسیده اید؟ اگر در فکر نوشتن کتاب هستید و به نویسندگی علاقه زیادی دارید این مطلب را تا انتها بخوانید.

ترس و واهمه را کنار بگذارید

برای نوشتن کتاب ابتدا باید ترس و واهمه از نوشتن را کنار بگذارید. قسمتی از وقتتان را برای نوشتن کنار بگذارید. هیچ نویسنده بزرگی با یکبار نوشتن به موفقیت نرسیده است. آنها چک نویس دارند و بارها و بارها مطالب را خط می زنند تا به نتیجه دلخواهشان می رسند. وقتی می نویسید بعد از اتمام کار آن را بخوانید. هر جا لازم شد خط بزنید و به جای آن واژه ها و جملات شکیل تری را انتخاب کنید. قبل از اینکه بخواهید نوشته هایتان را به دیگران نشان دهید، خودتان چندین بار بخوانید.

میزان مطالعه خود را افزایش دهید

برای اینکه دایره لغاتتان افزایش پیدا کند لازم است تا مطالعه تان را افزایش دهید. فیلم ببینید و دیالوگ ها را در ذهن خود بسپارید. زمان مطالعه زیر لغات نامانوس و دشوار خط بکشید و برای اینکه در ذهنتان بماند با آنها جمله بسازید. البته تصور نکنید هر چه لغات دشوارتری به کار ببرید پرستیژ کتاب شما بیشتر می شود. اما برای کسی که می خواهد کتاب خوب بنویسید آشنایی با واژگان فارسی اصیل لازم است.

علاوه بر واژگان به اطلاعات وسیع هم نیاز دارید. بسیاری از مردم تصور می کنند نوشتن یک داستان به اطلاعات تخصصی در مورد یک فیلد خاص نیاز ندارد. اما برای این چطوری کتاب بنویسیم قضیه دقیقا برعکس است. وقتی قرار است در داستان در مورد یک بیماری خاص صحبت کنید باید اطلاعات درست و دقیقی در مورد آن داشته باشید تا مخاطب را به اشتباه نیندازید. کتاب باید اطلاعات درست و دقیقی را در اختیار خواننده قرار دهد.

چطورى کتاب بنويسيم؟

موضوع کتاب خود را مشخص کنید

بسیاری از افراد به نوشتن سرگذشت خود علاقه زیادی دارد. کتاب هایی که در این زمینه نوشته می شوند، پندآموز هستند. اما بشرطی مفید واقع می شوند که در پس آنها یک تجربه یا پیام عبرت آموز باشد. یک زندگی روزمره که پر از تکرار و بدون هیجان و سختی است، نمی توان موضوع خوبی برای انتخاب کتاب باشد. به سمت موضوعات مورد علاقه خود بروید. اما فراموش نکنید کتاب هایی با استقبال روبرو می شوند که بیشتر به درد و دغدغه عامه مردم پرداخته باشد.

برای مثال وقتی مردم یک جامعه از بیماری افسردگی رنج می برند، کتابی با همین موضوع و با مطالبی کاربردی موفق تر خواهد شد.

اگر خسته شدید حتما استراحت کنید

وقتی در میانه راه خسته می شوید، ناامیدی بر شما مستولی می شود. حتی ممکن است در اوج خستگی از نوشتن کتاب منصرف شوید و آن را به حال خودش رها کنید. در چنین شرایطی به استراحت کوتاه نیاز دارید تا انرژی خود را شارژ کنید. وقتی در وسط کتاب قادر به معمایی رسیدید که قادر به حل آن نبودید مطالعه کنید و کتاب هایی شبیه به آن را بخوانید اما کپی برداری نکنید. ایده بگیرید و معماهای جدیدی را برای کتابتان بسازید.

در این فیلم آموزشی با یک نویسنده به نام جول سلتین مصاحبه شده و از او در مورد اصول کتاب نویسی سوال شده است. او می گوید: اولین اصل کتاب نویسی، برنامه ریزی یک طرح کلی می باشد. به خوب بودن یا بد بودن یا سبک کتاب توجه نکنید بلکه طبق برنامه ریزی ای که طراحی کرده اید، پیش بروید. چون همیشه وقت دارید که به عقب برگردید و اصلاحاتی را انجام دهید. اگر بنشینید و به چیزهای کوچک فکر کنید و سعی کنید همه چیز را درست کنید، نمی توانید کار را شروع کنید و به جایی که می خواهید برسید. خود ساخته شما را به دیدن این ویدئوی آموزشی دعوت می کند.

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست