مقالهوبلاگ

تکنیک روانشناسی – قدرت حل مسائل مختلف زندگی

اشتراک گذاری این مطالب در:

کسب مهارت حل مسئله برای رویارویی با مسائل و مشکلات ضروری است. همانطور که در اطراف خود می بینید افراد مختلف در برابر مشکلات واکنش های متفاوتی نشان می دهند. برخی از آنها به خوبی از پس مشکلات بر می آیند. در حالی که برخی دیگر زمان برخورد با مسائل و مشکلات دچار یاس و ناامیدی می شوند. این افراد از مهارت حل مسئله برخوردار نیستند. برای این دسته از افراد تکنیک روانشناسی برخورد با این مسائل وجود دارد. با تقویت این مهارت می توانند بهتر به جنگ با مشکلات بروند.

تکنیک روانشناسی تقویت مهارت حل مسئله

تکنیک برآورد سود و هزینه

اولین تکنیک روانشناسی برای تقویت مهارت حل مسئله، برآورد کردن سود و زیاد است. افراد باید بدانند زمان برخورد با مسائل و مشکلات اگر دست روی دست بگذارند، چقدر ضرر می کنند. همچنین فرد باید بدانند زمان برخورد با مسائل مهم و تصمیم گیری ها چقدر باید زمان و انرژی صرف کنند. اولین سوالی که فرد باید از خود بپرسد اینست که آیا حل این مسئله و مشکل می تواند سودی را نصیبم کند؟ سوال بعد اینست که برای تصمیم گیری صحیح چه کاری باید انجام دهم؟ در گام سوم فرد باید بداند در صورت این مسئله و تصمیم گیری صحیح چه سودی نصیبش می شود.

توانایی محاسبه سود و زیان یک تکنیک روانشناسی مهم برای تصمیم گیری و تقویت مهارت حل مسئله است. شما باید بتوانید جنبه های مثبت و منفی تصمیمات و نتایج آن را روی ترازو بگذارید. تا زمانی که این تکنیک روانشناسی را انجام نداده اید، تصمیمات را عملی نکنید. چرا که اغلب شکست ها و پشیمانی ها نتیجه عدم برآورد قبل از اجرای تصمیات است.

 

تکنیک روانشناسی محدود کردن گزینه ها

تکنیک روانشناسی

قبل از اینکه بخواهید تصمیمات لازم را برای حل یک مسئله اجرا کنید، باید تعداد راه حل های پیش رو را بررسی و سپس آنها را به یک انتخاب درست محدود کنید. تصمیم گیری زمانی سخت می شود که یا برای مشکل و مسئله هیچ راه حلی به ذهن خطور نکند و یا اینکه چندین راه حل در ذهن داشته باشید. زمانی که چندین راه حل باشد، باید بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. باید هر گزینه ای که پیش رو دارید، احتمالات اجرای آن را در نظر بگیرید. سپس میزان ضرر و سود هر یک را با هم بسنجید. در پایان راه حلی که کمترین ضرر و بیشترین سود را در پی دارد، انتخاب کنید. برای کارهای ساده روزمره این روش را بکار ببنیدید. زیرا باعث تقویت مهارت حل مسئله می شود.

به میزان اهمیت تصمیمات توجه کنید

تکنیک روانشناسی

اگر مهارت حل مسئله در شما ضعیف است، یکی از دلایل آن می تواند بی توجهی به اهمیت تصمیمات باشد. حتی بسیاری از افراد حل مسائل و مشکلات را فدای رفاه امروز می کنند. حاضرند اکنون در آسایش باشند اما خطر و ریسک نکنند. در حالی که اگر به اهمیت تصمیمات توجه کنید، حاضریت خطرات و ریسک های پیش رو را هم بپذیرید.

به عنوان مثال تغییر شغل می تواند تاثیر مهمی بر روند زندگی و رفاه خانواده بر جا بگذارد. اما ترس از شرایط آینده و عدم اهمیت تصمیم باعث می شود که بر روی شغل فعلی پافشار کنید. همین عامل باعث عدم حل بسیاری از مسائل و مشکلات دیگر می شود.

بی توجهی به موضوعات فرعی و پیش پا افتاده

یک تکنیک روانشناسی مهم برای تقویت حل مسئله بی توجهی به موضوعات و مسائل پیش پا افتاده است. در حالی که همه ما در زندگی اهداف و برنامه های مهمی در پیش رو داریم، اما گاهی مسائل و موضوعات فرعی تمام ذهن ما را به خود اختصاص می دهد. برای مثال یادگیری زبان خارجه به عنوان هدف اصلی تعیین شده است. برای رسیدن به این هدف باید زمان مشخصی را برای مطالعه و تلاش برای یادگیری صرف کنید. این در حالی است که تماشای فیلم، گردش و شرکت در دورهمی با دوستان به عنوان موضوعات فرعی فرصت تلاش برای یادگیری را از شما می گیرد. در واقع تکنیک روانشناسی کنار گذاشتن موضوعات فرعی به ما می گوید بر روی هدف تمرکز و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

تحقیق و بررسی موضوعات مورد نظر

تحقیق و بررسی موضوعات مورد نظر که به عنوان یک چالش مهم در پیش رو قرار دارند، یک تکنیک روانشناسی مهم است. تقویت حل مسئله بدون تفکر، تحلیل و بررسی ممکن نیست. برای مثال قصد سرمایه گذاری برای خرید خانه، خودرو یا زمین دارید. اما نمیدانید کدامیک از این گزینه ها در آینده می تواند سرمایه شما را بیشتر یا حداقل آن را حفظ کند. شما برای هر گزینه ای که در پیش رو دارید، باید از دوستان، آشنایان، همکاران و یا متخصصان پرس و جو کنید.

اگر چه همه افراد به این تکنیک روانشناسی واقف هستند و شاید این بحث را کمی ساده انگارانه بدانند. اما تاکید ما برای کنار گذاشتن تنبلی است. اغلب افراد به دلیل بی توجهی به نتیجه کار تلاشی برای تحقیق و بررسی موضوعات مورد نظر نمی کنند. بی مهابا وارد عرصه تصمیم گیری می شوند. اما بعدها که نتیجه دلخواه را بدست نمی آورند جز پیشیمانی چیزی نصیبشان نمی شود. پس اگر برای تحقیق و بررسی دچار تنبلی شدید، بهتر است بدانید در صورت شکست، تنها پشیمانی است که نصیبتان می شود. اینجاست که افراد باتجربه می گویند باید در هر کاری دوراندیش بود.

در درست گرفتن کنترل امور

تکنیک روانشناسی

توانایی کنترل امور هم یک تکنیک روانشناسی مهم برای تقویت حل مسئله است. افرادی که می توانند در شرایط بحرانی خونسردی خود را حفظ کنند، بهتر تصمیم گیری می کنند. استرس و فشار روانی باعث کاهش قدرت مغز می شود. در نتیجه در این شرایط فرد قادر به تصمیم گیری صحیح نیست. احتمالاً سوال شما اینست که در شرایط بحرانی چگونه مضطرب نباشیم؟ باید بدانید که با اضطراب و استرس هیچ مشکلی حل نمی شود. استرس در حد نرمال مفید است و باعث ترغیب افراد برای حل مسئله می شود. اما زمانی که مقدار و میزان آن غیرعادی شود، فرد قادر به تصمیم گیری نیست.

پشت در گذاشتن اشتباهات گذشته

یکی دیگر از مشکلات بسیاری از افراد که موجب ناتوانی در حل مسئله می شود، فکر کردن به اشتباهات گذشته است. اینکه مدام با خود نشخوار کنید که در گذشته چه اتفاقاتی رخ داد و شما چگونه رفتار کردید. یا عدم تصمیم گیری صحیح باعث شکستتان شد، هیچ مشکلی را حل نمی کند. نباید فکر کنید تنها شما هستید که اشتباه می کند و فرصت ها را از دست می دهید. حتی موفق ترین افراد هم در زندگی تصمیمات نادرستی گرفته اند. اما شکست باعث نشده تا مهارت حل مسئله را به طور کلی سرکوب کنند. بلکه درس گرفتن از گذشته و تلاش برای جبران اشتباهات باعث شده تا آنها به انسان های موفق تبدیل شوند. برای مثال اگر سرگذشت مدیر شرکت اپل (استیو جابز) را بخوانید حتما متوجه اشتباهات مکرر او می شوید. اما در نهایت او توانست محصولات خود را به یک برند معروف تبدیل کند.

 

 

 

برچسب‌ها: , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست