مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

شش راه موفقیت در کسب و کار را بیاموزید

اشتراک گذاری این مطالب در:

راه موفقیت در کسب و کار متعدد است و افراد باید متناسب با شرایط و استعدادهای خود یکی را انتخاب کند. نمی توان راه موفقیت در کسب و کار یک نفر را برای دیگران تجویز کرد. در عین حال انتظار داشت او هم موفق شود. به عنوان مثال ممکن است یک نفر در فروش پوشاک موفق شود. اما فرد دیگری با الگوبرداری از روش فرد قبلی موفق نشود. دلیل این شکست تفاوت در استعدادها و شرایط است. افراد در شرایط یکسان زندگی نمی کنند. استعدادها، علایق و توانایی های آنها هم با یکدیگر متفاوت است. پس طبیعی است که راه موفقیت در کسب و کار هم برای آنها یکسان نباشد.

اما مجموعه ای از اصول وجود دارند که به عنوان راه موفقیت در کسب و کار محسوب می شوند. این اصول برای همه افراد قابل تعمیم است. در ادامه خودساخته  به برخی از مهم ترین راه موفقیت در کسب و کار می پردازیم.

راه موفقیت در کسب و کار تکیه بر روی نقاط قوت

راه موفقیت در کسب و کار تکیه بر روی نقاط قوت

یکی از مشکلات اصلی بسیاری از افراد برجسته کردن نقاط ضعفشان است. در حالی که برای موفقیت باید بر روی نقاط قوت تکیه کنید. اگر چه خیالپردازی موجب شکست می شود. افرادی که واقع بین نیستن و نقاط ضعف خود را به طور کلی نمی بینند، مختوم به شکستند. اما نباید این نگاه به بدبینی منجر شود. هیچ دو فردی شبیه بهم نیستند. حتی دوقلوهای همسان هم از نظر استعدادهای ذاتی و علایق شباهتی زیادی بهم ندارند. پس نباید انتظار داشته باشید، کاری که خواهر یا برادرتان در آن موفق شده است، الزاما راه موفقیت در کسب و کار برای شماست. بلکه باید نقاط قوت خود را پیدا کنید. نقاط قوت شامل علاقه، سلیقه، توانایی و استعداد شماست.

علاقه در اولویت قرار می گیرد و لازمه شروع است. اما به تنهایی کافی نیست. باید در کنار علاقه به کار، استعداد و توانایی انجام آن را هم داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مدیریت هزینه های زندگی را بلد هستید؟

در ابتدای راه احتمالات شکست را در نظر نگیرید

زمانی که علاقه خود را در یک زمینه کاری مشخص کردید، راه موفقیت در کسب و کار برای شما هموار می شود. اما نباید افکار منفی را به ذهن خود را دهید. وقتی اطمینان داشته باشید که توانایی انجام این کار را دارید، پس نباید احتمالات شکست را در نظر بگیرید. آینده نگری یکی از ضروریات موفقیت است. در واقع راه موفقیت در کسب و کار بدون در نظر گرفتن آینده شکست خورده است.

اما آینده نگری با احتمالا شکست تفاوت دارد. در آینده نگری شما برخی از مواردی را که ممکن است مانع موفقیت شما شوند، در نظر می گیرید. سپس برای برداشتن این موانع تصمیم می گیرید. برای مثال قصد دارید در زمینه فروش مواد غذایی اقدام کنید. اگر در ابتدا راه مشتریان شما به حد کافی نباشند، ممکن است مقداری از مواد غذایی به دلیل نبود مشتری کافی، خراب شوند. پس باید ابتدا فکری به حال این مانع موفقیت کنید. از وسایل سرمایشی قدرتمند استفاده کنید. یا موادغذایی را به اندازه تعداد مشتریان تهیه کنید.

اما بدبینی و احتمالات شکست به این صورت است که مدام با خود تکرار می کنید که این کار موفقیت آمیز نخواهد بود. من راه موفقیت در کسب و کار را طی نخواهم کرد. شکست می خوردم. در جذب مشتری ناتوانم و ….. . در حالی که ابتدا توانایی های خود را در نظر گرفتید و سپس انتخاب کردید که چه راهی را بروید. پس ترس مداوم از شکست بیهوده و گمراه کننده است. فراموش نکنید ایمان و اعتقاد به پیروزی راه موفقیت در کسب و کار است.

سخت کوشی راه موفقیت در کسب و کار

سخت کوشی راه موفقیت در کسب و کار

سخت کوشی راه موفقیت در کسب و کار را هموار می کند. اگر زندگی نامه افراد موفق را بخوانید متوجه می شوید این افراد متفاوت نیستند. بلکه سخت کوشند. خواب کمتری دارند. اما در عوض بیشتر تلاش می کنند. حتی بسیاری از این افراد ممکن است در طی شبانه روز تنها 4 ساعت بخوابند. اما در عوض به آنچه که در ذهن دارند، دست پیدا می کنند. البته میزان خواب در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است بیخوابی باعث مختل شدن و کندی ذهن شود و نتوانید بخوبی کار کنید.

حتی کنار گذاشتن تفریحات، کارهای متفرقه، سرگرمی ممکن است باعث از بین رفتن روحیه شادابی شود. حتی گاهی کار بیش از حد شما را دلزده می کند. پس افراط نکنید. سخت کوشی به این معناست که زمان کار فقط روی آن تمرکز کنید. در عین حال تا جایی که ممکن است از کار کردن کناره گیری نکنید. سخت کوشی به معنای کار 24 ساعته و بدون استراحت و تفریح نیست. بلکه به معنای با برنامه کار کردن است. باید برای کارتان برنامه ریزی داشته باشید. به طوری که ساعات کار را مشخص کنید. به برنامه عمل کنید. این نحوه برنامه ریزی و اجرا همان سخت کوشی است.

بیشتر بخوانید: اصول موفقیت در کسب و کار 7 قانون موفقیت شغلی

راهکارهای جدید را بررسی کنید

بررسی راهکارهای جدید هم به عنوان راه موفقیت در کسب و کار شناخته شده است. برای این کار باید با همکاران ارتباط نزدیک برقرار کنید تا بتوانید راهکارهای جدید را پیدا و سپس بررسی کنید. حتی برای کسب و کارهای کوچیک هم پیدا کردن راهکارهای جدید لازم است. اما برای پیدا کردن راهکار جدید اطلاع از عملکرد رقبا و ارتباط با آنها اهمیت پیدا می کند. باید در ملاقات با همکاران و افراد با تجربه راهکارهای جدید را پیدا کنید. بدون ارتباط با افراد مجرب و متخصص نمی توانید به هیچ ایده ای دست پیدا کنید.

برای یادگیری اشتیاق داشته باشید

برای یادگیری اشتیاق داشته باشید

فرآیند یادگیری از راه های مختلفی صورت می گیرد. یادگیری راه موفقیت در کسب و کار را به شما نشان می دهد. هر چه اطلاعات شما در زمینه کاری گسترده تر باشد، با دیده باز تصمیم گیری می کنید. برای افزایش حجم اطلاعات باید مطالعه خود را افزایش دهید. مطالعه بر روی هوش، توانایی و شناخت از خویشتن تاثیر بسزایی دارد. در مطالعاتی که در یکی از دانشگاه های آمریکا بر روی گروهی از مدیران انجام شد، آن دسته از مدیرانی که اطلاعات جامع تری در رابطه با کسب و کار خود داشتند، عزت نفس بیشتری داشتند. از سوی دیگر بین میزان عزت نفس در افراد و موفقیت شغلی رابطه دو سویه وجود دارد. هر چه عزت نفس فرد بیشتر باشد، راه موفقیت در کسب و کار هموارتر است. هوش هیجانی و عاطفی در این افراد رو به بهبودی می گذارد و درک بهتری از مشکلات، موانع، کارکنان و پتانسیل های پیش رو پیدا می کنند.

مطالعه و میزان آگاهی با میزان تحصیلات ارتباطی ندارد. چه بسا افرادی که از تحصیلات بالایی برخوردار هستند اما اطلاعات زیادی ندارند. در عین حال اطلاعات باید در زمینه شغلی و اختصاصی باشد. تا فرد فرصت بیشتری برای تمرکز و آنالیز آنها پیدا کند. مطالعه در زمینه های مختلف موجب اغتشاش ذهنی می شود. در نهایت وقت و زمان فرد را هم هدر می دهد.

6- سامان دادن به امور روزانه

یکی دیگر از 6 راه موفقیت در کسب و کار نظم دادن به امور روزانه است. فردی در کسب و کار خود موفق می شود که به همه کارهای خود رسیدگی کند. تک بعدی بودن فرد را از سایر امور ضروری و خانوادگی دور می کند. ممکن است این فرد بتواند در کسب و کار موفق شود. اما در نهایت از خانواده یا امور شخصی دور می شود. گاهی ابتلا به برخی از بیماری های جسمی و روانی نتیجه توجه بیش از حد به کار است. پس یکی دیگر از اصول موفقیت در کسب و کار نظم دادن به امور روزانه است.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست