زنان موفقمقالهوبلاگ

زنان کارآفرین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

کارآفرین شدن، همت و تلاش زیادی می‌خواهد. چالش‌های مختلفی برای پیشبرد اهداف کارآفرینانه وجود دارند. این موضوع زمانی دشوارتر می‌شود که شما در گروه اقلیت‌ها باشید. منظور از اقلیت‌ها، گروهی است که به واسطه دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… از حضور پررنگ در عرصه کارآفرینی جا مانده‌اند. منظور ما از گروه اقلیت در حوزه کارآفرینی زنان هستند. زنان با وجود تمام توانایی‌های مهمی که دارند به خاطر حواشی و محدودیت‌ها، حضور کم‌رنگ‌تری در این بخش از کسب‌وکار داشته‌اند. اما هیچ‌جای افسوس و نگرانی وجود ندارد. به خاطر اینکه این بخش مهم از جوامع می‌توانند با در نظر گرفتن ویژگی‌های مهمی که هر زن کارآفرین باید داشته باشد پا به عرصه گذاشته و جای تمام سال‌هایی که نبوده‌اند را پر کنند. زنان کارآفرین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ زنانی که در دسته ثروتمندان خودساخته قرار می‌گیرند و با ایده‌های کارآفرینی خود دنیا را متحول می‌سازند چه طرز فکر و رفتاری دارند؟ با ما همراه باشید تا در این‌باره بیشتر برای‌تان بگوییم:

ویژگی‌های شخصیتی زنان کارآفرین و موفق چیست؟

هر فردی دارای ویژگی‌های شخصیتی منحصربفرد خود است. اما با نگاهی به رفتار و کردار کسانی که در زمینه کارآفرینی، تولید ثروت و راه‌اندازی کسب‌وکارهای گوناگون موفق بوده‌اند، می‌توان به چارچوب‌هایی برای الگوبرداری دست پیدا کرد. برخی از ویژگی‌های شخصیتی زنان کارآفرین و موفق به شرح زیر است:

  • خوش‌بینی: خوش‌بین بودن و مثبت‌اندیشی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد کارآفرین است. زنان کارآفرین باید با توجه به محدودیت‌های مختلفی که مانند سدی محکم برای‌شان وجود دارد، سعی در حفظ خوش‌بینی داشته باشند و با نگاهی مثبت به آینده به هیچ سد دلسردکننده‌ای اجازه قدنمایی و مزاحمت ندهند.

کارآفرین

  • جامع‌نگری: داشتن نگاه کلان و تصویری کلی از موضوعاتی که تحت برنامه‌ریزی شما هستند باعث موفقیت بیشتر در کارها می‌شوند. کارآفرینان موفق هرگز در جزئیات غرق نمی‌شوند. این افراد نگاهی دقیق دارند اما نه به این معنی که زیر بار مسائل ریز مدفون می‌شوند و نمی‌توانند کنترلی همه‌جانبه بر اوضاع داشته باشند. بلکه آنها با دقت سعی می‌کنند تمام بخش‌های کار را تحت نظر خود داشته باشند.

کارآفرین

  • مسئولیت‌پذیری: یکی از وظایف اصلی زنان کارآفرین، داشتن احساس مسئولیت است. شخصی می‌تواند مدیریت راه‌اندازیِ کسب‌وکاری جدید را بر عهده بگیرد که نسبت به بخش‌های مختلف آن، احساس مسئولیت و تعصب داشته باشد. مسئولیت‌پذیری در کارآفرینان نمی گذارد که به شکست فکر کنند. زیرا چنین افرادی خود را در قبال تصمیماتی که می‌گیرند مسئول می‌دانند.
  • انعطاف‌پذیری: کارآفرینان، اشخاصی هستند که می‌توانند خود را با تغییرات مختلف به خوبی وفق بدهند. اگر از آن دسته از اشخاص حساسی هستید که حتما همه چیز باید طبق برنامه‌ریزی‌های شما صورت بگیرد و نمی‌توانید با تغییرات خود را سازگار کنید، قطعا برای کارآفرینی ساخته نشده‌اید زیرا کارآفرینی یعنی هم‌سوسازی خود با تغییرات مختلف و توانایی پشت سر گذاشتن چالش‌های گوناگون.

کارآفرین

زنان کارآفرین موفق دارای چه ویژگی‌های بین‌فردی هستند؟

به عنوان یک زن کارآفرین، باید ارتباطات زیادی با افراد مختلف در شبکه کسب‌وکار خود داشته باشید. تامین‌کنندگان، مشتریان، سرمایه‌گذاران و به طور کلی، تمام ذی‌نفعانی که در کسب‌وکارتان نقش دارند باید در دایره ارتباطات‌تان قرار بگیرند به همین خاطر تقویت مهارت‌های بین‌فردی بسیار مهم است:

  • مهارت شنیدن مؤثر: شاید اولین مهارتی که درباره کارآفرین شدن به ذهن‌تان می‌رسد، مهارت خوب صحبت کردن است و تا این کلمه (کارآفرینی) مطرح می‌شود، تصویر کسی در ذهن‌تان نقش می‌بندد که به خوبی در حال حرف زدن و صحبت کردن است. البته چنین ذهنیت و تجسمی کاملا درست است ولی پیش‌نیاز آن تقویت مهارت شنیدن مؤثر است. باید به عنوان یک کارآفرین توانایی گوش دادن به دیگران را داشته باشید.
  • رعایت اخلاق: اخلاق یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در رشد فردی و موفقیت هر کسب‌وکار است. تنها کسانی می‌توانند به رشد و موفقیت دست پیدا کنند که برای خود چارچوب و اصول مشخصی تعریف کنند و به رعایت آنها پای‌بند باشند. احترام، عدالت و ایجاد اعتماد بسیار مهم هستند و زیر چتر اخلاق قرار می‌گیرند.

کارآفرینان زن باید تفکر خلاقانه داشته باشند

کارآفرین

داشتن تفکر خلاقانه برای شروع کسب‌وکار و قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی بسیار مهم است. یکی از مصادیق تفکر خلاق، توانایی دیدن مسائل از زوایا و ابعاد مختلف است. این ویژگی، چیزی نیست که از دوران نوزادی با کسی همراه باشد به عبارت دیگر برای دست یافتن به آن نیاز به تمرین و تجربه وجود دارد. باید با خود تمرین کنید تا میان موضوعات مختلفی که در ظاهر هیچ ارتباطی با هم ندارند با دیدی جامع‌نگر رابطه برقرار کنید. الهام گرفتن از زندگی دیگران، تجربه‌ها و داستان‌های‌شان تا حد زیادی می‌تواند به روند کارآفرینی شما کمک کند. پس همیشه سعی کنید، دانش‌آموزی هوشیار و حرف‌شنو در مکتب زندگی باشید.

شبکه‌ ارتباطی خود را توسعه بدهید و سعی کنید با افرادی که به عنوان مشاور و راهنما می‌توانند به شما کمک کنند، ارتباط داشته باشید. گسترش ارتباطات و وجود یک مشاور خبره تا حد زیادی می‌تواند باعث باز شدن دیدتان در مواجهه با چالش‌ها شود. وجود یک مربی قابل‌ اعتماد می‌تواند در شرایطی که فرد کارآفرین دلسرد و منزوی می‌شود یا بر سر دوراهی‌ها قرار می‌گیرد بسیار مفید باشد. مربیان در واقع همان افراد الهام‌بخش زندگی هستند که با نگاه کلان و همه‌جانبه خود قادر به ارائه اظهارنظرهای مفید و صحیح هستند. این افراد هم از نظر ابراز نظر در حیطه‌های عملی، حضوری بسیار درخشان و اثرگذار دارند و هم از نظر تأمین دلگرمی‌های روحی. مربیان همان افراد هوشیار و باتجربه‌ای هستند که می‌توان به عنوان پشتوانه روی آنها حساب کرد.

در آخر:

درست است که زمانه و روزگار در بیشتر جوامع به زنان سخت‌تر گرفته است و دست آنها از بسیاری از موقعیت‌ها برای رشد در کارآفرینی و کسب‌وکار کوتاه مانده است اما این به معنای باز شدن جاده تسلیم و توقف نیست. با رعایت نکاتی ساده اما مهم و داشتن عزم و اراده موفقیت بیش از هر زمان دیگری به زنان نزدیک است. کافی است که بخواهند و در مسیر پرپیچ و خم کارآفرینی قدم بگذارند.

 

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست